Del 12:
02.04.19
NH223 - First Class
Ombordstigningen startet som planlagt. ANA inviterte F-passasjerer og sine Diamant-medlemmer til pre-boarding. Jeg regner med at HND-FRA er en business-rute hos ANA. Masse dresskledde folk med Diamant-status sto foran meg i kø. Jeg kunne telle ca 20 av dem. Og enda flere dresskledde folk som satt rundt omkring ved gaten. Det jeg fant ut i etterkant, var at ingen av dem dresskledde folk havnet i F-kabinen.
View attachment 50780
Da jeg satte ned på plassen inne på flyet, fikk jeg en liten overraskelse, kanskje en smule skuffet også. ANA har byttet ut Samsonite-amenity kit med britisk «Globe-Trotter». Et raskt søk på nettet viste det seg at byttet skjedde 1. mars i år. Jeg tenkte at dette var for kjipt. Først fikk jeg ikke Rimowa hos Thai og nå fikk jeg heller ikke Samsonite?! Jeg tok kontakt med flyvertinnen som tok imot meg og i et desperat forsøk spurte jeg om de kanskje hadde flere Samsonite-amenity kit igjen på flyet. Hun responderte med at hun skulle sjekke det. Det tok ikke mange minutter før hun kom tilbake med en Samsonite-amenity kit! Og hun spurte om jeg ville bytte Globe-Trotter med Samsonite? Da ble jeg litt nølende fordi Globe-Trotter amenity kit var ikke verst heller. Hun så at jeg nølte og sa at hun skulle høre med Purser om jeg kunne få begge. Og det fikk jeg lov til! Snakk om å være heldig! Hun sa at jeg ikke måtte si det til andre medpassasjerer! Vet ikke helt om hun mente alvor eller at det var en liten fleip, men jeg hadde uansett ikke tenkt å nevne dette for noen andre om bord.
View attachment 50747
View attachment 50746
Som F-passasjer, fikk jeg en internett-vouche på 100 mb. Like mye datakvote som fikk jeg av SQ både til og fra Auckland. Jeg brukte ikke opp 100 Mb verken til og fra Auckland, så jeg hadde ingen grunn til å tro jeg ville få problem med lite datakvote under denne flyturen.
View attachment 50779
Som velkomstdrink ble ingen champagne valgt denne gangen, men japanske sake. Ble anbefalt å prøve en sake(type Junmai Daiginjo) med boble som jeg sa ja til. Det viser seg at den er absolutt drikkbar! Jeg liker at den er rund i smaken og glir ganske godt ned i halsen. Likte denne så godt at jeg bestilte mer av sake av samme type under måltidet.
View attachment 50751
Til hovedmatserveringen valgte jeg Washoku, dvs. japansk mat. Jeg angrer ikke på valget! Bedre presentasjon og smak av japansk mat har jeg ikke vært bort i tidligere. Det er så mye detaljer å bli rørt av. På en annen side, smaken til enkelte retter kan være litt spesiell for nordmenn dersom man ikke er helt vant med fermentert mat fra før. Men for en som er vokst opp med asiatisk mat, var alt bare så perfekt.
View attachment 50752
View attachment 50753
View attachment 50756
View attachment 50757
View attachment 50758
View attachment 50759
View attachment 50760
View attachment 50761
Etter maten skiftet jeg og den deilige madrassen gjorde at jeg sov over fem timer. Dette er en personlig rekord uansett hvilken klasse jeg reiser i. Da jeg først våknet, var jeg klar for et lett måltid før landing. ANA tilbød ramen fra Ippudo, som er en meget kjent ramenkjede i Tokyo. Ramen’en jeg fikk er miso og kjøttkraft-basert ramen mye smak. Jeg likte den veldig godt, særlig nudlene. Den gav god tyggemotstand slik gode ramennudler skal være.
View attachment 50762
Desserten etter det andre måltidet valgte jeg iskrem. Ved siden av iskremen var det et lite skål med saus med kaffelikør i. Denne sausen er litt interessant, for den var varm når den ble servert. Opplegget er å helle sausen over isen slik at den kjøles ned og blir til tynnflytende gele. Meget kult konsept!
View attachment 50763
View attachment 50764
ANAs F-kabin har en meget behagelig stol å sitte i. Veldig enkelt, men stilfullt design. Kabinen bærer ingen preg av slitasje i det hele tatt. Jeg liker meget godt de gode lagringsmulighetene, særlig den som kan brukes til å ha mobil eller briller i. En detalj som jeg ikke la merke til hos andre F-kabiner er lyset på gulvet. Dette kan være ganske hendig hvis man mister noe.
En fin detalj. Jeg har lest om at noen synes det er et minus å ikke har god tilgang til utsikt da flere vinduer er blokker. Jeg synes imidlertid det ikke er en stor ulempe. Jeg hadde et vindu som var lett tilgjengelig fra der jeg satt, så det holdt lenge for min del.
View attachment 50768
View attachment 50777
View attachment 50766
Kort oppsummert har ANA et meget sterkt F-produkt. Flyvertinnene som jobbet i F-kabinen i dag gjorde en helhjertet innsats. Det er ikke tvil om at de behandler F-passasjerer som sine familiemedlemmer og at de er stolt av jobben sin. Da de så bildet av mine sønner på 1 og 8 år på mobilen min, brettet en flyvertinne to origami-figurer og ba meg bringe disse til dem. Jeg synes dette er passasjerbehandling på ypperste nivå som jeg hverken følte hos LH, SQ, TG og OZ. Alle crew-medlemmer hos de ovennevnte flyselskaper som jeg hadde kontakt med i F-kabin gjorde en glimrende jobb, men det mangler det lille ekstra som jeg finner hos ANA.
View attachment 50772
Vis alt...