Samler sammen et lite reisebrev, og har etter planen WiFi ombord. Først litt snacks og drinks i OSLounge Premium. TG business billetten gir tilgang til den beste avdelingen. Jeg har rapport derfra før, og nøyer meg med bilde av mat her nå. I tillegg finnes alt av drikke inkl cava, en chilli con carne og et utvalg oster pluss sjokoladekake. Boardet helt ytterst på F-pir (non Schengen), etter mye gåing gjennom absolutt hele lengden av OSL fra sentralområdet. Det fine med boarding der ytterst, på store maskiner (flyr A350-900) er at de har broer som er bygget nettopp for store fly. Dermed er det 1 bro til door 1L kun for Business), og 1 bro til 2L for alle andre, som kommer inn bak business og ikke engang ser inn i business siden de hadde trukket gardinene. Veldig elevert! (#ironisk) Sitter på første rad, og som Thai gull kom purser bort, tiltalte meg ved navn, spurte om hun kunne gjøre noe som helst for meg nå eller senere, og jeg måtte gjerne kontakte henne direkte når som helst. Fikk også var klut, og valg samt levering av drikke før resten av kabinen (så ingen andre gull) mens vi var på bakken. Alle vi fly nerder liker jo tailcam. Men så langt ser man bare OSL bygningen. Deretter også først ute med å velge fra dagens meny, etter purser sin kollega kom slik purser sa hun straks kom til å gjøre. Bestilte mest mulig thai style, som alltid. Tilbudet på denne flighten var 4 forretter og 4 hovedretter. God blanding av vestlig og asiatisk, og etter forrettene var faktisk laks curry-style det mest asiatiske de hadde. Men først slad kung, som I dette tilfellet kommer som en salat med konge reker og dressing. På tide å ta av. Push back 9 minutter etter avgangstid. Fortsettelse følger.
Igjen, først ut med servering straks sete lyset var av. Man kan se på det som litt tøysete, men det er jo gøy å bli behandlet som stjernen i kabinen. Fått bekreftet på nytt nå at jeg er eneste gull i bizzi i dag, siden de alltid serverer forretten først, for hånd, til Thai gull (men også andre *gull skulle jeg tro). Resten av biz kabinen får servering etterpå, fra tralle normalt. Men idag gikk de rundt med før-forretten for hånd til alle. Spørsmålet kom med en gang: would you like more champagne? Siden de nok hadde fanget opp preferansen min etter 2 glass på bakken. Og det ville jeg jo.
Side-note, midt i serveringen: TG bizz billett kommer med en kode på BP for å bruke WiFi. Den gir 1 time gratis, som jo ikke monner mye på en 11 timers flight - men det skal soves også. Så jeg har ingen klager, selv om jeg nok må kjøpe en ekstra voucher for cash. Mens jeg skriver dette kommer et nytt glass champagne uoppfordret
Forrett kommer.... Men først hvit duk Masse brød-bakst å velge i. Valgte ikke garlic bread fordi dét matchet retten. Det bare så (og var) altfor godt ut til å la det passere.... Forrett med skikkelige salt og pepper shakers, og selvsagt uoppfordret fullt champis glass igjen.... Hadde forventet en viss asiatisk vri, men laksen var utmerket og ikke saltet til døde (taking about you, SAS) Noen sa for få dager siden i forumet at Thai bizz var veldig basic. I beg to differ.
.... Flaut! Jeg postet for fort. Viste seg at kald laks var bare nok en amuse-bouche. Det kom en ekte spicy laks etterpå... I en sterk og god curry. Tilbehør: ris, grønnsaker og nam pla prik, min favoritt - som enkelt sagt er fish sauce med ferske, små djevler av sterk rød og grønn thai chilli samt hvitløk som har "kost seg" i fish sauce en liten tid før det hele serveres.
