NH983 ITM-CTS 767-3 - sete 7A Betalt billett, cirka 900kr bestilt flere mnd i forveien. Her fikk jeg litt nytte av senator status og som *G kunne jeg gå på ANA premium/fast-track med null kø, men tror ikke det var kø i vanlig security heller. Var innsjekket i ANA app på forhånd. Ingen opplysning om boarding start, kun at man måtte være gjennom security minst 20min før avgang og at boarding stenger 10min før avgang. Jeg møtte uansett i god tid. Dro opp i ANA lounge. Denne var stor og fin, men overraskende kun noen små nøtteposer og kaffekaker å spise. Til gjengjeld var det 4 stk automatiske øltappemaskiner Og utsikt over rullebane. Gikk først mot gate 25min før boarding, da var ikke fly kommet enda og fikk rett etterpå melding om 15min forsinkelse. Da ble det god tid til å nyte 8 biter sushi for vel 100kr Rakk også en til liten øl i lounge. Gikk igjen mot gate 20min før ny tid, da var flyet der og boarding startet så 10min før. Og ferdig på under 10min. Flyturen var helt grei, hadde ledig sete ved siden av og man fikk tilbud om kaffe eller juice og en drops til slutt. Hadde medbrakt en liten dessert. Ankomst CTS grei, fant bussholdeplass da google sa buss var halv pris av tog (dette fant jeg senere ut ikke stemte). Tenkte å ta Chuo buss som tar IC kort, men traff avgang på Kotsu buss som kun tar visa/amex. Humpete tur, eneste fordel var at denne stoppet nærmere hotell.
Som dere kanskje skjønte siden jeg reiste til CTS var jeg nå i Sapporo. Neste gang jeg reiser til Japan vil jeg forsøke å besøke mer sørlige steder som Fukuoka. Hotellet her ble ANA Holiday Inn Sapporo Susukino. Helt greit med rom 908 (toppetasje), men ingen air-condition så bra det ikke var varmere. Også turens hardeste seng. Jeg hadde sett at hotellet lå nært mange restauranter, hadde jeg ikke helt fått med meg at området er pepret med "girl bars". Virket rettet mot japansk publikum da, innkasterne overså meg heldigvis for det meste så det var ikke plagsomt å gå rundt. Tok raskt turen ut for å få litt mat. Det ble enkelt og god karaage med forskjellige smaker og en nesten frosset øl. Mens Osaka har Glico man har Sapporo Mr. Nikka: Søkte litt rundt og fant en liten koreansk grill i 5.etasje av et ganske anonymt bygg. Ble litt skeptisk da det ikke var noen andre gjester, men så ryddig ut og snart fyltes det opp. Tydelig et sted for nattmat.
Torsdag startet sent da jeg sov litt dårlig på den harde sengen. Kom meg etterhvert ut til en kaffeplass som hadde noe som lignet på frokost, med perfekt bløtkokt egg og enkel toast. Merkelig nok kunne man bestille toast med smør, eller egg, ikke begge deler Vårstemning i Sapporo. Det nærmeste jeg fant et landemerke var dessverre stengt for oppussing. Gikk rundt både for å se meg rundt, men også for å bygge matlyst. På en øl-bar jeg hadde stoppet på kvelden før, men ikke tatt bilder fra, hadde jeg fått anbefalt Gengis Khan / Jingisukan, som altså er restauranter hvor man griller lammekjøtt. Hadde reservert på det som skulle være den beste restauranten på eneste ledige tidspunkt 15:00, så tidlig middag / sen lunsj. Plutselig var tiden inne og jeg kunne gå inn på restauranten. De hadde en meny til cirka 200kr som passet perfekt til 1 person, med 1 liten tallerken grønnsaker og 12 biter kjøtt. Personalet grillet første biten og så grillet man resten selv. Etter middag var det på tide med mer kaffe, fant tilfeldigvis et sted med veldig forseggjort innredning. Vann til kaffe ble varmet på gassbluss og musikk ble spilt fra store JBL høyttalere drevet av rørforsterker. Etter en liten hvil på hotellrommet var det på tide å bruke IHG platinum drink voucher i baren som var litt finere enn typiske hotellbarer. Ok verdi av voucher da den både ga en drink til 1100 yen + man slapp cover charge på 800 yen. Begynte faktisk å bli sulten igjen så fant ut jeg kunne prøve den andre spesialiteten i Sapporo, soup curry. Fant Soup Curry Bar Dan i nærheten med gode review, bare obs at det var cash only. Her var det mulig å få virkelig spicy curry, men jeg kjørte safe med nivå 2 (medium) og det var akkurat passelig. Til slutt tok jeg en tur innom en bar i samme bygg, 3 etasjer over curry restauranten. Den var pyntet med star wars effekter. Noen få andre hyggelige gjester, fikk påspandert en drink av det som virket å være en stamgjest
JL2904 CTS-SDJ E170 - sete 16A (betalt billett cirka 1000kr) Fredag startet også rolig. Sjekket ut fra hotellet og satte kursen i mest mulig rett linje mot hoved-togstasjonen i Sapporo og fant meg først en kaffe og toast, og deretter en siste lokal øl, på veien. Ville teste om det var verdt å betale litt mer for tog til flyplassen da det kanskje var mer komfortabelt (noe det var), men når jeg tappet ut på flyplassen så jeg at det kostet bare 1200 yen, altså omtrent det samme som bussen, og ikke 2200 yen som Google maps påstod. Inne på flyplassen syntes jeg det var veldig mye butikker og restauranter før sikkerhetskontrollen. Etter litt studie fant jeg ut at man bare kan forbli utenfor frem til cirka 30min før avgang, og så gå igjennom. JAL har forresten noe de kaller touch & go boarding, hvor QR kode bare dukket opp i app dagen før, ingen innsjekk nødvendig. Likt som ANA ble det bare opplyst at boarding stenger 10min før avgang. Når jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen og skannet QR fikk jeg en papirlapp hvor det stod at boarding ville starte 20min før avgang. Innenfor sikkerhetskontrollen var det bare et par små kiosker med litt drikke, snacks, souvernirer og sandwicher. Kjøpte meg en boks øl og nøt før boarding da jeg ikke forventet noe service ombord. (Leste forresten et sted at det skal være lov å nyte medbrakt på JAL, men ikke noe offisielt og valgte heller ikke å teste dette.). Valgte JAL på denne ruten da de flyr jetfly mens ANA flyr propellfly. Boarding startet presis 20min før og flyet var fullt på cirka 5 min, 90% av de andre reisende var japanske forretningsreisende i dress med kun små pc-vesker eller sekker. Flyturen forløp normalt, kun utdeling av noen drops på turen. Overskyet og lite å se ut før rett før landing. I flymagasinet var det guide til å identifisere spesifikk flymaskin, noe som hjalp meg litt da disse flightene ikke logges på flightradar. Fant enkelt frem til toget på SDJ og kjøpte med en liten matbit til togturen. Det var like greit for da var jeg mer tålmodig når det ble 20min stopp fordi et foregående tog måtte ha en safety check. Sendai station er ganske stor og selvsagt kombinert med et kjøpesenter. Ganske trange fortau og mange lyskryss var førsteinntrykket av Sendai. Gikk cirka 10min før jeg var på hotellet, ANA Holiday Inn Sendai. Fikk også her rom i toppetasje, og her var heller ikke air-condition. Snedig å se shinkansen fra hotellrommet:
