Greit å starte med: Nei, dette er ikke en tråd hvor du kan kjøpe et diamantkort. Dette er på ingen måte den billigste og beste metoden. Det er ment som et innspill og eksempel på hva som kan gjøres og gir en indikasjon på prisen for noen som ikke bor i Oslo (og må ha connecting flights). Alle turene minus en er privatreiser og jeg er singel. Tidspunkt har derfor kun vært begrenset av jobb. Denne tråden ble påtenkt i august i fjor da jeg kom over Bonusfeber etter å ha bestemt meg for at "jeg må reise mer". Det skjedde etter en realisasjon av at man kan jo ikke bare sitte der å vente på å reise, man må bare gjøre det hvis man vil rekke å se alt man har sett på TV og så videre. Og jeg ville reise MYE. Dermed begynte søkingen på nettet for å lese seg litt opp på hvor gode tilbud kunne finnes og ikke minst, hvilke fordeler som kunne opparbeides når man hadde bestemt seg for å bruke en del penger. Rundt denne tiden begynte det å komme en del gode tilbud hos SAS og etter litt lesing fant jeg ut at SAS var mitt beste alternativ. Da jeg fant Ida sin tråd "Prisen av et gullkort" begynte jeg med en gang å lure: "Hva med prisen for et diamantkort?". Den tråden manglet og det var da jeg så kallet mitt. Reis avgårde og dokumenter hva dette egentlig koster og hvordan det kan gjøres. Siden jeg hadde bare 500 poeng på høsten i fjor og veldig lite jobbreiser ville det bli enkelt å holde styr på reisene. Derav denne tråden I mitt tilfelle ble prisen: 65 137 kr. Hvorav: Flybillettene kostet 52 027kr (ekslusive jobbturen til ca 3300) Oppgraderingene på Optiontown kostet 13 110kr Bestillingene ble gjort fortløpende utover senhøsten og frem til slutten av januar for den siste turen. Alt ble bestilt på VIP tilbudene eller No or Never og jeg hadde booket nok reiser til at jeg ville sikre meg diamantkortet selv om ingen av Optiontown søknadene hadde gått igjennom. Derfor har jeg betalt mer enn det som hadde vært nødvendig. Rent spesifikt så var jeg diamant før jeg reiste til Los Angeles (den siste turen på denne listen). Dersom turen til LAX kunne ha vært kansellerbar hadde prisen for diamantkortet blitt: 53 333kr. Hvorav: Flybillettene hadde kostet 42 835kr (ekslusive jobbturen til ca 3300) Opptraderingene på Optiontown hadde kostet 10 498kr Imidlertid syns jeg det blir litt for hypotetisk for faktum er at jeg har vært veldig heldig med mine OT. Reisene var som følger: London - 1 738 kr for fly, 894 for OT. 13nov SK4173 AES BGO GO 250p 13nov SK4169 BGO SVG GO 250p 13nov SK4627 SVG LHR Plus 2000p OT: 374kr (38 EUR) 15nov SK0810 LHR OSL Plus 2000p OT: 520kr (53 EUR) 15nov SK1334 OSL AES GO 250p 4 750p Washington - 6 481kr for fly, 1 926 for OT 1 20nov SK4139 AES BGO Plus 750p 20nov SK2865 BGO CPH Plus 750p 20nov SK0925 CPH IAD Plus 7500p OT: 1 926kr (203 EUR) 29nov SK0926 IAD CPH Plus 5000p 29nov SK1464 CPH OSL Plus 750p 29nov SK1334 OSL AES Plus 750p 20 250p - SØLV New York - 6 722kr for fly, 4 042 for OT 10des SK4139 AES BGO Plus 750p 10des SK0252 BGO OSL Plus 750p 10des SK0907 OSL EWR Bus-S 6000p OT: 2 116kr (223 EUR) 13des SK0908 EWR OSL Bus-S 6000p OT: 1 926kr (203 EUR) 14des SK1320 OSL AES Plus 750p 34 500p Sandnessjøen - 3 324kr for fly 23des SK4144 AES TRD GO 250p 23des WF0751 TRD SSJ GO 0p (anbudsrute) 30des WF0707 SSJ TRD GO 0p (anbudsrute) 01.jan SK4163 TRD BGO GO 250p (reroute, orkan på TRD 30des, no flights 31) 01.jan SK4146 BGO AES GO 250p 35 250p Oslo - 979kr for fly, 616kr for OT 15jan SK1327 AES OSL Plus 1000p OT: 308kr (33 EUR) 17jan SK1322 OSL AES Plus 1000p OT: 308kr (33 EUR) 37 250p Berlin - 2 880kr for fly 22jan