Synes dette ligner litt på historien om DC10 som også fikk et noe rufsete rykte etter en del problemer med mye PRdekning etter lansering. Blir fort vanskelig å snu folks oppfatning av dette for Boeing vil jeg tro. https://no.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10
Blir interessant å se hvordan Norwegian håndterer dette videre. Har en flygning m de i Mai? Er det kun å se på seterekker man kartlegger om det er Max fly? Det er 31 rekker, så regner m det ikke er denne typen.
AR setter sine 737MAX på bakken inntil videre. Pilotforeningen for AR har også sagt at deres piloter ikke kommer til å fly denne flytypen i nærmeste fremtid.
´Boeing issued a statement late Monday saying that since the Lion Air crash, the company had been developing a “flight control software enhancement for the 737 Max, designed to make an already safe aircraft even safer.” ´ https://www.nytimes.com/2019/03/12/...tion=click&module=Top Stories&pgtype=Homepage
Jeg prøvde meg litt tidligere i tråden, uten respons, da debatten virkelig tok av her Men prøver igjen. Norwegian har jo en del mindre ruter gjennom vinteren, og følgelig satt fly på bakken for å spare kostnader? Vil en kortsiktig grounding merkes? Eller har de kapasitet i sin stall av 737 til å hvertfall klare hovedtyngden av de rutene MAX i dag klarer? Eller tar jeg helt feil, DY flyr med max kapasitet på hele flåten 365? Leste tall på at Ryanair har opp til 80 fly parkert på bakken, mens kuttene var lavere prosentvis for Norwegian, men det var tall fra 2014. C
"– Luftfartstilsynet har i november i fjor forsikret oss om at Norwegian har gjennomført de tiltak og anbefalinger som ble iverksatt for denne flytypen etter ulykken i Indonesia 29. oktober. Vi har forsikret oss om at Norwegian har informert sine piloter om hvordan de kan kjenne igjen en situasjon hvis den skulle oppstå, og hvordan de kan løse det, sier Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet." "E24 får opplyst at Norwegian nå sender ut et nytt skriv til sine piloter og kabinansatte der de understreker hvordan prosedyrene for 737 Max skiller seg fra den eksisterende 737NG-modellen" Enda bra det, men jeg venter fortsatt litt med å sette min fot i en 737 Max til vi vet mer om årsak. Og kanskje en software-oppdatering.
Punkt 1. Antall poster gir ikke mer eller mindre rettighet til å mene noe. Punkt 2. Og dette gjelder flere. Hold dere til saken og slutt med den surmulinga. Jeg har rydda MYE i tråden.
Jeg er helt sjokkert over FAA og EASA. Se på denne uttalelsen fra FAA: Min tolkning: "Vi i FAA jobber med å finne ut hva som har skjedd, og aner ikke enda. Derfor utsteder vi et bevis som sier at flyene til bestevennene våre i Boeing fortsatt er trygge å fly. Hvis vi finner ut at det faktisk er utrygt (som vi holder åpent som en mulighet), vil vi selvfølgelig gjennomføre nødvendige handlinger umiddelbart (les: sette flyene på bakken)." Vi får bare håpe det ikke er for sent... Tilliten til FAA og EASA har stupt siden søndag. Her er det 100% sikkert penger foran sikkerhet. Og i hvert fall ikke noe "føre var"-prinsipp...
Nei, det gjør de nok ikke. Norwegian Argentina kan kun bruke fly som er registrert i Argentina. Per i dag har de 4 stk 738 (ikke MAX, for de som lurer).
Forøvrig tok det av en MAX 8 fra Singapore nå (Silk Air). Til tross for totalforbudet CAAS har iverskatt. Merkelig... https://flightaware.com/live/flight/SLK756/history/20190312/0825Z/WSSS/VTSP
NYT har forøvrig en fin tegning https://www.nytimes.com/interactive...tion=click&module=Top Stories&pgtype=Homepage Jeg forsøkte å telle opp avganger fra Oslo i går; 15 med Norwegian og 1 med Icelandair.
Jeg snakka ikke Ser China Southern Airlines 6966 er ute å flyr også med en 737 Max. Var det ikke Kina som hadde satt alle sine 80 på bakken?
Ser også at ET har fly i luften: https://flightaware.com/live/flight/ETH829 Kan det være fly uten passasjerer for å komme til en større flyplass for evt vedlikehold?
Har noen andre "nerds" analysert grafene på akselerasjon og sammenlignet med andre flytyper? Ser her for eksempel et fly som svært ujevn akselerasjon i forholde til mange andre... https://flightaware.com/live/flight/TOM2202/history/20190312/0840Z/EGCC/GCTS