Fredags kveld var planen ganske enkel: finne en restaurant av typen som kalles "japanese restaurant" i Japan. Søkte litt rundt og fant et par alternativer og gikk så til den nærmeste, 榴岡銀杏, litt etter kl 19. Tok ut ekstra kontanter på veien da denne typen restauranter ofte ikke tar kort. Når jeg først kom inn døren fikk jeg beskjed at de var full, men jeg pekte på en ledig plass ved disken og når de forstod at jeg var fornøyd med den fikk jeg ta plass. De hadde faktisk en engelsk meny også. Tenkte en hel set-meny ville bli for mye så bestilte bare separate retter. Startet med å bestille dagens sashimi og grillet kylling, samt en øl. Fikk drikken og en liten skål med tofu og wasabi som otoshi. Etter en stund mens lydnivået fra de andre gjestene stadig steg, fikk jeg et bra utvalg fisk på en vakker tallerken: Etterpå fikk jeg kylling lårfilet. Denne var bare krydret med salt og pepper, og grillet over kull. Spiste halvparten før jeg kom på å ta bilde Testet litt sake, 1 "go" (180ml). Til slutt litt tempura og en øl til. Fikk også litt te sammen med regningen, som ble 8500 yen (630kr) totalt, for turens kanskje beste måltid. Etter middag tok jeg undergrunn til andre siden av Sendai station og utforsket det området litt, før kvelden ble avsluttet med en highball i en fin, men tom bar i 4de etasje av et anonymt bygg i en tverrgate nær hotellet. Lørdag startet sent med en iskaffe i nabolaget og en forglemmelig brunsj i hotellrestauranten før jeg gikk mot Sendai station igjen. Her var det heldigvis roligere ved billett-automatene enn det bruker å være i Tokyo, så jeg kunne ta meg god tid til å lete fram menyvalg for å kjøpe kun basic fare Sendai-Tokyo og så en ren limited express reservert-sete billett Sendai-Utsunomiya på en Yamabiko shinkansen som gikk 20min senere. Basic fare billett på denne strekningen varer i 3 dager, så jeg kunne da fortsette å bruke denne sammen med en ny limited express billett Utsunomiya-Tokyo neste dag. Dette sparte meg cirka 3000 yen i forhold til å kjøpe separate komplette basic fare + limited express billetter for hver strekning. Shinkansen viste seg å være Disney pyntet: Framme i Utsunomiya tok jeg buss nr 50 rett vest til neste hotell, Tobu Hotel Grande. Dette hadde i hvert fall en grand inngang, rommet bar alderen litt dårligere. Første gang jeg har sett betjeningspanel i nattbordet, dessverre tror jeg air condition her bare var en eldre betegnelse for ventilasjon, det kom i hvert fall bare varmluft på kvelden så måtte stoppe den og heller åpne vindu. 3de hotell på rad med rom i toppetasje: Betjeningspanel i nattbord: Første gang jeg har sett tilbud om å leie pc på hotell? Hadde kjøpt litt nytt underveis for å ha rene klær, men nå var bagasjen full så måtte på dette tidspunktet ta turen hit for å få rene klær igjen til neste dag. 900 yen for <8 kg vask og tørk inkl. vaskemiddel, og det tok bare 50 min. Etter litt ompakking på hotellet gikk turen til "dining bar" Sukatto. Her ble middag omurice med demi-glace saus. Ikke et billig sted, men kom her også i prat med en stamgjest som insisterte å spandere litt så kveldens regning endte bare på 500kr. For øvrig ganske typisk, 3 etasjer med karaoke over baren, hørte heldigvis ikke noe til det som skjedde der Tok ikke bilde, men den felles heisen var den skitneste jeg har sett i Japan.
