Organisering av hverdagsøkonomi med multiple kredittkort

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av WillyFletta, 12. juli 2020.

  1. WillyFletta

    WillyFletta Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Jeg er ny i gamet og har foreløpig kun skaffet med Amex premium med ekstra-kort til samboeren. Jeg har lest en del på forumet og har bestemt meg for å ha SAS MC premium i tillegg. Introduksjonen av disse to kortene har i utgangspunktet forkludret det økonomiske systemet vi hadde tidligere, så lurte på hvordan dere andre angrep dette. Interessant å se hvordan andre løser hverdagsøkonomien. F.eks har ikke vi lenger bruk for felleskontoen/matkontoen med felleskort der lenger da vi uansett handler med amex.

    Er det i tillegg måter for den som har ekstrakort Amex og SAS MC premium å få tilgang til å se alle transaksjoner på appen, eller er det kun den med hovedkortet?

    Håper å lære et par lure triks :)
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    7,976
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg og samboeren har gjort er at hun passer på sitt forbruk på sitt kort og jeg passer på mitt. Så har vi en felles matkonto hvor det settes inn 6k i mnd på, så hver gang vi handler noe mat eller div så bare tar jeg bare derifra og fører over til en annen konto i nettbanken jeg kaller for Mastercard forbruk eller Amex forbruk. Da slipper du å evt drive å regne ut i slutten av mnd hvilken av de 6 coop turene du hadde i forrige uke gikk til husholdningen og hva det var som var sommerølet du kjøpte når du skulle ut å drikke med gutta :)
    Så går det hele på tillitt selvfølgelig, antar at når hun tar 400 kr fra matkontoen og fører det til sin konto at det er fordi hun kjøpte mat eller noe ;)

    Mulig det ikke funker for alle men det har vi hvertfall gjort siste 3 årene og det fungerer helt supert her :)
     
    WillyFletta liker dette
  3. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har per definisjon ikke noe system for den gode bruken på kortene (Amex, SAS, Shell). Alle kortene står registrert på meg og da havner jo regningene (hvis det blir noen) hos meg. Men ved bruk av kortene så vippses det hvis det er innkjøp av noe annet enn det faste. Setter inn en sum på felleskontoen (daglig bruk og faste utgifter). Men må bare ha kontroll. Fruen har skjønt poenginnsamling etter bryllupsreisa i F, så nå gjør hu en meget god innsats der det er mulig :)
     
    travelislife and paramberg like this.
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,344
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke er ute etter gullstatus, så er dette den beste kombinasjonen, eller kanskje du oppnår EBG uansett? Jeg går ut i fra at status ikke er en del av strategien og at du ikke havner i gjeldsfella, så da vil jeg gå som følger...

    Legg inn i ryggmargen til både deg og kona di at en skal alltid prøve Amex først, og deretter MC premium når dere betaler, også bør dere legge planen slik at en av kontoene drar inn mer enn 200.000 poeng i året, og hvis du bare drar inn 150.000 poeng, så bør du koordiere slik at dama di sine trumfpoeng går inn på ditt eurobonussnummer og har en grei trumfstrategi så drar hun inn 50.000 poeng+ på sin konto slik at du går over 200.000 poeng. For meg er 200.000 poeng på MC premium den absolutte grensa for om jeg vil ha MC premium eller ikke for min del.

    Så her er ett eksempel på to reiser i året:

    CT til Asia 165.000 EBB + 2 x SAS Business til USA eller Asia = 285.000 EBB

    Hvis du tjener 150.000 Poeng, og kona di tjener inn 140.000 Poeng, og hun ofrer trumpoengene til din konto slik at du flipper 200.000 Poeng og dere har konto på fammily pool så blir det til at kona di ofrer 80.000 poeng slik at du drar inn 230.000 Poeng, mens hun drar inn 60.000 poeng. Summen av poeng blir uansett det samme 290.000 poeng, men dere kan da fly Business Class på grunn av det trikset der :cool:

    Hvis du vil ha gullkortet, og du reiser helt på egenhånd, så er Amex Elite + MC premium veien å gå, og da får kona di også ett ekstrakort. Hvis dere bare drar inn 1 CT så blir årets regnestykke slik:

    4000 + 1500 = 5500 Kroner i årsgebyr på kort mot 2500 Kroner, så hvis dere omsetter for 150.000 + på det kortet og kanskje 100.000 på MC premium, så går årets regnestykke opp slik:

    For 3000 Kroner får du 7500 EBB + 15.000 EBB i kampanjebonus, som utgjør 22.500 EBB. 22.500 : 13,5 tilsvarer 1667 Trumfkoroner. Så da er prisforskjellen egentlig 3000 - 1667 = 1333 Kroner for å få eller beholde gullkort på kjøpet.

    Uansett, så er dette mattestykket veldig individuelt, så det er ett kompleks stykke det med poengstrategi, men når det gjeler det økonomiske så er det sunn fornunft, ikke bruk mer penger denne det du har :)


     
    Last edited: 13. juli 2020
    prisjeger liker dette
  5. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker Amex, SAS MC og DNB MC.

