Qatar Privilege Club eller BA Executive Club?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Sobril, 25. april 2016.

  1. Sobril

    Sobril Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    93
    .....
     
    Last edited: 26. jan 2022
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    QR er i alle fall kjent for vanskelig kundeservice..
     
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er Gold i QR på andre året, og la meg først si at jeg er veldig godt fornøyd med produktet ombord. Men når det gjelder mulighetene for oppgradering har jeg dessverre utelukkende negative erfaringer. På seks-syv ulike forsøk har jeg blitt avslått alle ganger. Det er vondt å skrive dette, både fordi det føles ugreit å viderebringe negative erfaringer med "your loved one", og fordi jeg samtidig føler meg bittelitt sviktet av min øyensten.

    Derfor vurderer jeg den motsatte konverteringen av den du vurderer, selv om jeg også nesten utelukkende flyr østover.

    Men om et par uker skal jeg til Adelaide med QR på betalt billett i biz, og gleder meg som til et våryrt stevnemøte (eller date som det kalles nå).
     
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Nei , dessverre. Og kanskje har jeg bare hatt maksimalt med uflaks. Flere rapporter rundt omkring kan tyde på det.

    På den annen side hadde jeg en litt spesiell opplevelse på tur til Sør-Afrika i slutten av november i fjor. Jeg hadde økonomibillett, og spurte ved innsjekk på Gardermoen om jeg kunne oppgradere til business enten ved Qcredits eller Qmiles på minst en av strekningene. Den unge damen i skranken tastet i vei, og kunne smilende bekrefte at det lot seg gjøre - det var to ledige seter i biz. Hun måtte bare få sin overordnende til å bekrefte og godkjenne. Imidlertid fikk pipa straks en annen lyd når overlærerinnen skred fram. Det var slett ikke noe ledig i biz. Den unge jenta ble tydelig brydd, og jeg fikk en mistanke om at her var det noe muffens, noe rett ut sagt kokkelimonke.

    Ved gaten var det den samme burugla som administrerte ombordstigningen, og da jeg spurte om det var noen no-show klarte hun ikke å holde tilbake er skadefro glis - "nei, dessverre". Etter at alle var ombord kunne jeg derimot ved selvsyn konstatere at det var to ledige seter i biz.

    Kabinbesetningen kunne bare beklage, og en eller annen "gate-supervisor" ble tilkalt for å beklage med enda større tyngde (neida, jeg forsøkte ikke å lage noe styr) - men han instruerte meg samtidig om at det var for sent å be om oppgradering etter at jeg var ombord på flyet... jeg måtte huske å be om det ved gate... trøste & bære...

    Hva skyldes dette? Manglende kompetanse, bevisst forkludring fra innleid personale ved innsjekk og boarding, eller rett og slett en kalkulert forretningsstrategi? Det er jo ikke noe poeng å gi fra seg biz-seter gratis hvis kunden senere heller velger å kjøpe?

    Etter å ha lest mange strålende rapporter med kundeservice av et helt annet kaliber fra BA, vurderer jeg sterkt å skifte over dit. QR leverer imidlertid helt fabelaktig i luften på biz, men etter min erfaring slipper du ikke til der på annet enn betalte billetter. Men forhåpentligvis har jeg bare hatt uflaks.
     
  5. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Eg er Platinum hjå AA, Platinum hjå QR og Silver hjå BA så eg er/har vore medlem hjå samtlige du nevner :)

    Eg starta med å tjene opp poeng hjå BA (før devalueringa) og har eigentleg ingenting negativt å seie om det (foruten devalueringa). BA Avios er heilt genialt når det gjeld korte (og dyre) flystrekk. Spesielt gunstig mellom f.eks. Miami og diverse karibiske destinasjonar. Den einaste "bonusvalutaen" det kan være gunstig sjølv med Economy. Eg kjem nok til å spare opp nokre fleire poeng her etter kvart, svært hendige poeng å ha i bakhånd.

    Så gjekk turen vidare til QR. Hovudsakleg på grunn av svært mange biz-reiser med dei, samt Globetrotter-kampanjen deira som ga meg haugevis med poeng (samt topp-status). Grunnen til at eg slutta å spare opp poeng her med ein gong topp-status og Globetrotter-kampanje var avslutta er som fleire andre er inne på, dårlege moglegheiter for å bruke poengene. Hittil har eg kun brukt poeng på oppgraderingar (Economy->Biz), men dette har vorte stramma inn samt tilgjengeligheten er dårlegare (spesielt frå OSL). Eg kjørte i ein periode litt tilfeldige søk hjå dei forskjellige OneWorld-selskapene, og kom fram til at QR sitt antall var ganske mykje lågare enn dei andre. Derfor gjekk turen vidare til:

    AA. Svært god opptjening på QR Biz (som eg framleis flyr mykje) og veldig mange/gode muligheter til å bruka poengene dine. Sjølv etter devalueringa. Låge skattar og avgiftar i forhold til konkurrentane, og eit program som passar svært godt som supplement til SAS EuroBonus (for meg iallfall).

    Eit fjerde alternativ som du ikkje nevner er jo Finnair. Har ikkje satt meg særleg godt inn i dette bonusprogrammet, men dei har iallfall den fordelen at du kan få Finnair-kredittkort her i Noreg, som betyr at du kan tjene opp poeng via kredittkort i tillegg.
     
    geddi and Robert H like this.
  6. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var svært nyttig informasjon, @sexten. Tror kanskje jeg skal følge ditt eksempel :)
     
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri undersøkt Cathay spesifikt, så det veit eg lite om.
    Når det gjeld Qatar så er tilgangen lik som med QR sitt eige program (sjølv om ein er Platinum..), men du må ryngje inn for å bestille desse hvis dei ikkje har endra praksis.
    Setene vises heller ikkje online hjå AA så du må bruke ExpertFlyer eller QR sine egne sider for å finne dei.
     

Del denne siden