Oversikt over gratis hotell ved lang layover

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Ursa, 09. april 2017.

  1. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker det er på sin plass med en slik oversikt over alle flyplasser man kan få en gratis hotellnatt ved å reise spesielle ruter og selskap.

    For å spare deg for lesing: man bookes sjelden med 8+ timer layover, så som regel har du gode muligheter med alle selskap som setter deg i en slik situasjon.

    Lista oppdateres etterhvert som du bidrar med nye destinasjoner og opplevelser.

    Terminologi: LO=Layover (<24 t stopp), SO=Stopover (>24 t stopp), STPC=Stopover Paid by Carrier

    Fellesregler:

    • minst 8 timer layover for å kvalifisere for gratis hotell som hovedregel
    • utgående flight må som regel være av en viss lengde
    • utgående flight må som regel være den første tilgjengelige
    • inngående og utgående flight må som regel være på samme selskap
    • De fleste tilbyr kun hotell på den ene veien, men det er som kjent lov å prøve seg :)
    ADD - Ethiopian: link
    AMM - Royal Jordanian: iflg. Flynous-artikkel tilbys dette på lange LO
    AUH - Etihad: 2 netter i F, 1 natt i C, og 2 netter for pris av 1 i E - link
    BAH - Gulf Air: gratis i PE, $55 i E, men må ordnes på flyplass - link
    BKK - Thai: iflg. Maphappy-artikkel kan Thai ordne hotell ved lange LO
    CAI - Egypt Air: iflg. Flynous-artikkel tilbys dette på LO over natt/6 t - epost
    CAN - China Southern: hotellklasse og transport ift ST-status og billettklasse - link
    CKG - China Southern: hotellklasse og transport ift ST-status og billettklasse - link
    CMB - Sri Lankan: kontakt "Sri Lankan Night Stay Desk" på ankomst - link - link 2 - link 3
    CMN - Royal Air Maroc: offisielt hotell over 24 t SO, men også mulig på kortere LO - link
    CPT - South African: iflg. Flynous-artikkel tilbys dette på lange LO
    CTU - Air China: må lande før 01:00 for å være gyldig, store rom tilgengelig - link
    DAC - Biman: iflg. Maphappy-artikkel tilbys dette på lange LO
    DLC - Air China: må lande før 01:00 for å være gyldig, store rom tilgengelig - link
    DXB - Emirates: 6 timer min LO for C-pax og 8 for E-pax - link
    DOH - Qatar: link
    HGH - Air China: må lande før 01:00 for å være gyldig, store rom tilgengelig - link
    HND- ANA: gnien, men mulig med billetter kjøpt i spesifikke land virker det som - FT-tråd
    HND - JAL: uoffisielt kan de ordne hotell - link
    ICN - Asiana: litt vanskelig å finne info, men skal tilbys alle klasser - link - link 2
    ICN - Korean: tilbyr hotell i hvert fall i C, men vanskelig å finne på nett - link
    IST - Turkish: 1-2 netter med LO/SO på 10+ t (E) eller 7+ t (C). Sightseeing. - link
    JHB - South African: iflg. Flynous-artikkel tilbys dette på lange LO
    KMG - China Eastern: flybillett må være kjøpt på deres websider - link
    KUL - Malaysia Airlines: kontakt de senest 48 timer før så er det mulig - epost - FT-tråd
    LIS - TAP: gratis for C-pax - link
    MCT - Oman Air: gratis hotellnatt ved kjøp av minst 1 hotellnatt på SO - link
    NRT - ANA: gnien, men mulig med billetter kjøpt i spesifikke land virker det som - FT-tråd
    NRT - Japan Airlines: uoffisielt kan de ordne hotell - link
    OPO - TAP: gratis for C-pax - link
    PEK - Air China: må lande før 01:00 for å være gyldig, store rom tilgengelig - link
    PVG - Air China: må lande før 01:00 for å være gyldig, store rom tilgengelig - link
    PVG - China Eastern: flybillett må være kjøpt på deres websider - link
    SIN - Singapore Airlines: ikke gratis, men kjemperabatt på SO-pakker (SSH) - link
    URC - China Southern: hotellklasse og transport ift ST-status og billettklasse - link
    WUH - China Southern: hotellklasse og transport ift ST-status og billettklasse - link
    XIY - China Eastern: flybillett må være kjøpt på deres websider - link
    YUL - Air Canada: ved 6 t LO. Tilgjengelig også i E for $49 - link
    YVR - Air Canada: ved 6 t LO. Tilgjengelig også i E for $49 - link
    YYZ - Air Canada: ved 6 t LO. Tilgjengelig også i E for $49 - link

    kilder:
    www.flynous.com
    www.maphappy.org
     
    Last edited: 19. april 2017
    themichael, afirm, Elo and 36 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Glimrende initiativ!
    Kanskje ta med en *, hvor ekstratilbudet bare gjelder for betalende billetter (jamfør limousine service til flyplassen for Swiss og Lufthansa F)?
     
