Overkapasitet?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 18. nov 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Leste om Emirates som tar i bruk en ny generasjon 380 og 777. Oppgir å ha en snittalder på 5.2.

    Det slo meg at dersom de skal holde en slik snittalder så må jo en del av disse store flyene etterhvert byttes ut. Hvem overtar slike fly? Det er vel et begrenset marked, eller vil vi f,eks etterhvert se 3 daglige avganger OSL - CPH med en 380 istedenfor 8-10 med 737?
     
  2. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Thai kjører jo en salig mix av B744/B773/B77W på HKT-BKK.. så er det nok passasjerer, så er vell alt mulig..

    C
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skal vel ikke se bort i fra at det er noe mer turist-trafikk på en slik rute enn OSL-CPH.
    For veldig mange på OSL-CPH er det stort utvalg av rutetider som er viktig. Mulig det er ekstra stor etterspørsel fredag ettermiddag og søndag kveld mtp. turisme, men har man tatt flyet på en hverdag morgen så er det ganske høy dress-tetthet så er nok mange av disse som ikke er nevneverdig interessert i å vente 2 timer for å få et større fly med lenger boarding-tid..
     
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Klar over det ;)

    Skulle vare vise et eksempel på at det skjer.. kanskje fremtidens behov tilsier det samme OSL-CPH eller LHR-FRA eller hvilke som helst annen Shorthaul rute.. med "LH fly.."

    C
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    BA har brukt 767 på LHR-FRA.
     
    Chrisbgg liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Overraskende nok har jeg sett austrian fly 767 VIE-FRA.
    Det er noe annet i business enn 319 :)
     
    RoadKing liker dette
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er normalt ikke god butikk med så store fly på så korte strekninger. 767 har vært fast shorthaul-traver i årevis (som A300 var det. SAS har brukt begge i Europa), men A380/777/747/330 er jeg mer tvilende til. En av årsakene er at de ikke er konstruert for hyppige landinger, så vedlikeholdet øker mye. (ANAs 747 som gikk innlsdstrafikk i Japan hadde eget type understell). Noen ganger ser man en stor maskin på short haul ved spesielle anledninger, men ellers skal det mye til før å fylle opp en slik maskin begge veier. Frekvens er viktig i Europa, og volumet er ganske lavt. De stedene man har sett det i Europa er typisk på passer med ekstreme slotrestriksjoner som eks Heathrow
     
  8. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker også at boarding/deboarding/baggasjehåndteringstiden for hver flight blir betydelig lengre, ergo mindre effektivt?
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    På slutten av -80 tallet reise jeg en gang med SAS sitt 4 motors langdistansefly DC 8 på ruten mellom Bergen og Oslo .... husker ikke om det var fullt ...

    Siden jeg nå er i Sydhavet, så går det iblant A330 på det korte strekket mellom Mauritius og La Reunion .... innimellom ATR72 ....ruten flys både av Mauritius Air og av Air Austral ...
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden