Salon De Mai Business Lounge del 2 Tiden flyr bokstavelig talt fra meg, men denne turen fortjener virkelig en avslutning. Vi fortsetter med matserveringen i Salon De Mai Business Lounge på Seychellene. Det er sikkert mulig å bli mett, men maten fristet ikke meg nok til å prøve noe av den. Jeg rakk som nevnt et par øl før det var boarding, men i mine øyne er drikkeutvalget her mer enn godkjent. Dette er en effektiv flyplass du ikke trenger å sette av flere timer til å komme gjennom, så totalt sett er loungen her helt topp. Skulle det bli mye trøkk er det eneste som trekker ned at det bare er én dusj på hvert toalett.
ET878 B737-800 ET-MQQ 13. april kl 18.00-20.30 Sete 2A Satt i loungen til den hyggelige mente jeg hadde fått nok å drikke. Passerte den korte boardingkøen og gikk rett på flyet til en nesten tom businesskabin. I tillegg til meg på 3A satt det et par på 3L og J, og på rad 4 satt det en familie med to barn. Og akkurat i det jeg skriver setter det seg en uniformert ID-pax i 1J. Totalt 8 av 16 passasjerer i business hører deilig panfløytemusikk mens vi setter oss. For å unngå barnegråt/barnemas/barnesykdommer og for å ikke få spark i ryggen eller ødelegge frihetsfølelsen til de bak flyttet jeg meg en rad frem. Det skulle vise seg å være en fornuftig avgjørelse. Mens vi ventet på avgang gikk den blide betjeningen rundt med et brett med appelsinjuice og champagne av typen Canard-Duchêne. På slaget 6 ble håndbrekket sluppet og traktoren dyttet oss bakover. Flytiden er beregnet til 3 timer og 40 minutter, ti minutter mindre enn motsatt vei. Mens vi taxer blir glassene samlet inn, men ingen bryr seg om mobiltelefoner. Flyet, ET-AQQ, en 738, er vesentlig nyere enn på turen nedover og har de nye hattehyllene og skybelysbingen. I skrivende stund er den fortsatt under to år gammel. Det er også plassert en typisk IFE-boks for det ikke-eksisterende IFE-systemet under A- og J-setene. Dette tar litt plass, så hvis du skal legge deg rett ut kan det være greit å unngå. Setene er en generasjon nyere og har hakket enklere setekontroller, men her går i det minste ryggen ned. Putene er av stoff og er behagelige å sitte i. Ha det bra, SEZ! Klokka nærmer seg syv på kvelden, men allikevel serveres det lunch hos Ethiopian Airlines. Det passer meg bra, da jeg angret litt på valget på vei nedover. Jeg går jeg for chicken curry og Chablis i glasset. Som tatt rett ut fra SAS Plus ble det først servert tre gjennomstekte roastbiffskiver. Bortsett fra at dette i det minste var presentert på en grei måte. Så kom hovedretten, chicken curry med seasonal grønnsaker og Vermocelli Rice med almond. Den ser ikke ut i måneskinn, men det var den mest saftige og velsmakende kyllingretten jeg har fått i et fly eller på en flyplass. Til dessert ble det sjokladekaken som smakte så godt på utreisen. Så god var den at jeg glemte å ta bilde før jeg tok en bit. Må drikker med champagne. Kan det bli for detaljert? Jeg tror ikke det, derfor må jeg bruke litt tid på Ethiopians salt- og pepperbøsser. På vei hjemover fikk jeg disse jeg tipper er nye, med mønster og aerodynamisk utseende. Utseende på de nyere er er hakket vassere, da de har fått mønster på sidene. Men de gamle kunne stå pent inntil hverandre. Nå er jeg altså usikker på hva jeg liker best. De moderne, fargerike eller de pratiske, kjedelige.. Dette må jeg tenke litt over. Etter middag ble belysningen slått av og kabinpersonalet trakk mot galley. Til tross for at det også her finnes gardin, ble den aldri trukket for i løpet av disse fire timene. Jeg bare nevner det. En halvtimes tid før landing kommer panfløytene tilbake og man kan nyte innflyvingen. Det er ikke før det er mørkt og utelysene står på man får inntrykk av hvor stor Addis Abeba egentlig er. Hadde RunKeeper hatt kategorien beste flytur på 3-4 timer så hadde vi hatt en soleklar vinner. En helt super flytur uten en eneste negativ bemerkning, bare god mat, god service og god plass.
