OSL-ARN-ADD-SEZ i Ethiopian Business

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 10. april 2017.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Salon De Mai Business Lounge del 2

    Tiden flyr bokstavelig talt fra meg, men denne turen fortjener virkelig en avslutning. Vi fortsetter med matserveringen i Salon De Mai Business Lounge på Seychellene. Det er sikkert mulig å bli mett, men maten fristet ikke meg nok til å prøve noe av den.

    APC_0708.jpg

    APC_0709.jpg

    APC_0710.jpg

    APC_0711.jpg

    APC_0712.jpg

    APC_0713.jpg

    APC_0714.jpg

    APC_0715.jpg

    APC_0716.jpg

    APC_0718.jpg

    APC_0717.jpg

    Jeg rakk som nevnt et par øl før det var boarding, men i mine øyne er drikkeutvalget her mer enn godkjent. Dette er en effektiv flyplass du ikke trenger å sette av flere timer til å komme gjennom, så totalt sett er loungen her helt topp. Skulle det bli mye trøkk er det eneste som trekker ned at det bare er én dusj på hvert toalett.
     
    drsyk, Sonictravel, Are and 14 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,202
    Likes mottatt:
    33,683
    Bonuspoeng:
    293
    Nesten så jeg får lyst på Seychellene bare pga loungen! :)
     
    Misterix, Eddie47 and Upsaker like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    ET878

    B737-800
    ET-MQQ
    13. april kl 18.00-20.30
    Sete 2A

    Satt i loungen til den hyggelige mente jeg hadde fått nok å drikke. Passerte den korte boardingkøen og gikk rett på flyet til en nesten tom businesskabin. I tillegg til meg på 3A satt det et par på 3L og J, og på rad 4 satt det en familie med to barn. Og akkurat i det jeg skriver setter det seg en uniformert ID-pax i 1J. Totalt 8 av 16 passasjerer i business hører deilig panfløytemusikk mens vi setter oss.

    APC_0729.jpg

    For å unngå barnegråt/barnemas/barnesykdommer og for å ikke få spark i ryggen eller ødelegge frihetsfølelsen til de bak flyttet jeg meg en rad frem. Det skulle vise seg å være en fornuftig avgjørelse.

    APC_0730.jpg

    Mens vi ventet på avgang gikk den blide betjeningen rundt med et brett med appelsinjuice og champagne av typen Canard-Duchêne.

    APC_0731.jpg

    På slaget 6 ble håndbrekket sluppet og traktoren dyttet oss bakover. Flytiden er beregnet til 3 timer og 40 minutter, ti minutter mindre enn motsatt vei. Mens vi taxer blir glassene samlet inn, men ingen bryr seg om mobiltelefoner.

    APC_0726.jpg

    Flyet, ET-AQQ, en 738, er vesentlig nyere enn på turen nedover og har de nye hattehyllene og skybelysbingen. I skrivende stund er den fortsatt under to år gammel.

    APC_0734.jpg

    APC_0751.jpg

    Det er også plassert en typisk IFE-boks for det ikke-eksisterende IFE-systemet under A- og J-setene. Dette tar litt plass, så hvis du skal legge deg rett ut kan det være greit å unngå.

    APC_0753.jpg

    Setene er en generasjon nyere og har hakket enklere setekontroller, men her går i det minste ryggen ned. Putene er av stoff og er behagelige å sitte i.

    APC_0738.jpg
    Ha det bra, SEZ!

    APC_0745.jpg

    APC_0750.jpg
    APC_0747.jpg

    APC_0748.jpg

    Klokka nærmer seg syv på kvelden, men allikevel serveres det lunch hos Ethiopian Airlines. Det passer meg bra, da jeg angret litt på valget på vei nedover. Jeg går jeg for chicken curry og Chablis i glasset.

    APC_0760.jpg

    Som tatt rett ut fra SAS Plus ble det først servert tre gjennomstekte roastbiffskiver. Bortsett fra at dette i det minste var presentert på en grei måte.

