SAS til Tokyo igjen fra våren 2023

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 13. sept 2022.

  1. natto

    natto Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Er nok dette jeg opplever nå, men det er totalt uakseptabelt. At SAS får fortsette å holde på som dette er sjukt
     
    Maggie and Shyneno like this.
  2. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplevde akkurat det samme, at flightene WAW-NRT og NRT-WAW i april ble flyttet på, og på returen satt jeg med WAW-OSL som gikk en dag tidligere enn jeg skulle lande fra NRT.
    Ringte SAS etter å ha lett opp bonusbillettene i star alliance-søket som du viser til. Agenten var ekstremt kort, og påsto at det var ingenting ledig selv om SAS sin egen søkemotor viste hhv 5 og 3 ledig i X/I. Etter litt fram og tilbake endte jeg opp med SAS bonus WAW-CPH-OSL som er ganske suboptimalt, men jeg er da i det minste ikke påtvunget en overnatting i Warsawa.

    Si gjerne ifra om du får dem til å finne LO-billettene, for da kan jeg også slippe 12 timers opphold i WAW på utreisen o_O
     
    SirH00D liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,642
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noen billetter er beskyttet, for å være tilgjengelige for kortere reiser er det ikke bare dumt. Utfordringen ligger i at vi i Norge ender opp med go billetter hjem til Norge, en «forbedring» til altså.


    Jeg har alltid funnet go billetter. Men må jo si det er litt småkjipt å ende reisen i go. Som jeg gjør på 2 Eva bookinger nå i vinter.
     
  4. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Haha, samme her (i juni), 12 timer i WAW på vei til Narita. Flere ledige billetter i biz på vei hjem dagen etter (når flyet faktisk har landet), men SAS sier det er umulig, LOT sier det er umulig, Miles & More sier det er umulig (ble overført). Så når jeg ville legge til Brussels eller Lufthansa... så var ikke det mulig heller. Så må vel finne ny rute hjem. :confused: Tenk at for 1-2 år siden satt jeg med 4 stk. ANA first billetter fordelt på to Tokyo-turer og nå sitter jeg å krangler om å komme meg hjem fra Warszawa... :p
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,642
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Likewise. Ferien i Vietnam skulle egentlig vært 2x2 booking med ANA F denne uken.

    Dette er virkelig frustrerende. Det tyder på at det er innstramminger både hos LOT og SAS på hva vi faktisk kan booke på langruter flights. Og det betyr en skikkelig nedgradering av verdien i EB poeng. Fint å finne en flight til Asia. Men hvis en ikke kommer fra Norge til Europa?


    Jeg vil tro at det fremover blir enda viktigere å få konsulent til å legge til utreise fra OSL først. Før en nevner langruter. Om dette da fungerer.
     
    SirH00D liker dette
  6. natto

    natto Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Update:
    Ringte SAS kundeservice igjen og ble satt over til en annen agent. Hun ringte EB-avdelingen, og de sier akkurat det samme. "Sorry, ingenting vi kan gjøre, legg igjen klage på nettsiden vår".
     
    NoLimit liker dette
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg begynner å lure på om jeg har vært veldig heldig som (ennå) ikke har opplevd dette problemet, eller at mine situasjoner er annerledes. Min strategi for booking er alltid å spørre om alle segmentene jeg har tenkt å booke er tilgjengelige før segmentene blir booket i riktig rekkefølge. Jeg ser at jeg har et par bestillinger der jeg reiser via CPH og WAW etter frivillig ombooking eller pga. kansellering av enkelte segmenter på vei hjem og det har ikke vært noe problem.
     
  8. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig å be agenten slette hele outbound/inbound og legge inn segmentene på nytt i "riktig" rekkefølge (O&D kontrollerte segmenter først). Du risikerer selvsagt at flightene ikke kommer tilbake, men det kan være en løsning hvis du også har et annet alternativ i bakhånd.
     
    trygveat liker dette
  9. natto

    natto Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Til Tokyo finnes det rett og slett ingen fler bonusflights
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,644
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Titter litt i Expertflyer og det ser ut som SAS planlegger fly til Tokyo i slutten av Mars.

    Men ikke hver dag som opprinnelig planlagt(de selger fortsatt billetter for hver dag)

    Antar de kommer til å flytte bookinger for å få så fulle fly som mulig de dagene de flyr.

    Ser ut som det går fly 29 mars, 31 mars, 2 april, 5 april ,6 april , 7 april

    Fra 8. April er det planlagt flyvninger hver dag, men antar vel at det kommer endringer her også?


