Passasjeravgiften - i praksis‏

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av KatManDu, 08. juni 2016.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
  3. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    De fleste har vel en nyre de strengt talt ikke har bruk for.

    Og da får jo Norwegian også noe de kan bruke til å filtrere uttalelsene sine gjennom.
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk denne i mailboksen idag... :
    "Kjære kunde,

    Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.

    Les vedtaket her: https://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/rundskriv-retningslinjer-og-andre-rettskilder/rundskriv/rundskriv-om-innforing-av-flypassasjeravgift/

    Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian. Myndighetene har gitt avgiften tilbakevirkende kraft ved at den også gjelder for allerede bestilte billetter hvor reisetidspunktet er fra og med 1. juni, og vi må derfor innkreve avgiften for disse reisene.

    Slik betaler du avgiften til staten:

    • Betal med kort via våre nettsider innen 1. august 2016. All kortbruk er gratis.

    • Dersom du ikke betaler med kort innen 1. august 2016, får du automatisk tilsendt en faktura. Vi gjør oppmerksom på at dekning av fakturakostnad på 11 NOK vil komme i tillegg.

    En samlet flybransje har jobbet hardt for å unngå at denne avgiften ble innført, og vi må igjen beklage på det sterkeste de ulempene dette måtte medføre for deg som reisende.

    Med vennlig hilsen, Norwegian"

    Så er spørsmålet....er det noe jeg kan gjøre her.... ? Kan jeg bestride dette....?
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Send et brev hvor du bestrider kravet. Da skal du unngå fakturagebyr. Bestidte krav kan heller ikke sendes til inkasso med medfølgende gebyrer, hvilket du gjerne kan si ifra om. Be dem sende saken til forliksrådet som blir rette instans. Evt kan saken enklere sendes til transportklagenemnda fly. Forliksrådet blir din hjemkommune, og DY gidder neppe sende representanter til Alta forliksråd mm. Om de vinner kan de riktignok kreve beskjedne saksomkostninger (max ca et par tusen). Spørs hvor mye balls du har.

    Jeg gleder meg til å få mailen! De kan jo ikke kreve inn fra den som betaler, men neppe heller den reisende som ikke selv har inngått noen avtale (om andre har betalt)?

    Hvordan ser de for seg å kreve inn fra alle internasjonale passasjerer. Har de adresser på alle?
     
  6. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk emailen fra noreply-norwegian for noen minutter siden.
    1x80,- kr for KRS-OSL-SXF/SXF-OSL-KRS.
    Avventersaken litt, for jeg skal reise som en av flere bryllupsgjester, og ønsker ikke å være 'bråkmaker' ;)
     
    Last edited: 29. juni 2016
  7. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    "Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian."

    Når jeg får den eposten der kommer jeg enten til å kreve at de gir meg kontonummeret til den norske statskassen så pengene faktisk går dit, eller innrømme offentlig at dette er en løgn.
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven steike, betale nå 418,- kr for en tur/retur innenriks bonusreise. Passasjeravgiften bidrar til å vanne ut bonuspoengene også..
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk en mail nå. Rett i spam og der blir den. See you in court.
     
    Shyneno liker dette
  10. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg også fått eposten, også i spam.

    Chatten har stengt nå, men jeg skal se om jeg får tid til å spørre dem imorgen om de kunne gi meg betalingsinfo om hvordan jeg betaler inn til den norske statskassen, samt forklare om de løy når de sa på forhånd at prisene gikk opp grunnet avgiften (og hva differansen eventuelt er mellom det de satte prisen opp med og det de ber meg om å betale nå), og i samme slengen påpeke at jeg ikke fikk noen mulighet til å avbestille reisen etter at jeg visste at avgiften skulle betales (reisen ble foretatt 3. juni).
     
    Shyneno and milehigh like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du jo absolutt gjøre, men husk at det ikke er Lasse som sitter på førstelinje support. Blir overrasket hvis du får noe fornuftig svar ut av den gjengen i det hele tatt.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Stakkars kundeservice hos Norwegian. Der blir det nok mange sinte henvendelser nå.

    Når det er sagt, undres på om de våger å kansellere billetter om folk ikke betaler.

    Det til side, dette som skjer viser egentlig med all tydelighet at statsapparatet henger etter utviklingen i samfunnet. De kunne gjøre dette for 20 år siden, da var det ikke så vanlig at folk hadde forhåndsbestilt lang tid i forveien, og hadde de gjort det, var det kanskje et firma som tok regningen iallefall.
    Ikke minst, med det duopolet som var den gang så var prisene høye nok til at selskapene taklet det gjennom marginene som var.

    Samtidig, om Norwegian hadde vært for 20 år siden (regner bevisst ikke med datidens NAS), så hadde de ikke hatt mekanismer til å gjennomføre en slik innkreving uten at kostnaden hadde oversteget inntaket. Internet og banking på nett åpner nye muligheter.

    Tipper at som konsekvens av dette vil fremtidens billetter, iallefall fra Norwegian inneholde klausul om at de vil ha rett til automatisk trekk i tilfelle myndighetene innfører avgift(sendringer) i tidsrommet mellom kjøp og leveranse.

    Til syvende og sist skal vi ikke glemme at myndighetene begår en kardinalsynd her. De forandrer de bedriftsøkonomiske spillereglene.

