Priority bagasje

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av paboee, 25. juli 2019.

1. paboee

paboee Medlem

Likes mottatt:
    268
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

Har alltid ment at Priority slippen som en får på innsjekket bagasje med blant annet EBG er for at man skal få bagasjen først.

Tar jeg feil, eller er det bare slik at det ikke blir fulgt opp av bakkemannskap i Norge?

Nå hadde jeg selvfølgelig maks uflaks, men måtte vente leeenge på bagasjen, løp ut når den endelig kom og så bussen forsvinne foran meg.

Irritasjonen har allerede begynt å gå over etter bare 15 min, men må vente i tre kvarter til på neste buss...

Men spørsmålet står, hva er formålet med Priority på bagasjelappen.

IMG_20190725_213452.jpg

Mvh
    Petter

Wiolenze liker dette
  2. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur formålet med Priority-lappen er å få trykt oss litt ned, slik at me får føle litt på vårt sosialdemokratiske samfunn, på godt og vondt:)
    Eventuelt er det for oss EBDer som benyttar oss av ankomstlounge, slik at me føler at baggasjen er fresh of the belt!

bjornjohansen, DanH, SAJblue and 3 others like this.
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,150
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, som EBG er jeg bare glad for at jeg slipper å stå i kø når jeg skal sjekke inn. Tenker aldri på at jeg kan få baggasjen raskere ved ankomst. Da får jeg mulighet til å småprate litt med medpassasjerer som også venter på baggasjen sin.:p

4. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Sånn som det er nå hadde det vært bedre å fjerne den fordelen da den kun praktiseres 1/100 ganger, iallefall etter min erfaring i Norge. Da hadde man sluppet å ha et snev av håp og forventning

5. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,712
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det er så dårlig praktisert at jeg ofte går til manuell innsjekk og ber de la være å sette priority tag på bagasjen.

6. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    781
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at bagasjen oftere kommer som siste halvdel, enn første del av bagasjen på båndet. Prioritet på bagasje er en vits, og fungerer ikke i virkeligheten.

Wiolenze liker dette
  7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    31,241
    Bonuspoeng:
    183
    Min (begrensede) erfaring er at det virker bedre ut av Norge enn inn til Norge.

Eddie47 and Wiolenze like this.
  8. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    93
    Opplever også at dette er svært ¨random¨. Men om man ser litt på hvordan dette fungerer så er der mange ledd som samarbeider om bagasjehåndteringen. Jobbet som stuer på FBU i studietiden, og regner med at det ikke er store endringer, selv om det er noe mer automatisert idag:

1. Bagasjen blir sendt fra innsjekk ned til bagasjesorteringsanlegget/ bagasjehotellet. Her er det viktig at Priority bag blir sortert og lagt i egen tralle/ container.
    2. Et fly har 4(5) lasterom, og normalt så skiller man transfer- og priority bagasje fra den andre bagasjen. Enten i separate lasterom/ containere eller ytterst i lasterommet forutsatt at den skilt fra annen bagasje i sorteringsanlegget. Her er det også litt opp til Loadmaster hvordan man løser dette, spesielt ved mye (fulle lasterom) bagasje og frakt.
    3. Det pleier å stå på loadsheet hvor Priority bagasje ligger, men det er opp til stuer teamet på ankomst å planlegge tømming av flyet slik at Priority bagasje kommer i den trallen/ containeren som tømmes ført på bagasjebåndet. Er ikke bagasjen sortert riktig på avreise destinasjon, vil det ikke bli rikting på ankomst. Men i mange tilfeller tror jeg man bare har fokus på å tømme flyet raskest mulig, uten å ha for stort fokus på Priority bags. Da blir det tilfeldig når den kommer.

I tillegg kan det bli enda mere surr om man har transfer, selv om man skal ta hensyn til Priority bag det også.

Jeg forsvarer ikke at dette ikke fungerer, og mener at man med litt fokus og skjerpings burde få dette til å fungere. Har også opplevd at HON merket bag når jeg fløy LH F kom som en av de siste, så det er ikke bare SK som feiler.

Nå tar jeg det heller som en positiv overraskelse at min Priority bagasje kommer som en av de første, om ikke er det bare å å smøre seg med tålmodighet. Bagasjen kommer stort sett frem, med eller uten Priority tag.

Kristian, DanH, SAJblue and 2 others like this.
  9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,316
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg bare har vært heldig, men det har fungert helt supert på mine 8-10 siste flights, både med og uten transfer, innland og utland. Senest i går. Mulig det er gjort noen endringer. Liker også at vi får bagasjekvittering på mail nå.

KristianSk and stakar like this.
  10. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    93
    Eller i Messenger hos SAS Turi

11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. På LHR f. eks er alltid bagasjen ankommet båndet før meg.

12. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,729
    Bonuspoeng:
    293
    Prioritert bagasje internt i Noreg skal ikkje fungere, har eg ei kjensle av. Her på berget er vi alle berm, ingen er betre enn andre osv. Blir alltid oppgitt når eg ventar på bagasje innanriks, men ute i verda er det stort sett annleis :)

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,061
    Bonuspoeng:
    293
    Norsk jantelov!
    Du skal definitivt ikke tro du er noe!
    (Dette til tross for at det priority kundene som skaper behov for flere stuere)

14. SemiFrequent

SemiFrequent TrumfGull

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Fløy NCE-OSL tidligere i uken og da kom all Priority bagasjen helt sist på båndet. Såpass lenge etter den andre at jeg begynte å lure på om de hadde rotet den bort...

15. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Men er det ikke slik at siden mye av bagasjehåndteringen nå er automatisert så betyr jo priority lappen ingenting. Det ligger vel informasjon på strekkoden på bagasjelappen om dette er priority bagasje eller ikke. Den priority lappen er vel for at vi alle skal føle oss litt bedre:D:p

16. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @TravelManBiz Nja... for mange kan dette bety et tidligere tog som fort kan spare personen for både 1 og 2 timer ekstra venting.

paboee liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    EDIT: feilklikk

18. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget mitt er jo at den lappen gjør jo ikke at bagasjen kommer tidligere hvis det er automatisk bagasje sortering? De automatiske systemene leser jo ikke av priority lappene som settes på bagasjen. Det som leses av er jo bagasje taggen som da må inneholde opplysninger om at det er priority eller ikke.

Nå har jeg ikke veldig god peiling på dette altså, har bare lest dette. Vet ikke om det er korrekt.

Last edited: 26. juli 2019
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,931
    Bonuspoeng:
    293
    Strekkoden gir nok info om bagasjen er priority og det printes jo også priority på tagen hvis man velger å sjekke inn på automat istedenfor skranke, men det er ikke sikkert bagasjen sorteres automatisk uansett

20. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, men da er det jo ikke noe poeng å spørre om priority tag på flyplassen. Enten har du priority eller så har du ikke via strekkoden? Taggen vil jo ikke endre dette faktumet?

Del denne siden