På ferie til Cuba med barn - ønsker reiseråd

Tråd i 'Reisemål' startet av Trykkern, 03. juni 2023.

  1. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    I nærmest desperasjon og i fare for å miste både poeng og CT'er ble det i fjor bestilt en reise til Cuba med hjelp av Chatflight. I ettertid har jeg lest mye negativt om Cuba og begynner å lure på om vi har gjort noe dumt ved å velge en reise dit i 2 uker med 2 barn. (12 og 14 år) Nå nærmer turen seg og det hadde vært kjempefint med litt hjelp.

    Er det noen her på forumet som har god kjennskap til Cuba og kan komme med anbefalinger om hva vi bør gjøre, hva vi bør besøke, hvor vi kan bo og spise osv. er det flott, jeg sliter med å finne hotell, på finn.no og booking.com er det ikke mulig, på hotels.com får jeg bare begrenset med private leiligheter, hostel o.l. og ikke hotell. Jeg ser for meg at vi kanskje deler turen i 2, noen dager i Havana og noen dager i Varadero for strandliv.
     
  2. EC7

    EC7 Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg booket hos stayforlong.com når vi var på Cuba. Hotellstandarden var heller dårlig, selv om det er 5 stjerner.
    Anbefaler Iberostar eller Kempinski i Havana. I Varadero bodde vi på adults only, så kan ikke hjelpe deg der dessverre.
    Ta med så mye cash som mulig, dollar eller euro. Du får tatt ut kun cubansk valuta i minibankene, men ingen vil verken ta imot det eller veksle til dollar.
    Cuba er verdt et besøk, men standarden på hotell og spesielt mat er langt lavere enn vi er vandt til.
     
    Trykkern liker dette
  3. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Har besøkt Cuba to ganger og syntes det var et svært spennende reisemål. Bodde 5 dager i Havana og 10 dager i Varadero. Tror de fleste barn vil syntes det er artig å være passasjer i de eldre amerikanske bilene i Havana som ble værende da Castro kuppet landet (ta med mye cash USD) Bodde på hotell Nasjonal Havana. Mye spennende historie der men demp litt forventningene til topp mat. Det er vel i praksis kun USA som fremdeles boikotter landet og du finner derfor ikke de typiske store amerikanske kjedene av hoteller der. Det er jo flere av de Europeiske kjedene som har «bra»hoteller i Varadero. Bodde på Riu der med all incl. Anbefaler at du tar reisen til Cuba for å «reise litt tilbake i tid». Om 10 til 20 år er kanskje Varadero ikke annet enn et vanlig «Cancun/sydenreisemål». God reise:)
     
    Last edited: 03. juni 2023
    holmen and Trykkern like this.
  4. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Enig i mye av det som skrives her. Er noen år siden undertegnende var der, men inntrykket er at Cuba byr på mye spennende, men at en må være forberedt på at en del ikke fungerer som hjemme, og at det er et mindre komfortabelt reisemål enn mange andre syden-reisemål. Støtter også det som nevnes med mat,den er ikke imponerende for det aller meste, men unntak av rene råvarer som finnes lokalt, som frukt.
     
    Trykkern liker dette
  5. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
    Var der for 6 år siden hadde 3 uker med null planer når vi landet, og kun 3dagers overnattinger bokket.
    Vil si at du absolutt ikke har bommet på reisemålet, Cuba er veldig spennende og det er mye å finne på! Vi var 3 dager Havana, 10 dager i varadero, 10 Dager i Trinidad før vi hadde to netter i Havana før avreise hjem.

    Det som er mye brukt på er "Casa Particulaers" Som er nesten det samme som AirBNB bare Cuba style. Det kan være et spennende måte og møte lokalbefolkningen på samtidig er det ganske billig.
    Transport på "tvers" av Cuba er kansje det vanskeligste å finne, vi ordnet dette gjennom hotellene. De solgte aldri bussbiletter, men vi betalte for å sitte på bussen på div. utflukter som ble arangere og hoppet av ved vår destinasjon.
    Da fikk vi samtidig oppleve litt turist ting som var spennende. I Havana gikk vi bare inn på det største hotellet vi fant og spurte i resepsjonen, da var transport løst på 5 minutter. Selvom bussen ikke gikk før dagen etter.

    Vi valgte å ta det ganske rolig, Vi bodde i Varadero 10 dager, på All-inclusive. (https://www.starfishresorts.com/resort/starfish-varadero) Hotellet solgte også diverse utflykter til Trinidad etc. Det var også den råeste all-inclusiven jeg har vært med på noen sinne. Hummer servert til frokost,middag og lunch, med 3 resturanter og velge mellom. Varadero er ikke noe juvel i seg selv, men blir nøyaktig det samme som å dra til Grandca på ferie. Men med barn er det kansje komfortabelt.
    Se.Bla
    https://www.ving.no/cuba/varadero
    https://www.tui.no/feriereiser/cuba/varadero/

    Etter det var vi på et billig All-incluisve hotell ved Playa Ancon, utenfor Trinidad. Club Amigo Ancon - All Inclusive.
    Resortet kan ikke anbefales, det var veldig gammelt og slitt, men billig. (perfekt for to backpackere på budsjett), men hotellet lå veldig godt til ved Playa Ancon og kun 10 min med taxi fra Trinidad sentrum.
     
    Cumulus, Trykkern and holmen like this.
  6. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Var der i påsken for noen år siden, og må si vi likte oss godt. Reagerte ikke negativt på hoteller, men vi holdt oss til femstjerners. Ellers er casa particular noe jeg anbefaler. Billig, stort sett komfortabelt og en fin måte å støtte innbyggerne på.

    Vi hadde også leiebil, noe som var en spesiell(og dyr) opplevelse. Var viktig å velge "riktig" sted å parkere over natten hvis en ville finne bilen igjen neste morgen.

    Ellers er det vel den eneste ferien jeg har kommet hjem fra hvor jeg har gått ned i vekt. Det finnes ikke mat på hvert et gatehjørne, og utvalget er relativt begrenset i de butikkene som er. Når det gjelder valuta så hadde vi med oss litt dollar, men ellers tok vi ut konvertible pesos(CUC) underveis. Så det var null stress.

    Alt i alt, ville reist igjen! Må bare være obs på at ting ikke er like enkelt som ellers i Vesten(spesielt for oss som nettopp hadde vært på ferie i USA ble overgangen stor:p)
     
  7. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    2,988
    Bonuspoeng:
    93
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    En viktig konsekvens anno 2023 som er viktig å ha i mente om man reiser til Cuba: Man kan ikke reise til USA på ESTA etterpå. Er da avhengig av å søke visum etter at USA endret regler på området for ikke så veldig lenge siden... Er også noen som har erfart dette the hard way, som hadde retur fra Cuba uten visum, og som ikke ble noen god opplevelse.
     
    Lars J liker dette
  9. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Huff da, dette lover ikke bra. 2 kresne unger som er "avhengige" av internett, snap osv. og da ikke kunne komme inn i USA senere uten mye styr, det blir ikke populært. Men vi har ingen mulighet til å kansellere reisen heller, så da er eneste mulighet å ta tapet om vi ikke skal reise. Nytter jo ikke å endre destinasjon heller med utgåtte CT'er...
     
    oddA liker dette
  10. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hei Trykkern,

    Jeg bor i Havana og har bodd her i noen år allerede. Cuba er både fantastisk og utfordrende og krever kanskje litt planlegging og navigering men er absolutt verdt et besøk både for store og små. Alle våre gjester (både små og store) har vært veldig fornøyde med besøket.
    Det finnes mange restauranter med god mat og mange spennende opplevelser.
    Send meg gjerne en PM så kan jeg dele litt mer spesifikke tips / råd.
    Å ta med kontanter (dollar / euro) for hele reisen er viktig.
    Er problematisk med bensin / diesel for øyeblikket om dere ønsker å utforske mer en Havana / Varadero men fullt mulig.
    Internett er tilgjengelig de fleste steder og turist sim er mulig å kjøpe på flyplassen. Snap / Apple store / Spotify etc er tilgjengelig så lenge man bruker VPN.
    Når skal dere reise?

    PS: når det gjelder ESTA vil det ikke lenger være lov å reise på den til USA etter å ha besøkt Cuba og det må søkes om vanlig B1/B2 visum.
     
    Insomnia4u, milehigh, phileas and 3 others like this.
  11. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Bare å skaffe seg en VPN-løsning, så er det 0 stress. Ellers en veldig spesiell opplevelse å se folk samles til WIFI-hotspots på kvelden for å bruke internett. Sosialt, samtidig som en er asosial:p
     
    Trykkern liker dette
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg regner med dette kun gjelder på returen fra Cuba, ikke hvis en senere skal til USA?
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,947
    Likes mottatt:
    5,743
    Bonuspoeng:
    183
    Reise til Cuba etter 12. januar 2021 gjør at man ikke lenger kvalifiserer til ESTA.
     
