Oslo-Stockholm-Athen-Chania-Athen-Oslo på 26 timer

Tråd i 'Reisebrev' startet av Leknes, 22. okt 2016.

  1. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Så har altså madammen blitt så hektet på livet i loungen at jeg må ut på det som for bare to år siden var heeeelt utenkelig; milage run!

    Det startet med at jeg forvillet meg inn her, og fikk ferten av en snarvei til gullkortets gleder; aegean airlines. Gullkort fikk jeg, og år to beholdt jeg det også greit. Men så begynte jeg å lese enda mer på forumet, og lærte om de utrolige mulighetene med companion ticket. Sas am ex platinum ble anskaffet, og for å booste poengsaldoen ble flere flyturer registrert hos eurobonus.

    Det leder tilbake til tilbake til hvorfor jeg nå sitter i sete 1 a på flight a3813 fra Stockholm til Athen og drikker pre departure champagne. [​IMG]

    Aegean lar deg nemlig beholde gullkortet nesten uten poengopptjening, bare du har 4 flights med dem. De gir deg også fire gratis oppgraderinger fra økonomi til business, så det har jeg altså nå benyttet meg av.

    TBC.
     

    Attached Files:

  2. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Flyet fra Stockholm var smekkfullt i økonomi, men i business var vi 4 personer fordelt på 12 seter.. så nok av plass, meget god toalettkapasitet, og med en flyvertinne som kun hadde ansvar for oss ble servicenivået også veldig bra. Så mens det harde produktet ikke skiller seg mye fra SAS plus (med unntak av garantert blokkert midtsete), var det softe produktet veldig bra.

    Jeg hadde forhåndsbestilt glutenfritt måltid, men fikk også beskjed om at jeg fritt kunne velge fra menyen i tillegg om jeg hadde lyst på noe annet. Og der var det mye som fristet! 20161022_124134.jpg

    Lobstertail fristet utvilsomt mest, men med pasta som tilbehør var den dessverre utelukket.
    20161022_131957.jpg
    Forretten ble den "glutenfrie", og var grei nok. Den glutenfrie hovedretten var imidlertid en tørr kylling med ris, uten saus.. ganske standard gf meal på fly. Siden den vanlige menyen hadde andre glutenfrie tilbud ble kyllingen sendt i retur.
    20161022_124045.jpg
    Gikk istedet for biffgrillspyd, som slettes ikke var ille :)

    Drikke ble hyppig påfylt, men siden jeg var den eneste av oss fire foran gardina som drakk vin smakte jeg ikke på alt.. alle vinflaskene var uåpnet ved avgang, og når korka var trukket opp på flaske nr 3 valgte jeg å holde meg til den istedet for å fortsette eksperimenteringen.
    20161022_123912.jpg
    Liker at de kjører både lokal mat og drikke, og synes vinene var gode.

    Nå er det tre timers venting i loungen i Athen før avgang til chania. Helt grei lounge, uten at den er noen reise verdt(langt derifra). Etter min mening bedre en SAS sine gullstuer i Norden. Liker spesielt at de også her satser på å promotere lokal mat og drikke, og har en egen avdeling med mat/drikke fra månedens region:
    20161022_174057.jpg

    TBC.
     
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,061
    Likes mottatt:
    5,945
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Jeg har tatt to MR's i min karriere, og den ene gikk til Athen, så den "fruktkurven" ser kjent ut ... Det var vel tilbake i mai 2014, og da var Lufthansa sin lounge å foretrekke når det gjaldt mat og drikke.
     
    Leknes liker dette
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    En fin tur så langt ser det ut til. Når man først har blitt vant til status er det vel verdt å fly litt ekstra for å beholde det :)
     
    Leknes liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Aegean råkker båten, ingen tvil om det.

    Meget bra rapportstart. Gleder meg til resten
     
    Leknes liker dette
  6. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Veldig bra nett i loungen, så timene gikk fort i loungen med Netflix (narcos), Premier League og masse Gin Tonics :)
    Snapchat-5852650983891404973.jpg

    Flyturen fra Athen til Chania var med Olympic airlines, men flyet var prikk lik det jeg tok fra Stockholm og det stod ikke Olympic en eneste plass.. så hvorfor det kjøres en to-merke strategi skjønner jeg ikke helt. Men men.

    Flyturen var kun 32 minutter, men de rakk likevel både å servere mat (ikke glutenfri) og intet mindre enn to Gin Tonics.

    20161022_221433.jpg
    På dette legget var vi forøvrig 5 i business, hvorav hele 3 nordmenn, så her var jeg ikke den eneste som inntok alkohol.

