I følge informasjonen fra bestilling er skatter og avgifter tatt med i bestillingen. I og med at nettsiden jeg bestilte fra har en egen visning av eventuelt andre utgifter og skatter som kan komme til eller som flyselskapet kan pålegge en å betale, og denne viser andre eventuelle utgifter, men ikke turistskatten er det naturlig å tro at den er betalt ja. Så jeg tenker at jeg har dokumentasjon på at den er betalt. Videre er det naturlig å tenke seg at myndigheten i Mexico ville foreslått at jeg skulle vise dokumentasjon på at denne var betalt, før utreise, all den tid de faktisk bruker tid og ressurser på å minne folk som ikke har betalt den på å gjøre det.
Jeg kan ikke huske noe om denne skatten da vi var i Cancun i ‘14 eller var det ‘15. Imidlertid, da vi var i Costa Rica i ‘17, da måtte vi betale skatt når vi reiste ut, og det ble gjort av flypersonalet i skranken ved innsjekk. Betalte med kort, kvittering med stempel og greier.
Etter å ha vært i kontakt med myndighetene som samler inn denne skatten kan jeg bekrefte at visitor tax for Quintana Roo ikke er inkludert i prisen hos noe flyselskap enda. Tilbakemeldingen er at de jobber med en løsning for å sortere ut hvem som skal betale og ikke, da det blant annet er unntak for lokale og barn. De bekrefter at det ikke er et ordnet system for å kontrollere dette enda, men at det gjennomføres stikkprøver på flyplasser av internasjonale passasjerer. Etter noe research på tema virker det som at veldig få faktisk vet om eller betaler denne skatten. Merk at det ikke er for sent å gjøre opp for seg, man kan betale når som helst. Angående Vuela Seguro, så ble dette i hvert fall kontrollert ved passering i sikkerhetskontrollen for alle passasjerer på CUN terminal 2 i går.
Fin tilbakemelding det. Og litt rart at staten har valgt en form for skatt som i praksis er frivillig, all den tid de velger å ikke kontrollere innbetaling før avreise. Har også lest på nett at denne betales i flybilletten. VuelaSeguro har blitt kontrollert for min del også, begge veier faktisk. Så en får tro at det er noe system på det. Flyr inn igjen i Mexico i Januar, men ikke til Quintana Roo, så får jeg se da om jeg blir avkrevd besøksskatt eller ikke.....
Kommer til å dra ekstra tidlig til flyplassen for å unngå det jeg gjorde i Norge på vei ned hit. Jeg skal videre innom canada, da laster jeg ned ArriveCAN appen har jeg funnet ut av, så via frankfurt men der krever de ikke noe? Andre ting jeg må ha på plass før avreise? tar uansett en PCR-test dagen før, gidder ikke gamble.