Parkering KRS

Tråd i 'Reisemål' startet av Dash, 23. juli 2015.

  1. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer. Er bare 10 kr for en dag, men mener det er maks 24 timer.
     
  2. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Ble nysgjerrig på dette med parkering langs veien, som for øvrig viste seg å være en riksvei, og ikke fylkesvei som jeg først trodde. Riktig adressat ble følgelig Statens vegvesen, og følgende spørsmål ble sendt av gårde:


    *****
    Spørsmål om parkering langs riksvei 451 Kjevikveien i Kristiansand kommune:

    Denne veien følger nordsiden av rullebanen på Kjevik lufthavn, og i den nordøstlige delen (altså lengst bort fra terminalen) er det så stor avstand mellom vei og gjerde at man med letthet kan parkere uten å være til hinder for annen trafikk.

    Jeg har ikke kunnet observere noe parkering forbudt-skilt langs denne veien, men må selvfølgelig ta forbehold om at jeg kan ha oversett noe.

    Spørsmålet blir da:

    Vil det være en riktig tolkning at parkering langs denne veien, altså mellom veien og lufthavnens gjerde, er tillatt?

    På forhånd takk for svar !
    *****


    Til svar fikk jeg:



    *****
    Angående ditt spørsmål om parkering langs forkjørsveg med fartsgrense over 50 km/t vil vi vise til trafikkreglene § 17 Stans og parkering punkt 3. "På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen." Sånn som vi ser det og i vår oppmerkingsnormal er kjørebanen avgrenset med heltrukken hvit kantlinje.

    Vi vil minne om vegtrafikklovens § 3. Grunnregler for trafikk. "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

    Håper dette var oppklarende.
    *****


    Totalt avvisende er man altså ikke, og i dette tilfellet er det jo snakk om så stor avstand at man er LANGT utenfor den heltrukne hvite stripen det refereres til.

    Da blir spørsmålet til kloke forumister: Kan vi se for oss en situasjon hvor den heller ulne paragraf 3 på noen måte kan komme til anvendelse?
     
    Xflipper liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg skjønner deg rett, så har du tenkt til å parkere langs veien her?
    Screenshot_20190710-185825.png
    Hadde vært fint hvis alle parkerer langs veien her.. Flyplassen har nok sine meninger om parkering på deres eiendom. Kjøring utenfor offentlig vei eller vel uansett ikke lov?
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Paragraf 3 er da ikke ullen, den dekker jo alt. Like bra som Kardemommeloven :D
     
  5. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Og alt dette for å spare overnatting og reise fram og tilbake med fly.
    Bare at NorgeRundt billetten ikke tillater dette.
     
  6. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93

    Heller her i så fall, altså på Statens vegvesen sin eiendom, ikke Avinor sin. Den røde streken viser eiendomsgrensen.

    upload_2019-7-10_23-55-53.png
     
    Xflipper liker dette
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93

    Så kan man jo undres om vedkommende med NorgeRundt-billett som startet tråden for 4 år siden fremdeles følger diskusjonen :)

    For min del vekket tråden i hvert fall nysgjerrigheten tilstrekkelig til at jeg fant ut det kunne være gøy å grave litt. En ekstrem nerdegreie, jeg vet, men har vi ikke alle våre nerdegreier her inne?
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville sagt at det er del av veien, i alle fall når det er SVVs eiendom. Det er nok regulert som enten vegareal eller lignende, og da er det i praksis del av veien.

    Også synes jeg det er ganske dust å skulle sette fra seg bilen i grøfta langs veien for å spare noen kroner. Men det er min mening.
     
    anders82 and Martin F like this.
  9. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Det later til at SVV ikke er enig i din definisjon av vei, da de i sitt svar sier "Sånn som vi ser det og i vår oppmerkingsnormal er kjørebanen avgrenset med heltrukken hvit kantlinje."

    Hva angår "dust", derimot, er nok flere enige med deg. Kanskje til og med jeg, og for alt jeg vet SVV (selv om de aldri ville sagt det høyt; for dem går grensen mellom "lovlig" og "ulovlig"). Så var heller ikke poenget med mitt lille "nerdeprosjekt" å finne grensen mellom "dust" og "ikke-dust", noe som jo nødvendigvis må bli ganske subjektivt. Heller å lære litt om det juridiske rammeverket rundt parkering generelt, og denne flyplassen vil da kunne fungere som et godt eksempel.

