Jeg har forsøkt å søke etter Skyteam award seats via SAS sin søkefunksjon på websiden deres. Legger inn detaljene (august neste år), trykker søk og får opp feilmelding med Oi da, noe gikk galt! Gå tilbake og forsøk igjen. Dette skjer med Ipad, Safari, Google Chrome og Android. Dette har pågått i over en uke. Noen andre som har dette problemet? Å søke på SAS sine egne flyvninger går greit.
Tror SAS har gitt opp dette, de har latt systemet sture også har feilene gradvis forplantet seg helt til det punktet at en ikke lenger kan søke på reiser betalt med poeng, ved mindre de er innenriks eller på helt spesielle ruter. Partnersøk er dødt, så kutt strengen sier jeg. Ikke dra inn for mye poeng nå, før det er en realistisk sjanse for at du ikke vil greie å bruke dem på en lønnsom måte. Så inntil søkene er på plass, så er Trumf Overføring slått av, også bruker jeg heller Morrow kortet eller Revout kortet mitt i stedet for SAS sine kort.
Jeg har hatt dette problemet i flere måneder. Har gått flere runder med SAS, som opplever at dette problemet er helt nytt. "IT skal ta tak i det, så ringer vi deg i løpet av dagen" har de sagt. Tre ganger nå. Uten at noen har ringt meg opp... Løsningen for min del er p.t. å bruke den internasjonale siden. Helt imponerende rævva
Dette har dessverre heller vært regelen enn unntaket den siste tiden. Ikke at SAS sine sider fungerte noe særlig før heller, men i forhold til partnersøk er det jo blitt helt håpløst. Awardfares sier også at SAS har gjort det nesten umulig å lage lenker som fungerer for bestillinger på siden der. Sendt noen mailer om dette jeg og, men bare fått helt intetsigende tilsvar. Jepp!
Jeg fikk det til å fungere med å bruke SAS.se. Ikke at det er så mye å finne, så jeg endte med å bestille returen fra Asia neste år med Vietnam Airlines. Doble poeng, noen som har fått noen forklaring på hvorfor Vietnam Airlines, Korean og China Airlines tar dobbelt betalt i poeng? Ikke at jeg finner noe med de to sistenevnte. Ellers virker det som at Saudia ofte dukker opp i søkene mot Asia, men i C finnes det alltid kun ett sete. Søker jeg med 2 pax så er det bare eco igjen.
Tipper SAS sin strategi er å la en del kunders poeng renne ut i sanden, slik at de slipper å måtte punge ut for at folk bruker poengene de har tjent opp. Hvor lurt dette er av SAS er ett annet spørsmål, det får tiden vise
De med doble poeng er Vietnam Airlines, China Airlines og Air Europa. Korean har vanlige priser. Kommentaren fra SAS er at disse selskapene har en annen tilnærming til det med bonusbilletter enn andre selskap og jeg antar at de refererer til at f.eks. VN har ledige seter på de fleste flighter, men til en tilsvarende høy pris. SAS uttalte at de heller valgte å høyne prisene på disse selskapene heller enn å øke alle prisene for å ta høyde for at noen selskaper er mye dyrere. Det er litt på samme måte med AF og KL. Her er det også i prinsippet bonusbilletter på nær sagt alle flighter pga dynamisk prising. Forskjellen her er at SAS har sperret tilgangen for alt annet enn de(n) billigste kategorien(e) og dermed er tilgjengeligheten dårligere, men prisene er samtidig ikke økt. Prisene SAS velger å ta handler i bunn og grunn om hvor mye de må betale til operatøren for de aktuelle flightene. Hvilket er helt sikkert forskjellig fra selskap til selskap.
Feilen som har oppstått i partnersøk er en helt amatørmessig feil som for meg kan tyde på at noen har vibekodet litt for mye med KI og ikke testet. I akkurat dette tilfelle er det Hanlon's razor som gjelder. Det større problemet er at selv om denne feilen er enkelt, idiotisk og mulig for noen som helst webutvikler å finne i løpet at 1-2 minutter så har SAS ingen fungerende kanaler for at det kan meldes inn. Så feilen ligger inntil noen som jobber der tilfeldigvis tester partnersøk på norskspråklig nettside. I tilfelle noen på dette forumet kjenner noen som kan melde dette til riktige kanalene, og ikke har sett innlegg om det i andre tråd: dere har regex-validering på "locale"-headeren på partnersøk som ikke godtar "nb-no" som gyldig locale. Den aksepterer kun "no-no".
Betyr dette at det for tida må ringes inn om alle partnerreiser? Ingen workaround som funker på nett?
Trodde Korean også var på dobbel lista, men det er feil. Forøvrig så finner jeg absolutt ingenting med Korean. Et annet spørsmål: Pointhound. Kan den brukes ifm EB? Noen som har erfaring med dem?
Vel.. det var jo @Massimo det, men han har ikke vært aktiv på forumet siden desember 23. Det er vel en ganske høy sannsynlighet for at han har sluttet å være konsulent for/sluttet å jobbe i SAS også