Er nok dette jeg opplever nå, men det er totalt uakseptabelt. At SAS får fortsette å holde på som dette er sjukt
Jeg opplevde akkurat det samme, at flightene WAW-NRT og NRT-WAW i april ble flyttet på, og på returen satt jeg med WAW-OSL som gikk en dag tidligere enn jeg skulle lande fra NRT. Ringte SAS etter å ha lett opp bonusbillettene i star alliance-søket som du viser til. Agenten var ekstremt kort, og påsto at det var ingenting ledig selv om SAS sin egen søkemotor viste hhv 5 og 3 ledig i X/I. Etter litt fram og tilbake endte jeg opp med SAS bonus WAW-CPH-OSL som er ganske suboptimalt, men jeg er da i det minste ikke påtvunget en overnatting i Warsawa. Si gjerne ifra om du får dem til å finne LO-billettene, for da kan jeg også slippe 12 timers opphold i WAW på utreisen
Hvis noen billetter er beskyttet, for å være tilgjengelige for kortere reiser er det ikke bare dumt. Utfordringen ligger i at vi i Norge ender opp med go billetter hjem til Norge, en «forbedring» til altså. Jeg har alltid funnet go billetter. Men må jo si det er litt småkjipt å ende reisen i go. Som jeg gjør på 2 Eva bookinger nå i vinter.
Haha, samme her (i juni), 12 timer i WAW på vei til Narita. Flere ledige billetter i biz på vei hjem dagen etter (når flyet faktisk har landet), men SAS sier det er umulig, LOT sier det er umulig, Miles & More sier det er umulig (ble overført). Så når jeg ville legge til Brussels eller Lufthansa... så var ikke det mulig heller. Så må vel finne ny rute hjem. Tenk at for 1-2 år siden satt jeg med 4 stk. ANA first billetter fordelt på to Tokyo-turer og nå sitter jeg å krangler om å komme meg hjem fra Warszawa...
Likewise. Ferien i Vietnam skulle egentlig vært 2x2 booking med ANA F denne uken. Dette er virkelig frustrerende. Det tyder på at det er innstramminger både hos LOT og SAS på hva vi faktisk kan booke på langruter flights. Og det betyr en skikkelig nedgradering av verdien i EB poeng. Fint å finne en flight til Asia. Men hvis en ikke kommer fra Norge til Europa? Jeg vil tro at det fremover blir enda viktigere å få konsulent til å legge til utreise fra OSL først. Før en nevner langruter. Om dette da fungerer.
Update: Ringte SAS kundeservice igjen og ble satt over til en annen agent. Hun ringte EB-avdelingen, og de sier akkurat det samme. "Sorry, ingenting vi kan gjøre, legg igjen klage på nettsiden vår".
Jeg begynner å lure på om jeg har vært veldig heldig som (ennå) ikke har opplevd dette problemet, eller at mine situasjoner er annerledes. Min strategi for booking er alltid å spørre om alle segmentene jeg har tenkt å booke er tilgjengelige før segmentene blir booket i riktig rekkefølge. Jeg ser at jeg har et par bestillinger der jeg reiser via CPH og WAW etter frivillig ombooking eller pga. kansellering av enkelte segmenter på vei hjem og det har ikke vært noe problem.
Det er mulig å be agenten slette hele outbound/inbound og legge inn segmentene på nytt i "riktig" rekkefølge (O&D kontrollerte segmenter først). Du risikerer selvsagt at flightene ikke kommer tilbake, men det kan være en løsning hvis du også har et annet alternativ i bakhånd.
Titter litt i Expertflyer og det ser ut som SAS planlegger fly til Tokyo i slutten av Mars. Men ikke hver dag som opprinnelig planlagt(de selger fortsatt billetter for hver dag) Antar de kommer til å flytte bookinger for å få så fulle fly som mulig de dagene de flyr. Ser ut som det går fly 29 mars, 31 mars, 2 april, 5 april ,6 april , 7 april Fra 8. April er det planlagt flyvninger hver dag, men antar vel at det kommer endringer her også? Stusser litt over at noen dager ser det ut som A350 vil stå over ett døgn på HND før den flyr tilbake, kan det være at de kombinerer dette med PVG ruta og flytter A350 mellom PVG og HND for å få det til å gå opp?
