Qatar kansellerte flight, fremdeles tilgjengelig men vil ikke gi meg setet tilbake

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av nick5000, 20. febr 2023.

1. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Fill melding for en mnd siden om at første leg (codeshare med MH) PEN KUL var kansellert. Den sto aldri som kansellert hos MH sine nettsider, så jeg ventet for å se om det ordnet seg. Nå er den tilgjengelig igjen også hos QR, men QR vil ikke booke meg tilbake på den, de sier de trenger N eller O klasse tilgjengelig, mens kun J5 C3 D3 Z0 I2 Y9 B9 H9 K9 M9 L9 V0 S0 N0 Q0 O0 G0 er tilgjenglig.

Reisen er PEN KUL DOH OSL r/t, så starter ikke i EU, gjelder da ikke EU regler? Har jeg andre rettigheter?

De sier hvis jeg vil bytte til neste dag så må jeg betale 2,162 MYR (5017NOK) and a change penalty of 551 MYR.

Last edited: 20. febr 2023
  2. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    941
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg forstår deg rett, så vil de hverken booke deg tilbake på avgangen de fjernet deg fra eller til dagen etter? Du skal selvsagt ikke betale en krone for ombooking ved irrops. Ring dem tilbake og prat med en annen agent.

3. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Har chattet med de 3 ganger nå, alltid samme svar.
    De tilbyr gratis ombooking til avgang 3 dager senere.
    Eller de kan slette første leg, men ikke gi refund for den.

Hvilke rettigheter har man når flyr fra utenfor EU med utenlandsk selskap? virker som. EU reglene ikke gjelder da?

4. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er booking din nå? Har de kansellert hele, eller står den åpen på første del, PEN KUL?
    Å snakke med kundeservice i QR er som å snakke med en papegøye. De sitter bare å gjentar seg selv til du går lei.
    Personlig så hadde jeg booket PEN KUL selv, og tatt den originale flighten videre fra KUL. Å reise i Malaysia koster sjelden mye, den prisen de skal ha høres veldig høy ut.
    Bare husk at om du reiser med Air Asia så lander du på LoCo terminalen i KUL og det er ingen bagasjetransfer mellom AK og MH.

tobeornot999 liker dette
  5. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har ikke gjort noe enda, har KUL DOH OSL confirmed mens PEN KUL står som cancelled. PEN KUL koster ca 800 kroner. men det blir jo da to separate bookinger og fare for misconnect, må vel ta ut baggasje og sjekke inn igjen også.

6. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Med MH PEN KUL så burde det være greit å merke bagasjen hele veien.
    EU kompensasjon er jeg usikker på, det tror jeg kan bli vanskelig siden flyvningen ikke er i, inn eller ut av EU.

7. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Har ikke norge noe eget regelverk ala EU sitt?

8. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Men det er jo ganske utrolig at jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe på nytt første leg for en reise som jeg allerede har betalt og kjøpt og som var confirmed i 1 måned.

Synes det er mye styr med QR, vurderer å kutte ut dem (men gold loungen i doha har champagne og veldig bra viner, så det er ikke så lett.)

9. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men Norge er i EØS og det betyr at EU sitt regelverk gjelder i Norge også.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,553
    Bonuspoeng:
    183
    Høres uansett ut som du slipper greit ut av denne. Selv om du betaler 2 ganger for samme flight, ja. Prisen er i alle fall ikke høy.

Å prøve å diskutere med flyselskapet hvordan loven er i Qatar ville jeg nok brukt lite tid på, likevel. De er vel statlig eid på toppen av alt.

12. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Det ordnet seg da N klasse åpnet opp i går og jeg fikk chattet med dem og de ga meg tilbake setet som jeg opprinnelig hadde.

Ok, når man går til EU sine sider ang dette så står det flights til EU, mens EEA nevnes ikke.

Nå ordnet det seg jo, men jeg er ikke enig med deg i at jeg ville sluppet greit ut av det, med å kjøpe en flight to ganger. Jeg kommer til å sterk vurdere å kutte ut QR framover pga dette.

tobeornot999 and Insomnia4u like this.

Del denne siden