Pendle til Oslo

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fjordheim, 04. juni 2016.

1. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Hei kjære forum, jeg er ikke så aktiv her for tiden men jeg leser og følger med hver dag. For 1 1/2 år siden så mistet jeg jobben min pga "oljekrisen", jeg fikk meg ny jobb i løpet av 14 dager, men mistet den også etter å ha jobbet der som konsulent i 9-10 måneder (samme bransje - enda mere oljekrise).

Deretter har jeg hatt litt forefallende arbeid som konsulent, men intet å leve av, men nå dukker det opp noen muligheter i Oslo (som konsulent) som er veldig interessante, i en offentlig arbeidsplass, som tilbyr gode betingelser. Jeg har ikke fått et tilbud enda men jeg er inneforstått med at det er nært forestående

Til saken; det er snakk om pendling i et til to år HAU-OSL med arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum, jeg vil få litt pendlertilskudd til bolig i Oslo (ikke nok til å dekke bolig dog, men litt tilskudd).

Så hvordan ville dere gjort dette i praksis? Travel pass HAU-Osl ligger vel på en 140-150 tusen for 12 måneder. Jeg ser på finn (dot) no at jeg kan få "hele" 32 kvm til 9K i måneden på Majorstua :) , hva med disse uteleifirmaene; Oslo Appartements fx; kan man stole på de?.

Ville dere kjøpt travel pass eller enkelt reiser for pendlereisene? Jeg vil reise til HAU 2-3 ganger i måneden dersom dette går i boks, ellers benytte OSL til utenlandsreiser ihvertfall engang i måneden.

Hva med langtidsopphold på hotell; hvilken pris kan man forvente for 22-25 døgn i måneden dersom man forplikter seg til 12-24 måneder, fx på Gabelshus e.l. som jeg har gode erfaringer med.

PS! Er ganske kjent i Oslo, har bodd der ca.3 år men det er nesten 20 år siden, men har besøkt byen jevnlig inntil nylig DS!

Beklager visst denne er postet i feil tråd....

Takker for alle tips på forhånd.
    Hilsen 40ish åring beramment av oljekrisa

Last edited: 04. juni 2016
  2. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    @Are Du ukependler jo til Oslo. Og travelpass er vel i overkant dyrt, mens å kjøpe billetter i forkant er mye bedre.

Leie av leilighet i Oslo koster svin, så se litt utenfor byen; Lillestrøm, Lørenskog, Ski, Kolbotn e.l. Togavstand typ 20 minutter fra sentrum av Oslo. Du kan stole på de fleste av disse utleiefirmaene, men det er vel enda dyrere...

Fjordheim liker dette
  3. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    takk for tips Kjakan, ja det er dyrt i Oslo, områdene nord og øst for byen er ikke aktuelle, sikkert fine steder og bo men jeg vil bo sentrumsnært. Intet i mot Romerrike, men fikk vel nok av det i mine dager på Sessvollmoen: Utleiefirmaene tar noe ekstra ja men jeg liker ikke å leie privat, type "Gerda" leier 50m" med felles bad og tusenvis av kroner i depositum

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hver måned?
    Du bør vel reise hjem 3 ggr per uke i Plus før travelpass gir noen mening.
    Dagpendling er når du trenger det, men da bør du ha kort vei til/fra flyplass og helst 4 dagers uke.
    Med litt planlegging og å unngå dyreste flighter burde du komne under 50k i billetter på ukependling.

Fjordheim liker dette
  5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,421
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis(når) du får jobben ville jeg hørt med arbeidsgiver om de har hybel/leiligheter. Ellers er ikke 9k ille for 32 kvm på Majorstuen.
    Dyrt i byen.

Fjordheim liker dette
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg pendler til Oslo på trettende året og valgte i 2015 å kjøpe en liten leilighet, ca 50 kvm. ..... kort T-bane avstand til sentrum. Se på de "nye" bydelene Ensjø, Hovinbyen, Løren osv. ...
    Dette er områder hvor vi som ikke skal kjøpe nytt når vi selger vil ha bodd nesten gratis i Oslo. Kanskje også med en god slump fortjeneste.
    Prisene på denne type, små førstegangsleiligheter, vil høyst sannsynlig stige mye de kommende årene.
    Nybygging er mindre enn behovet ....

