Skjer ikke så mye i India uten at Tata er involvert. Rett rundt hjørnet er en elektronikkjedebutikk også i Tata-konsernet.
Tid for hjemtur. En Tata Safari fra hotellet tok meg til flyplassen etter at jeg var ønsket vel farvel. Egen inngang til flyplassen for C og F i enden av terminalen. Ethiad og SQ har innsjekk der for C, mens resten av innsjekken er samlet per selskap som vanlig. Egen innsjekk hos Air India for F. Den betjener ellers C, så de måtte bytte boardingkortene i maskinen når de skulle printe mitt. De har samme system som SQ med forskjellige farger på boardingkortene. Når jeg sjekket i går var jeg eneste passasjer i F, som er eneste flight til Europa med F. Lurer på om det går en rute eller to med F til USA per dag fra Bombay, men ikke sikker. Fikk oppasser nå også fra innsjekk til lounge. Kanskje ikke helt planlagt er C og F sikkerhetskontroll/emigrasjon i motsatt ende av der C og F slippes inn på flyplassen. Ingen kø, men oppasseren fulgte nøye med på tingene mine i sikkerhetskontrollen. Som var stilt inn slik at den pep på det bare FRA forøvrig piper på, men ellers er OK alle andre steder. I passkontrollen var noe rart med stemplet i passet. Fikk aldri noen forklaring, men passet med utskrift av ETA måtte en tur på bakrommet til høyere herrer. Ble så fulgt til loungen. Den drives av flyplassen, men omtales som verdens beste flyplassdrevne lounge. Egen restaurant for F med stor frokostmeny. Lobster Shakshuka med et ekstremt godt brød. Sterke preg etter en flink interiørarkitekt. Loungene i Delhi har ikke fått så god omtale her inne, men må nesten si at OMATT må ta seg en tur hit neste gang han skal lage en liste over verdens ti beste førsteklasselounger.
Mye likt som i Dehli altså. Der det også er en F skranke som måtte bemannes og andre passasjerer måtte hjelpes som stod der allerede før meg. Greit nok det når det er få som bruker den. Følge får en også på Delhi, men med kortere vei til sikkerhet. Artig da at lounge i Bombay er så mye bedre. Fint å se at noen kan... når de vil. for Delhi trenger en oppgradering både på bygg, plassering på flyplassen og på personalet.
Litt kaotisk boardingprosess, men en person som ropte på C og F til egen kø. Sammen med gull og sølv. Na-ja. Vel ombord ble jeg ønsket velkommen av en person av typen som du lurer på om noen gang ikke har vært i strålende humør. Han traff også usedvanlig godt på mr flymunda. Ble ikke brukt senere eller av andre. Pursheren på vei ut gikk rett på fornavn. De to vertinnene var også svært hyggelige og alle tre kom fortløpende underveis og spurte om alt var vel. Og nødet på mat og drikke. Selv om det tidvis skranglet godt her også. Litt varmt ombord, men temperaturen hjalp etterhvert. En mango variant som pre-dep. Tror den havner øverst på listen foran qatar og Emirates. Amenity kit utdelt. Ikke like fancy som på vei ut, men har er skap som strengt tatt ikke trenger flere. Sikkerhetsdemonstrasjonen ble også nå gjennomført på rad 1 hvor denne gangen var en person. Jeg lente meg ut mot midtgangen en gang og ble litt distrahert. Det virket som at kvinnelige crew hos Air India går avhengig av temperatur med bukse og en form for kjole eller med sari, og noen synes å skifte når vi nærmet oss London. Det var ganske varmt når vi dro fra Mumbai. Tror det skulle bli 38 grader ute. Jeg kan lite om sarier, men de synes i mangel av et bedre ord og surres slik at man kan få litt lufting på magen. I det jeg lener meg ut, så demonstreres surstoffmaskene og jeg ser rett på en mage under stoff som henger ned foran. En ganske naturlig ting, men ikke det man forventer under en sikkerhetsdemonstrasjon. Taksende på vei ut kom pursher og lurte på hva jeg ville spise. Spurte litt forsiktig høflig om det var en meny. Den kom umiddelbart til 1K foran meg og meg på 2K. Vi hadde nok begge tenkt posh, altså port out, starboard home. Etter litt ytterligere taxing var det en som forsøkte selvoppgradering til 2D. Han var sint for et eller annet. Muligens fordi det var et barn i minikabinen i C rett bak F. Etter etterhvert ganske myndig overtaling med hevet stemmebruk gikk han tilbake til der han hørte hjemme. Det var to fly som skulle lande og to som skulle ta av før oss, så det løste seg på tid. Under avgang kom døren på 2G bakover. Og 1G. Og 2A. Man kan enkelt se at en dør ikke er festet da festeknappen er i hodehøyde for CA. Det er ikke nødvendig med fysisk cross check ANA-style, selv om det er ganske fascinerende, men hvor vanskelig er det å se på låseknappen. Nå virker jeg muligens ganske obsessed med løse dører, men flere løse dører per avgang viser en totalt manglende sikkerhetsrutine. Jeg festet selv mine egne dører begge gangene.