    Når vi landet var det buss til gate, og yommen kjørte ikke bussen så snart vi 5 fra business hadde kommet oss ombord.

    Hadde opprinnelig booket det eneste "hotellet" i gåavstand fra flyplassen, men fikk en veldig beklagende epost fra booking.com om at de dessverre ikke kunne huse meg likevel, men at de ville dekke ekstra kostnader for bestilling av nytt hotell og eventuelt taxi. Så da ble det inn til chania sentrum istedet, og dette flotte rommet:
    20161022_231329.jpg
    Taxisjåføren (som jeg hadde forhåndsbestilt) skjønte svært lite av hvorfor jeg skulle kjøres tilbake til flyplassen igjen allerede 0450. Det skjønner jeg jo forsåvidt godt, og er en av grunnene til at svært få utover min kone (og dere) faktisk vet hva jeg bruker helga til.

    Hotellet er egentlig ganske greit, og svært sentralt. Det eneste jeg stusser over er hvorfor de i det hele tatt putter et askebeger på et ikke-røykerom..
    20161022_231354.jpg

    Har tatt en kjapp spasertur i gamlebyen, og nå blir det 3-4 timers søvn før returen begynner.

    TBC.
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra at noen endelig tar seg tiden til å fortelle hvordan en Aegean mileagerun run tar seg ut. Hva måtte du ut med for disse fire (fem?) flightene? Regner med at du flyr til Oslo i morgen tidlig.
     
    Leknes and Henrik like this.
  8. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Tungt å stå opp 0435 på en søndag, men det gikk. Taxien ventet utenfor, og sjåføren var nesten like trøtt som meg (han drakk heldigvis kaffe), så turen til flyplassen gikk i stillemodus.

    Ingen lounge i Chania, og ingen egen buss for oss i business, så nå måtte en menge seg med almuen. Mye rødbrune nordmenn på vei hjemover.

    35 minutter flytid tilbake til Athen, men de rakk både å servere frokost foran gardina og drikke bak.

    20161023_064050.jpg
    Veldig god yoghurt! Wrapsene så fine ute, men var glutenfulle..

    Halvannen time venting i Athen før siste etappe, derfra til Oslo. Planen var å besøke Lufthansa loungen for å sammenligne den med Aegeans. Men lite søvn gjorde at denne rekka med harde stoler ble for fristende, så tiden ble tilbrakt med lukkede øyne her:
    20161023_072330.jpg

    Flyet til Oslo var det eneste hvor jeg ikke fikk oppgradert til business.. Nordmenn har mye penger, og det var fullt på de tre radene som var avsatt, så antar det var årsaken.. økonomi var også fullt, med ett eller to unntak, deriblant midtsete ved siden av meg. Fint!

    Greit for meg at dette flyet var det jeg ikke fikk oppgradert på, da jeg aldri har vært verken storspiser eller stordrikker tidlig på morgenen.

    Varm frokost fikk man servert i økonomi, og jeg som hadde bestilt glutenfri fikk omelett:
    20161023_100655.jpg
    Ikke den beste jeg har smakt, men langt fra den verste.

    Ellers ble det inn og ut av søvn de siste timene hjem til Gardermoen. En kjapp tur innom godtebutikken for å plukke med litt Gin og litt rødvin, så ble tog til byen.
    20161023_122558.jpg

    Så... ganske nøyaktig 26 timer fra jeg forlot Gardermoen er jeg tilbake. Verdt det?

    Tja... betalte i underkant av 3000kr for turen. Kunne nok fått det billigere med mer fleksibilitet, men dette lot seg gjøre uten en gang å bruke ei hel helg. Gullkortet fornyes i ett år til, og det jo verdt noe..

    Ville jeg gjort det igjen? Njei.. Tror ikke det blir flere rene MR på meg. Men ei langhelg i Hellas med kona kan det nok fort bli neste år ;)

    Beste med turen? Upgrade kupongene gir virkelig god verdi på de lengre strekkene.

    Verste med turen? Hodepina jeg har nå (ikke fortell kona om alle GT'ene i går. Den offisielle historien er at mangel på søvn har skylda).

    Hyggelig å se at mange har vært innom å lest :)

    The end.
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    9,141
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderte lignende selv, men keg dro til Chicago i stedet :)
     
    Leknes liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    9,141
    Bonuspoeng:
    183
    Ellers fin fin rapport
     
    Leknes liker dette
  11. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport. Ikke mange timer utenfor landets grenser, men når det sikrer gullkortet i nok et år så er det jo verdt det :)
     

Del denne siden