Qatar, Emirates, eller Thai?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Insomnia4u, 10. sept 2015.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Fra desember av starter Emirates å fly A380 fra CPH, og Qatar to daglige avganger med 787. Det er forventet en priskrig, selv om det er usikkert hvor langt de er villig til å gå ned, QR har tidligere hatt priser OSL-BKK t/r i økonomi til under 4K, og C fra 9K. TG ligger fra 5200kr direkte OSL-BKK t/r, men en må opp i 7K+ for å få bookingklasser som gir full poengopptjening hos EB.
    Jeg, og flere med, må connecte i OSL eller CPH uansett. Spørsmålet er hvor smertegrensen(økonomisk/tid) går for to mellomlandinger istedet for én, og hvor billig de kommer til å selge billettene. Hva tror dere?
     
    Last edited: 11. okt 2015
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende,
    EK har veldig aldri vært så lavt priset som QR?,
    TG har jo plutselig ganske gamle fly i forhold??

    Jeg antar at vi kanskje ser QR fligther ned mot TDKK 8 i Business, men med start fra DK-only,
    En fordel med QR er at man fra DOH iallefall kan gå direkte til Phuket.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Business class:
    EK sin 380 har 76 Seter
    QR har 22 Business-seter(x2 daglige avganger)
    ---
    120 seter

    Økonomi:
    EK: 399
    QR: 232 (x2)
    -----
    863 seter

    TG:
    42 business
    306 økonomi

    Totalt 1306 seter i økonomi PR DAG fra CPH som skal selges....
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Er litt overrasket over at priskrigen ikke har startet ennå, det er nå mindre enn 2 mnd til desember. Alle tre selskap ligger foreløpig fra 5200 kr t/r OSL/CPH-BKK.
     
  5. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det har me vel allereie gjort i år, på BKK. Låg på 8895.- eller noko sånt meinar eg å hukse.
    Det er uansett gode nyheter for oss som reiser frå BGO/SVG/KRS og uansett må ha connection til OSL/CPH :)
     
    Insomnia4u liker dette
  6. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Tipper krigen starter i slutten av november! :D
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, er ikke det i seneste laget siden ruten starter opp 1.des? De fleste planlegger vel mer enn noen dager i forkant? Eller tenker du at de uansett klarer å fylle opp flyene nok i desember?
     
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Nå var jo Emirates ganske klare fra starten av at de ikke skulle involvere seg i noe priskrig mellom Oslo og Bangkok, vi får se hvor lenge det varer...

    For min egen del synes jeg det er vel verdt å betale et par tusen ekstra for non-stop med Thai; avgang på ettermiddagen, ankomst tidlig på morningen. De billigste billettene til Qatar og Emirates har ofte ganske kjipe transfertider midt på natten.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke sant. Er derfor jeg mener at de må ned mot 3-3,5K om det skal være aktuelt. Med 1200 seter pr dag i økonomi fra CPH vil det overraske meg om en ikke ser slike tilbudspriser. Men de sitter vel og venter på hverandre kanskje?
     
  10. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Skal ikke være skråsikker altså.. Men antar at begge selskapene vil avvente å se hvor mye belegg det er på rutene, å så evt. dumpe prisene.. Vi får se, skal uansett bli spenennde å se ! :)
     
    Steinaroslo liker dette
  11. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Syns transfer i Doha og Emirates går utmerket, om man er i biz ;) Var i Dubai i 12 timer, kan si jeg koste meg i loungen! :D
     
    Steinaroslo liker dette
  12. Paalk

    Paalk Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Har flydd veldig mye t/r osl - bkk siden 2010, både privat og i jobbsammenheng

    Mine veldig subjektive opplevelser er at:

    Qatar Airways:
    Business Class: Kan ikke bli bedre. Absolutt beste av det beste. Du føler deg som en konge og sover som en greve når du får lagt deg ned i 180 grader horisontal. A'la carte meny og en helt fantastisk flyopplevelse.

    Turist klasse: Helt ok, men litt trangt. Mat er ok, vanligvis valg mellom en miks av vegetar eller kjøtt. Om du er gullmedlem får du imidlertid ekstra oppmerksomhet, til og med ved ankomst i flyet. Du føler deg rett og slett som en popstjerne i et trangt sete.

    Mellomlanding/Hub: Doha. Fantastisk flyplass etter at de endelig fikk åpnet den nye, omtrent 2 år etter skjema. Loungen er vel en av de beste i verden. Om du tar trappa opp til restauranten er det en a'la carte restaurant der også. Uten at du trenger å bruke en krone, det er en del av servicen.

    Emirates:
    På bussines blir du hentet hjemme i limo, det er jo litt digg. Men det er ikke like bra som Qatar, ble litt nedtur første gang jeg flydde med dem. Business class er ok, service nivået er meget bra. Men trodde det var bedre enn dette. Hadde Qatar som sammenlignings grunnlag før jeg fløy.

    Mellomlanding/Hub: Dubai er i særklasse en de aller kuleste flyplassene i verden. Loungen der bør oppleves. Men ville likevel valgt Qatar om det stod mellom de to flyselskapene.


    Thai Airways:
    Business class: Gode seter og grei service. Personalet er fra Thailand så det går ikke an å få noen som er mer vennlig og imøtekommende.

    Turist klasse: Veldig bra. God mat og rimelig grei seteplass.
    Litt verre fra BKK, ble nektet adgang til fast track med turist klasse billett (Har Diamant status på Star Alliance).

    Prismessig er Thai heller ikke i nærheten av å konkurrere med Midt-Østen selskapene. De ligger jevnt over ca 5000 dyrere for en Business billett.

    Skal og og fly OSL - BKK igjen om 2 uker. Da er det business med Thai. Men det er kun fordi de flyr direkte og at det er firmaet som tar regningen. Hvis ikke hadde jeg gjerne tatt noen timer i Doha eller Dubai. Eller Istanbul for den del, dersom pris, service og reisetid bør være rimelig proposjonalt med det du betaler for.

    Terningkast 6 for min del går til Qatar Airways.
    787 Oslo - Doha og en snerten liten A380 fra Doha til BKK. Ja takk :)
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også flydd endel QR C, i tillegg til TG C. Foretrekker nok sistnevnte om pris ikke er avgjørende. Direkte+mer ro under flighten. Seter bedre på QR ja.
    QR annonserer heftig både i begynnelse og slutt på flightene, noe som er ganske irriterende etter en stund, og spesielt den andre nattflighten. Legger en til flybytte og venting i DOH, så skal det som sagt mye til før jeg velger dem igjen. Men om jeg betaler selv, er selvsagt pris en avgjørende faktor, og da i en besparelse på 3K+ hvis det skal være aktuelt. DY er såpass uforutsigbart at jeg ikke tar sjansen, og de er heller ikke spesielt billig, med mindre en får tak i de rimeligste billettene. Og jeg planlegger ikke ett år i forveien.
     
    Last edited: 11. okt 2015
    Steinaroslo liker dette

Del denne siden