Jeg sitter her og skal booke hotell til min tur i begynnelsen av august, @Upsaker og jeg tror jeg gjør som deg og går for Berjaya Beau Vallon Bay Resort & Casino! Det virker som bra valuta for pengene.
Helt klart mye for pengene på i på en øy jeg har inntrykk av at det til tider er stive priser. Hotellet har gratis shuttle frem og tilbake fra hotellet til denne parkeringsplassen. Avgang hotellet kl 10 og avgang fra Victoria rundt 16-17. Den rekker du hvis du er rask ut av flyplassen og sparer da noen hundrelapper i taxi.
Det er generelt dyrt på Seychellene, overraskende dyrt. De har jo selv innsett det på et vis og har derfor ankomst TaxFree ...
Tilbake i loungen Siden forandring fryder gikk jeg innom Star Gold-loungen da jeg kom tilbake til ADD. I resepsjonen ble jeg desverre avvist med: dette er economy gold-loungen, du skal i business-loungen. Jeg kunne selvsagt prøvd å flashe kort, men gikk heller "slukøret" dit jeg hørte hjemme. Både terminalen og begge loungene jeg hittil har vært i er stappet med mennesker, men det jeg lurer mest på er hvem som slipper inn i Ethiopians egen lounge. Er det economy economy? Eller kanskje alt utenom go light? Eller er det egen plus-lounge? Uansett.. I cloud nine-loungen har det dukket opp et eget familierom med en tv og noe leker, pluss i boka!! Det var også endelig noen som ville smake på kaffen til denne baristaen. Om internett var dårlig på vei ned, er det totalt fraværende nå. Ikke at det har så mye å si nå som jeg er vandt til å være uten dekning, men det måtte 7 påloggingsforsøk til før nettverket godtok passordet. Heldigvis går det fly på løpende bånd før mitt. Matserveringen hadde blitt byttet ut siden sist og hadde nå flere typiske middagsalternativer. Et par lokale varianter, men også fisk og kylling. Jeg satt meg etterhvert i den betjente baren og fikk de siste timene i Etiopia til å gå unna i en rasende fart.
ET714 ADD-OSL via ARN 13. april kl 23.50-08.45 (+1) ET-ATL Sete 3A I Cloud Nine-loungen går det damer rundt og annonserer boarding på alle avganger. Som nevnt er det en travel flyplass på kvelden for det er mange langdistanseruter som skal avgårde. Jeg var sent ute allerede og i tillegg var det laang kø i sikkerhetskontrollene, også gold track, man må gjennom for å komme til gatene. Det gikk sakte, men sikkert fremover og til slutt ble det passasjerer til Oslo-flyet ropt etter, så da fikk jeg snike. Gate 7 er en bussgate og siden jeg var så sent ute havnet jeg på en buss med økonomipassasjerene. Fornøyd var jeg både fordi jeg rakk flyet og fordi jeg så det stod TL på nesehjulet. ET-ATL er en av Dreamlinerne med de nye, skråstilte setene. De nye setene virker mye mer moderne enn de gamle. Spesielt skjermen på 17-18" er skarp og responsiv. Det er enkle kontroller for det meste og det et 110v strøm- og usbstikk som virker. Det ligger også et headset under hver skjerm som ble liggende urørt. Jeg var sistemann opp trappa og hørte etterhvert ikke boarding completed, men all aboard. Klokka hadde passert avgangstid, men jeg fikk et glass champagne og fikk tatt et par bilder av setene. Like etter kom det nok en buss med 5-6 personer til. Det er god plass i business, bare 9 av 24 seter er tatt og jeg har ledig nabosete. Veldig behagelig. Av disse ni var det tre barn. Ikke like behagelig, men det gikk seg til etterhvert. Så fort hjulene var dratt inn krysset jeg av for rest og la setet i horisontalen. Aner ikke hvor og når serveringen startet, men jeg hadde ikke tid til å miste 3 timer av natten. Våknet etter fem timer og tok en tur på do før jeg sov en drøy time til. Ble vekket omtrent ti minutter før vi landet i Stockholm. Prøvde å lure til meg noe mat der, men de hadde ikke noe annet enn juice og kjeks. Virker som cateringen både lastes av og på i Stockholm. Litt over en time senere var det tid for å buckle up og komme oss hjem til Oslo. I motsetning til OSL-ARN er det full drikkeservering på returen, selv på langfredag! Da setebelteskiltet slukket var de raskt ute med og ta bestillinger. Mr Upsaker var helt gæren og gikk for pasjonsfruktjuice. Ved siden av fikk jeg kolo. Ikke en blanding av Cola og Solo, men en type ultra crunchy roasted barley grains. Landet i Oslo kl 9.20, 35 minutter etter rutetid. Der var det surt, kaldt og fellestransport for store og små. Snøen hadde såvidt lagt seg i løpet av natta på maskiner og utstyr. Ingen landing uten mr. refleksvest. Han tok plass i businesskabinen i Stockholm. Lurer fortsatt på hva han gjør når han ikke pendler mellom Oslo og Stockholm hver dag. Hele returreisen var eksemplarisk. God mat, god drikke og hyggelige flyvertinner som smiler og får deg til å føle deg velkommen. I tillegg var alt så å si på rute og reisen veldig enkel. I tollen var det ingen mennesker og det var også rolig på resten av flyplassen. Så er det bare å takke for følge og beklage forsinkelsen på dette reisebrevet. Ethiopian kan anbefales og jeg angrer på at jeg ikke bestilte flere turer.
Meget bra, @Upsaker! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive den finfine rapporten. Jeg gleder meg til min tur. Det er altså sikkerhetskontroll i transfer på ADD, hvis jeg forstår deg rett? Jeg lurte på å snike med noen flasker øl fra flyplassen på Mahe i håndbagasjen ...
Ja, det er det. Men når jeg reiste brydde de seg ikke om væske. Det eneste de så etter var laptop og belte. Kan ellers anbefale Business-gaten til Ethiopian. Det er et eget område til høyre etter Star Gold-sikkerhetskontrollen, der business-passasjer kan vente på alle avganger. Så blir hver avgang ropt opp og man tar heis ned til egen buss ut til flyet. Very convenient
Takk for det. Ja, det er en security når du skal tilbake til gatene. Et alternativ er å bli ved de, men som @Bolle skriver så går nok dette fint. Baggen min gikk gjennom med myggspray, solkrem, laptop og kamera++ uten problemer
Tusen takk for rapport og alle fine bilder. Eg er smått imponert og aldri så lite misunnelig over evnen du har til å sove på fly. Eg sov i tre døgn ein gong (på båt), kun med eit par besøk på do innimellom, men det er mange år sidan eg mista denne evnen. Nyt det mens du kan
Bare hyggelig å skrive med så fine tilbakemeldinger Takk for det. Det er noe jeg har lært meg de siste årene, så får håpe jeg klarer å ta vare på den
Tusen takk for ett fabelaktig reisebrev @Upsaker! Ser ikke ut som at det er noe problem å reise på tur med Ethiopian nei. Samme her. Bortsett fra ett par ganger der jeg har vært nærmest bevisstløs av forskjellige årsaker så har jeg aldri sovet godt på fly. Ikke sikker på hvordan man lærer seg noe sånt heller, men jeg klager uansett ikke.
Takk for det! Definitivt ikke, men kanskje ikke for 35.000 kr.. Kan være at øvelse gjør mester her også, i kombinasjon med nattflyvninger og alkohol.
Takk for en flott tur og ett fint reisebrev. Godt å se du hadde en fin opplevelse ombord hos Ethiopian Litt rart med han refleksvest karen da, er ikke dette tjenester som SAS ground handling kan levere? De fleste selskaper pleier da å koble til de ledningene med lokalt ground crew og ikke ha med seg eget?
Min opplevelse er at det er ganske slitt og skittent i økonomi. Det er helt ok om prisen er riktig, men jeg vil fraråde å reise med disse mellomlandingene. Turen til Addis fra Europa er litt kort, og flombelysning står på under mesteparten av turen. :/ Jeg har vært der! Gull-folket på økonomitur får lov til å gå inn der, og det er virkelig stapp stapp. Loungen er markant dårligere enn Cloud9.. Forøvrig, takk for turen. Flott rapport