Hei, dette var Marley East Store i Susukino området av Sapporo. Jeg lagrer alle steder på google maps, så om det er noen andre steder av interesse jeg ikke navngir er det bare å spørre. Har etter hvert ganske god trening på å finne steder der enten de er synlig bare med å zoome inn eller må søkes opp med japansk navn
Lørdag hadde jeg tenkt å først finne frokost og deretter gå en tur, men var ikke spesielt sulten så det ble bare en gåtur. Gikk forbi fylkesrådhuset for Tochigi i Utsunomiya, og opp til Hachimanyama park som har en gangbro over en liten dal. Etter spaserturen var det på tide å sjekke ut og jeg tok bussen tilbake til togstasjonen. Kjøpte meg en enkel BLT sandwich og en flaske vann bare for turen med shinkansen inn til Tokyo som tok cirka en time. Fullt tog så tok ingen bilder. Inne på Tokyo station fikk jeg kjøpt en god iskaffe hos Rokumei Coffee uten å stå i kø. Fortsatte etterpå til HND T2 og sjekket inn for siste natten på Haneda Excel Hotel Tokyu. Monorail har stasjon på både T1 og T2, mens Keikyu line stopper midt mellom, men om man passer på å være i fremste vogn på toget er det ikke så mye lengre å gå enn fra monorail. På dette hotellet var det air-condition, men tok mange timer før rommet ble noenlunde kjølig. Litt upraktisk at hotellet ligger helt i motsatt ende av den over 1km lange terminalen fra utenlands-delen. Tok tiden og det tok 7min å gå fra hotellresepsjon til utenlands innsjekk. Tok tog tilbake til Tokyo igjen. Kunne nok spart meg litt tid på tog totalt sett med å enten bo på et hotell i byen eller oppbevare bagasjen et sted å sjekke inn senere, men foretrekker både å bo på/nær flyplassen før morgenfly, og å allerede være sjekket inn og kunne gå rett på rommet uten å drasse på bagasje senere på kvelden. Ville se meg litt rundt i et nytt område, så skiftet tog og gikk av på Togoshi-Ginza stasjon midt i det som skal være Tokyos lengste handlegate. Litt forskjellig å se, men var ikke ute etter å kjøpe noe spesielt. Gikk mot vest og ved enden er det ganske kort før man er over på en annen handlegate, Musashi-Koyama. Der var det bla. litt mer kjede-butikker. F.eks. Deco Home har veldig mye billig kjøkkenutstyr: Etter en stund var klokken over 17 og jeg gikk og stilte meg bak 2 andre utenfor Mochi Buta Tonkatsu Taiyo som er en bib gourmand lokasjon hos Michelin. Når de åpnet 17:30 var det heldigvis plass til både de 2 andre og meg før de hengte opp skilt om at de var fullbooket. Inne var det satt opp med 6 seter til middag adskilt 2 og 2, tilsynelatende har de 8 seter uten skille til lunsj. Bestilte meg premium loin set og en øl. Tror dette er den reneste tonkatsu restauranten jeg har vært på, eneste å utsette var at de hadde dårlig ventilasjon, kunne formelig kjenne oksygenet strømme til hver gang inngangsdøren ble åpnet. Måltidet var imidlertid bra, og passelig størrelse. Etter middag studerte jeg mulige veivalg litt, valgte en enkel løsning med tog direkte fra Musashi-Koyama til Uchisaiwaicho nær Shimbashi. Der er det en nyoppusset gate under toglinjene, Hibiya Okuroji, med mange gode barer og restauranter som jeg liker. Har tidligere prøvd Mixology Heritage, og hadde lyst å prøve nærliggende Folklore. Har sett disse på youtube i video av Jake Valianes, og glemte forresten å nevne at en annen video fra han var grunnen til at jeg valgte å stoppe innom 1 natt i Utsunomiya. På Folklore spesialiserer de seg på drinker basert på sake og shochu. Jeg prøvde 2, de var åpenbart vellagd og godt presentert, men var ikke helt min smak. Foretrekker ren sake og mer klassiske drinker. Ønsket å få en god natts søvn så det ble med det, hoppet på neste tog direkte til HND. Satte inn en del gjenværende kontanter på IC kort for bruk på neste tur. På hotellet ble det dessert fra is-automat:
Har forresten glemt å nevne at jeg denne turen opplevde problem med både SAS MC og DNB MC, etter noen ganger bruk via tapping sluttet de helt å virke. Trodde kanskje det var at jeg trengte å bruke chip og pin, men ingenting virket, og de virker ikke i vanlig matbutikk tilbake i Norge heller Hadde heldigvis Amex og Curve koblet til DNB kort som ble brukt resten av turen. Gjorde forresten en test en kveld med å ta ut 10000 yen med hhv. Curve gratiskort og Bank Norwegian kort hos 7-Eleven. Med Curve som jeg har brukt mest får jeg ingen gebyr i minibank, mens med Bank Norwegian blir det 110 yen, uansett er det totalsum som gjelder og fasit ble: Curve: 781,31 kr belastet DNB kort, Bank Norwegian: 764,57 kr. Dvs. Bank Norwegian er 2% rimeligere, selv med gebyr i minibank.