Jeg for min del har definert leiligheten som en sparebøsse og har sterk forhåpning om å genere en gevinst på 1 - 1,5 mill på fem år.

Med periodekort for ruter til 690 kr/mnd kan du reise over alt i byen og kjøpe tilleggsbillett til og fra Gardermoen for 60 kr per tur (med NSB)

Flytoget koster 180 kr og bruker 1-3 min kortere tid til Oslo S

Fjordheim and anders82 like this.
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    .... siden du skal bruke boligen i to år (?) vil du få en skattefri gevinst når du selger den ... Prisveksten på den type boliger sentralt i Oslo er ca 10-12% i året ... de koster 3 mill og det vil gi 6-700' i gevinst

8. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du skal bruke bolig i 1-2 år, så vet jeg ikke om det lønner seg å kjøpe, selv i Hovinbyen/Løren/Hasle... Hvis du kjøper en flunkende ny leilighet, som det oppføres en del av i dette området (hvor jeg selv bor), så må du være ute i veldig god tid (de selger ut fort) og i alle tilfeller betaler du gjerne noen få hundre tusen over gjengs markedsverdi for brukte boliger av samme størrelse (slik at du reelt sett må ha leiligheten en viss periode før du får en reell prisvekst, avhengig av hva prisveksten er og bliver, naturligvis). I tillegg kommer dokumentavgift ved kjøp av selveierleiligheter (og du snakker da 2,7 % av for eksempel ca. 2,5-3,0-ish millioner for 40-45 m2; noe mindre bygges vel knapt nok i disse dager), samt utgifter til megler når du skal selge. Kort sagt: Jeg vet ikke helt om det ville lønne seg å kjøpe en bolig for 1-2 år, i alle fall ikke en ny og neppe heller enn brukt. Du er jo heller ikke garantert noen prisvekst. Men det er nå i alle fall slik jeg ser tingene. Samtidig er jo leie dyrt, det også, hvis du skal bo relativt sentralt i Oslo. Jeg har leid ut en 47 m2 leilighet på Sandaker i noen år nå, og ved forrige utleierunde ble jeg rent ned av interessenter da jeg lot antyde en leiepris på 10 200 (som jeg selv synes var i overkant grådig). Leiemarkedet er altså like åndssvakt som kjøpemarkedet i denne byen.

Når det gjelder pendling forøvrig, så kan jeg ikke se for meg at det skal lønne seg med travelpass. Som pendler selv, om enn mellom tre skandinaviske land og ikke i Norge, så er min erfaring at du kommer veldig langt med god planlegging og utstrakt bruk av SAS-tilbud av typen friends & family. Med noe som nærmer seg ukependling, ligger mine utgifter til fly på rundt 50-60K i året, og det inkluderer også noen turer bestilt på kort varsel til dyrere penge. Det er godt under hva det ville kostet med travelpass (om jeg pendlet mellom to faste flyplasser) og gir like fullt fleksibilitet (det er ikke så stor krise å måtte avbestille en billett kjøpt gjennom friends/family når skatter og avgifter utgjør 80-90 %). Flere jeg kjenner bruker Norwegian til pendling fordi de mener det er billigere enn SAS, men de ender allikevel opp med å betale mer enn meg (pga min bruk av friends/family antar jeg), og har ikke tilgang til lounge, etc, som jo har en viss verdi i en reisehverdag.

I alle tilfeller er pendling dyrt, selv om man får skattefradrag og det hele. Egenandelen er blitt 16 000, og i tillegg til fly- og boutgifter kommer jo utgifter til reise til og fra flyplasser og dobbelt hushold (og kostgodtgjørelsen er jo ikke all verden når man disponerer kokemuligheter i penderbolig). Men ettersom du, til forskjell fra undertegnede, jobber utenfor akademia, så har du antakeligvis også et lønnsnivå deretter, slik at det går an å betjene slike utgifter.

