T-1 og innsjekk er gjennomført. I år, som tidligere, år blir det påskeferie i det store utland. Denne gangen drar undertegnede og medlåntaker til Sørøst-Asia igjen. Destinasjonene der Hanoi, Phu Quoc og Siem Reap. Vi har tidligere vært på Koh Samui og Koh Phangan, hvis Vietnam og Kambodsja leverer i nærheten av det blir det bra. For undertegnede er et av høydepunktene ved ferien selvfølgelig flyturen. Det blir blant annet debut med Thai og vi får prøve både F (LHR-BKK) og A359-Biz (BKK-IST). I tillegg blir det et gjensyn med IST og TK, samt nye bekjentskap lokalt i regionen med Vietnam Airlines, hvor jeg får sjekke ut hva Skyteam (ikke Skankteam) har å by på med min matchende Asante-status, og Thai AirAsia. Av opplevelser på jordens overflate blir det å bivåne den velkjente togopplevelsen i trange gater i Hanoi, et 2-dagerscruise i Ha Long Bay, strandliv på Phu Quoc og besøk til Angkor Wat. Reiseruten blir; Bonus: SVG-OSL - SK+ OSL-LHR - SK+ LHR-BKK - TG F BKK-HAN - TG E (prem.eco) Betalt: HAN-PQC - VN Eco Betalt: PQC-SGN - VN Eco SGN-SAI - VN Eco Betalt: SAI-DMK - FD Eco Bonus: BKK-IST - TG Biz IST-CPH - TK Biz CPH-SVG SK+ Målet er å holde en noenlunde live oppdatering underveis, men det sklir sikkert ut litt underveis. Tar mer enn gjerne i mot tips for de som brenner inne med det.
Studerte med noen som var fra Hanoi og Saigon. Her er noen av tipsene jeg fikk fra de: Historical sightseeing: - Temple of Literature - President Ho Chi Minh's Mausoleum - Hoa Lo Prison (Vietnam war related) - Museum of Minority Ethnics Restaurant: - Cau Go restaurant (at the center of Hanoi) - Ngon (Delicious) restaurant in Phan Boi Chau Street - Bun cha (noodle with grilled pork) restaurant where US president Obama visited (search Obama bun cha) - Cơm Việt at No,63 Phạm Hồng Thái street (traditional place) - Cousins at Xuân Diệu street or Đào Tấn street (French restaurant) - Nét Huế bún bò -Beer Corner at Tạ Hiện street (backpackers's spot) - Hương Mai restaurant at Ngu Xa street (rolled phở, stuffed with beef and fresh herbs) - Bánh cuốn (steamed paper rice stuffed with minced pork) + Bún Thang (traditional noodle with chicken, mushroom...) at Thanh Vân in Hàng Gà street or Lê Văn Hưu street (2 branches) - Traditional Phở: Phở Thìn restaurant in Dinh Tien Hoang street, Phở Lý Quốc Sư restaurant at No.10 Ly Quoc Su street - Indian restaurant: Namaste at Thợ Nhuộm street or Dalcheeni at Xuân Diệu street Nice cafes and beverages: - Mason Marou chocolate at Thợ Nhuộm street - Cộng Cafe (communist style cafe) at Nhà Chung street (in front of the St.Joseph Cathedral) - Highland coffee at the Hoan Kiem Lake (centre of Hanoi) - Egg coffee (cappuchino style, with egg cream in stead): cafe Giảng at Nguyễn Hữu Huân street Bar, cocktail: - The Alchemist at No.25 Bát Sứ street - Nê cocktail at 3B Tống Duy Tân street (also a night food court) -21 Gam at 26 Trương Hán Siêu street
Det var bookingklasse I opprinnelig, men Thai har gjort om til bookingklasse E. Det er i grunn bare en teknikalitet for short-haul-flyvninger med single aisle-fly som hvor de markedsfører billettene som prem.eco heller enn biz. Konseptet er det samme og de har p.t Euro-biz med blokkert midtsete.
Første etappe gjennomført. Lite begivenhetsrikt med 6-flyet fra SVG til OSL. Frokost ble servert straks vi var i luften og besetningen holdt lyset i kabinen av underveis, men det var lyst ute, så det hadde ikke så mye å si. En del tåke på Gardermoen og med snø på bakken var sikten så dårlig at vi ble bedt om å skru av alt av elektronikk. Litt knot med innsjekk, om det er grunnet ny handlingagent eller vanskelige passasjerer skal jeg ikke si. Det var kun en SAS-skranke i drift og en del reisende i kø. Gikk heldigvis fort unna da KLM-skrankene tok i mot SK-passasjerer da de var ferdig med sin flight. En retro-SAS på bakken på SVG Er jeg i godt selskap med andre som setter koffertkoden tilsvarende flytypen? Nå er det avgårde til F-gates for å boarde flyet til London.
