Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg sa jeg ikke ville fly med MAX8
     
    Gribb liker dette
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er nok dødsstøtet for denne flytypen.
     
  4. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde Norwegian ikke bestilt flere av de? Som det leses er det en no gå på dette flyet... Synd at man ikke kan velge flyet. Men tror ikke at det kan være aktuelt å ta en sånnen for meg... Noen i Norge som allerede har de i flåten?
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,728
    Likes mottatt:
    7,649
    Bonuspoeng:
    183
    Rakk bare 1 reise med 737-max selv (NAS) før de ble satt på bakken første gang. Flott fly på mange måter.

    Men dessverre enig med @Laffen og @TElg78 om at det nok blir vanskelig for Boeing å noensinne få luftfartsmyndighetene og passasjerene til å stole på Max.

    Helt utrolig at Boeing klarte å rote til så sinnsykt mye ved ombygging av arbeidshesten 737 som hadde et så godt rykte og sikkerhets-statistikk.

    Spennende (og litt kjedelig, selv om sikkerhet må komme først) hva dette betyr for NAS. De har jo nettopp oppnådd et godt forlik med Boeing som bla inkluderer at flyselskapet får gode priser på masse bestilte Max fly som kompensasjon for (da) splitter nye 787 som stod på bakken litt vel mye i begynnelsen.
     
    flying_all liker dette
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian har vel en ren flåte av 737 Max... (?)
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, de har 737NG nå, men har bestilt 737MAX.

    Flyr har også et par maskiner og flere i bestilling.
     
    TElg78 and tobeornot999 like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ingen overraskelse at profitt kommer før sikkerhet, med mindre tapte menneskeliv går utover profitten.

    Ikke bare var Norwegian ekstremt trege på å sette flyene på bakken, de var også ute i media med "sikkerhet er førsteprioritet". Ironisk.

    Flyselskaper som bestiller 737MAX kan ikke sies å ha sikkerhet som førsteprioritet. Da hadde de gått for hvilket som helst annet fly, Boeing eller Airbus. Men når de fikk en god pris på 737MAX så var ikke sikkerhet så viktig alikevel.

    Hadde jeg hatt et flyselskap så hadde jeg satset på en annen hest enn 737MAX.
     
    Kaffen, braathens safe, Gribb and 4 others like this.
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    tobeornot999 liker dette
  10. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Mener da virkelig også at det stod Max på det kortet i setelomma da jeg fløy dy tidligere på måneden?
     
    Storbaba liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør det selv om det er en "vanlig" 737 også mener jeg, i alle fall med DY.
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    527
    Likes mottatt:
    1,499
    Bonuspoeng:
    93
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,728
    Likes mottatt:
    7,649
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, det står "737-800/Max8" på sikkerhetskortene uansett hos DY.

    Med mindre de har igjen noen gamle versjoner av plastkortene her og der.

    Tydeligvis helt like evalueringsrutiner osv. Og det er jo ikke så rart på 2 varianter av samme flytype og størrelse.
     
    Travellingalf liker dette
  14. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, takk for oppklaringen
     
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Alle fly som sertifiseres etter desember 2022 må ha det som er kjent som Engine Indicating and Crew Alerting System (EICAS).

    Det er kort fortalt elektroniske systemer som kan hjelpe crew til å løse problemer som kan komme skje, den "gamle løsningen" som 737 har i dag er at man må slå opp i manualer og/eller sjekklister på papir.

    Boeing ønsker ikke å ha dette i MAX10, fordi det vil koste penger å tid å få det på plass (minst 2 år) og det vil kreve ekstra opplæring til crew som skal fly MAX10. MAX8 er sertifisert uten et slikt system.

    Så det er rett og slett Boeing som igjen setter sikkerhet under profit...

    Og ja. Alle andre moderne fly i produksjon (787, 777, alle Airbus) har slike systemer, men 737 er jo et design fra 60-tallet... :rolleyes:
     
    Gribb, view, jgroneng and 5 others like this.
  18. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
  19. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,904
    Bonuspoeng:
    183
    @SVG_flyer du kan jo nok om dette til å ikke prøve å skremme folk vel?
     
  20. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Hvem blir skremt av runaway trim på en MAX?

    Regner også med at alle MAX-piloter tok notis av ET-crashet. Forøvrig enig med BEA og NTSB at den sluttrapporten kunne belyst pilotenes handlinger litt mer, selv om jeg ser EIABs poeng med å vinkle det slik de gjorde.
     

Del denne siden