Flyekspert varsler flybilletter til 10 kroner til sommeren De fleste av oss planlegger norgesferie til sommeren. Fem flyselskaper forbereder priskrig for å sikre seg passasjerer og markedsandeler innenlands.
Fire av fem av oss planlegger en sommerferie i Norge på grunn av pandemien, viser en ny undersøkelse. Det ser ut til at det blir utfordringer med å reise til utlandet som normalt, særlig utenfor Norden. – Hvis dette blir resultatet, tror jeg Wizz Air vil slå til med svært lave billettpriser, kanskje helt ned til 10 kroner for en enveisbillett innenlands. Jeg tror ikke SAS, Norwegian, Flyr og Widerøe vil følge på med så lave billettpriser, men det ligger i kortene at det vil bli priskrig mellom SAS, Norwegian og Flyr, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair. Han legger til at om etterspørselen blir høy, vil billettprisene øke igjen. Det skjer hvis flyselskapene greier å balansere etterspørsel og antall flyseter. – Det store spørsmålet er om flyselskapene har is i magen og beholder kapasiteten hvis passasjerene venter til kort tid før avreise med å booke flybilletter, i motsetning til det som er normalen, som er å booke to–tre måneder eller mer før reise, sier Elnæs.
- Tøft På rutene innenlands der alle disse flyselskapene er aktører, vil det bli tøft. Det bekrefter økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Hvis det ikke er plass til alle selskapene, vil man kunne risikere et ventespill der man ofrer penger gjennom kunstig lave billettpriser en periode, sier han. Siden konkurransen neppe kan sies å være drevet av en dominerende aktør slik som før, da SAS solgte veldig lavt prisede seter i konkurransen mot Norwegian, er det heller ikke noen som kan eller vil gripe inn mot en slik konkurranse. – Da blir det spørsmål om hvem som har ressurser til å slåss hardest og lengst, sier Steen. Luftfartsekspert og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener priskonkurransen blir interessant på rutene der Wizz Air og Flyr kommer inn. Han tipper at SAS og Norwegian kommer til å sette prisene kraftig ned her. – Men de dekker ikke hele markedet, så det vil gjelde enkelte ruter. Innad i Norge blir det rutene mellom Oslo og byene Bergen, Stavanger, Trondheim og kanskje Tromsø, sier han. Andersen mener at de tre selskapene SAS, Norwegian og Widerøe ikke er interessert i konkurranse. Hvis de har markedet, vil de ikke la seg friste til å senke prisene for å få flere passasjerer. – Da tenker du: OK, dette kommer opp igjen. Nå har vi is i magen en stund.
Jeg er redd for at dette kan bli litt stygt. Billetter til en tikrone og ekstrem konkurranse høres ikke ut som rett medisin for å komme seg ut av denne krisen.
Myndighetene kan vel gripe inn i sette en juridisk bunnpris på forskjellige ruter slik de har gjort i Østerrike?