NH211 HND-LHR 777-300ER - sete 1K Endelig var tiden inne for flygningen som hele turen var basert på. Som avslørt av setenr og booking-post for de som så på den, så skulle jeg nå få teste ANA "The Suite". Som referanser har jeg tidligere flydd samme rute motsatt vei i "The Room" og har også testet LH F én gang på IAD-FRA i A340. Selv om jeg var i seng ganske tidlig hadde jeg for sikkerhets skyld satt alarm på mobil, backup-mobil og romtelefon Våknet da selvfølgelig av meg selv før første alarm. Fikk ikke sjekket inn i app dagen før, så 1 time før avgang 09:55 var min frist for innsjekk. Forlot rommet litt over 2 timer før, og var ved innsjekk cirka 08:00. Ikke noe veldig spesielt innenfor denne døren, bare et par skranker uten kø og så kom jeg ut en døren bortenfor og inn i vanlig fast-track til sikkerhetskontroll. Rett til høyre fra sikkerhetskontroll var rulletrapp til ANA lounge og Suite lounge. Suite lounge har 3 nivå med inngang på 4F, jeg tok først heisen ned til spiseområdet. Det var ikke noe problem å finne ledig bord i spiseområdet, men det var ikke på høyde med FCT. Det var en liten buffett, og en "noodle bar" hvor man kunne bestille små retter som man hentet selv når de var ferdig. Som frokost bestilte jeg en Croque Monsiour som kom med porsjert egg på toppen og en kopp kraft av noe slag. Drakk også en kaffe fra maskin. Maten var god, og passelig liten porsjon for ikke å være mett før flyturen. Der var her også 4 øltappemaskiner og diverse drikke, men jeg hadde tenkt å vente med alkohol til jeg kom på flyet. Det var tross alt ganske tidlig. Dro opp til hoved-lounge, her var det flere bar-områder både selvbetjent og betjent. Bestilte meg en mocktail fra betjent bar, denne var fruktig og god. Etter drinken var klokken 09:10 og det var akkurat passelig tid igjen til å gå innom fasilitetene og til gate før boarding 09:25. Flymaskinen JA797A stod klar, fikk tatt bilde og så vente 2 min ved gate før boarding startet. Overraskende nok må alle 4 foran meg ha vært ANA diamanter, selv om de ikke så japansk ut, for jeg ble den første som gikk ombord via den fremste jet-bridgen. Jakke ble tatt hånd om, "min" flyvertinne presenterte seg og jeg fikk umiddelbart tilbud om å bytte til pysjamas i størrelse L. Brukte et par minutter på å gjøre meg kjent med sete. Fant ut at det ikke var noe å vente på så fikk deretter byttet til pysjamasen og matchende genser før jeg fikk tilbud om velkomstdrink. Mens jeg slappet av med den kom også purser å presenterte seg. Etter jeg kom hjem undersøkte jeg innholdet i amenity-kit litt mer og fant ut at med norsk utsalgspris på kosmetikken er innholdet i de små flaskene verdt cirka 1700kr Boarding av dette flyet tok en del lengre tid enn innenriks fly i Japan så det ble et passelig tidsintervall før glassene ble samlet inn igjen like før flyet begynte å taxe. Det var ikke noe take-off kø så etter få minutt var flyet på stripen og klar for avgang. Min hittil lengst flygning på nesten 14 timer, men skjønner ikke helt hvorfor HND-LHR i 777 tar nesten 1 time lengre enn HND-CPH i A350. Ser at SAS flyr nærmere nordpolen, mulig ANA ikke har utstyr som kreves for det? Fikk et fint glimt av Mt.Fuji i bakgrunnen av Yokohama etter avgang. Tar måltidet i neste post.