SK4144 AES OSL Plus 750p 22jan SK1465 OSL CPH Plus 750p 22jan SK1677 CPH TXL Plus 1500p 24jan SK4724 TXL OSL Plus 1500p 24jan SK1330 OSL AES Plus 750p 42 500p Oslo - 797kr for fly, 616kr for OT 29jan SK1327 AES OSL Plus 1000p OT: 308kr (33 EUR) 31jan SK1320 OSL AES Plus 1000p OT: 308kr (33 EUR) 44 250p Berlin - 5 256kr for fly (misset flyet hjem med 5 minutter og måtte kjøpe en tilleggs-billett. Original pris 2 647kr) 05feb SK1321 AES OSL Plus 750p 05feb SK1465 OSL CPH Plus 750p 05feb SK1677 CPH TXL Plus 1500p 07feb SK4724 TXL OSL Plus 1875p 07feb SK0281 OSL BGO Plus 940p 07feb SK4194 BGO AES Plus 940p Denne turen var jeg forbannet siden SAS App (den dagen i alle fall) viste avgangstid på låseskjermen på boardingpasset jeg hadde i Wallet (iPhone). Men når jeg etterpå gikk inn i Wallet så stod det boardingtid der. Så det var altså forskjell på hvilken tid appen viste, noe som gjorde at jeg trodde det var boarding på det tidspunktet at det var avgang. Og på Tegel har de buss og stenger gaten 10 minutter før avgangstid, og jeg måtte ut med 2 609kr til SAS. Jeg klagde selvsagt med en gang på telefonen til 05400 som skulle sende en sak til App-avdelingen og nå ser jeg at det igjen er boardingtid på låseskjermen. En kostbar bug for min del. 51 255p - GULL Birmingham - Jobbreise - ca 3300kr Lufthansa bestilt av reisebyrå 08feb SK1323 AES OSL GO 625p 08feb LH2455 OSL MUC Q 500p 08feb LH2512 MUC BHX Q 500p 09feb SK2536 BHX CPH GO 625p 09feb SK1474 CPH OSL GO 625p 10feb SK1314 OSL AES GO 625p 55 380p New York - 6 722kr for fly 12feb SK4139 AES BGO Plus 940p 12feb SK0252 BGO OSL Plus 940p 12feb SK0907 OSL EWR Plus 5000p 17feb SK0908 EWR OSL Plus 5000p 18feb SK1320 OSL AES Plus 940p 68 200p Manchester - 2 546kr for fly 19feb SK1321 AES OSL Plus 940p 19feb SK0281 OSL BGO Plus 940p 19feb SK4605 BGO MAN Plus 1875p 21feb SK4608 MAN OSL Plus 940p 21feb SK1326 OSL AES Plus 940p 74 770p Hamburg - 1175kr for fly, 1 040kr for OT 26feb SK1323 AES OSL Plus 1250p OT: 312kr (33 EUR) 26feb SK4829 OSL HAM Plus 2500p OT: 416kr (44 EUR) 28feb SK4830 HAM OSL Go 625p 28feb SK1326 OSL AES Plus 1250p OT: 312kr (33 EUR) 80 395p Trondheim - 1335kr for fly, 1364kr for OT 04mar SK1327 AES OSL Plus 1250p OT: 341kr (36EUR) 04mar SK0380 OSL TRD Plus 1250p OT: 341kr (36EUR) 06mar SK0365 TRD OSL Plus 1250p OT: 341kr (36EUR) 06mar SK1326 OSL AES Plus 1250p OT: 341kr (36EUR) 85 395p Berlin - 2 880kr for fly 11mar SK1321 AES OSL Plus 940p 11mar SK0459 OSL CPH Plus 940p 11mar SK1677 CPH TXL Plus 1875p 13mar SK4724 TXL OSL Plus 1875p 13mar SK1326 OSL AES Plus 940p 91 965p - DIAMOND Los Angeles - 9 192for fly, 2 612 for OT 17mar SK1311 AES OSL Plus 940p 17mar SK0482 OSL ARN Plus 940p 17mar SK0939 ARN LAX Bus-S 11250p 27mar SK0940 LAX ARN Plus 7500p 28mar SK0849 ARN OSL Plus 940p 28mar SK1320 OSL AES Plus 940p 114 475p
Tusen takk for ett gjennomført og godt innlegg som sikkert mange andre har tenkt på, men ikke tatt seg tid til å skrive. Når det gjelder totalprisen så finnes det sikkert måter å få den lavere på, men slike som du (og meg) som kvalifiserer på poeng og stort sett privatreiser så synes jeg at dine erfaringer stemmer godt overens med mine. Som deg, så fikk jeg også god hjelp av OT til å oppnå EBD, og viss man ikke har brukt OT noe særlig (eller aldri) før man går i gang med ett slikt "prosjekt" så er både min og mange andres erfaring at da kan man nesten kalkulere inn OT-oppgraderinger siden suksessraten ser ut til å være veldig stor i begynnelsen. Og skulle de ikke gå inn så må man heller ta en MR eller to på slutten av opptjeningsperioden sin.
