Nye granskinger https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/472O4g/flere-noedsituasjoner-boeing-737-max-skal-granskes-igjen
Hadde Norwegian ikke bestilt flere av de? Som det leses er det en no gå på dette flyet... Synd at man ikke kan velge flyet. Men tror ikke at det kan være aktuelt å ta en sånnen for meg... Noen i Norge som allerede har de i flåten?
Rakk bare 1 reise med 737-max selv (NAS) før de ble satt på bakken første gang. Flott fly på mange måter. Men dessverre enig med @Laffen og @TElg78 om at det nok blir vanskelig for Boeing å noensinne få luftfartsmyndighetene og passasjerene til å stole på Max. Helt utrolig at Boeing klarte å rote til så sinnsykt mye ved ombygging av arbeidshesten 737 som hadde et så godt rykte og sikkerhets-statistikk. Spennende (og litt kjedelig, selv om sikkerhet må komme først) hva dette betyr for NAS. De har jo nettopp oppnådd et godt forlik med Boeing som bla inkluderer at flyselskapet får gode priser på masse bestilte Max fly som kompensasjon for (da) splitter nye 787 som stod på bakken litt vel mye i begynnelsen.
Det er ingen overraskelse at profitt kommer før sikkerhet, med mindre tapte menneskeliv går utover profitten. Ikke bare var Norwegian ekstremt trege på å sette flyene på bakken, de var også ute i media med "sikkerhet er førsteprioritet". Ironisk. Flyselskaper som bestiller 737MAX kan ikke sies å ha sikkerhet som førsteprioritet. Da hadde de gått for hvilket som helst annet fly, Boeing eller Airbus. Men når de fikk en god pris på 737MAX så var ikke sikkerhet så viktig alikevel. Hadde jeg hatt et flyselskap så hadde jeg satset på en annen hest enn 737MAX.
Mener da virkelig også at det stod Max på det kortet i setelomma da jeg fløy dy tidligere på måneden?
DY opererer nå 62 stk 738 og kun 2 stk 7M8 (SE-RTB og SE-RTC, som kun flyr utenfor Norge fra CPH). Ref.
Jepp, det står "737-800/Max8" på sikkerhetskortene uansett hos DY. Med mindre de har igjen noen gamle versjoner av plastkortene her og der. Tydeligvis helt like evalueringsrutiner osv. Og det er jo ikke så rart på 2 varianter av samme flytype og størrelse.
Sjokkerende nok ser det ut som senatet i USA klarer å stå i mot Boeing sitt lobby-apparat, og ikke gir unntak for MAX 10 slik Boeing håper. https://www.reuters.com/business/ae...-not-current-defense-bill-sources-2022-10-11/
Alle fly som sertifiseres etter desember 2022 må ha det som er kjent som Engine Indicating and Crew Alerting System (EICAS). Det er kort fortalt elektroniske systemer som kan hjelpe crew til å løse problemer som kan komme skje, den "gamle løsningen" som 737 har i dag er at man må slå opp i manualer og/eller sjekklister på papir. Boeing ønsker ikke å ha dette i MAX10, fordi det vil koste penger å tid å få det på plass (minst 2 år) og det vil kreve ekstra opplæring til crew som skal fly MAX10. MAX8 er sertifisert uten et slikt system. Så det er rett og slett Boeing som igjen setter sikkerhet under profit... Og ja. Alle andre moderne fly i produksjon (787, 777, alle Airbus) har slike systemer, men 737 er jo et design fra 60-tallet...
Da er det på ann igjen. INCIDENT: American Airlines 737-8 Trim Failure - Mentour Pilot Stabilizer trim failure. Boeing 737 MAX 8 declared PAN-PAN after takeoff from Miami, Real ATC - YouTube
Hvem blir skremt av runaway trim på en MAX? Regner også med at alle MAX-piloter tok notis av ET-crashet. Forøvrig enig med BEA og NTSB at den sluttrapporten kunne belyst pilotenes handlinger litt mer, selv om jeg ser EIABs poeng med å vinkle det slik de gjorde.