SK803 til LHR var en omtrent lite minnerik opplevelse. Like etter at fest setebelte-lyset ble slått av kom de rundt med frokostboksen og varme rundstykker, straks etterfulgt av den ‘vanlige’ vognen. Det var det, heller ingen miniboks med sjokolade. Hadde i grunn ikke behov for noe mer, men det må da gå an å ta en runde til på en 2:40 lang flyvning. Pluss for ny type Frososh for min del. London iblandet lavt skydekke. Alltid gøy å komme til flyplasser hvor en kan se en A380 eller to. Turen gikk ellers sømløst og, generelt lite folk på LHR gjennom transit security som vanlig. På vei ned rulletrappen til T2B speidet jeg etter en mann med bil.
Jeg var veldig usikker på om det stod en bil klar i tunellen til T2B. Mitt inntrykk har vært at dette er noe som tilbys for de med dårlig tid. Synet av bilen var derfor ekstra gledelig og vi hoppet selvsagt på. Han tok oss hele veien gjennom tunellen, inn i heisen og satte oss av ved inngangen til United-loungen. UA-loungen er stor, omtrent dobbelt så stor som SQ-loungen, men den er mer ‘industriell’ og kald. Det er en stor betjent bar i midten. Her har de et bredt utvalg av drikkevarer og blander også de drinkene du måtte ønske. Det er også champagne under disken, men det står ikke på menyen. Nå var jeg innom på formiddagen og det er helt sikkert skifte i serveringen i løpet av dagen, men mitt inntrykk er at maten her er enklere enn hos SQ. Matbuffeten, som var relativt trang, inkluderte fersk, hel frukt, bakevarer og rundstykker, varm disk med egg & bacon, hash-poteter, grønnsakspplser etc., etterfulgt av et bredt utvalg sauser. Det er også en yoghurt/musli-disk, samt en disk med ost og skinke. Av alkoholfrie drikkevarer har de et bredt utvalg juicer, kaffe, te, brus og blandevann. Dette er spredt utover flere steder. I likehet med både AC- og SQ-loungene ligger UA-loungen med tarmac view. I og med at det stort sett er *A-fly man ser herfra er det ikke så mye nytt og spennende. Stod dog et AI-fly rett utenfor. Spørsmålet er om disse blir oppgradert i tide for oss EB-slitere. Så forøvrig et VN-fly parkert på LHR ved taxing. Så vidt jeg kan ta på husken føy VN til både HAN og SGN fra LHR, og dermed mulighet til å komme seg til Vietnam på to flighter etter overgangen til SkyTeam. Alt i alt holder jeg SQ-loungen over denne, men absolutt en godkjent lounge for en 2-timers mellomlanding. Neste stopp er TG911.
Edit : alt for mange tråder å hilse i! Håper virkelig ikke jeg må fly sånn rett til Saigon i fremtiden når SkyTeam styrer Eb poengene mine. Jeg vil heller fly via et sted eller to.
Ved gate fikk vi nye boardingkort og en WIFI-voucher for ubegrenset internettbruk underveis. Boarding skjedde gjennom fremre dør med egen bro, dog sammen med passasjerer i den fremre delen av biz-kabinen. Ser at flyet som tar oss til BKK også har gått i rotasjon til Delhi, samt blirt brukt på kveldsavgangen fra LHR. Slik jeg forstår det er dette ruter som i utgangspunktet ikke markedsføres med First Class. Er det noen som vet om F-kabinen brukes på disse flightene eller fly TG rundt med tom kabin i slike tilfeller? Undertegnede og medlåntaker hadde valgt midtsetene på rad 1 (E/F) og førsteinntrykket av kabinen var svært bra. Setene fremstår som mer moderne og freshe sammenlignet med LH F. De er også noe mer private. Sammenlignet med LH F er setet ganske hardt, men likevel komfortabelt. Der ottomanen hos LH kun er til oppbevaring eller til å ha føttene på, har Thai valgt en litt annen løsning. De har utstyrt ottomanen med setebelter slik at man kan sitte der og om man ønsker å spise rundt samme bord som medreisende er det fullt mulig. Ventende i setet var amenity kit fra Porsche Design, en liten boks med to sjokolader, headset og slippers. For øvrig et meget bra utstyrt amenity kit. Det er også et lite skap med kleshenger til å henge fra seg jakke og lignende. Like etter vi var på plass i setet kom crew rundt med varme håndklær og delte ut pysjamas. Vi ble også tilbudt pre-departure drink og valget falt på signaturdrinken Butterfly Pee. En lilla lemonade-aktig drink uten alkohol. Crew kom rundt for å ta bestilling av hovedrett, samt drikke til amuse bouche’en før take-off. Dette ble litt på sparket da de kom med menyen på samme tidspunkt. Denne tok de med seg igjen, og jeg måtte pent be om å få beholde den ved setet under reisen. Det var selvsagt ingen problem.
