OSL-SYD via CDG og BKK, med Sas Business og Thai First B777/B747 og A380

Tråd i 'Reisebrev' startet av Anton, 03. nov 2013.

  1. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Etter å ha lest en del reisebrev på denne siden bestemte jeg meg for å registrere meg som bruker og fortelle om min store opplevelse i Mars/ April 2013, håper den faller i smak.

    Jeg velger her å kun skrive om første etappe altså OSL-CDG-BKK.

    Det hele startet med poengkjøp (50 000 dividend miles*2) hos US Airways, og med 70 000 poeng på kontoen fra før og 100% bonus fra US airways hadde jeg nok til en tur på First class med Thai.
    Tenkte først at jeg skulle reise business men what the he.. First class hadde jeg aldri opplevd før og dermed var valget enkelt.

    Det å ringe US Airways sitt callsenter i Usa er ikke alltid den enkleste sak i verden, Men etter to timer på telefon med en agent jeg heretter kaller Belva var jeg en tur på first class med Thai airways rikere, og 150.000 dividend miles og noen dollar fattigere. Tjohoi "here we go"

    Jeg hadde på forhånd satt opp min egen routing for å får mest mulig ut av turen. Og routingen ble som følger:
    - SK 839 Oslo - Paris, Boeing 737-700 sete 2D og 2F Business class
    - TG 933 Paris - Bangkok, Boeing 777-300, suite 1K og 2K, First class
    - TG 475 Bangkok - Sydney, Boeing 747-400, sete 3E og 3F, First class
    - TG 456 Sydney - Bangkok, Boeing 747-400, sete 3E og 3F, First class
    - TG 930 Bangkok - Paris, Airbus 380-800, sete 2E og 2F, First class
    - SK 830 Paris - Oslo, Boeing 737-700, sete 2D og 2F, Business class

    Fulle av forventninger reiste jeg og en kompis til Gardermoen fra Oslo ca 3 timer før avgang, her skulle vi først handle litt snus til kompisen min (siden dette så og si er umulig å få tak i utenfor skandinavia), samt at vi måtte slå i hjel litt til i Sas loungen på gardermoen.

    Business skranken på OSL var tom når vi kom og ble raskt tat hånd om på en meget bra måte. Priority tag ble festet på baggasjen og vi gikk gjennom Sas fast track, via tax free butikken og opp i loungen.
    Siden kompsen min har gullkort hos Sas bar det rett inn i Gull loungen. Deilig suppe ble servert sammen med et par øl.

    Etter noen timer med avlapning var det til for boarding. Vi ble ønsket velkommen ombord av en fantastisk hyggelig dame og forevist sete.

    Vel oppe i luften ble vi tilbudt noe godt å drikke og valget falt på en flaske musserende, siden de ikke servererte champagne. Men denne var i grunn god nok:)

    DSCF1254.JPG

    Musserende vin og rødvin til maten

    DSCF1257.JPG

    Hovedretten besto av en nydelig biff, med perfekte poteter. Personlig synes jeg Sas serverer nydelig middag på Business class.

    Etter mat var det ikke stort å gjøre enn å nyte litt mer vin, en kopp kaffe og cognac.

    En meget bra start på turen, takket være deilig mat og supre kabinansatte.

    Litt forvirret kom vi til CDG og prøvde fortvilet å finne frem til loungen på flyplassen. Dette skulle vise seg å bli vanskeligere enn forventet. Vi gikk og gikk, men kom alltid tilbake til samme sted. Om dette skyldes en uoversiktlig flyplass med dårlig skilting, eller at vi hadde fått i oss for mye vin på forrige flyvning vil jeg ikke gå inn på. Men vi fikk uansett hjelp av en hyggelig fyr der og fant frem til slutt.

    Star Alliance first longe i Paris var i grunn mye mindre enn jeg trodde, men det er vel ikke nødvendig med noe større da vi var de eneste der. Vi fant oss godt tilrette i noen deilige massasjestoler, fant oss noe snacks og et glass champagne og to mens vi ventet på boarding.

    DSCF1260.JPG
    Bilde fra first class loungen i Paris. Liten men koselig med alt du trenger av champagne, vin, snacks osv.
    (beklager hvis alle bildene ikke er like spennende og av varierende kvalitet).

    Tid for boarding. Spente på hva som venter oss tusler vi ned til gaten for å boarde vår første first class flyvning. Og med viten og vilje var det akkurat Thai sin Boeing 777-300 som skulle ta oss til Bangkok. Denne valgte jeg fordi den har egne suiter. Dette var også en av de siste flightene til denne maskinen på ruta, siden den skulle overtas av den nye 380'en.

    Boarding gikk raskt og effektivt via first og business og i døra ble vi møtt velkommen av en supersmilende thailandsk ung mann.
    " Hello sir, welcome to Thai airways, let me follow you to your seat." Vel plassert i setet tar han i mot jakka mi og henger den i skapet inne i suiten.
    -"Sir, can I offer you a glass of Dom?"
    * "yes please", sier jeg litt tilbaketrukkent
    - "my pleasure. Is this your first flight in first class, sir?"
    * "ehh, yes. Can you see that" hehe
    - "Yes sir, I can see that, but don't worry, I will take care of you"

    Og det gjorde han sannelig også.
    Etter et glass med Dom, fikk vi jammen tid til ett glass til mens de andre boardet DSCF1266.JPG
    Dom Perignon 2003 Vintage

    DSCF1263.JPG
    Suite 2K

    DSCF1265.JPG
    Suite 2K

    Man ser at dette er et fly som har vært arbeidshest noen år, så litt slitt var det, men du verden så god plass det var. Og i og med at døra lukkes helt igjen har du faktisk ditt eget soverom på flyet. Jeg var iallefall i himmelen.

    Da vi hadde nådd marsjhøyde begynte serveringen. Kanapeer til å starte med etterfulgt av russisk kaviar med frossen vodka, samtidig som de sørget for at glasset med Dom aldri var tomt.

    DSCF1276.JPG
    Russisk kaviar

    En av fordelene med denne suiten var at kompisen min "kom på besøk" til meg og at bordet ble slått opp mellom oss, slik at vi kunne spise middag sammen.

    DSCF1281.JPG
    èn av mange retter

    DSCF1285.JPG deilig kylling med ris

    DSCF1286.JPG Hovedretten var biff med sopp. Nydelig! Ser ikke veldig delikat ut nå, men jeg glemte å ta bilde før jeg startet på den, men godt var det iallefall.

    DSCF1287.JPG
    Det hele ble avsluttet for min del og ost og rødvin. Fikk dessverre ikke plass til dessert.

    Hele serveringen tok vel ca 3 timer, og siden de var veldig rause med både god vin, god champagne, vodka og cognac, måtte jeg si takk for i dag til kompisen min og be han gå på rommet sitt for nå skulle jeg sove.

    Mens jeg var på badet og skiftet til pyjamas og ordnet meg for natten hadde den flotte flyverten redd opp seng til meg og satt frem en flake vann. Så da var det bare å krype under dyna og få seg en deilig natt søvn.

    Sov godt i mange timer den natten.

    Da kabinpersonalet så at jeg var våken kom de løpende og spurte og det var noe jeg trengte. Kaffe og juice hadde vært fint, og dermed kom de med det i en rasende fart.

    Ca en time før landing kom det frokost på bordet (glemte å ta bilde). Den bestod av omelett, pølse og poteter, samt yoghurt, litt pålegg og varme rundstykker. En helt grei frokost.

    Rett før innflyvningen startet fikk alle i First class en liten blomst og en stor takk for at vi hadde valg å fly Thai airways.

    DSCF1295.JPG En liten detalj som jeg personlig synes gjør mye.

    En super avslutning på en super flyvning.

    Når vi gikk av flyet ble vi møtt av en ny hyggelig mann fra Thai airways som skulle kjøre oss i "golfbilen" til immigration og ta oss videre derfra ut av flyplassen.

    Jeg vil si tusen takk til Thai airways som gjorde at denne turen ble helt sinnsyk. Nydelig mat, fantastisk service og en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme.

    Etter noen fantastiske uker i Thailand med var vi tilbake til BKK, nå bar det videre til Sydney. Også dette på first class med Thai Airways.

    Sriver dessverre ikke om resten av turen nå, men her kommer iallefall noen bilder

    DSCF1440.JPG
    Kanapeer og nøtter sammen med Dom er en selvfølge på Thai Royal First

    DSCF1443.JPG
    Det samme med russisk kaviar

    DSCF1444.JPG Salat

    DSCF1445.JPG
    Biff med bakt potet (hvis du ser etter ser du at glasset med Dom aldri er tomt. 10 poeng til Thai, de følger virkelig med:)) DSCF1446.JPG Mye deilig mat her altså.


    Til slutt noen bilder fra Thai sin 380
    20130419_112116.jpg
    20130419_112836.jpg
    Innflyvning til CDG.

    Det var det jeg i først omgang hadde å komme med, håper det faller i smak.
     
    Edvard, Darkcho, pgaa and 9 others like this.
  2. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig bra, venter spent på resten!

    Hvordan var det å få seter til 2?
     
    Anton liker dette
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vekker gode minner!
     
    Anton liker dette
  4. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis du tenker på om det var problemer å få bestilt 2 bonusseter first class så var ikke det store problemer.
    CDG-BKK var den flyvningen det var vanskeligst å få tak i seter, men med litt flekibilitet fant vi til slutt disse.

    Når det gjelder de andre flyvningene altså BKK-SYD t/r og BKK-CDG var det ledig nesten hver eneste dag som var interessant.

    Brukte ANA tool til å finne routingen, siden det er den jeg er best kjent med.

    Det var derimot større problemer med å reservere sete ved siden av hverandre. CDG-BKK hadde vi håpet på å få to midtseter da konfigurasjonen er 1-2-1, men de var dessverre opptatt, så det ble hvert vårt vindussete, men i og med at suiten var så stor og det var plass til oss begge der, så satt vi sammen uansett.

    De andre flightene fikk vi reservert midtsetene
     
  5. Thomas

    Thomas Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for en flott rapport! Veldig bra debut!
    Thomas
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for en veldig flott rapport! Gleder meg til å lese mer fra deg!
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Wow. Litt av en forumdebut. Kjemperapport!
     
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk, det rykker litt i reisefoten min nå, takk for rapport.
     
    tommy777 liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var fabelaktig bra intro på forumet. Virkelig, virkelig fjongt.
     
  10. pgaa

    pgaa Bygdetulling

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    969
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra første rapport, ser frem til flere. :)
     

Del denne siden