Godt å se det ikke bare er meg som kommer på gale planer Gjorde samme øvelsen selv etter å ha tatt Gull på antall flyvninger i forrige periode "måtte" man jo prøve på diamant. Har ikke like detaljert kontroll over kostnadene (tror ikke bank kontoen min vil vite det) men det ble totalt 12 private og 3 jobb turer for totalt 96.590 poeng. Berlin 5000 OT Paris 5000 OT Stavanger 2500 Jobb Hamburg 1250 Malaga 1250 Bergen 2500 Jobb Hong Kong 11880 Washington 11570 en OT Shanghai 11880 Bergen 1250 Jobb Haugesund 1250 Jobb München 5000 OT Tokyo 11880 Gdansk 5000 OT Amsterdam 5000 OT Los angeles 14380 Plus tilbud Det er rart hvor mange som lurer når man drar til Shanghai for en natt. Det virker ganske mye enklere å få OT på ruter i Europa, som i tillegg gir grei uttelling i forhold til plus saver OT på langrutene. En ting som ikke er nevnt i kostregnskapet er transport til og fra flyplasser, hotell, mat osv, så man kan nok si at diamant kort i privat regi koster en del.
Imponerende - men jeg kan jo ikke helt fri meg fra å lure: Hva skal man med det Diamantkortet privat ? Hvis man allikevel hiver seg på OT oppgraderingene for å få nok poeng til neste års kvalifisering igjen - så er det vel ikke allverdens å få ut av det ? (bortsett fra evt. heder og ære ?)
Et meget godt stykke arbeid og dokumentasjon. Forskeren og systematikeren i meg jubler! Nytten av kortet kommer såklart an på reisemengde (og -byrde...), men du sikrer deg jo også ytterligere ett år EBG i form av soft landing, så hvis du uansett kommer til å fly en viss mengde, så er det antakeligvis verdt det. Om det er så fryktelig gunstig for singeltilværelsen, er jeg imidlertid mer usikker på. For å si det på en annen måte: populasjonen loungene og Plus er ca. 95 % menn i alderen 40-70. En fjerdedel av dem oppfører seg forøvrig som bakdeler og avføring.
Kan ikke si at jeg har merket så mye til heder og ære etter at jeg ble EBD (hovedsakelig i privat regi) i fjor, men når jeg så ganske tidlig i forrige opptjeningsperiode at jeg med litt flaks, noen OT´er og en MR kunne bli EBD for første og muligens siste gang så var det i alle fall ingen tvil for meg. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor EBD skal være "bedre" viss man opptjener det gjennom jobb? I alle fall om man likevel er nær EBD gjennom normal opptjening? Jeg setter i alle fall pris på de ekstra godene jeg får og prøver å utnytte de maksimalt i denne perioden ettersom jeg neppe blir EBD igjen med det første grunnet familieforøkelse. Men det er klart, jeg forstår også at det stort sett er spesielt interesserte (som det er mange av her inne) som er villige til å bruke ekstra tid, energi og penger for å gjøre det ekstra som skal til for å oppnå EBD. Uansett, jeg gjør det i alle fall gjerne igjen - men neppe i denne perioden!
Kan ikke flashe med diamant kort men får meg Gull på fredag med MR tur til Gdansk(retur via CPH-BGO) og 5 timer i Polen før jeg returnerer. Mitt gullkort var rimelig. SVG -IAH i biz 18 000 6 500kr SVG-CPH-IAW i go 8 000 2 900Kr SVG-OSL_EWR i go 6 500 3 100kr SVG-CPH-WDI i go 8 000 2 900kr SVG-CPH-Gdansk pluss 5 000 2 600kr 45 500p = 18 000kr Ingen innenlands reiser og ikke noe innenlands. Ny opptjeningsåret starter med SVG-OSL-ARN-HKG i pluss 18 800p til 6900kr. SVG-LHR i pluss 3 000p til 2 200kr Kudos til alle dere som har tid og økonomi til å få dere diamant kort på privaten. Er familie far så må nøye meg med gull.
