"Priority" boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av asc, 04. aug 2015.

  1. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Helt klart. Skal man få plass til 4 kolli Rimowa så må man være tidlig ute. Selv om jeg sitter langt bak så pleier jeg bare å legge koffertene opp i hyllen lengst fremme, og da må man være tidlig ute for å sikre at man slipper å drasse alt med seg bakover i flyet - det er jo fullstendig meningsløst... ;)
     
    Jonbertel, Islending, kiev and 3 others like this.
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    De óg :D
     
  3. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Funket bra fra Gardermoen sist jeg fløy til Tromsø. Jeg og reisekameraten kom litt sent til gaten, og da hadde de et ekstra opprop: "Er dere flere på prioritert ombordstigning?" Litt trykket stemning når man presser seg gjennom folkehavet som står foran gaten, men personlig gjør jeg ingenting av det. Det var deilig å sitte og slappe av i flyet før resten stormet inn. ;)
     
  4. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Syns Trondheim har blitt ganske flink til Priority boarding nå.. har reist 4 ganger derfra den siste måneden og de har alltid ropt opp og stoppet de som ikke skal på pri.
     
  5. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Et kjapt spørsmål rundt ordningen på å kunne gi bort EBG/S, hvis en person har fått et EBG fra en som da har EBD/P, kan den som da har dette EBG gi bort et EBS? Eller kan man bare gi bort et EBS dersom man selv har tjent seg opp til EBG? Sikkert feil tråd å poste dette i, men greide ikke helt å finne en passende tråd, eller komme på hvordan formulere en egen tråd:p
     
    Last edited: 06. aug 2015
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nåja. Jeg har flydd en del med AA Business/First, og må ofte sno meg mellom en haug av folk som stiller seg opp for tidlig. Riktignok står de stort sett i ro, og prøver ikke å boarde for tidlig (siden de faktisk blir stoppet - det er bedre enn i Norge), men de står like mye i veien.
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det står i "forskriftene" at den som mottar et EBG (feks) ikke kan gi bort EBS, men i praksis fungerer det som bare det. Tipper SAS IT ikke har funnet en måte å deaktivere det på..
     
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg ikke har håndbagasje (les: trillekoffert), så gir jeg blanke i priority boarding, nettopp fordi det ikke er noe poeng i å fryse ihjel på brua eller koke ihjel inne i flyet mens man venter på at alle de øvrige skal boarde, mens man uansett må reise seg og manøvrere for å slippe frem de som skal sitte på A, B, E og F (ja, B og E, for softblock er død). Men dersom man har håndbagasje og flyr med ettermiddags- eller morgenflyene mellom feks CPH og OSL, så synes jeg priority boarding hadde vært fint dersom det fungerte, slik at man kunne ha en viss sjanse til å få plass i bagasjehyllen.

    Dersom priority boardnig skal fungere, så må man ha separate køer. Slik SAS praktiserer det nå, så fungerer det rett og slett ikke; ikke bare fordi alle stormer frem til gate uansett, men fordi personalet ikke gidder å sile eller stanse de uten status eller plussbillett. Mandag morgen reiste jeg sammen med en statusløs kamerat på annet PNR, men det var ingen som hindret ham fra å gå ombord under priority boarding da jeg ba ham teste om det rent faktisk ville fungere. Med andre ord så kan SAS like så greit kutte ut priority boarding slik det praktiseres nå, for det funker rett og slett ikke.
     
    Misterix, Islending and Fly med oss like this.
  9. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Fløy med LH fra OSL i sommer. Da funket både priority boarding like greit på OSL og FRA.
    Praksisen ved OSL var at de ropte opp alle med status og den regla der 5 minutter før ordinær boarding. Også hadde de to køer, der i den andre køen var for economy.

    På FRA derimot så hadde de også to sluser åpne der en var for status/business, men åpnet disse omtrent likt.

    Det mest organiserte opplegget jeg har sett må vel være på PVG. Der var det 3 skranker med flyplass ansatte som passet på. En for economy, en for business/status og en siste sluse for First. Blant i business så sjekket de billetten din om du faktisk hadde rett til å stå i business/status køen.. Det er ganske stålkontroll det!
     
    Jørgen liker dette
  10. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det husker jeg også at BA gjorde fra Denver (tror jeg). Først First og så Business. Etter det var det etter seterad. Og for hver gruppe som fikk boarde, så sto det en egen dame foran som kontrollerte alle sammen. Og boardet 25-30 og du hadde 24, så måtte du gå tilbake. Det funket knallbra og det ble mye mer behagelig for alle involverte.
     
    gardamix liker dette
  11. _Tobias_

    _Tobias_ Reiselysten student

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Det er jo supert, retter en takk til til SAS IT isåfall.
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Funket topp til Milano for en uke siden. Var noen som prøvde seg før er skulle, men de fikk streng beskjed om å vente. Var med SAS
     
  13. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    SAS IT er ikke den skarpeste kniven i skuffen, og det liker vi!
     
    _Tobias_ liker dette
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Eller vi som digger, Pre departure drinker og helst vil ha tre glass :)
     
    Travellingalf liker dette
  15. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Må si meg meget imponert over SAS på OSL i dag i motsetning til hva jeg er vant med. Det vanlige oppropet over høytalerne kom. Og med en gang folk begynte å strømme mot gaten løftet gate personalet opp priority boarding plakaten og "viftet" med denne mot alle passasjerene for å presisere at det var kun priority først. Og folk stoppet faktisk opp så det var god plass til å gå på flyet :)
     
    Insomnia4u, asc, Misterix and 5 others like this.
  16. teiker

    teiker Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    mitt syn på priority boarding er at det funker OVERALT bortsett fra hvor SAS naturlig hører hjemme, som f.eks OSL, CPH og ARN, BGO, TRD, GOT.. Altså på hubbene og store skandinaviske flyplasser til SAS fungerer det ikke.
    Berlin, Amsterdam, Stuttgart, Munchen, Paris, Barcelona er ett knipe eksempler hvor priority boarding blir håndhevet med sas. :/ . Rart det der. :p
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Logisk nok fordi det ikke er ansatte fra janteland..
     
    kiev and teiker like this.
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Her må jeg moderere meg; den myndige danske kvinnen som besørget boardingprosessen for SK1472 fra CPH i går kveld håndhevet virkelig priority boarding med stram hånd. En passasjer som gjentatte ganger (!) forsøkte å boarde uten status eller plusbillett ble stadig bryskere avvist, og til sist rant det over for den myndige SAS-kvinnen, som prompte grep mikrofonen og gjorde det klinkende klart at det nå var priority boarding som foregikk og at alle andre foreløpig hadde pent å holde seg unna. Applaus!
     
  19. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Vi trenger flere som henne :) Her bør det sendes feedback til SAS på at det endelig fungerte, også på CPH
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror at vi må ha to køer for å få det til å funke.
    Ellers har vi casen som nevnt i den andre tråden, EBG som trodde han var eneste med status mellom CPH og OSL og brøytet seg frem. Han kan umulig vite at halve flyet har status eller Plus..
    Har vi to køer vil dette ikke være et tema.
     
    Misterix, Scandi, TOS and 1 other person like this.

Del denne siden