Ser det tok 40min før jeg fikk ekte Krug i glasset, tett fulgt av amuse bouche. Må si det flytende smakte best, men matbitene var også gode. Neste ut var forrett, det meste her var også godt, men biten med laks kunne de droppet. Suppe, helt grei, men lite smak. Sashimi, vet ikke om enkelte japanere synes dette er topp, men jeg synes sea bream smaker lite og cuttlefish må man tygge uendelig og smaker ingenting synes jeg. Hovedrett, dessverre tørrstekt laks, ellers ok. Fikk fritt valg på dessert, men holdt plan med å smake på alt på den japanske menyen. Fikk en slags red bean pudding, med hele bønner inni. Totalt sett hadde jeg nok valgt wagyuen på vestlig meny om jeg skulle velge igjen, synes japansk meny i The Room motsatt vei i fjor hadde mer smaksrike retter. Etter lunsj/middag fortsatte jeg med noen glass Krug og en liten prøve av Hibiki 21 mens jeg så filmen Article 370, som har fått mer relevans med de nye urolighetene i Kashmir. Etter filmen ble det redd opp mens jeg pusset tennene. Det ble cirka 4 timer i horisontalen, sov kanskje 3 av de. Ganske passelig i forhold til å holde seg våken 8 timer ekstra. En stor fordel for å få sove var de justerbare luftdysene.
På tide å avslutte dette reisebrevet. Etter å ha sovet fristet det med litt lettere underholdning, så tok et gjensyn med Star Trek filmen. Etter en stund ble jeg sulten og fikk da testet ut utvalget av "light dishes any time" som var det som gjaldt resten av flyturen. Prøvde først "Awaodori Chicken and Mushroom Curry with Steamed Rice", den var god men glemte visst å ta bilde av den. Litt over 1 time før landing ble jeg informert om at de snart ville stenge for matbestilling og jeg bestilte da også Negi Miso Ramen og grønn te. Mens jeg ventet byttet jeg ut av pysjamas og sengetøy ble ryddet fra sete. Fikk ikke lov å brette pysjamas selv for å ta med, det ble pent pakket sammen av en flyvertinne Til slutt fikk alle også en liten sorbet: Etter landing til LHR T2B var det ingen spesiell service, det stod en golfbil merket ANA First men den var visst reservert for en ung japansk VIP som hadde hatt sete 2K og en følgeperson som må ha reist i business. Heller ingen mulighet for transfer-security på T2B så måtte gå tunnelen til T2A, gjennom enkel security og så bare vise boarding pass for neste fly for å slippe inn i T2A airside. Forsøkte å komme med tidligere fly til FRA, men var visst låst i LH system. For å få tiden til å gå gikk jeg tilbake til T2B og KrisFlyer lounge:
LH917 LHR-FRA A320neo - sete 3C LH866 FRA-OSL A320neo - sete 3C Ikke noe spesielt med disse flygningene. Boarding i LHR startet minst 5 min før oppgitt tid, det var kanskje like greit for jeg fikk varsel om "connection at risk" ved ankomst FRA. Som vanlig parkering på remote stand når man har dårlig tid, og treg buss inn, men kort vei til passkontroll da. Overrasket over at det ikke var noe sikkerhetskontroll, de stoler tilsynelatende mer på kontrollen fra UK enn andre non-schengen. Trengte ikke å løpe, men boarding var godt i gang når jeg kom til gate for neste fly. Som vanlig på LH eurobiz, kjedelig "hovedrett" men ganske god kake. Upraktisk ny smør-pakning, men var i det minste ikke iskald. Etter ankomst på gardermoen rakk jeg akkurat flytoget 23:50 og var på rommet på Comfort Xpress Central Station 00:23. Må si jeg liker de nyoppussede rommene med vindu mot bakgård. Ikke uventet våknet jeg før 07:00 og tok tog tilbake til flyplassen 07:24. Rakk også en rask frokost i lounge før fly 08:40 til BOO. Takk for følget på min siste *A bonusreise!