Jeg er nok ikke villig til å sitte med en veldig stor sum poeng nei. Samtidig. Hvis SAS går konkurs kan en ha 127 bookinger det neste året. De er uansett borte.
Spiller jo ingen rolle om poengene er brukt på bookinger, dersom de går konkurs. Men, man kan jo selvfølgelig kjøpe verktøysettet eller robotgressklipper for poengene, hvis man er redd for å sitte igjen uten noenting.
Potato, potatoe. Ordet konkurs og bankrupty brukes litt forskjellig, og semantisk er det kanskje forskjeller. Ser man på eksempelvis Wikipedia så snakker man om "In a Chapter 11 bankruptcy....", altså at chapter 11 er det type prosess for bankruptcy, mens chapter 7 er denne andre. https://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11,_Title_11,_United_States_Code Ellers, US Courts omtaler man det som "A case filed under chapter 11 of the United States Bankruptcy Code is frequently referred to as a "reorganization" bankruptcy" https://www.uscourts.gov/services-forms/bankruptcy/bankruptcy-basics/chapter-11-bankruptcy-basics For alle praktiske formål er SAS i en konkurslignende situasjon, og under restrukturering.
Men utover spørsmålet om folk krisekjøper i EB shoppen, så er vel fremdeles det viktige spørsmålet hva dette har og si for fremtiden til EB.
Tullete eller ikke, jeg synes det er interessant å høre om folk nå prøver å kvitte seg raskere med poeng eller ikke. Jeg hadde til tider over en halv million poeng på bok og har det siste halvåret prøvd å betale mest mulig av reiser med poeng - selv om det ikke ga best verdi. Samtidig er det uaktuelt for meg å bestille ting til apotek-pris i EuroBonus shoppen eller på menyen om bord (selv om SAS hadde catering om bord ). Jeg har heller ikke stoppet å overføre ViaTrumf. Jeg tapper heller noe tusenlapper på kontoen enn muligheten til en minneverdig reise. Men, jeg bruker altså mer popeng på reiser enn vanlig.
Ok, mulig jeg har stått opp med feil bein, men det er både juridisk og praktisk en vesentlig forskjell på om et selskap er konkurs eller under konkursbeskyttelse. Men skal la den ligge Jeg har bikket en million EB-poeng for lengst, og for å svare på spørsmålet, så føler jeg ikke for å samle på disse lengst mulig, men føler heller ikke for å kaste dem ut av vinduet. Ingen vet når et selskap går konkurs, program blir devaluert eller lignende, så jeg tenker at man ikke trenger å spinke og spare på poengene. Samtidig synes jeg det er greit å ha noen poeng igjen dersom det fortsatt vil være mulig å bestille EB-reiser i fremtiden.
Jeg er en enkel sjel. Bruker poeng i påvente av å kunne fly. Men jeg maksimerer ikke eller kjører strategisk (og dyrere) forbruk for oppnå mange poeng. Og kjøper slett ikke flyaksjer.
Tanken har jo slått meg, men jeg reiser ikke med Air India til Delhi bare for å bli kvitt noen poeng. De får bli brukt på noe som virkelig frister og så får det heller bare være om SAS går dunken i mellomtiden. Foretrekker spontane turer når det passer og frister med en tur langt vekk. Muligens derfor jeg nok en gang nettopp kom på at jeg har billetter med LX til BKK til våren, men ikke husker når det er Har hatt noen forsøk på spontane turer til både her og der de siste månedene, dessverre har det kræsjet litt med tilgjengelighet/datoer hver eneste gang.
Stoppet og overføre Trumf bonus rundt årskiftet, opptjener fortsatt poeng via SAS MC og AMEX. . Innehar nok med EBpoeng og vouchere til å dekke reisebehovet ut 2023.. personlig synes jeg også det er blitt mye vanskeligere å finne turer, så lista er lagt lavere enn tidligere. Har en voksende Trumf konto på rundt 10k som jeg tenker og sitte på gjerdet med en stund til. Kjipt og overføre de om SAS mot formodning skulle gå dukken, eller det i praksis blir umulig å finne turer med verdi.
Bruker poengene jevnt og trutt, så sant de flyr dit jeg skal til tider jeg skal og jeg slipper å sitte i telefonen halve dagen for å prøve å finne en som kan jobben sin.
Litt vanskelig å svare her siden jeg ikke vet om du eventuelt har interesser i NCC. Siden du sier at du velger å sitte på gjerde så tenker jeg det er en god ting siden du har dekket reisebehovet ut 2023, da har vi jo ett svar på om EB/SAS overlever.