Oslo Lufthavn muligens stengt for avgående passasjerer fra 10. juni

Tråd i 'Nyheter' startet av Shanker, 07. juni 2016.

  1. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    http://oslomedia.avinor.no/pressrel...ved-streik-blant-parat-sine-medlemmer-1432483

    «Det er brudd i forhandlingene mellom NHO Service og Parat, og om ikke mekling fører frem vil dette resultere i streik på Oslo Lufthavn fra fredag 10. juni kl 0600. Dersom streiken realiseres vil Oslo Lufthavn stenge for alle avgående passasjerer med virkning fra fredag 10. juni klokken 06.00»

    Dette må jo skape et kaos ut av en annen verden? Jeg skal selv med QR til Doha den dagen, og er litt over snittet bekymret for om jeg kommer meg avgårde eller ei.
     
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Skal til Trondheim på fredag.. reservebillett på tog har blitt bestillt. Det toget kommer til å bli stappa fullt om streiken blir noe av.
     
  3. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Denne helgen skal jeg besøke foreldrene mine i Halden. Flaks jeg bestilte turen til Gøteborg via CPH og ikke til Galemoen.
     
  4. TO-777

    TO-777 Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Skal selv til Berlin denne helgen, og blir bittelitt nervøs!

    Men hvor sannsynlig er det at denne streiken blir noe av ? Har det vært streiker tidligere som har lammet alle avganger på OSL ?

    Time will show!
     
  5. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Det rasles i sablene.. Det er mange forbund som har tøffe krav i år pga mer arbeiderfientlig politikk fra den gråblåbrune regjeringen. Håper NHO har lært av hotellstreiken og går med på de viktigste kravene slik at streik ungås.
     
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper nok at denne går til tvungen lønnsnemd rimelig kjapt hvis konflikten i det hele tatt ser ut til å dra seg gjennom helgen.
     
  7. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Tvungen lønnsnemnd skal bare brukes dersom det er fare for liv og helse. Denne streiken er ikke det.

    Derimot kommer det til å bli veldig dyrt for andre NHO medlemmer som vil pushe på for en kjapp løsning. Fagforeninga sitter med de beste kortene her tror jeg.
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje trafikken kan flyttes til Rygge hvis det blir streik, ryktes om ledig kapasitet der.
     
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    samirunway and alexfins like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Få ting som irriterer mer enn vekterstreik... tok selv et (lett)vekterkurs i militæret, det var ikke mye å skryte av. Det er bare rett og rimelig at dette er et lavtlønnsyrke, dette er yrkesvei for de som ikke tar høyere utdanning og ikke har fagbrev. Burde vurdert å fratatt vekterne streikeretten, ufattelig at de får lov å lamme landet gang på gang ved flyplassene, dette skjer jevnt og trutt og skaden de gjør står på ingen måte i stil med jobben de gjør.
     
  11. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    nå er det heldigvis ikke slik det fungerer i dette landet.

    edit: tok bort noen velvalgte gloser.
     
    Last edited: 07. juni 2016
    Edvard liker dette
  12. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ja du har rett.
     
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner at dette ikke er noe flyselskapene kan noe for ettersom streik er lovlig virkemiddel og vel regnes av selskapene som force majeur. Men hva skjer hvis jeg ikke kommer med et fly pga. dette, har jeg noe som helst rettigheter eller havner pengene som er betalt bare i flyselskapets kasse uten at man får noe som helst hjelp? Gjelder EU-forskriften om denied boarding f.eks?
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Du har selvsagt rett, men heldigvis har vi tvungen lønnsnemd. Det er statens bekreftelse på at denne gjengen drar´n alt for langt når man må stenge landets hovedflyplass pga vekterstreik
     
    afirm liker dette
  15. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke denied boarding komp.. Men flyselskapet plikter å passe på deg, dvs gi deg mat og hotell inntil de får transportert deg videre. Hvordan de skal greie å gi det til 42 tusen kan bli interessant å se.
    Personlig tror jeg partene finner en løsning før fredag.
     
    Earl liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Du får igjen pengene fra flyselskapet hvis du ikke kommer med pga streik, men du får ikke noen kompensasjon iht til EU regelverk, det er som du sier force majeure.
     
    Earl liker dette
  17. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Streik er noe drit.
    Men noen ganger er det eneste virkemiddel mot arbeidsgivere. Vet godt hva jeg prater om da jeg selv har streiket i 5 mnd (2004-2005), før tvungen lønnsnemd ble tvunget frem da regjeringen i høyblokka måtte gå trappa da den siste heisen stoppet uten å bli reparert. De kalte det fare for liv og helse. Yeah right!
    Vi hadde selvfølgelig disp på å reparere heiser ved sykehus/sykehjem/eldreboliger osv.
    Det skal dog sies at ingen ønsker streik, hverken på arbeidsgiversiden eller arbeiderne selv.
     
    Scandipendler liker dette
  18. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Den gang, i 2012, var det varsling av stenging på Flesland og Værnes som gjorde at det ble tvungen lønnsnemd. Stenging av Gardermoen fremstår jo da som å be om tvungen lønnsnemd med en gang om denne streiken skulle bli noe av?

    For min egen del kontaktet jeg mitt flyselskap, QR, tidligere i kveld for å høre hvilke planer de hadde. Jeg var ute etter å bli booket om til torsdag, men traff på noe håpløst på callcenter i et land hvor de åpenbart snakker dårlig engelsk, så jeg gav opp. Ser nå på expertflyer at QR har stanset salg av billetter til fredagens avgang, så noe må de vel ha planlagt?
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Adrian E liker dette
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å fly inn til OSL? Dette skulle gå greit i følge info, flyavvikling går som normalt, så OSL connections er ikke noe problem. Kunne man reist torsdag til OSL-TRD og inn til OSL fredag morgen så er man sikret å komme med flyet ut fra OSL. Tungvint, potensielt dyrt og man vet ikke om det blir streik før fredags morgen.
     

Del denne siden