    Fra samme by har vi følgende eksempel på parkering som noen mener er dust, men likevel tillatt: https://www.nrk.no/sorlandet/parkerer-langs-veien-1.13056432

    Min foreløpige konklusjon etter gravingen er i hvert fall: Parkering langs offentlig vei utenfor heltrukket hvit kantlinje er tillatt så lenge det ikke er skiltet med forbud og vilkårene i paragraf 3 samtidig er oppfylt, og dette gjelder også i de tilfeller hvor det måtte befinne seg en dyrepark eller flyplass i nærheten.

    Så er spørsmålet om jeg kommer til å teste ut dette i praksis selv. Formodentlig ikke, men om noen gjør det hadde det vært interessant å få en tilbakemelding i tråden :)
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forskjell på vei og kjørebane.

    Det er forbudt å parkere på forkjørsvei med fartgrense høyere enn 50 km/t. Dette forbudet gjelder også på skulder og i grøft. Forskjellen til saken fra Dyreparken, er at fartsgrensen der er 50 km/t. På Kjevikveien er fartsgrensen 60 og 80 km/t.

    Men, det er bare å prøve, og jeg ser på flyfoto på kartet til Finn.no at det faktisk står et par biler parkert ved innkjøringen til luftforsvarets skolesenter.
     
  11. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Mye mulig du har rett.

    SVV refererer i sitt svar kun hva som gjelder for kjørebane, ikke for vei.

    *****
    Angående ditt spørsmål om parkering langs forkjørsveg med fartsgrense over 50 km/t vil vi vise til trafikkreglene § 17 Stans og parkering punkt 3. "På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen." Sånn som vi ser det og i vår oppmerkingsnormal er kjørebanen avgrenset med heltrukken hvit kantlinje.
    *****

    Så hvor finner vi forbudet som gjelder for vei?
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    På rv420 ved dyreparken er det skilt som sier at parkering er forbudt. (det er 50 sone og forkjørsvei)
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er skiltet parkering forbudt, så er det vel forbudt, da? :rolleyes:
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp, finnes det skilt er det selvfølgelig ikke antydning til spor av tvil !
    Formodentlig har slike kommet til etter at kreativ parkering i Dyreparkens nærhet bredte mer om seg enn hva veimyndighetene var komfortable med. (Artikkelen lengre oppe i tråden var vel om lag 3 år gammel).

    Så er jo spørsmålet hvor mye man kan tillate seg før tilsvarende skilt dukker opp på rv451 :)
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men forkjørsvei med fartsgrense over 50 er per definisjon parkering forbudt, så det trengs ikke skilt..

    Så hvis parkering forbudt-skilt ved dyreparken gjelder også utenfor veien, så gjelder det også ved Kjevik.
     
    anders82 liker dette
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan aldri tenke meg at svv ville akseptere parkering på skulderen til en riksvei eller fylkesvei. At man ikke får mer enn et ullent svar på en e-post er helt naturlig da ja/nei-svar knapt finnes i jus..
    Og så tenker jeg at det er et snev av moral her (jeg liker ikke moralisering, men bærer over her). Det er en grunn til at man her skulder på veien og grøfter. Dette er trafikksikkerhetstiltak. Det ville være noe dritt hvis er kjøretøy punkterer og drar av veien akkurat der man har parkert. Med skulder og grøft så skal dette gå bra, men står det en bil der fordi en luring ikke ville spandere taxi før ferien så er det jævla leit. Og da tror jeg politiet også vil si sin mening
    Så uavhengig av lover og regler så synes jeg man skal drite i å parkere på skulderen her. Og har man råd til ferietur så har man råd til drosje eller parkering og
     
    Sonictravel, RoadKing and holmen like this.
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med denne også kan skape trøbbel hvis du er på 2 ukers ferie.

    «På parkeringsplass på offentlig ferdselsåre må fører og eier av motorvognen senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er satt opp, rette seg etter skiltet.»

    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260/KAPITTEL_5#§25
     
    anders82 and RoadKing like this.

Del denne siden