Protips til bruk av EBG innenlands?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av PederKirkerud, 09. mai 2019.

  1. PederKirkerud

    PederKirkerud Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle,

    Har akkurat klart å fly nok innenlands til å kvalifisere til Eurobonus Gold. Lurer på om noen av dere garvede i gamet har lyst å dele noen tips til hva som er smart å bruke statusen til innenlands?

    Flyr 80 % innenlands, og da primært BGO - OSL, med noen få varianter til andre byer i Norge.
    Resterende 20 % er primært til byer nedover på kontinentet.
    Dette er utelukkende jobbreiser, og for innenlandsreisene så prioriterer jeg å kunne reise hjem samme dag som utreise så ofte det lar seg gjøre.

    Når det gjelder utenlandsturene, så ser jeg selv at det vil være klare fordeler av å kunne få tilgang til business check-in og lounge uten at vi lenger trenger å bestille de dyrere billettene.

    For innenlands, så hadde jeg håpet at jeg nå kunne velge litt billigere billetter. Har til nå i all hovedsak valgt Plus for å få tilgang til følgende som gjøre hverdagen veldig mye enklere:

    • Fast Track
      Gjør at jeg kan dra så sent som mulig til flyplassen om morgenen og vite at jeg kommer meg raskt gjennom sikkerhetskontrollen.
    • Setevalg i Plus
      Oppdaget at det å velge sete helt fremme ikke bare ga meg noen gode, rolige minutter etter å ha kommet ombord - men at hovedfordelen var at jeg kom meg superraskt ut og rakk ønsket Flytogavgang. Høres kanskje banalt ut, men med hyppige reiser BGO - OSL for møter med tidlig start på morgenen, så er det fint å kunne starte reisen så sent som mulig og samtidig komme frem tidlig og i tide.
    • Mulighet for å komme med tidligere fly på retur
      Typisk for mange av dagsturene mine er at tidspunkt for når arbeidsdagen er over og jeg kan returnere er litt usikker. Har derfor pleid å bestille retur senere enn nødvendig, og når man i tillegg prøver å finne billetter som er litt rimelig så blir det ofte et godt stykke ut på ettermiddagen eller tidlig kveld. Da har det vært fantastisk å kunne gå til en gate og få endret billett til å komme med på første ledige fly når man dukker opp på OSL.
    • Lounge
      Synes det er veldig greit med både kafelounge og "ekte" lounge selv på innenlandsturene. Enten et raskt avbrekk på vei til eller fra, eller muligheten for å jobbe og slappe av om ventetiden blir lengre.

    Mine billetter har til nå i all hovedsak ved Plus-billetter og da som oftest klasse C. Hvis jeg nå fremover prioriterer å bestille lavprisbilletter, feks. Go, hva vil jeg da miste til tross for Gull-status?

    Testet ut dette i dag da jeg bestilte t/r BGO - SVG. Fant at billigste alternativ var ca. 2000 kroner lavere priset enn Plus-alternativet jeg tidligere har valgt. Bestilte derfor det billigste alternativet.
    Ser at jeg kan få velge sete kostnadsfritt for turen, men etter hva jeg kan se av tilgjengelige seterader, så er dette i Go.

    Forstår jeg det rett at jeg med Gull vil ha prioritet på standby uavhengig av billettklasse, men at tilgang på Plus-seter krever klasse C uavhengig av EB-status?

    Setter stor pris på alle protips fra garvede reisende! :)
     
    Ursa liker dette
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Du vil få lounge-tilgang, fast track og fritt setevalg (men da naturlig nok bare i GO). Hvorvidt du kommer deg med på et tidligere fly eller ikke er veldig opp til personalet og etterspørsel - står det flere i køen foran deg som er diamant (noe som er høyst sannsynlig) så stiller du lengre bak.
     
    PederKirkerud liker dette
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Fordelene med gull er jo at om du reiser i GO får du fortsatt gratis setevalg, prioritert innsjekk, sikkerhetskontroll og ombordstigning. Og tilgang til loungen.
    Du må så klart sitte i GO og får ikke noe annet enn kaffe og te gratis. Men du kan velge nødutgang og det er jo ofte bedre enn plassen i Plus.

    Så det du "mister" ved å bestille GO har ikke noe med status å gjøre, men billettklasse. Du får ikke: mat på flyet, drikke på flyet eller sitteplass i plus.
     
    Skarven, Ursa and PederKirkerud like this.
  4. PederKirkerud

    PederKirkerud Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    @Tore og @Mavo Tusen takk for veldig gode svar!
     
  5. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Men man har vel heller ikke mulighet å komme med et tidligere fly? Jeg trodde dette kun var mulig med plus uavhengig av status.
     
  6. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig å spørre i gaten :)
     
    Ursa liker dette
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det er klart man kan spørre, men har du kommet med et tidligere fly med go-billett før?
     
  8. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Det har vi. Fra OSL-SVG.
     
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg booker stort sett Go på utreise og Plus på heimreise, og sjølv om eg har kommet før om morgonen, så har eg så langt ikkje kommet meg med eit tidligare fly, då både som EBG og EBD.
    Men er det IROP i sikte, så "løyser" alt seg med status, og det er vel ein av dei største fordelene slik eg ser det
     
    Ursa and Insomnia4u like this.
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    På Go-billetter er SAS stort sett villige til å la deg bytte til en flygning hvis de også kan ha en fordel av det, for eksempel hvis du vil bytte fra et smekkfullt/overbooket fly til en tidligere avgang med mye kapasitet.
     
    Ursa liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    @PederKirkerud +1 for denne løsningen. Er bare unntaksvis en klarer å komme seg med et tidligere fly med GO-billett. Og i rush-tiden er det mange diamanter (har selv vært det 2,5år)
     
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, både OSL-SVG og SVG-OSL.
     
  13. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Er på fjerde året med EBG, og har 99% fritidsreiser. Det jeg setter mest pris på er utvilsomt lounge, å velge seter (inkl. seatblock), og fast track. I den rekkefølgen. For meg som har rundt 50 segment i året, er det likevel ved IROP’s at statusen er desidert mest verdt etter min mening. Å komme foran i kø, både på telefon og fysisk er avgjørende for at jeg velger å beholde status år etter år.
     
  14. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, som andre her også skriver, men jeg har selvfølgelig opplevd å ikke komme med også ;-)
     
  15. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Føler meg noob her nå, men IROP?
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    For å eksemplifisere : Når Widerøe kansellerer en flygning fra huttiheita i Nord-Norge så du ikke rekker SAS flyet til Oslo fra Tromsø. Så er du booket om på første mulige SAS fly fra samme flyplass og hele veien til Oslo via en hyggelig agent på telefon, og det før du har greid å gå fra gate og de 50 metrene det er til Widerøe ground handling. Selv under streiken som var meldte diamantkunder om noen minutter ventetid på telefon her inne. Og du ser at andre på samme flyet får tilbud om overnatting.

    For meg som flyr relativt sett lite på kortruter, skjer dette sjeldent. Men det er verdifult når det skjer.
     

Del denne siden