    Storbaba liker dette
  14. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    milehigh liker dette
  15. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Har en planlagt tur til Cuba selv om et par uker, dog uten barn.

    Turen ble bestilt som en Open-Jaw med utreise til HAV og retur fra CUN, begge med TK. Virket ved bestilling i fjor som om det var godt med avganger mellom HAV og CUN.
    Har nå fulgt med på muligheter den siste måneden, men får kun helt sinnsyke priser på aktuelle datoer i okt, opp mot 6k/pers med Aeromexico via MEX som eneste mulighet.

    Noen som vet om det har noe med USA's sanksjoner mot Cuba å gjøre, at enkelte flyselskap ikke dukker opp på vanlige søkemotorer? Går man på FR24 og ser på avganger fra HAV ligger det flere avganger til CUN hver dag, men disse dukker altså ikke opp på online billetttsøk.
    Er det risikabelt å reise uten enveisbilletten til Cancun, men prøve å kjøpe denne fysisk på flyplassen i Havanna ved ankomst? Noen andre løsninger?
    Sannsynligvis ikke en situasjon mange her har hatt erfaring med, men alle teorier/innspill mottas med takk
     
  16. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen problemer å kjøpe billetter i Havana hos flere reisebyråer. Send meg PM om du vil ha WhatsApp nummeret til en lokal reise agent.
    Er noen flyvninger som går som kun kam bestilles via agent. Vet at VivaAerobus har nesten daglige flyvninger men mulig billettene må bestilles av reisebyrå / agent.

    Vær forøvrig oppmerksom på at det er varslet drivstoff krise i landet fra denne uken av. Dette vil gjelde både transport og elektrisitet (forvent blackout store deler av dagen)

    Ref:
    *Medidas establecidas hasta la estabilización del diésel en el país según la intervención del Ministro de Economía y Planificación.*

    1. Fomentar el teletrabajo como alternativa que evite el gasto de combustible en los centros laborales.

    2. Disminución de actividades no esenciales y aplazables.

    3. Se protegerá la distribución de la canasta familiar normada y las labores agrícolas.

    4. Existirán afectaciones en la transportación fundamentalmente local.

    5. Existirán afectaciones al servicio eléctrico nacional.

    6. Las próximas dos semanas serán complejas.

    7. Las exigencias energéticas serán las mismas para el sector estatal y el no estatal.

    8. Cada provincia establecerá sus propias medidas según sus realidades.


    Svarer gjerne på PM om det er noe du lurer på :)
     
    MarkSS liker dette
  17. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Ser at man trenger visum/turistkort for reiser til Cuba. Er det noe som kan ordnes på en enkel måte?
     
  18. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Visum kan enkelt søkes om ved den Cubanske ambassaden i Oslo. Det er også mulig å kjøpe visum / turistkort ved enkelte flyplasser men stort sett bare i Americas. Ved avreise fra Europa vil man ikke få sjekket inn uten å ha visum. Helse og toll erklæring må også fylles ut før avreise (tidligst 72 timer før avreise).
     
    Skyline, Insomnia4u and phileas like this.
  19. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Har du kanskje erfaring med pliktig reiseforsikring til Cuba? Jeg har norsk helårsforsikring som i utgangspunktet deker hele familien, men det er bare mitt navn som kommer frem på beviset. Lurer på om det blir tilstrekkelig for myndigheter ved innreise hvis flere familiemedlemmer skal reise på samme forsikring?
     
  20. Thor-Erling

    Thor-Erling Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Her er jeg litt usikker men «reiseforsikring» er vel inkludert i visumet også selv om jeg ikke hadde stolt på den. Har aldri sett noen med turistvisum bli bedt om å fremvise reiseforsikring og om det skjer blir dere sikkert bare bedt om å kjøpe den offisielle til $15.
    Sykehuset vil nok uansett godkjenne alt de kan få belaste i utenlandsk valuta (altså deres reiseforsikring).
    Du kan jo alternativt printe ut forsikringsvilkår eller få en bekreftelse fra forsikringsselskap men personlig hadde jeg ikke styrt med det.
     
    Skyline liker dette

Del denne siden