Det er bare jeg som bekymrer meg unødig. Jeg gleder meg faktisk over at både til Ho Chi Min og til Vietnam Airlines blir tilgjengelig i ny allianse. Nå får vi se på regler hos EB, men har jeg skjønt det riktig går fint å legge inn lengre pauser i en FB booking. Så får en ta en titt på rutenettet til VA? og se hvor en vil lande etter passe antall legg.
Vel ombord TG911 begynte matserveringen. Hele menyen er postet i bunn. Runde 1: Tre stk amuse-bouche, nøtter og champagne. De tre skålene var røkelaks på blinis toppet med rogn, en fritert hummerball med en maisdressing og en kjøttpaté med baconmarmelate og roti. Alt smakte bra. Runde 2: Caviar med tradisjonelt tilbehør. For min del var dette det kulinariske høydepunktet på turen. Runde 3: Kamskjell, scampi og blekksprut med en hel armada med friske urter og en thai-dip. Sjømaten var bra, men urtene ble litt for meget og lå igjen på tallerken. Jeg kan også bekrefte at det koreanske chillipulveret som fulgte med var sterkt i større mengder. Runde 4: Jeg gikk for stir-fried spicy pork. Denne kom med ris, syltede grønnsaker, fritert mykskjellkrabbe og en chililakspaté. Selve kjøttet var bra, men tilbehøret ble noe sært, og det er noe spesielt med de hele, friterte krabbene som ikke nødvendigvis vekker appetitten til en nordman. De smakte dog greit, men er generelt ikke fan av frityr. Runde 5: Frukt. Her kunne man også få ost, men ettersom matmengde så langt hadde vært mer enn nok, stod jeg over osten. Runde 6: To terter, en som var karamelisert hvit sjokolade og en som var sjokolade med chili og salt karamell. Dette kom servert med vaniljeis. Terningkast 4 på desserten. Alt i alt et bra måltid, men ikke helt på høyde med hva en gjerne forventer. Fornøyd når man betaler med poeng, men hadde nok kun vært sånn passe happy om jeg hadde betalt med penger.
Middagsserveringen gikk unna på rundt halvannen time, uten at det føltes som at de stresset for å få det unnagjort. Kontorllpanelet for seter er på skjermen ved siden av stolen. Det finnes noen predefinerte posisjoner ved å trykke på knappene over displayet, men man kan også justere det helt fritt med skjermen. Her kan man også styre lys og midtdeler ved behov. Det er også en ikke forstyrr-knapp om man ønsker å sove. Toalettet er romslig nok og har en klaff som kan foldes ned som benk om man trenger å sitte ned. Toalettene er utstyrt med diverse produkter, inkludert tannpussesett, såpe, parfyme og fuktighetskrem. Som en siste touch hadde de tøyhåndklær til å tørke seg etter vask. Litt før halvveis ba jeg om å få setet gjort om til seng, og et klesskift senere var dette på plass. Large pysj for en slank mann på 183 er i meste laget. Medium hadde vært fint. Sengen er både lang og bred og var mer enn komfortabel å sove i. For å komme inn i rytmen så fort som mulig ba jeg om å ikke bli vekket til frokost og sov gode seks timer frem til vi hadde 30 minutter igjen. Mat serveringen var da over, men de kom gjerne med drikkevarer etter ønske, og vi fikk servert en smoothie og en kaffe. Innen landing kom crewet rundt og takket for turen og delte ut en eske med ekte Thai-sjokolade. Alle ble fortært på direkten og smakte bra, men ikke helt som belgisk konfekt. Gally. Dør opp til crewrest. Alt i alt en bra flight og en god opplevelse. De vi skulle gå av føyet fikk vi beskjed at det stod noen i broen for å følge oss til loungen, og jeg var usikker på om vi hadde adgang til F-delen når man ankommer med F og skal videre i en annen klasse. I broen stod en dame med lapp med våre navn på. Vi var totalt 4 av 8 F-passasjerer som fulgte henne gjennom terminalen og opp til resepsjonen i loungen.
F - lounge og følge er det på arrival ja 2 seter i Thai F er ikke helt hverdags mer, hvis jeg har skjønt det riktig. Kan du si noe om bookingprosessen @Rapolo ?