Først: De fleste hoteller sliter med Covid-19 men skal man for enhver pris beholde kundenes penger, når manglende fly gjør at man ikke kan møte? Eller bør hoteller også vise måtehold på noe vis og refundere penger for ubenyttet hotellrom, når man gir tidlig beskjed? Jeg har ikke svaret på hva som er best, og det vil nok være ulike synspunkter hos meg også fra case-til-case.
Deretter: Jeg hadde en forhåndsbetalt booking på et hotell i et annet land, hvor jeg skjønte SAS ikke ville fly til for flere uker siden. Et land ikke langt fra Norge, men også de godt rammet av virus tidlig. Jeg spurte pent om det var mulig å få avbestilt og returnert pengene, via bookingnettsidene som kunne sende en "COVID-melding" til hotellet. Svarene kom løpende fra Booking.com og deretter hotellet:
Kjære deg,
Vi har mottatt forespørselen din om å avbestille booking 123.
Selv om denne avbestillingen medfører en kostnad, vil vi likevel prøve å komme frem til den beste mulige løsningen for deg. Vi har bedt ABC Hotel om å gjøre et unntak for bookingen din, og vi håper vi kan gi deg et svar snart.
Ifølge reglene som gjelder for bookingen du har valgt, gis det ikke lenger mulighet til gratis avbestilling eller endring. Det betyr at du må betale for å kunne avbestille eller gjøre endringer i bookingen. Vi viser til bookingbekreftelsen du har fått, hvor du kan se reglene som gjelder. De samme reglene ble dessuten spesifisert da oppholdet ble booket.
Vi har kontaktet ABC Hotel på dine vegne for å høre om det er mulig å kansellere bookingen din. Vi må dessverre informere om at overnattingsstedet ikke kan gjøre et unntak i dette tilfellet, og at du blir nødt til å betale hele avbestillingsgebyret.
I tillegg var det en melding fra hotellet, som for øvrig ikke var ubarmhjertig men beklaget situasjonen...
Jeg var jo da forberedt på å vinke bye-bye til de 2000+ kronene hotellet kostet. Snakket med forsikringen som ville betale utlegget.
Men så poppet det inn en melding fra booking.com:
Hva gjør man da? Kanskje skriver man en liten review?
Det gjorde jeg... Ikke så lang...
KARAKTER: 2
"Lack of service due to Corona virus " ... "The virus made it impossible to make the stay - and the hotel insisted to keep all the money".
Noen timer senere kom det en tilbakemelding fra Booking.com:
ABC Hotel har gitt oss beskjed om at du ikke har sjekket inn på hotellet. ...
Dette er i alle fall en mulig løsning om du er veldig misfornøyd med servicen og trenger sårt pengene tilbake fra hotellet / booking.com - samt muligens også andre hoteller.
Jeg må ærlig innrømme at jeg skrev en negativ melding også fordi jeg nå hatt over 40 tusen kroner på ulike reiser og opphold som er avlyst og ingenting er returnert så langt... Det er ikke mange som strekker seg langt for servicen. Men jeg har litt todelte følelser rundt dette. Så det er med andre ord ikke sagt at man MÅ benytte denne metoden. Noen hoteller fortjener nok lav karakter mens andre ikke.
En erfaring delt om ikke annet...