Fjordheim liker dette
  9. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du kun har 1-2 årsperspektiv på å bo i Oslo, ville jeg aldri ha kjøpt. Som andre nevner her er det mye avgifter knyttet til dokumentavgift, megler, o.l. Nå vet jeg ikke hva du legger i "sentralt" i Oslo, men regner med det er nært toget eller t-banestasjon, og da kan du jo søke etter leilighet å leie langs tog/t-bane-kartet litt utenfor kjernen. For å leie sentralt er dyrt - jeg leier ut min 38 kvm leilighet for 12k/mnd... Samtidig så har vel ting endret seg noe fra utleiers marked til et mer leietagers marked pga. lav rente på boliglån og flere som ønsker å kjøpe istedet for å leie.

Fjordheim liker dette
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,961
    Bonuspoeng:
    293
    Borettslagsleiligheter er fritatt dokumentavgift.

Fjordheim liker dette
  11. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg pendler BGO-OSL på ukesbasis og regnet nylig på travelpass. For et halvt år var det var like dyrt å reise t/rt to ganger i uken som å bo på hotell mandag-fredag, men det var egentlig reisetiden som fikk meg til å velge å bo her. Tanken på 6-flyet hver morgen og retur kl 18 hver dag fikk meg til å tenke: meh, jeg bor heller i Oslo. Hvis man kjøper billetter litt på forhånd og planlegger bra kan du reise hjem hver helg mye mye billigere enn det et travelpass koster.

Fjordheim liker dette
  12. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Men, du skraper inn 500000 poeng i året på dette om jeg ikke regnet feil når jeg fikk jobb i Oslo;)

Scandipendler and Fjordheim like this.
  13. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for mange gode tips, Travelpass utgår nok for min del ja, har søkt på billettpriser med SK på tilfeldige datoer og som flere av dere nevner så bør jeg klare å få prisen ned på 50-60K i året for 3-4 t/r OSL-HAU per måned i året.

Å kjøpe leilighet i Oslo akkurat nå er uaktuelt selv om jeg vet at prisene i snitt de siste 12 månedene steg med over 12%. har heller ikke lyst til å bo på hotell.

Tanken på å dagpendle flere dagen i uken orker jeg ikke, opp midt på natten for å komme hjem om kvelden for så å stå opp midt på natten igjen, nei takk.

Arbeidsplass sentralt i mitt tilfelle betyr kort gå avstand fra Oslo Sentralstasjon, det er snakk om noen minutter.

Siste gang jeg bodde i Oslo så leide jeg en liten leilighet av arbeidsgiver (ref.Anders82), type 40-45 kvm, og fikk leid den til en meget subsidiert pris, vet ikke hvor vanlig det er i dag? Men det skal selvsagt sjekkes ut.

Anyway, takk for tips, og jeg har jo ikke fått jobben enda heller men ligger visstnok godt an...

14. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Hva landet du på? Noen erfaringer, tips og råd? Mulig jeg "blir pendler" fra høst/vinter.

ChristianE liker dette
  15. ChristianE

ChristianE Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ukespendler (man-ons) for 3 året på rad og har i forkant samt underveis vurdert flere forskjellige alternativ.
    Travelpass koster arbeidsgiveren min det samme som å måtte leie en leilighet til meg, men på tross av at man drar inn enormt mye bonuspoeng så fristet det ikke å måtte opp i 5 tiden samt komme hjem klokken 18 hver dag trøtt og sur.
    Har istedenfor landet på at det er bedre å holde seg der inne fra søndag kveld til onsdag kveld og heller gi "jernet" når man er hjemme. (Delte meninger om jeg klarer det eller ikke...)
    Jeg leier leilighet av en stiftelse/ firma 3 min unna Oslo S og da har jeg også fordelen av å kunne låne denne bort til familie og venner i ferie og når ikke jeg er der.

Har du tenkt på å dele en leilighet med en annen pendler slik som meg?
    Det var i hvertfall veldig aktuelt for meg i perioden når jeg trodde jeg måtte dekke større deler av leien selv. Det er forskjell på 12 000 vs 6-7000 per mnd.

nonstop liker dette

Del denne siden