Oppe i luften kom på kapteinen på og forklarte reiseruten i detalj. Ikke bare land, men også byer. Pakistan, Iran, Turkmenistan, Azerbadsjan, Tyrkia, Rumenia, Østerrike, Tyskland, Nederlang og så UK. IFE hadde ikke kart, bare visning av gjenstående tid, høyde og fart. Denne gangen kom Champagnen kald. Men, den var helt død. De kom med flasken for påfyll, og da virket det som at det måtte være drukket av flasken av noen andre enn meg, og jeg er rimelig sikker på at 1K ikke drakk champagne. Det var nesten så man skulle mistenke at den hadde vært åpen på en tidligere flight. 1K hadde forøvrig medbrakt niste. En pizza fra Pizzahut. På førsteklasse. Han hadde også med ipad for å se på film og istedenfor hodetelefoner hadde han med en ikke så liten bærbar høytaler. Crewet kom flere ganger og spurte meg om de skulle snakke med ham. Jeg hørte at han så på film, men det var ikke så plagsomt. Han satte trillekofferten sin, som strengt tatt var alt for stor på gulvet i suiten over midtgangen for seg, og der ble den stående. En firehjuls trillekoffert. Forøvrig ikke nødvendig med egen IFE. Mye filmer og serier. Som det etterhvert vil fremkomme koste jeg meg med West wing sesong 1. Maten kom lynkjapt. Norsk laks til forrett og en indisk kyllingrett, som jeg ikke klarte å notere navnet på til hovedrett. Fire desserter å velge mellom. Jeg hadde sett meg ut en av dem. De kom med alle de andre tre.
Sydlige Pakistan er ekstremt tørt, uten noe tegn til liv. Etter litt mer West Wing sov jeg litt, og våknet 2,5 t før landing. De lurte på om jeg ville spise litt mer og lynkjapt stod det en kebab-variant på bordet. Denne gangen med desserten jeg hadde sett meg ut, som kom samtidig som hovedretten. Sacher torte nesten timet med at vi fløy over byen. Halvannen time før landing ble det spurt på engelsk om det var en lege ombord og om denne eventuelt kunne henvende seg til CA. Knappe 2 min senere kom det en ny annonsering, hvor man kunne høre stresset i stemmen, først på hindi og så på engelsk etter lege, sykepleier eller paramedic om å henvende seg til CA eller rett til sete 21 H. Vi fortsatte til London, så håper det gikk fint. Vel fremme ble vi to møtt av en oppasser med bil som kjørte bort til heisen, tok heisen med bilen ned til tunnelen og kjørte gjennom tunnelen bort til heisen opp til passkontroll.
Tata er ikke helt i mål med Air India. Hvis jeg skulle brenne en CT på F før SAS exit fra Star Alliance ville jeg kanskje ikke satt Air India først på listen. For en litt annen opplevelse en FCT, at det er god tilgjengelighet med mulighet til å booke fremover og som en del av en helgetur til Mumbai hvor man legger inn Taj Mahal eller et annet sted, så kommer det høyere på listen. Så er det synd at vi ikke får samme mulighet til å følge Air India fremover. Skulle gjerne prøvd F hos dem om type 3 år. Takk for følget!
Jeg skal i mai teste ut om AI F har blitt noe bedre siden du fløy med dem. Jeg har én overnatting i Mumbai. Det står mellom hotellet du bodde på og St. Regis litt lenger oppe i sentrum. Utenom det historiske suset rundt Taj Mahal, hvordan var området rundt? Mye å gjøre i nærheten?
Taj er etter sigende det nest mest fotograferte bygget i India etter stedet det er oppkalt etter, så det er egentlig destinasjonen. Med Gateway of India foran. Med en natt book en omvisning på hotellet og ta en spasertur til jernbanestasjonen, og gå bort til og langs Marine drive, og så slapp av litt ved bassenget i oasen på Taj, så tror jeg du har dekket mye.
Hvis du har mulighet ville jeg ha bodd på Taj. Som sagt rett ved Gateway of India og midt i smørøyet. Ta deg en drink på rooftopen av Aer. Hvis du har lest Shantaram, så ville jeg tatt en tur til Leopold cafe. Roomet litt rundt i området med sjåfør eller Tuk-tuk, og bare suge inn inntrykkene. For det er mange i den byen der. Fra de dyreste husene, til de største slummene.