    Stusser litt over at noen dager ser det ut som A350 vil stå over ett døgn på HND før den flyr tilbake, kan det være at de kombinerer dette med PVG ruta og flytter A350 mellom PVG og HND for å få det til å gå opp?


    sas  tokyo.png

    Skjermbilde 2023-02-11 121930.png


    Skjermbilde 2023-02-11 124522.png
     
    Last edited: 11. febr 2023
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    De gjør en lignende manøver på PVG også.

    Maskinen (SE-RSA) stod i PVG før den går i retur drøye døgnet etterpå. Kanskje de ikke har ruter/passasjerer nok til å utnytte disse flyene bedre?

    I tillegg er det sikkert en fordel å kunne bruke samme crew på returen når de har fått nok rest-time på PVG?

    upload_2023-2-12_10-19-30.png
     
    tkrunning, Lars J and Spielhaug like this.
  12. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Har en kompis som fikk kansellert utreisen sin med sas til tokyo 28. mars. Han ringte inn og de kunne ikke finne noen alternativ rute, selv om han satt selv å så at det var ledige økonomiseter på andre *A carrier. Prøvde også å endre til Osaka i stedet for Tokyo for å se om det hjalp. Dette var den engelskspråklige telefonen som jeg har hørt er mer løsningsorientert enn norsk/svensk/dansk. Har han krav til å bli booket om eller kun få tilbake pengene? Noen andre triks man kan prøve eller bare bruke agentrullett? Hjemreisen er ikke kansellert.
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, han har rett å få ny omruting. Agentrulletten i dette tilfellet, han ringer til han får napp. Noen av agentene vil nok booke om med en gang. Jeg anbefaler at han finner en rute han ønsker å reise på selv, åsså booker de han bare om. Er han heldig så får han full fleks i C hele veien og nok til gullkort. Lufthansa til Frankfurt og SQ til Singapore og ANA i C til Tokyo :).
     
    tobeornot999, tkrunning and magnusha like this.
  14. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Om han ikke når gjennom kontakt meg på pm så kan jeg fikse det :).
     
    The_Dude, rgn, Maggie and 3 others like this.
  15. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har samme problem. Utreise 26. mars i SAS Business Bonus kansellert. Hjemreise 9. april fortsatt ok. Agentene jeg har snakket med hittil sier det ikke er noe ledig. Prøver igjen i dag eller i morgen …
     
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Send meg pm.
     
    rgn liker dette
  17. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Sender deg en PM nå. Han har ringt to ganger i dag og begge agentene må sjekke med supervisor. De sier at de ikke har noen avtale de kan booke han inn på. Selv om han sier at det er flere Star Alliance flights som går til Tokyo. Virker som SAS ikke bruker Star Alliance nettverket sitt når de skal booke deg om på slike lange flights.. Håpløst altså...:mad: Han er også diamant..
     
    Last edited: 27. febr 2023
    Shyneno liker dette
  18. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    123
    Bonuspoeng:
    33
    En liten oppdatering: Jeg kom aldri så langt som å sende klage til Transportklagenemnda, men fikk svar på SAS-klagen for noen uker siden som sa at vi hadde billetter (men telefonagentene hadde sagt flere ganger at vi ikke hadde det), men da jeg pushet dem på at jeg ikke hadde blitt ticketed så sa de at jeg måtte ringe inn for å se videre på det. Jeg kom aldri så langt.

    Noen dager senere (forrige uke en gang) fikk jeg melding fra SAS appen at både utreise (3. april) og den separate returen (14. april) var blitt endret. Flightene var ikke lenger synlige i appen og stod som kansellert når jeg søkte de opp på sas.no.

    På dette tidspunktet hadde jeg gitt opp at vi kom til å få reise i april, og vi har lagt andre planer. Men tror du ikke det kom LH-billetter (klasse J ifølge PDF-bilettene) inn i appen i går som erstatning for flighten 3. april...

    Nå kan vi ikke bruke flyvningene i år uansett, så håper vi kan få booket de om til April neste år. Men siden det ikke er sluppet flights for april 2024 enda, bør jeg ringe inn å si at vi ikke kan reise på flyvningene de har gitt oss nå? Men kan de da sette bookingen "på vent" så jeg kan ringe inn igjen i april når de ønskede flyvningene har blitt sluppet?
     
  19. Agrias

    Agrias Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Det kom noen billetter til Tokyo for noen minutter siden (juni-juli-aug). Vi får se om de ikke blir kansellert...
     
    Last edited: 01. mars 2023
  20. natto

    natto Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Joda, men de nekter å kjøpe en revenue billett når du ombookes, og sier de ikke kan gjøre noe hvis det ikke er bonusbilletter tilgjengelige fra andre *A selskaper
     

Del denne siden