Evaluering: LH F vs. SQ F vs. OZ F
Som nevnt i forrige post vil jeg gjøre et lite forsøk på å evaluere disse tre produktene opp mot hverandre. Evalueringen baserer seg på tre erfaringer med LH F (A340 MUC-HND, A380 FRA-IAH, 747 ORD-FRA), to med OZ F (A380 ICN-FRA x2) og én med SQ F (77W CPH-SIN).
Produktene scores i følgende kategorier, med poeng fra 0-5, gruppert inn i bakkeprodukt og luftprodukt:
Bakkeprodukt
- Lounge
- Andre bakketjenester
Luftprodukt
- Sete
- Seng
- Mat og drikke
- Service
- Privacy
Lounge:
Ingen tvil om at LH troner her, og setter i hvert fall i min verden standarden for hvordan en bra førsteklasselounge skal være. SQ forventet jeg mer av, men TPR var i mine øyne ikke stort mer enn en noe mer privat Polaris-lounge. Her kan det dog hende at jeg straffer SQ hardt siden vi fløy ut fra CPH. OZ er absolutt ikke på høyde, og får trekk for ikke engang å ha à la carte.
LH 5, SQ 3, OZ 1
Andre tjenester:
Her er det vel egentlig bare LH som har noe med x-faktor, altså limotjenestene. Hadde de vært helt konsekvente her ville det vært full score, men da vi fløy ut fra MUC fikk vi ikke oppleve dette. De får derfor et lite trekk. OZ scorer et lite poeng hver for at de i det minste slapp oss forbi alt av andre køer ved boarding. SQ får et ekstra fordi jeg innbiller meg at de er litt bedre enn OZ om man flyr ut fra SIN, selv om vi ikke opplevde noe til det ut fra CPH:
LH 4, SQ 2, OZ 1
Sete:
Denne er vanskelig. SQ har jo et vanvittig svært sete (sofa?) med plass til to i bredden, men jeg heller likevel mot at jeg foretrekker setene til LH og OZ, som har langt flere justeringsmuligheter og også kan justeres helt ned. Her holder jeg LH sitt sete et lite hestehode foran OZ.
LH 5, SQ 3, OZ 4
Seng:
Asiana er helt suverene på topp. LH og SQ er absolutt ikke dårlige, men skalaen må brukes for å fremme Asianas suverenitet. For meg er det et stort pluss at jeg med mine 190 cm kan ligge helt utstrakt, og den er etter hva jeg kan huske også den mykeste.
LH 3, SQ 2, OZ 5
Mat og drikke:
Her er det SQ som setter standarden. OZ har også levert veldig bra begge gangene vi har flydd dem, mens LH er altfor variable. Dette gikk ganske klart opp for meg da jeg fløy SQ C for en måneds tid siden, og opplevde at maten der var bedre enn det vi har fått på LH F. Drikkevarene synes jeg jevnt over er bra hos alle, men etter mitt skjønn var SQ F best også her.
LH 2, SQ 5, OZ 4
Service:
Her avhenger det nok litt av crew fra flyvning til flyvning, men basert på våre turer vil jeg si at SQ satte standarden. Vi har aldri opplevd de to andre som dårlige heller.
LH 4, SQ 5, OZ 4
Privacy:
Veldig godt norsk ord, men kom ikke på noe som beskriver det samme på en god måte. Det var veldig kult å sitte kun fire personer i SQ-kabinen, men disse suitene til OZ er det ingen av de andre som kan matche. Det er privat men likevel romslig, og med fin mulighet til å stenge av mellom de to midtsuitene om man ønsker det også. Jeg vet at mange setter pris på den åpne konfigurasjonen til LH. Jeg liker den jeg også, men om jeg kan velge blir det OZ-konfigurasjonen anytime. Merk at poenggivningen her igjen bærer preg av at skalaen må benyttes der OZ setter standarden på topp.
LH 2, SQ 3, OZ 5
Oppsummering:
Bakkeprodukt:
- LH 9
- SQ 5
- OZ 2
Luftprodukt:
- OZ 22
- SQ 18
- LH 16
Summerer man helt flatt og uvektet blir endelig rangering 1. LH 25, 2. OZ 24, 3. SQ 23. Jeg synes det er fascinerende å se hvor tett de tre produktene havner ut til tross for veldig ulik scoring underveis. Så da blir det jo til syvende og sist et spørsmål om hva man vekter som viktigst. For min del synes jeg luftproduktet veier klart tyngst, da man jo tilbringer de fleste timene nettopp i luften. Basert på evalueringen ovenfor vil jeg dermed rangere de tre produktene som følger:
- OZ F - suverene i luften
- LH F - suverene på bakken
- SQ F - jevnt over bra, og med best mat
Med forbehold om at evalueringen er skrevet i OZ-eufori. For egen del vil jeg nok fremover prøve å gå for LH F ut fra Europa og et av de asiatiske selskapene på returen. TG F må naturligvis testes, og da håper jeg vi får både 747 og A380 på samme tur. Er veldig spent på hvordan TG er sammenlignet med spesielt OZ. Lite vitenskapelig og smått ukvalifisert, men moro læll.
Vis alt...