    APC_0763.jpg

    Så kom hovedretten, chicken curry med seasonal grønnsaker og Vermocelli Rice med almond. Den ser ikke ut i måneskinn, men det var den mest saftige og velsmakende kyllingretten jeg har fått i et fly eller på en flyplass.

    APC_0764.jpg

    Til dessert ble det sjokladekaken som smakte så godt på utreisen. Så god var den at jeg glemte å ta bilde før jeg tok en bit. Må drikker med champagne.

    Kan det bli for detaljert? Jeg tror ikke det, derfor må jeg bruke litt tid på Ethiopians salt- og pepperbøsser.

    APC_0762.jpg

    På vei hjemover fikk jeg disse jeg tipper er nye, med mønster og aerodynamisk utseende.

    IMG_5965.jpg

    Utseende på de nyere er er hakket vassere, da de har fått mønster på sidene. Men de gamle kunne stå pent inntil hverandre. Nå er jeg altså usikker på hva jeg liker best. De moderne, fargerike eller de pratiske, kjedelige.. Dette må jeg tenke litt over.

    APC_0744.jpg

    Etter middag ble belysningen slått av og kabinpersonalet trakk mot galley. Til tross for at det også her finnes gardin, ble den aldri trukket for i løpet av disse fire timene. Jeg bare nevner det.

    En halvtimes tid før landing kommer panfløytene tilbake og man kan nyte innflyvingen. Det er ikke før det er mørkt og utelysene står på man får inntrykk av hvor stor Addis Abeba egentlig er.

    Hadde RunKeeper hatt kategorien beste flytur på 3-4 timer så hadde vi hatt en soleklar vinner. En helt super flytur uten en eneste negativ bemerkning, bare god mat, god service og god plass.
     
    Sunnfjordingen, CKe, drsyk and 22 others like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,073
    Likes mottatt:
    6,001
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sitter her og skal booke hotell til min tur i begynnelsen av august, @Upsaker og jeg tror jeg gjør som deg og går for Berjaya Beau Vallon Bay Resort & Casino! Det virker som bra valuta for pengene.
     
    Upsaker liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart mye for pengene på i på en øy jeg har inntrykk av at det til tider er stive priser. Hotellet har gratis shuttle frem og tilbake fra hotellet til denne parkeringsplassen. Avgang hotellet kl 10 og avgang fra Victoria rundt 16-17. Den rekker du hvis du er rask ut av flyplassen og sparer da noen hundrelapper i taxi.
     
    Herlov liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,915
    Likes mottatt:
    874,484
    Bonuspoeng:
    293
    Det er generelt dyrt på Seychellene, overraskende dyrt.
    De har jo selv innsett det på et vis og har derfor ankomst TaxFree ...
     
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,417
    Likes mottatt:
    7,973
    Bonuspoeng:
    183
    Kule salt og pepperbøsser, særlig de på første bildet. The devil is in the details :)
     
    Are and Upsaker like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Tilbake i loungen

    APC_0798.jpg

    Siden forandring fryder gikk jeg innom Star Gold-loungen da jeg kom tilbake til ADD. I resepsjonen ble jeg desverre avvist med: dette er economy gold-loungen, du skal i business-loungen. Jeg kunne selvsagt prøvd å flashe kort, men gikk heller "slukøret" dit jeg hørte hjemme. Både terminalen og begge loungene jeg hittil har vært i er stappet med mennesker, men det jeg lurer mest på er hvem som slipper inn i Ethiopians egen lounge. Er det economy economy? Eller kanskje alt utenom go light? Eller er det egen plus-lounge?

    APC_0787.jpg

    Uansett.. I cloud nine-loungen har det dukket opp et eget familierom med en tv og noe leker, pluss i boka!!

    APC_0786.jpg
    Det var også endelig noen som ville smake på kaffen til denne baristaen.

    Om internett var dårlig på vei ned, er det totalt fraværende nå. Ikke at det har så mye å si nå som jeg er vandt til å være uten dekning, men det måtte 7 påloggingsforsøk til før nettverket godtok passordet. Heldigvis går det fly på løpende bånd før mitt.