De gjør en lignende manøver på PVG også. Maskinen (SE-RSA) stod i PVG før den går i retur drøye døgnet etterpå. Kanskje de ikke har ruter/passasjerer nok til å utnytte disse flyene bedre? I tillegg er det sikkert en fordel å kunne bruke samme crew på returen når de har fått nok rest-time på PVG?
Har en kompis som fikk kansellert utreisen sin med sas til tokyo 28. mars. Han ringte inn og de kunne ikke finne noen alternativ rute, selv om han satt selv å så at det var ledige økonomiseter på andre *A carrier. Prøvde også å endre til Osaka i stedet for Tokyo for å se om det hjalp. Dette var den engelskspråklige telefonen som jeg har hørt er mer løsningsorientert enn norsk/svensk/dansk. Har han krav til å bli booket om eller kun få tilbake pengene? Noen andre triks man kan prøve eller bare bruke agentrullett? Hjemreisen er ikke kansellert.
Jepp, han har rett å få ny omruting. Agentrulletten i dette tilfellet, han ringer til han får napp. Noen av agentene vil nok booke om med en gang. Jeg anbefaler at han finner en rute han ønsker å reise på selv, åsså booker de han bare om. Er han heldig så får han full fleks i C hele veien og nok til gullkort. Lufthansa til Frankfurt og SQ til Singapore og ANA i C til Tokyo .
Jeg har samme problem. Utreise 26. mars i SAS Business Bonus kansellert. Hjemreise 9. april fortsatt ok. Agentene jeg har snakket med hittil sier det ikke er noe ledig. Prøver igjen i dag eller i morgen …
Sender deg en PM nå. Han har ringt to ganger i dag og begge agentene må sjekke med supervisor. De sier at de ikke har noen avtale de kan booke han inn på. Selv om han sier at det er flere Star Alliance flights som går til Tokyo. Virker som SAS ikke bruker Star Alliance nettverket sitt når de skal booke deg om på slike lange flights.. Håpløst altså... Han er også diamant..
En liten oppdatering: Jeg kom aldri så langt som å sende klage til Transportklagenemnda, men fikk svar på SAS-klagen for noen uker siden som sa at vi hadde billetter (men telefonagentene hadde sagt flere ganger at vi ikke hadde det), men da jeg pushet dem på at jeg ikke hadde blitt ticketed så sa de at jeg måtte ringe inn for å se videre på det. Jeg kom aldri så langt. Noen dager senere (forrige uke en gang) fikk jeg melding fra SAS appen at både utreise (3. april) og den separate returen (14. april) var blitt endret. Flightene var ikke lenger synlige i appen og stod som kansellert når jeg søkte de opp på sas.no. På dette tidspunktet hadde jeg gitt opp at vi kom til å få reise i april, og vi har lagt andre planer. Men tror du ikke det kom LH-billetter (klasse J ifølge PDF-bilettene) inn i appen i går som erstatning for flighten 3. april... Nå kan vi ikke bruke flyvningene i år uansett, så håper vi kan få booket de om til April neste år. Men siden det ikke er sluppet flights for april 2024 enda, bør jeg ringe inn å si at vi ikke kan reise på flyvningene de har gitt oss nå? Men kan de da sette bookingen "på vent" så jeg kan ringe inn igjen i april når de ønskede flyvningene har blitt sluppet?
Det kom noen billetter til Tokyo for noen minutter siden (juni-juli-aug). Vi får se om de ikke blir kansellert...
Joda, men de nekter å kjøpe en revenue billett når du ombookes, og sier de ikke kan gjøre noe hvis det ikke er bonusbilletter tilgjengelige fra andre *A selskaper