Priser Stavanger-Houston nå tilgjengelig i SAS sitt system

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 02. mai 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Fant ut at det nå ligger ute priser på Stavanger - Houston med direkteruta med bare business seter.

    Ut 20 og hjem 22 august koster den nette sum av 49 817 kr. Men dette er nok full flex. Ingen Business saver var tilgjengelig. Men sjekket også ut 10 og hjem 17 september, og da kommer det opp en Biz saver til kr 29 817,-

    Noe bedre det selvfølgelig, men fortsatt en stiv pris. Dog skal Lufthansa ha kr 33 625 for SVG-FRA-IAH (kan få den ned i ca 26k hvis du flyr via Dallas) som billigste alternativ. Full flex biz hos LH koster 34 375,- så ikke så stor forskjell der. KLM skal ha 29 195 kr for SVG-AMS-IAH. Så SAS har tydeligvis lagt seg i samme prisleie som konkurrentene med sin direkterute.

    SAS sin avgang fra Stavanger er kl 1600 med ankomst Houston 1940. Returen går kl 2135 og lander i Stavanger kl 1430.
     
  2. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Virker som den er fornuftig priset...kunne være spennende å høre om innbookingen er bra.
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    De har vel "Saturday night stay" eller fem dager på billettreglene for å få saver på intercontinental?
     
    SASDC8 liker dette
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Helt korrekt.

    Syns SAS sin priser på direkteruten er helt ok, og faktisk litt lavere enn forventet på business saver bilettene. Som andre er jeg spent på hvordan ruten kommer til å gå.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kjenner maskinen de bruker godt, listeprisen Privatair tar er 14k USD per time, SAS har garantert en bedre pris, men ikke lavere enn 10k per time, sannsynligvis rundt 11k.

    Så da blir jo matematikken grei for å finne ut hva som skal til for å få butikk ut av ruten.

    Listeprisen er som nevnt over 50k, noe det ikke er verdt i min bok. Det koster 50k med BA First for samme ruten, dog med en utfordrende retur, men som enkelt kan fikses til kort reisetid ved å velge SAS på siste leg.

    Tipper nok avtaleprisen storbrukerne av denne ruten har fått er på rundt 30-35 lapper full fleks. Ett mandag til fredag opphold, som typisk er en forretningsschedule prises mellom 30-40k via feks Frankfurt mv.

    En vanlig ansatt i ett oljeselskap er ikke verdt 15k ekstra for å spare 2-3 timer i reisetid (håper jeg).
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis vi sier 11k usd pr time, flytid på 10,5 timer, og 48 seter i flyet må vel regnestykket bli slik:

    11k usd, kurs 6 = 66 000 pr time, x10,5 = 693 000 kr i kostnad for å fly en vei. (antar at det er timer i luften som er priset)
    Delt på 48 seter = 14 438 kr pr sete. Så med fullt belegg, og en pris på 16 000 kr hver vei tjener de 75 000 kr en vei.

    MEN: du skal ikke ha mange % under fullt belegg før regnestykket plutselig går hardt i minus. De aller færreste vil vel kjøpe billett til 50k full flex, og som Tommy sier har nok de store selskapene greie avtaler.

    Hvis dette er fakta, tviler jeg på at SAS kommer til å tjene penger på denne ruta.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke hvor lang avtalen er med Privatair, men operasjonkosten på en BBJ er på rundt 5- 6k per time med dagens fuelpris. Det er kun den variable kostnaden, som crew, fuel, avgifter etc. I tillegg kommer den finansielle kostnaden for flyet, avskrivninger, fortjeneste til eierne, forsikring mv. Flyet er fra 2009, så relativt nytt.

    Så skal det bli butikk for Privatair, må prisen de tar per time være minst 10k
     
  8. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke at det gjør det bedre, men det er 44 seter, så med 16000 på alle så blir det bare 11000 per vei. Uansett så tror jeg for at ruta i hele tatt skulle kommet seg igjennom SAS systemet med OK at det ligger noen gode avtaler med selskapene i bunn. Man kan heller ikke regne fullt belegg bestandig, så med kostnad på ca 220000 USD for en rundttur, så bør snittprisen ligge på ca 3500 USD per pax per vei.
     
  9. Twin Otter

    Twin Otter Airport Collector

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Kommer denne ruta til å ta pause ved juletider og sånn?
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    På en all business-rute bør de vel kanskje ikke regne fullt belegg? Kun business betyr jo også stor sannsynlighet for fleksible billetter og passasjerer som endrer planer i siste liten, både på godt og vondt så blir spennende å se om de greier å få revenue-kabalen til å gå opp. Ryktes at BA hele tiden har vært godt fornøyd med sin City-New York-rute som visstnok ligger på rundt 70% (mener jeg å ha lest). Om den loadfaktoren kan være noen målestokk her vet jeg ikke. Tidligere KLM og LH-ruter gikk vel i parallell med vanlige longhaul-ruter(?) så de blir vel litt annerledes i så måte.
     
    tommy777 liker dette
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel en viss forskjell på å operere sitt eget fly, enn å leie inn et fly hvor det også er andre som skal ha en fortjeneste av å leie seg ut til SAS?
     
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jeg enig i. Jeg tenkte mer på hva tror man at er mulig å oppnå av loadfactor på denne ruten og sammenlignet med BA siden det er en av de andre få all-C-class fra Europa. Til sammenligning så er prisene LCY-JFK på 5100 GBP for en en-veisbillett(!), og starter på 2300 GBP for billigste t/r med weekendstay (hvis man bare priser for reise LCY-JFK) - med inntektspotensiale på 32 seter pr. flight.
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    3,334
    Bonuspoeng:
    113
    Har vi noen på forumet som denne ruten er aktuell for ?
     
  14. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Så privatair har en ebitda på 40-50%. Er ikke det temmelig høyt, og grunn nok til at SAS heller bør drylease en egen BBJ maskin? De har jo alt crewbase på SVG som kan fly BBJ.
     
  15. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis ikke, kan jeg godt ta en for laget, hvis dere spanderer?

    40-50% høres da vanvittig bra ut. Må være god butikk for dem da. Tviler på at det er mange flyselskap som kan vise til tilsvarende tall.
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Les hva jeg skriver.
     
  17. ScanNor

    ScanNor Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Selskapet er vel ikke videns kjent for å skape blå tall i regnskapet, så hvor gjennomtenkt alt disse blårussene gjør kan man jo bare lure på!

    Forøvrig tror jeg prisen SAS betaler er langt lavere enn $220K pr rundtur. Med 6 ukentlige avganger blir dette over 400 mill i året. Så kostbart er det ikke å operere en 737, selv om den er i lufta over 20 timer pr rundtur.
     
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fuel er jo den største kostnaden, en kost du ikke har kontroll over. I tillegg er det flere fordyrende ledd inni bildet her.

    Jeg har selv sett på å leie akkurat denne maskinen til en RTW MegaDo og de skulle ha 16.500 i timen for 52 timer leie. Du kan enkelt Google deg til hva det koster å operere en BBj
     
    Last edited: 07. juni 2014
  19. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Har dem ikke hedget fuel-kosten?
     
  20. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Tja, kan jeg reise den på ID billetter? Ikke at jeg overhodet har noe jeg skulle ha gjort i Houston før UA er tilgjengelig på ID
     

Del denne siden