    Matserveringen hadde blitt byttet ut siden sist og hadde nå flere typiske middagsalternativer. Et par lokale varianter, men også fisk og kylling. Jeg satt meg etterhvert i den betjente baren og fikk de siste timene i Etiopia til å gå unna i en rasende fart.
     
    drsyk, Sonictravel, Are and 5 others like this.
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    ET714

    ADD-OSL via ARN
    13. april kl 23.50-08.45 (+1)
    ET-ATL
    Sete 3A

    I Cloud Nine-loungen går det damer rundt og annonserer boarding på alle avganger. Som nevnt er det en travel flyplass på kvelden for det er mange langdistanseruter som skal avgårde.

    APC_0800.jpg

    Jeg var sent ute allerede og i tillegg var det laang kø i sikkerhetskontrollene, også gold track, man må gjennom for å komme til gatene. Det gikk sakte, men sikkert fremover og til slutt ble det passasjerer til Oslo-flyet ropt etter, så da fikk jeg snike.

    APC_0801.jpg

    Gate 7 er en bussgate og siden jeg var så sent ute havnet jeg på en buss med økonomipassasjerene. Fornøyd var jeg både fordi jeg rakk flyet og fordi jeg så det stod TL på nesehjulet. ET-ATL er en av Dreamlinerne med de nye, skråstilte setene.

    APC_0807.jpg

    De nye setene virker mye mer moderne enn de gamle.

    APC_0805.jpg
    Spesielt skjermen på 17-18" er skarp og responsiv.

    APC_0804.jpg

    APC_0808.jpg

    Det er enkle kontroller for det meste og det et 110v strøm- og usbstikk som virker.

    APC_0806.jpg

    Det ligger også et headset under hver skjerm som ble liggende urørt.

    Jeg var sistemann opp trappa og hørte etterhvert ikke boarding completed, men all aboard. Klokka hadde passert avgangstid, men jeg fikk et glass champagne og fikk tatt et par bilder av setene. Like etter kom det nok en buss med 5-6 personer til.

    APC_0813.jpg

    Det er god plass i business, bare 9 av 24 seter er tatt og jeg har ledig nabosete. Veldig behagelig. Av disse ni var det tre barn. Ikke like behagelig, men det gikk seg til etterhvert.

    APC_0810.jpg

    Så fort hjulene var dratt inn krysset jeg av for rest og la setet i horisontalen. Aner ikke hvor og når serveringen startet, men jeg hadde ikke tid til å miste 3 timer av natten. Våknet etter fem timer og tok en tur på do før jeg sov en drøy time til. Ble vekket omtrent ti minutter før vi landet i Stockholm.

    APC_0814.jpg

    Prøvde å lure til meg noe mat der, men de hadde ikke noe annet enn juice og kjeks. Virker som cateringen både lastes av og på i Stockholm. Litt over en time senere var det tid for å buckle up og komme oss hjem til Oslo. I motsetning til OSL-ARN er det full drikkeservering på returen, selv på langfredag!

    APC_0820.jpg

    Da setebelteskiltet slukket var de raskt ute med og ta bestillinger. Mr Upsaker var helt gæren og gikk for pasjonsfruktjuice. Ved siden av fikk jeg kolo. Ikke en blanding av Cola og Solo, men en type ultra crunchy roasted barley grains.

    APC_0824.jpg

    Landet i Oslo kl 9.20, 35 minutter etter rutetid.

    APC_0832.jpg
    Der var det surt, kaldt og fellestransport for store og små.

    APC_0838.jpg
    Snøen hadde såvidt lagt seg i løpet av natta på maskiner og utstyr.

    APC_0841.jpg
    Ingen landing uten mr. refleksvest. Han tok plass i businesskabinen i Stockholm. Lurer fortsatt på hva han gjør når han ikke pendler mellom Oslo og Stockholm hver dag.