    Ursa liker dette
  3. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Qatar gir kun dersom du har den første tilgjengelige flighten ut igjen. Har du en lang layover fordi du har booket det billigste alternativet så får du ingenting.
    Uten å vite så vil jeg tro at dette gjelder flere andre også.
     
    Ursa liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Gjelder i alle fall IST.

    Forøvrig, kongebra post!
     
    Ursa liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra @Ursa - vil være til god hjelp for mange. *tommelopp* !! :):):)
     
    Ursa liker dette
  6. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    311
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    SQ har vel også mulighet for stopovers i SIN tilsvarende det som er listet for Icelandair/ KEF
     
    Ursa liker dette
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
  8. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,293
    Likes mottatt:
    3,241
    Bonuspoeng:
    113
    Knallbra oversikt!

    For 10 år siden fløy vi SYD-ICN-AMS-BGO i eco hvor vi landet sent i ICN og dermed måtte vente til neste dag før vi fløy videre. Ble sjekket inn gratis på Hyatt.

    Vet det er lenge siden, men er ganske sikker på at KE fremdeles tilbyr dette.
     
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ante jeg ikke var en mulighet. Tenker å endre returen min til KIX-ICN-FRA-OSL, men ankommer da ICN dagen før avgang til FRA.

    Kan man få denne overnattingen inne i byen eller er det flyplasshotell? Er det eventuelt lang tid å komme seg inn til byen for litt sightseeing og et måltid?
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vi tenker jo helt likt vi, Stig :)

    Vi ankommer ICN kl. 22:05 fra NRT med OZ. Flyr videre dagen etter kl. 12:00 også med OZ. Begge flyvninger i C.

    Noen som vet om vi kan få gratis overnatting?
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en alert fra expertflyer i dag om at det hadde åpnet seg to økonomibilleter KIX-GMP 1110-1300. Passer perfekt mtp avgang ICN-FRA neste dag kl 12 i førsteklassesuiter - så får det heller stå til at turen til Seoul er bak gardinene ;)

    Turen er nå booket om (KIX-GMP/ICN-FRA-CPH-OSL), og det er da bestemt at vi tar siste døgnet av turen i Seoul! Kan det bli problematisk med tanke på gratis overnatting i Seoul at vi har ankomst GMP og avreise ICN? Begge flighter er med Asiana. Tenker jeg får ta kontakt og høre hva de sier :)

    Heftig reisebrev, forresten! :):)

    Edit: Ikke helt intuitivt hvordan man går frem for å finne ut av dette. Det står ingen informasjon på siden til Asiana (https://us.flyasiana.com/C/en/homepage.do?menuId=003005007002000&menuType=CMS). Noen som har gjort dette før? Er det Asiana jeg kontakter, eller gjøres det via SAS/Tallinn?
     
    Last edited: 02. april 2018
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg faktisk forsøkt meg på min første henvendelse til AmEx concierge service. Håper ikke jeg var for krevende i tilnærmingen min, men blir spennende å se hva de får til :)

    Hei.

    Jeg har booket en reise til Japan for 2 personer: meg og min kjære. Returen er som følger:

    19/5
    OZ1135 Osaka (KIX) - Seoul (GMP) 1110-1300 Økonomi

    20/5
    OZ541 Seoul (ICN) - Frankfurt (FRA) 1200-1630 First
    SK1636 Frankfurt (FRA) - København (CPH) 2030-2150 Business
    SK1474 København (CPH) - Oslo (OSL) 2255-0005 Business

    Turen til og fra Seoul er med Asiana med 23 timers layover fra ankomst til avgang. Ifølge Asianas nettsider (https://us.flyasiana.com/C/en/homepage.do?menuId=003005007002000&menuType=CMS) har de da tilbud om gratis overnatting og tilrettelegging for en tur inn til Seoul.

    Jeg har faktisk aldri benyttet meg av denne tjenesten før, og det er mulig jeg spør om altfor mye nå, men kunne dere hjulpet meg med følgende?
    1. Ordne med gratisovernatting gjennom Asiana. Jeg vil tro det enkleste er hotell på/ved ICN flyplass, alternativt i sentrum med enkel avgang til ICN neste dag.
    2. En trivelig og autentisk restaurant inne i Seoul by for middagen. Blir vel fort behov for en lunsj også.
    3. Gjerne forslag til et opplegg i Seoul den 19/5.
    4. Transport fra GMP flyplass til Seul og fra Seoul til ICN flyplass.
    5. Praktisk oppbevaring av bagasje. Det beste er om innsjekket bagasje håndteres av Asiana mellom GMP og ICN, men dette er jeg ikke sikker på om de gjør.
    6. Sørge for at Asiana betaler det de sier at de skal betale for. Tror i hvert fall det gjelder hotell og transport :)
    Igjen, jeg har aldri benyttet meg av denne tjenesten og vet ikke helt hvor grensene går for hva jeg kan be om, men blir veldig glad om dere kan være behjelpelige med å håndtere noen av - eller gjerne alle ;) - punktene. Akkurat denne dagen er 2-årsjubileum for meg og min kjære, så det hadde vært hyggelig med en fin avslutning på turen!
     
  14. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Har du fått svar fra AmEx på denne? Jeg har 20 timer layover i Seoul med ankomst C og avreise F.
     
    Gullars liker dette
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    De gjorde et ærlig forsøk, men det virket ikke helt enkelt. Fikk følgende svar i går:

    Som du vet har vi de siste ukene forsøkt å få booket gratis overnatting til deg I Seoul(Incheon) via Asiana Airlines. Jeg tok kontakt med et reisebyrå vi samarbeider med men dessverre ingen positiv respons derfra heller. Jeg skrev til deg sist at jeg skulle prøve å få en nattevakt til å ringe til Asiana men de har heller ikke oppnådd kontakt. Jeg beklager å måtte skrive dette men som du vet er booking avdelingen til Asiana ikke åpen I våre åpningstider, og det har gjort det veldig vanskelig fo oss å få kontakt med de.
    Under så har du tlfnr til Asiana airlines som jeg fikk oppgitt da jeg skulle booke overnatting til dere. Jeg beklager så mye at vi ikke får hjulpet deg med dette. Skulle det være andre ting du trenger hjelp til, så ikke nøl å ta kontakt med oss igjen.

    Please kindly contact our reservation center at 1-800-227-4262 to inquire eligibility and availability for the accommodation.
     
    Edin liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Det der syns jeg var et dårlig svar. Vi brukte AmEx concierge tjenesten til å skaffe oss restaurant i Sydney på Nyttårsaften en gang. Det ble IKKE løst av at agenten i europa satt oppe om natta nei, det ble delegert til en av vedkommendes kollegaer i Sydney, som både var på arbeid når restaurantene var åpne og visste hvem/hva/hvor.

    Om ikke Amex concierge tjeneste har noen på vakt i Sør Korea så har de helt sikkert det et eller annet sted i sørøst asia, på samme tidssone.

    Så, jeg ville replisert til vedkommende: Kan du ikke få en av dine kolleger der borte i samme tidssone til å sjekke?

    Dessuten, det der telefonnummeret er amerikansk. Ikke Sør Korea. Det oser lang vei her at de rett og slett ikke har lyst til å gjøre dette for deg.
     
    Last edited: 17. april 2018
    Edin liker dette
  17. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ringte til Asiana i London. Beskjeden derfra var at så lenge det var med SQ på tur dit + billett ikke kjøpt av Asiana + at det var en reward ticket - ja da var det ikke mulig å få gratis hotell ved lang layover.

    Tar alle forbehold om språkmessige feiltolkning mellom meg og agent.
     
    Ursa liker dette
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har hatt mye mail frem og tilbake, så anser saken som avsluttet... Har enda til gode å få noe ut av amex concierge.
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Nyttig å vite. Da gidder jeg ikke å legge så mye sjel i dette. Får heller finne et brukbart hotell inne i Seoul på egenhånd :)
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Anbefaler deg å vurdere et hotell ved flyplassen. Det sparer deg for å drasse bagasje over alt og gir deg mer søvn på ankomst eller utreise alt etter hvilken vei du skal :)
     

Del denne siden