OSL-FRA-HAM, på jakt etter pave Gregor IV og biskop Ansgar

Tråd i 'Reisebrev' startet av jvsandem, 16. juni 2021.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Mer om Gregor og Ansgar senere!!!

    Reisefeber og utfartstrang tok i helgen overhånd, og plutselig satt man der med billett med Lufthansa til Hamburg, via Frankfurt. Sjekket godt på forhånd angående restriksjoner ved innreise til Tyskland, og for de av oss som er fullvaksinerte er det ikke noen restriksjoner lenger i det hele tatt når det gjelder innreise, det eneste som må gjøres er å melde ifra til tyske myndigheter på https://www.einreiseanmeldung.de/ samt å laste opp den PDF-filen som utgjøre vaksinepasset så langt. I tillegg skal LH ha kopi av enten vaksinepass eller negativ test samt det dokumentet man får når man har registrert seg hos myndighetene. Altså ikke noe hokus pokus.

    Den største forskjellen før sikkerhetskontrollen på OSL er at det ikke er mulig å sjekke inn i automatene, alle må via skrankene til SAS, så det går litt lenger tid enn det man er vant til. Var ikke så ille i 11-tiden, men det tok 20 minutter ekstra.

    Innlandsloungen funker fremdeles selv om man flyr økonomi med LH, og det er da ganske fargerike og sunne saker man kan velge der. Øl og vin er forøvrig også tilgjengelig, men man får ikke lov til å tappe selv.

    1001.jpg
    Ikke veldig mye folk hverken ved E-gates eller i passkontrollen, men flyet var nesten fullt, tipper rundt 80-85% belegg. Hyggelig crew som selv bak i bussen serverte en gratis flaske vann og en bitteliten sjokoladebit på hele 10 gram. :D

    1002.jpg

    1003.jpg

    Litt deilig å se andre farger på skjermen enn bare SAS og DY sine. :D

    1004.jpg
     
    milehigh, Insomnia4u, Earl and 19 others like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Første del av turen gikk altså fra OSL til FRA siden det enn så lenge ikke går noen direktefly til HAM. Prisforskjellen mellom C og X var såpass stor at jeg ikke fant det økonomisk forsvarlig å reise i C denne gangen, så denne delen tilbragte jeg på sete 18C. Og enn så lenge har jeg overlevd.

    Med 5 timer layover er det godt at loungene har åpnet igjen, jeg skal nok overleve disse timene her i Senatorloungen. Ikke så veldig mye folk, og det eneste man får lov til å ta selv her er mineralvann og innpakkede Pretzels. Men den lykkefølelsen jeg kjente da jeg åpnet posen med denne var nesten på samme nivå som sist jeg åpnet en DP, ja faktisk i nærheten av følelsen da vi sist inntok Ozone. :D

    1008.jpg

    Som nevnt var det ikke så veldig mye folk her, men han som sitter rett frem der har nå i snart 2 timer underholdt alle som skjønner norsk med diverse telefonsamtaler, det virker som at han tror at han sitter alene på et kontor eller hjemme. Familiehistorier, historier om elskerinner og mye mye annet har blitt formidlet til diverse personer i andre enden av telefonlinjene.

    1006.jpg

    Herlig å være i en lounge der man kan nyte utsikten over flyplassen igjen, selv om jeg ikke helt skjønner vitsen med denne dekoren på vinduene her. Er det for å holde sola ute? Forøvrig er det 32 grader her i Frankfurt nå, i Hamburg er det "bare" 29.

    1005.jpg

    Ikke noe champagne, bare noe prosecco her, så jeg holder meg til gin/tonic. Er igang med nummer 3 nå, blir vel en 3-4-5 til før neste fly.

    1007.jpg
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Skål og god pederast(pave) jakt:eek: tur.
     
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,195
    Likes mottatt:
    22,198
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser stasleg ut med flyplasslounge. Det må eg få prøvd ein gong.
     
    Earl, OyvindN, kaiarne and 6 others like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Akk ja .. håper du får fly når du er gull
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,762
    Likes mottatt:
    57,028
    Bonuspoeng:
    293
    Reisefeberen blir ikke mindre av reisebrev til det "store" utland.. :cool:

    God tur videre!
     
  7. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Her fikk jeg bare mer lyst til å reise, må bare vente litt lenger til jeg er vaksinert. Ønsker deg god tur!

    Brukte du den digitale dokument sjekken til Lufthansa? Kunne man sluppet noe kø med det? Moren min skal mest sannsynlig snart reise til Frankfurt og prøver å gjøre reisen så enkelt som mulig for henne :)
     
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men siden jeg skulle sjekke inn bagasje måtte jeg gå via skranke. Det var ikke mulig på automat.
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,687
    Likes mottatt:
    11,304
    Bonuspoeng:
    183
    Prøvde også den digitale dokumentsjekken, men fekk ikkje lasta opp vedlegg. Mogleg sidan det er p.g.a transit til USA….
    Får ta det manuelt.
     
    kaiarne liker dette
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur @jvsandem blir artig å oppdage hva du skal finne på.
     
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,687
    Likes mottatt:
    11,304
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er spent på kva du skal snakke med Paven og Biskopen om :rolleyes:
     
    Kristian liker dette
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Ble ganske fuktig i loungen i går gikk, 5 timer og noen minutter tar på, men jeg fikk da lov til å bli med videre til Hamburg på et nesten fullt A321, selv om jeg mye heller ville ha gått ombord i skjønnheten som sto litt lenger borte her.

    1009.jpg
    Fant riktig gate og riktig fly på første forsøk, ikke dårlig.

    1010.jpg
    Her i Hamburg har de soneinndeling på restriksjonene. På den siden av Kirchenalle som jeg bor er det ikke plikt med maske, mens på andre siden av gata finner man dette skiltet. Ser politiet deg uten maske her så vanker det 100 Euro i bot. Dette gjelder i området rundt Hauptbahnhof, på Reeperbahn med tilgrensende områder, i Schansenviertel og områdene rundt samt i noen områder til.

    1011.jpg

    Åpningstidene varierer også veldig her for tiden. I de områdene som er nevnt over er det totalt skjenkeforbud mellom 20:00 og 07:00 på ukedagene, og helt stopp fra fredag 20:00 til mandag 07:00, i resten av Hamburg får man alkohol til midnatt og man kan drikke den til 00:30, men fra klokken 23:00 får man kun servering ute, det er ikke lov til å servere innendørs.

    Men jeg rakk nå 2 Jäger og 3 øl før de stengte. Akkurat passe sovemedisin, sov som en stein til 09:30 i dag, og hadde ikke klokka ringt da så hadde jeg nok sovet litt til. :)

    1012.jpg
     
    Eddie47, funkenstein, EndreD and 15 others like this.
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt våknet jeg ikke før 09:30, og orket ikke stesse for å rekke frokosten så det ble en currywürst med tilbehør nede på hjørnet her. Ingen tur til Hamburg uten currywürst, enkelt og greit.

    1014.jpg

    Så var det på tide og hente ut leiebilen. Siden Mercedes har sluttet med å gi store rabatter til leiebilselskapene her i Tyskland (det var den forklaringe jeg fikk da jeg spurte) så har de gått mer og mer over til BMW. Hadde booket en 530/540 eller lignende, men det var ikke kommet inn noen da jeg skulle hente ut, og ikke var det noen cabrioer inne heller, så jeg godtok en X3 med litt prisavslag. Forøvrig er det varmt i Hamburg, 34 grader da jeg henta ut bilen, og nå 23:37 er det fremdeles 26 grader.

    1013.jpg

    Hamburg har et stort utvalg av kirker, ca 200 stykker i alt. St. Michaelis, eller Der Michel som de innfødte kaller den er en av de støreste med et tårn som rager hele 132 meter over bakken. Kirkens historie strekker seg helt tilbake til 1647, og det tok hele 22 år fær bygget sto ferdig i 1669. I mars 1750 ble tårnet truffet av et lynnedslag, noe som førte til at tårnet raste sammen over kirketaket, og bygget brant ned til grunnen.

    I 1751 ble grunnsteinen lagt for en ny kirke på samme sted, og denne gangen til det 35 år før bygget var helt ferdig. Kirken ble dog innviet i 1762, men tårnet var ikke ferdig, noe det først gjorde i 1786.

    3 juli 1906 tok det nok en gang fyr i tårnet, denne gang pga loddearbeider på kobbebekldningen. Tårnvakt Carl Beurle klatret til tross for brannen til topps i tårnet og fikk med morsesignaler varslet hovedbrannstasjonen på Schweinemarkt, noe som gjorde at man rakk å redde ut historiske skrifte og en del gjenstander som døpefont og deler av altertavlen, men bygget sto ikke til å redde, og det brant ned til grunnmuren. Carl brandt ihjel oppe i tårnet, det fantes ingen vei ned.

    Det første året etter brannen ble det heftig diskutert om kirken skulle gjenoppbygges slik den hadde vært, eller om det skulle bygges helt nytt i en ny stil. Hamburgs innbyggere ble tatt med på råd, og det ble bestemt at den skulle være tilnærmet helt lik utvendig, men at det skulle benyttes brannsikre materialer som står og betong. Denne gangen tok gjenoppbyggingen bare 6 år.

    Under WWII ble hele området rundt kirken omtrent jevnet med jorda, men det var først sent i 1944 og i 1945 at selve hoveskipet ble truffet. Det ble relativt store skader, men bygget ble stående og mellom 1947 og 1952 ble det fullstendig gjenoppbygget. Dåpssten og kollektkisten er forøvrig de orginale fra 1763.

    Det har siden 1983 vært en gjennomgående renovering av kirken, blant annet er tårnet helt fornyet. Det sto ferdig i 1996.

    Jeg har vært på et par omvisninger i Der Michel, og skal du ha noen dager i Hamburg kan det absolutt anbefales. (Huff, det ble mye dette....)

    1015.jpg
    St. Petri er en av de øvrige 4 hovedkirkene i Hamburg. Den er eldre enn Der Michel, men har ikke helt samme betydning for innbyggerene her.

    1016.jpg

    Vi har også en egen norsk kirke her i byen, sjømannskjerka, og dette var et av mine faste tilholdssteder i de årene jeg bodde her. Ikke så mye pga Gud og Jesus osv, men det var et treffpunkt, et sted man kunne se norsk TV og lese norske aviser, og ikke minst spise vaffler!!!

    1017.jpg

    Da går en lang dags ferd mot natt, og det ble en sen middag på samme sted som jeg avsluttet dagen i går. En typisk grilltallerken med lammekoteletter, kalkunfileet og noe biffgreier med bratkartoffeln var helt ok for 9 Euro.

    1018.jpg
    Men jeg har ikke funnet spor etter hverken Gregor eller Ansgar.
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag, nye muligheter. Har egentlig gitt opp å finne spor etter Gregor og Ansgar, men tenkte at det var en liten mulighet for at deres etterfølgere var en smule mer frigjorte enn det geistelige var på 800-tallet så jeg ville ta en liten tur innom Babylon, nordtysklands største nudist- og swingersklubb (har jeg blitt fortalt av syndige kvinner!!!) men der var det 100% stengt. Sikkert noen coronaregler mot å være nakne samme med fremmede mennesker...

    1019.jpg

    Da ble det besøk hos gamle venner istedenfor, og på vei dit la jeg turen nedom fiskehavna. Mye nytt der nede, men noe er ved det gamle. Haifish Bar var en av stamkneipene da jeg bodde her nede på det glade 80-tallet.

    1020.jpg

    Området vi her ser var stedet for harde gateslag mellom venstreradikale og politiet på 80-tallet. Her i Hafenstrasse var det en del bygninger som var okkupert (på samme måte som Blitz) og da byrådet i Hamburg vedtok at disse skulle rives oppsto det krigslignende tilstander her. Politiet stilte med flere tusen mann med vannkanoner og tåregass og ble møtt av like mange såkalte autonome med molotovcoctails og brosteiner. Det hele endte i første omgang med at husene fikk stå mot at okkupantene sørget for å oppgradere husene så de ikke lenger var å anse som ubeboelige.

    Deretter var det rolig i et par år, men i 1985 ble det avholdt flere demonstrasjoner og sympatiaksjoner for terroristene fra Tote Arme Fraktion, og det oppsto etterhvert mistanke om at noen av de etterlyste terrorsitene fra den tredje generasjonen RAF'ere hadde tilhold her, noe som aldri faktisk ble bevist.

    Utover siste halvdel av 80-tallet og frem til 1994 kom det til sporadiske gatekamper, og under en demonstrasjon i 1987 der mer enn 12.000 sympatisører deltok ble mer enn 100 polititjenestemenn skadet, til dels alvorlig.

    Og mye av dette forgikk på gata akkurat her.

    1021.jpg
    Men man kan vel si at okkupantene til syvende og sist vant krigen, husene står der fremdeles og er i dag eiet av et slags kooperativ etter gammel østtysk stil. Litt mer fargerike i dag, men sympatien med RAF og andre terrororganisasjoner ligger fremdeles der og ulmer. Det kommer innimellom til nye konfrontasjoner, men gateslag som på 80-tallet har det ikke vært de siste årene. Status er at dersom politiet må inn for å arrestere noen eller å gjennomsøke en av boligene må de fremdeles stille med hundrevis av tjenestemenn, det er ingen med livet kjært som våger å gå inn der med et lite antall tjenestemenn. Og det er verdt å nevne at det faktisk ikke er mer enn 27 år siden det siste mordet utført av RAF.

    1024.jpg

    Noen steinkast lenger inn mot sentrum finner vi det velkjente portugiserkvartalet. Her ligger det den ene portugisiske restauranten etter den andre, frem til for noen få år siden kun avbrutt av enkelte spanske restauranter, men nå finner man også italienske og andre restauranter der.

    1022.jpg

    En av mine absolutte favoritter i Hamburg er Porto, en restaurant jeg regelmessig besøkte da jeg bodde her i byen, og jeg er innom der nesten hver gang jeg tar en helg her. Jeg spiser stort sett det samme hver gang, indrefileet Porto art med en vinsaus uten make. Jeg har i mer enn 30 år forsøkt å få oppskriften, men det er bare å glemme.

    Sånn ser forresten en perfekt stekt biff ut etter min mening.

    1023.jpg

    Da takker jeg for følget så langt, og satser på å komme sterkt tilbake etter en sikkert altfor varm lørdag. :)
     
  15. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    2,656
    Bonuspoeng:
    93
    Flott innlegg, men det ble en bokstav feil her: Tote Arme Fraktion:p
     
    holmen liker dette
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag og søndag har i all hovedsak blitt benyttet til å besøke gode venner fra tiden da jeg bodde her i byen, og selv om det er spennende og morsomt for meg så har det ikke vært så mye for dere de siste dagene. :)

    Men det er verdt å nevne at for folket her i byen, det være seg de som bor her fast eller sånne som meg som bare bor her noe dager, så finnes det testsentre "overalt". Bare her hvor jeg bor er det 4 stykker innen gangavstand, det nærmeste utenfor Hauptbahnhof rett over gata. Det er gratis å teste seg, svaret på hurtigtesten kom etter 20 minutter. Jeg fant ut at det var tryggest å ta en selv om coronasertifikatet blir godtatt stort sett overalt.

    Så er det et lite problem. LH gjenkjenner ikke EB-nummeret mitt som *A Gold så jeg hadde i utgangspunktet ikke fasttrack, lounge eller prioritert boarding (ja, LH har faktisk det fortsatt) på OSL, der fikk jeg det lagt inn ved innsjekk, men det ligger heller ikke noe der på hjemturen så jeg får se hva som skjer på flyplassen i 9-tiden.
     
    Eddie47, EgilSk, Earl and 9 others like this.

Del denne siden