Hei Min første trådstart her, men har fulgt med en stund og plukket opp mange gode tips her inne. Har et spørsmål ang overbooking av en flight vi har. Skulle fly Tallinn-stockholm-oslo-bergen mandag 16 juli. Fikk mail av sas at stockholm-oslo var overbooket. Dei tilbydde 200 euro og overnatting på eit medium hotell vis noen var villig til å reise på andre tidspunk. Vi er flexibel med hjemreisen så tenkte det var 600 euro lett tjente penger. Ringe inn og vi fikk booket om til neste dag, 17 juli, med ny rute Tallinn-københavn-oslo Bergen. Men det viser seg at Guns’N Roses spiller i tallinn 16 juni, og volbeat skal varme opp, nedless to say, omtrent ingen hotell rom å oppdrive. Ente opp med radisson blu olympic, til den nette sum av 7700 kr for 1 natt. Så det eg lurer på, blir dette noe problem å få kompensasjon for? Kan jo ikkje klandres for at det var fullt den natten og hotellene kan ta akuratt hva di vil då?
Den ville jeg klarert med SAS først. Det selges TLL-BGO gjennomgående: https://www.sas.no/book/flights?search=OW_TLL-BGO-20180716_a1c0i0y0&view=upsell&bookingFlow=revenue Alternativt kan du fly til ARN/CPH den 16JUL og overnatte.
Eg ringte inn og snakket med kundeservice, var hun som valgte den ruten pga vi har med en baby, så var best med en flight som ikkje går så tidlig. Den gjennom københavn går samme tid som den til stockholm. Når eg ringte kundeservice igjen etter eg såg prisene på hotell, kunne di ikkje svare på om det var for mye, fikk bare beskjed om å sende rekning på til clam hos sas. Er jo sas som hadde eit problem, var 6 for mange på flighten, vi sa ifra oss 3 plasser. Agenten som booket oss over til neste dag, og vi må jo ha en plass og sove. Men blir vel noe tull med clam siden beløpet var så stort.
Opplevd det samme engang i Minneapolis. Nærmeste ledig hotell var 2-3 timer unna. Så etter den fadesen så har jeg lært, og godtar ikke ombooking med overnatting så sant flyselskapet ikke kan garantere hotell som er innenfor reglene for hva de refunderer.
Noen som vet hva øvre grense er da? Når andre alternativ gjerne kostet 11-12 tusen for natten, så er 7700 rimelig, hehe.. Går vel og ann og argumentere med at vi tross alt er 3 personer. 3 separater hadde jo booket 3 rom, så selv med normale priser er vi jo oppe i 4 tusen da. Men får vel bare vente på svar fra clame.
De gangene jeg har avstått fra en flight pga overbooking, har jeg enten fått flyselskapet til å booke for meg (United og Luftwaffe har vært ryddige i så måte) eller fått en skriftlig garanti for valgt hotell (SAS, men riktignok da via diamantmail). Å avstå fra en flight og behøve overnatting, og satse på at det ordner seg, er mer enn risikabelt i mine øyne. I dette tilfellet ville jeg tatt behørig med skjermbilder av søk på booking.com og hotels.com for å belegge at rommet til 7K var det eneste/rimeligste å oppdrive - eller eventuelt bedt SAS booke et for meg. I alle tilfeller: Lykke til!
Noen som vet om Sas overbooker innenlandsavgangene nå i sommer? Jeg har to billetter på en avgang som er full. C0 D0 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 P0 A0 E0 M0H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 Har en flex billett med Norwegian som vi enkelt kan benytte (Endel ledig hos Norwegian) dersom Sas ønsker å betale seg utav overbookingen. Noen tips til hvor man bør "melde seg" hvis det oppstår overbooking? Har lest at noen får mail på forhånd, jeg har opplevd å få beskjed på innsjekksautomaten, noen ganger ved gate og en gang mens alle var satt seg i flyet.
Sas overbooker litt stort sett hele året, min hands-on erfaring. Men spesielt om sommeren er det en del mindre no-shows og da blir det litt krøll. Men det er fortatt litt IRR som gjør at der blir forskyvning av problemet. Men stort sett ordner det seg såvidt meg bekjent. Om sommeren går det også en del mindre avganger, og desto vanskeligere å flytte over pax til ledig avgang. Men har sett avganger hos oss hvor det var overbooka med 8 på en crj, needless to say noen fikk ta en litt seinere avgang mot kompensasjon selvfølgelig. Hvem du skal ta kontakt med er jeg usikker på. Men hva slags flight er det snakk om? Er vel neppe mulig å kjøpe flere billetter til den flighten hvis det er 0 i alle klasser.
Det er til SVG. Har to plus billetter som er booka for lenge siden på avgangen som er fullbooka. Har lest at når det er 0 i C så er det et tegn på overbooking, men tenkte kanskje de overbooker i mindre grad nå enn tidligere pga mye krøll forrige sommer. Fikk tilbud om €75 en gang ved overbooking til AMS, det var så lite at jeg takket nei. Tilbyr de €150 sitter jeg fint noen timer ekstra i loungen.
Skal vel litt til før de tar av plus billetter. Men ved overbooking skåner de barn, familier og eldre i sørøst mulig grad. Er jo relativt klare prosedyrer for hva som skal gjøres ved overbooking, og tror plus er relativt langt ned på lista, spesielt ved gull/diamant/pandion. Kompensasjon er jo også litt på hvor langt man skal og når neste fly er.
God dag Fikk faktisk svar fra sas claim allerede i dag, (reisen var i går) at kompensasjonen for overbooking og pengene for hotellet er overført min konto Ble imponert, hadde trodd det skulle ta mange uker.