    Det man burde gjort, var å innføre avgiften på billetter SOLGT etter gitt dato, ikke som har LEVERANSE etter gitt dato.

    Det er jo også faktisk et historisk skifte, endringer i bilavgifter f.eks har aldri hatt tilbakevirkende kraft. Minnes mang en gang å ha lest i avisen om storsalg av biler frem til 31/12 med levering opptil et halvt år senere for å slippe avgiftsendringer 1/1.

    Forstår flyselskaper og oss, ingen av oss vil betale dette for en vare vi allerede har solgt/kjøpt.

    Hadde noen tatt staten for retten så ville det forbauset meg om staten ikke hadde tapt, med mindre det finnes en regel som sier eksplisitt at slik kan staten gjøre.
     
  13. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Forventer ikke noe fornuftig. Regner med et "sånn er det bare"-svar som jeg deretter kan ta til forbrukerombudet og spørre "er det virkelig sånn?" Fra tidligere erfaring liker Forbrukerombudet det når man har kontaktet selskapet direkte først.
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det en gang slik at det er staten som både vedtar og håndhever lovene, så i prinsippet kan staten gjøre akkurat hva den vil, om enn i dagens verden innenfor visse statsrettslige og politiske rammer. I dette konkrete tilfellet har Stortinget vedtatt en lov som både er innenfor Grunnlovens og, åpenbart, EFTAs rammer, så jeg ville nok ikke tatt meg bryderiet eller utgiftene med å trekke staten for retten over denne avgiften. Man kunne kanskje prosedert på at det var en avgift med tilbakevirkende kraft, men det tror jeg ikke man kommer noen vei med: Avgiften er tross alt ikke innført på reiser gjort før lovens ikrafttredelsesdato. Kort sagt: Staten har sitt på det tørre.

    Jeg synes til en viss grad synd på både Norwegian og SAS, som begge havner i skvis på grunn av denne loven (hvis politiske meritter man i større grad enn de rettslige kan diskutere). Allikevel forsvinner min sympati for Norwegian som dugg for solen når jeg tenker på hvor idiotisk de har håndtert dette: Når de er så dumme at de først går ut og varsler prisøkning p.g.a. avgiften og deretter begynner å kreve den inn direkte, så sier det seg selv at de legger seg ut med kundemassen og enhver form for redelighetssans som fremdeles måtte være igjen i samfunnet. Hadde de gjort som SAS og først sagt, med lidelse i stemmen, at 'vi bærer denne kostnaden selv' og deretter, 'sorry, vi makter det rett og slett ikke', så kunne kundene hatt en viss sympati for selskapet. Her er det rett og slett snakk om elendig kommunikasjonsstrategi fra Norwegians side, noe som forøvrig ikke er sjelden vare fra kommunikasjonssektoren, selv om denne type virksomhet og menneskene som utøver den har utbredt og formert seg som rotter det siste tiåret.
     
    milehigh liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Heldigvis, staten kan ikke gjøre absolutt som den vil. Men tydeligvis er dette i grenseland.

    Det er jo det her som er det springende punktet. Varen er kjøpt og betalt før lovens ikrafttredelsesdato. Da skulle leveransetidspunktet være underordnet.

    Som jeg sa i min forrige mail, historien er jo full av eksempler på hvor myndighetene har endret bilavgift, moms, mm. Hvor det har blitt kjøpt og betalt før avgiften trådde i kraft og levering etterpå. Så hvorfor denne forskjellsbehandlingen?
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt: I prinsippet kan staten det, så lenge den har voldsmonopol. I praksis er det derimot noe helt annet selvfølgelig: Her finnes det både folkerett, statsrett og politiske realiteter den må forholde seg til, og som begrenser statens råderom. Men poenget mitt var vel i siste instans at passasjeravgiften er godt innenfor hva staten kan tillate seg å innføre.

    Jeg ser det heller omvendt. Avgiften er innført på selve reisen og ikke på reisen som en vare, og da blir kjøpstidspunktet underordnet reisetidspunktet. At man her, i sammenligning med innføring av avgifter tidligere, har lagt seg på en mildt sagt kritikkverdig og merkelig linje som stinker lang vei, er jeg aldeles enig i. Dette lukter lite annet enn en grep for å få inn penger i statskassen. Men rettslig sett så kan jeg ikke se at det er gjort noe galt med vedtaket: Loven sier simpelthen at det er avgift på flyreiser gjeldende fra en viss dato, uten unntak. Slik sett er det ikke en lov med tilbakevirkende kraft.
     
    RoadKing liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183

    Enig med de fleste av dine betraktninger, men analogien med biler tror jeg blir feil. Moms ilegges på importtidspunkt og avgfter på registreringstidspunkt. Man kan ikke omgå dette med julekjøp. En annen ting er om det er en markedsføringsgimmick hvor forhandler/importør spiser hele eller deler av dette.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med omleggingen til vektavgift da? Det går jo direkte på kjøretøyet.
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Vektavgift er på linje med avgift på effekt osv og er bare en del av engangsavgiften så det skulle følge registreringstidspunkt.


    Dette er den klare hovedregel, men jeg ser ikke bort fra at det finnes unntak.
     
    RoadKing liker dette
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har Svea finans overtatt innkreving og lagt på et gebyr. Fakturaer sendt ut per email. Uvisst hvorvidt de også er sendt i posten.
     

Del denne siden