Vel, vel, hvis jeg først skal gå i detaljer. Alt overfor PLUSS rydding av service og nok en champis skjedde på under 2 timer fra avgang. Faktisk 1t og 50 min, hvor de første 20 minuttene ish var med seatbelt on, så de ikke kunne starte forberedelsen til severing en gang. Passerer over Budapest, og har i korte trekk fått veldig mye bra servering på kort tid. Skal bruke mitt vanlige triks og fortelle at jeg ikke ønsker å vekkes til frokost, dog. Klokke er nå 1530 norsk tid, og om 9 timer lander jeg i BKK hvor klokken vil være 0630. Mest mulig soving er derfor viktig. Kommer mer mat - men etterpå skal det avsluttes med en "brandy" (som Thaiene kaller alt brunt brennevin) som sovemedisin før setet blir til flat-bed .... Har fått på TG tøfler, ja
Cheese platter. Sandemann portvin går jo bra til ost En ganske forsiktig blåmuggost, med god men mild smak. En bit Brie, og en hard gul ost jeg bare lot ligge etter å ha smakt den. Ikke noe galt, bare litt som å spise en chunk av norvegia - altså ingen smak. EDIT: var ikke Sandemann, men Cockburns port
Coffee-taste Haagen Dazs is (valg blant 3 smaker) til dessert, sammen med en Glenfiddich single malt med kun 1 ice cube. Servert effortlessly presis slik jeg ønsket drinken. Slett ikke første-klasse fjongt med is-bøtten på bordet, men dette er tross alt bizzi class og ikke first. Har fått utrolig mye dårligere service i bizz på andre flyselskaper, inkl SAS på utallige USA-turer. Super attention og non stop oppfølging fra crew gjennom hele måltidet. Den/de som mente Thai bizz ikke er mye å skrive hjem om revurderer kanskje etter dette live-reisebrevet? Nå skal det straks bli flat-bed, mattress cover og forsøk på så sove altfor tidlig på ettermiddagen her. Takk for følget!
Én siste posting, fordi jeg er så happy med Thai Airways. Turndown service er ikke en publisert fordel. Men når purser tilbød I en-til-en samtale, takket jeg ikke nei. Kan tenkes gullkort spilte inn, men vet ikke sikkert den ene eller andre veien. Nå skal det soves helt fint her:
Sist jeg reiste med Thai business var november 2024 .. ganske nøyaktig for ett år siden, var jeg Thai Gull. CPH-BKK var en helt grei business flygning i en B777, men returen (BKK-OSL) var helt konge! Hilst velkommen som eneste gull og ble behandlet som det hele veien og til purser tok meg i hånden på vei ut av flyet …
Jeg er en av de som var over middels negativ til TG C i en annen tråd og jeg kommer ikke til å revurdere mitt syn basert på dine opplevelser, men jeg innrømmer gjerne at det ser og høres bra ut. Det ser ut som jeg stort sett har fløyet business hjem fra Bangkok og opplevelsen min er dermed også basert på at jeg er ganske trøtt når klokka passerer midnatt. Jeg synes uansett ikke at mat og drikke, særlig vin, har vært spesielt imponerende. Der synes jeg både champagnen og drinkene til SAS går Thai en høy gang. Heldigvis har jeg fortsatt flere flighter med TG F enn C
Jeg har reist med TG en 20-talls ganger, inkludert 3 turer i F. Har vært strålende fornøyd hver gang. Langt bedre enn f.eks. SQ som jeg har opplevd to ganske begredelige turer med.
Jeg har heller ikke vært spesielt fornøyd med Thai biz. Hovedgrunnen for min del er setet. Det passet ikke meg, og da blir terningkastet automatisk litt lavere. Men som @Upsaker sier, så ser serveringen flott ut på bildene dine. Måtte sjekke loggen, og jeg har fløyet åtte ganger med TG. Syv av dem i F. Så det kan hende at den åttende flighten ble dårlig mottatt av den grunn.
Jeg både liker og savner Thai Airways, merker jeg. Selv om jeg synes de har vært veldig variable på mat og drikke så har det alltid vært veldig trivelig å fly med de. Og det var jo aldri vanskelig å finne bonusbilletter med de heller siden de hadde så mange avganger til/fra Europa hver dag. Jeg fikk turndownservice hver gang jeg fløy med de, og jeg har ennå ikke fløyet med de etter jeg fikk gullkort hos de. Skal prøve om noen uker. Forventer ekstraservice etter å ha lest dette reisebrevet
Takk for rapport Har enda til gode å fly med Thai, men dette reisebrevet er i alle fall ikke avskrekkende.
Hvit duk må til Ser veldig bra ut dette! Dog noen år siden TG C her, men mener da å huske vi var godt fornøyde.
Fløy med de til Bali i august. Veldig bra service og opplevelse på flyene. Loungen i Bangkok derimot var en skuffende opplevelse.