    Vi bruker DNB som felleskort, så vi har hvert vårt kort som går på samme regning. Alt av felleskostnader tas på det kortet. Mat, restaurant, ferie osv. Når regninga kommer tar vi halve hver.
    Amex er mitt kort. Frem til jeg når 150.000 tar jeg også en del felleskost på det. Da gjør vi opp ved at hun vippser meg halvparten av det jeg handler for.
    SAS MC er også mitt. Alt av mine egne kostnader tar jeg på det kortet.

    Oppsummert: DNB MC for alt av felles kostnader. SAS MC for mine egne kostnader.
     
    WillyFletta liker dette
  6. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Bruker de to kortene du nevner, med sekundær kort.
    Så bruker vi appen splitwise for å føre utgiftene når den ene betaler noe som skal enten deles (felles utgifter) eller for den andre (typ når den ene glemte kort).
    I slutten av måneden for jeg faktura fra kortene og fører utestående på sekundær kort også i appen, slik at det føres som skyldig mot meg.
    Da vet typen til enhver tid hvor mye han skal overføre løpende til kontoen min.
     
    WillyFletta liker dette
  7. WillyFletta

    WillyFletta Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for alle innspill! Jeg antar at det ikke er mulig for personen med amex ekstrakort å få innsyn i alle transaksjoner via appen siden det ikke var andre med erfaringer her :)

    Ser at det var noe som het Payr før min tid. Er det noe tilsvarende nå som folk flest her bruker?

    Takk for innspillet! Vi har faktisk ganske lik løsning per nå. Synes det er greit å følge med på bruken fortløpende - f.eks hvor mye man har brukt av de 6k på matkontoen på et gitt tidspunkt


    Utrolig flott og utdypende skriv. Tusen takk for innspillene, Laffen! Du har helt rett at vi ikke er ute etter gullstatus. Vi forsøker å være ganske edruelige med bruken; filosofien er at forbruket er det samme, men at ting betales med AMEX + SAS MC premium for å få poeng. Foreløpig brukt 100k på Amex ila halvt år, slik at jeg tror vi skal bikke 200k. Hvertfall CT med god margin. Alle trumfpoeng går til fellespotten :) Oppsamling av EBB går litt tregt, og har derfor nettopp fått MC premium i håp om å styrke oppsamlingen litt

    Willy
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,141
    Likes mottatt:
    7,880
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan jo laste ned appen på kone/samboers telefon og så logge deg inn på amexkontoen. Da vil alle transaksjoner vises for henne.

    Gamle Payr kunne man betale regninger med kredittkort, og dermed tjene bonuspoeng på kredittkortet. Payr er nå konkurs, men det finnes et alternativ som heter BillKill. Der er man begrenset til efakturabetaling, og det er vel bare Nordic Choice Mastercard som lar deg tjene bonuspoeng. Alle andre kredittkort er sperret for bonusopptjening

    For å virkelig tjene EBB, så bør du aktivt ta i bruk Viatrumf. Der er det veldig mye å hente
     
  9. WillyFletta

    WillyFletta Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Logge inn med min egen bruker da altså? Det var lurt, det kan jeg forsøke.

    Jeg forsøker å bruke viatrumf når det lar seg gjøre. Ved flere tilfeller er det billigere å kjøpe f.eks linser/såper på sider som ikke er på viatrumf. Litt av hinderet er at vi shopper generelt lite. Ser anton sport er på viatrumf nå, så da blir det helbytte av sokkeparken denne sommeren hehe :D
     
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Hun kan opprette egen konto og dermed se eget forbruk i appen, slik har jeg og madammen gjort det.

    Vi kjører full budsjettkontroll i heimen slik at det meste er "fordelt" til de ulike utgifts- og sparepostene allerede før pengene har kommet på konto. Resterende legger vi på en felleskonto som vi bruker av etter behov. Vi har en veldig enkel og "flat" økonomi hos oss, større investeringer og pengebruk snakker vi sammen om.

    For oss fungerer det greit å overføre den summen vi brukte på Amexen den dagen, eventuelt uken, nærmest med en gang. Taper kanskje noen skarve øre i renteinntekt, men fordel er at man slipper å ha så mye utestående til enhver tid. Alternativt kan man flytte over til en felles konto som manoverfører fra når man får regningen i posten.
     
  11. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Min samboer og jeg har løst det ved å ha en felles matkonto og en felles regningskonto. Alt annet er adskilt.

    Vi har et Shell mastercard som ligger i bilen og som brukes som bensinkort og streamingkort. Skyldig beløp trekkes via avtalegiro fra felles regningskonto.

    Dama har pr et amex i hennes navn. Dette har blitt brukt til store felles innkjøp, hennes egne innkjøp og jevnlig på Kiwi. Ved matkjøp trekkes beløpet fra felles matkonto og ved store felles kjøp overfører jeg halvparten.

    I tillegg har vi begge SAS MC. Inntil nylig ble trumfkronene overført til min eurobonuskonto og på denne måten klarte vi å oppnå nivå 4 i SAS MC.

    Med to ubrukte CT og 600' poeng er vi nå litt lei. Automatisk overføring fra trumf er kansellert. Isteden velger vi å se på trumfkontoen som en feriekonto. Samboerens amex er sagt opp siden vi har opptjent årets CT og vi er faktisk over på vanlige debitkort. Sistnevnte er vel tabu på dette forumet :p.
     
    travelislife liker dette

Del denne siden