    Hele returreisen var eksemplarisk. God mat, god drikke og hyggelige flyvertinner som smiler og får deg til å føle deg velkommen. I tillegg var alt så å si på rute og reisen veldig enkel. I tollen var det ingen mennesker og det var også rolig på resten av flyplassen. Så er det bare å takke for følge og beklage forsinkelsen på dette reisebrevet. Ethiopian kan anbefales og jeg angrer på at jeg ikke bestilte flere turer.
     
    CKe, drsyk, Lnbre and 20 others like this.
  10. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,073
    Likes mottatt:
    6,001
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra, @Upsaker! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive den finfine rapporten. Jeg gleder meg til min tur. Det er altså sikkerhetskontroll i transfer på ADD, hvis jeg forstår deg rett? Jeg lurte på å snike med noen flasker øl fra flyplassen på Mahe i håndbagasjen ...
     
  11. Bolle

    Bolle Senior Advisor

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det er det. Men når jeg reiste brydde de seg ikke om væske. Det eneste de så etter var laptop og belte.

    Kan ellers anbefale Business-gaten til Ethiopian. Det er et eget område til høyre etter Star Gold-sikkerhetskontrollen, der business-passasjer kan vente på alle avganger. Så blir hver avgang ropt opp og man tar heis ned til egen buss ut til flyet. Very convenient :)
     
    Baldrick, Upsaker and Herlov like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det. Ja, det er en security når du skal tilbake til gatene. Et alternativ er å bli ved de, men som @Bolle skriver så går nok dette fint. Baggen min gikk gjennom med myggspray, solkrem, laptop og kamera++ uten problemer :)
     
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,550
    Likes mottatt:
    37,125
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for ein grundig rapport :) Solid arbeid og nok ei kjelde til inspirasjon for kommande reiser :)
     
    Upsaker liker dette
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for rapport og alle fine bilder. Eg er smått imponert og aldri så lite misunnelig over evnen du har til å sove på fly. Eg sov i tre døgn ein gong (på båt), kun med eit par besøk på do innimellom, men det er mange år sidan eg mista denne evnen. Nyt det mens du kan :)
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Bare hyggelig å skrive med så fine tilbakemeldinger :)
    Takk for det. Det er noe jeg har lært meg de siste årene, så får håpe jeg klarer å ta vare på den :)
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,915
    Likes mottatt:
    874,484
    Bonuspoeng:
    293
    ... er det rart vi drikker?

    Kom med mer champis ....
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for ett fabelaktig reisebrev @Upsaker! Ser ikke ut som at det er noe problem å reise på tur med Ethiopian nei.

    Samme her. Bortsett fra ett par ganger der jeg har vært nærmest bevisstløs av forskjellige årsaker så har jeg aldri sovet godt på fly. Ikke sikker på hvordan man lærer seg noe sånt heller, men jeg klager uansett ikke.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,971
    Likes mottatt:
    22,843
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Definitivt ikke, men kanskje ikke for 35.000 kr.. Kan være at øvelse gjør mester her også, i kombinasjon med nattflyvninger og alkohol.
     
    Travellingalf liker dette
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,417
    Likes mottatt:
    7,973
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott tur og ett fint reisebrev. Godt å se du hadde en fin opplevelse ombord hos Ethiopian :)
    Litt rart med han refleksvest karen da, er ikke dette tjenester som SAS ground handling kan levere? De fleste selskaper pleier da å koble til de ledningene med lokalt ground crew og ikke ha med seg eget?
     
    Upsaker liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Min opplevelse er at det er ganske slitt og skittent i økonomi. Det er helt ok om prisen er riktig, men jeg vil fraråde å reise med disse mellomlandingene. Turen til Addis fra Europa er litt kort, og flombelysning står på under mesteparten av turen. :/


    Jeg har vært der!
    Gull-folket på økonomitur får lov til å gå inn der, og det er virkelig stapp stapp. Loungen er markant dårligere enn Cloud9..

    Forøvrig, takk for turen. Flott rapport :)
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden