Bakgrunn De fleste hotellprogrammer opererer med uttrykkene "qualifying stay" og "non-qualifying stay", hvor det kun er førstnevnte som gir bonuspoeng og teller mot oppnåelse av høyere medlemsnivå. Et vanlig kriterium for førstnevnte er at overnattingene bestilles direkte fra hotellet, for eksempel gjennom hotellets hjemmesider. Dersom man bestiller gjennom en tredjeparts aktør som for eksempel Hotels.com, Expedia.com eller lignende, vil overnattingen normalt være "non-qualifying stay" i hotellkjedenes bonusprogrammer. Double-dip Det finnes tilfeller hvor oppholdene teller som "qualifying" selv om man bestiller gjennom tredjeparts aktør. Det åpner for å opptjene bonus i to programmer samtidig, såkalt "double-dip". Hvis man bestiller gjennom Hotels.com og får godkjent oppholdet som "qualifying", vil man både opptjene gratisnetter gjennom Hotels.com Welcome Rewards og poeng/status i bonusprogrammet til hotellet du bor på. Hvordan? For å oppnå double-dip kan man enten bestille overnatting hos kjeder hvis policy eksplisitt godtar dette, eller man kan ha flaks hos kjeder som eksplisitt ikke godtar dette. Det kan være at en hotellkjedes IT-løsninger har problemer med å skille en tredjeparts booking fra en direktebooking, eller det kan være en ansatt i resepsjonen som påvirker dette manuelt. Et triks man kan benytte for å øke sannsynligheten for suksess, er å alltid føre en utgift på rommet, for eksempel ved å ta noe fra minibaren. Forbruket vil alltid gi poeng uansett bookingmetode (hos kjeder hvor forbruk gir poeng), som igjen øker sannsynligheten for at IT-systemet eller en ansatt påvirker dette i din favør. Erfaringer Jeg ønsker å konsolidere folks erfaringer med dette i denne tråden så vi får oversikt over hvilke hotellkjeder og/eller enkelthoteller som gir dobbel bonus. Del dine erfaringer i følgende format, så oppdaterer jeg denne posten fortløpende: Hotell: Bonusprogram: Tredjeparts aktør: Resultat: (Funker, funker ikke) Jeg vil dele opp resultatene i følgende kategorier: Funker, funker noen ganger, funker ikke.
FUNKER Fairmont President's Club Funker på hele kjeden, inkludert medlemsfordeler. Bekreftet av: @Fnate Starwood Preferred Guest Hotell: Sheraton Rio Hotel & Resort Tredjeparts aktør: Expedia.com Bekreftet av: @Henning FUNKER NOEN GANGER FUNKER IKKE Marriott Rewards Marriott Denver Tech Tredjeparts aktør: Hotels.com Bekreftet av: @Fnate
Hva med hotell booket gjennom reisebyrå? På jobben bruker vi ViaEgencia, som igjen er eid av Expedia. Og når jeg går inn på nettløsningen deres for å finne hotell, er den fryktelig lik Expedia sine sider, og helt identiske priser med den/hotels.com. Skiller hotellene mellom de forskjellige aktørene?
Hoteller booket via ViaEgencia, Berg Hansen, HRS og liknende sider som man benytter via jobben gir poeng hos hotellkjedene siden disse reisebyråene tar ikke provisjon fra hotellene slik som booking.com og hotels.com gjør. Disse reisebyråene gjør bare en jobb for selskaper som har avtaler med dem og holder oversikt over reiser, overnattinger i tilfelle noe skulle skje som streik, værfast osv. Slike reisebyråer belaster bare selskaper som er kunder av dem hver måned for en viss sum. F.eks. var jeg i Tromsø nå i helgen og bodde på hotellet The Edge, booket via Berg Hansen. Jeg fikk poeng for oppholdet i Nordic Choice siden bookingen var gjort via Berg Hansen.
Sjekket Marriott kontoen min nå, og mitt siste opphold på Marriott Denver Tech har nok ikke talt som stays. Den var booket igjennom Hotell.com På Fairmont er det ok å legge til at du fortsatt også får medlemsfordeler som gratis internet etc selv om det er booket på hotell.com
Hotell: Novotel Liverpool Bonusprogram: Le club Accor platinum Tredjeparts aktør: hotels.com Resultat: Funket delvis? Var ikke jeg som booket rommet og vedkommende viste ikke at jeg hadde status hos Accor. Fikk upgrade til et litt større rom i høy etasje, men poengene kunne jeg se langt etter.