Om jeg var ung og singel igjen hadde nok jeg heller satset på SAS Go eller Norwegian for å sjekke damer ja... hehe
Flott oversikt Går selv for diamant i år. Selv om gold er mer enn godt nok for øyeblikket. Har en liten misstanke at forskjellene mellom Gold og Diamant kommer til å øke etter EB 3.0. Kan ikke risikere at noen får tilgang til goder jeg ikke kan benytte meg av
Nettopp Det er ingen "heder og ære" Men SAS er flinke til å jobbe med dette synes jeg . De går jo defintivt opp loyaliteten og de får flere reiser - tildels mange flere fra noen - enn uten dette programmet. ...også er det selvsagt ikke noe "bedre" å opptjene gjennom jobb....har ikke noe mer bruk for det da egentlig. - eller kanskje littegrannn de gangene det er kaos på flyplassene og 8 av 10 fly er kansellert ....da kommer Diamantene hjem (ihvertfall hvis de har fullpris billett
Jeg har regnet litt på dette tidligere. Det bør som ungdom, etter min beregning, være mulig å opptjene både gull og diamant for en relativt lav sum. Det er god tilgjengelighet på ungdomsbiletter med SAS og de får du til HKG, MIA, LAX, SFO, PVG og NRT for omtrent 2 500 KR tur-retur. Disse rutene gir uttelling på 9 000 EB-poeng i Go, eksklusive poeng tur-retur CPH eller ARN. Med 9 000 EB-poeng pr. tur-retur vil det da ta 5 turer (Omtrent 12 500 KR) for gull eller (Omtrent 25 00 KR) for diamant.
Vil nå påstå at jeg med 70 turer+ turer i året innom fasttrack på OSL har mer brukt for det enn de som drar inn EBD på LH med poeng. Jeg fikk riktignok EBD på billetter betalt av egen lomme, men i jobbsammenheng..
Det er jo faktisk et område der gullstatus kan gi noe - hvis man tasser 70 ganger årlig gjennom sikkerhetskontrollen med "go" billett Personlig så tror jeg st jeg hadde satt krav til Plus på jobbreiser i et sånt omfang.
Mye av dette er pendling til/fra Oslo, på toppen kommer 20-30 (?) jobbreiser i året. Fasttrack er gull verdt i CPH etter min mening, sparer vel mer tid der 15 ggr i året enn 70 på OSL. Kreve Plus er dårlig økonomi. Koster langt mer enn å skrive reiseregning på det jeg eventuelt kjøper ombord, mindre poeng er et dårlig argument mot arbeidsgiver
Den billigste veien til Diamant er vel å gjøre som vår unge venn i Stavanger. Seks mnd travelpass, da får man gull med en gang og så fly to T/R reiser i uka og brått så kommer diamanten og goodibagen i posten. Er man først på Flesland alt Sola en søndag så tar det bare tre-fire timer så har man fire legg .... (Man må ikke fly 800 ganger på 26 uker .... )
Det er svært kostbart sammenliknet med 9-10 tur retur HKG/PVG. Dette gir 9000 poeng + tilslutning og statusbonus. Fås får 2999,- på tilbud, travelpass koster del over det dobbelte..
Tror jeg i sin tid brukte ca 10000 kr for å få diamond. Totalt. Privat. Først 2x t/r i plus i EU på promo for å få gull, hvilket i tillegg til 50K bonus basis poeng gav for turene. En MR via ARN til PRG, og en tur via CPH til LHR som jeg uansett skulle på, så jeg brukte vel egentlig mindre enn en tusenlapp ekstra. Vipps så var jeg innen striking distance når diamond ble lansert. La inn to av de berømte MAD MRene og var i praksis i mål. Den ene på f&f pris og den andre betalt med SK comp vouchers. Så i realiteten var total kostnad under 8000 kr, og mer kostnaden kanskje 6000. God deal i min bok. Men så fikk jeg jo alle diamond barnesykdommene. Poengene jeg tjente var vel verdt omlag totalkostnaden min. Hvis noen blir svette av summer og tidsbruk for diamond med dagens regler så send PM om du vil vite om en snarvei
Ja det var også min plan, men så kom det tilbudspriser på den nye LAX-ruta som passet med påskeferien og dermed måtte jeg jo bare ta den.