Rømmer vinteren med DY til Krabi

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jeanette, 09. jan 2020.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Stort sett hver gang vi er på tur bestiller vi oss ny tur. Tanken på å ikke ha en my reise å se frem til er nesten ikke til å holde ut, så da gjorde vi det vi kunne for å unngå ubehaget og bestilte flybilletter til Krabi. Prisen var helt ok - 9000,- pp i Premium Economy flex. Når man ser at Swizz nå legger ut billetter til 10.500 i C til BKK føles det ikke akkurat som et røverkjøp, men spørs om det hadde vært tilsvarende tilbud nå i høysesong. Uansett greit å komme seg litt ned på jorda etter forrige tur med SQ C. Må ikke bli for godt vant heller!

    Som resten av flybransjen «økonomiserer» Norwegian, og tiden er forbi hvor alle reisende i Premium eco får loungetilgang. Det er det bare Flex som gir. Fasttrack får man uansett.

    Lite folk på OSL i dag, og fra vi gikk av toget til vi var forbi taxfree hadde det ikke tatt stort mer enn 10 minutter. Handlet litt bobler da det koster skjorta i Thailand, og fikk litt tid i OSL-loungen før boarding.
     
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet ikke om det er klientellet hos DY, destinasjonen eller nordmenn generelt, men å vente på at sin egen bookingklasse blir ropt opp er vanskelig for mange. Vi ga blaffen og luntet etter en saueflokk som spratt opp og løp mot boarding når premium-passasjerer ble bedt om å boarde. Inn på flyet kom vi uansett, og fant setene våre 1 G og 1 J. Jeg er lett klaustrofobisk og foretrekker egentlig seter midt i flyet der det er høyt under taket, men når man reiser 2 stykker er det deilig med en rad med kun 2 seter. Setene er brede nok og har ikke så aller verst recline. De er også blitt ganske myke etter noen år i drift. Flyet, en 787 9, er utrolig komfortabelt og stillegående, men viser tydelig tegn på slitasje, noe som selvsagt trekker ned inntrykket.
    480A3E15-DFB7-4049-A13F-84C918C7DF04.jpeg 3722F400-3615-4255-9369-A77B5C8DFB7C.jpeg CCE026F9-7F96-43B7-BCFF-1C4A46D884C0.jpeg FAE1FD2D-6C6E-4B56-A232-B3ECA1C47366.jpeg
     
  3. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,014
    Likes mottatt:
    6,506
    Bonuspoeng:
    183
    Kjenner absolutt igjen dragningen mot til sol&sommer, selv om vinteren ikke har vært særlig hard ennå (i Oslo, i alle fall)!
    Blir gøy å følge med på reisen, god tur!
     
    Jeanette liker dette
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Crewet er Thai, og er faktisk veldig trivelig. Tidligere når vi har reist DY til Thailand har de stort sett vært likegyldige. De holder også orden, og toalettene ser freshe ut.

    Maten var ikke så verst, men ikke bedre enn at jeg glemte å ta bilde av den. Brie er ikke dessert i min verden, men heldigvis hadde jeg en Kinder bueno på lur i veska. Fri flyt av alkoholfri drikke, øl og vin. Sprudlevin smakte Frexinet, og det holdt med et glass. Eller fri flyt og fri flyt, crewet har kontroll på hvor mange enheter hver og en konsumerer så noe fyllefest blir det neppe. Premiumkabinen, som forøvrig er helt full, består uansett av rolige folk som skal kose seg på ferie og den «drekke og damer -mentaliteten (evt damer som egentlig er menn) man kan se på vei til BKK er heldigvis totalt fraværende her.
     
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Filmutvalget var heller labert på denne flyvningen, med DY har endelig fått WIFI på langdistanse (herav live-update) og for euro 4.30 får du faktisk raskt Internett i 3 timer. For rundt 12 får du hastigheter som egner seg til streaming osv. 4,30 funker bra og har ikke problemer med å laste opp bilder. Ingen begrensning på antall MB.
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det har ikke vært mye snø og kulde, men synes stort sett det har vært grått siden vi kom hjem fra Bali og Singapore i midten av september. Var på høy tid med litt sol og varme nå!
     
    drsyk, Eddie47, paron and 1 other person like this.
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    Jeanette liker dette
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    “Faktisk veldig trivelig» :p:D

    thai er de hyggeligste cabin crew man kan få.
    God tur videre! :)
     
    drsyk liker dette
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! :cool:
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Der er jeg sterkt uenig etter forholdsvis mange legs med thai crew. :D Men samme det, frem kommer man uansett :cool:
     
    Wiolenze liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Det varierer der, som ellers. Man skal dessuten huske at det å være hyggelig er bare en del av et det hele. Man skal også kunne jobben sin, og der har iallefall vi opplevd litt ymse.
     
    Jeanette liker dette
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får sjelden sove på fly, og heller ikke denne gangen var Jon Blund i nærområdet. Fikk sett et par filmer, surfet litt og hørt på musikk før det var frokost. Den har blitt noe oppgradert siden forrige tur med DY premium. Omelett, pølser, varme rundstykker og croissanter. Ikke verst. Glemte å ta bilde denne gangen også... :p

    Landet i Krabi 30 min før schedule, og ble busset i 2 min til ankomsthallen med hele 2 bagasjebånd. Bagasjen ble stablet i høyden på båndet og koffertene rullet av og ned på gulvet konstant. Fikk oss litt ekstra trim på morgenkvisten med å lempe alle koffertene som falt av opp på båndet igjen. :eek:

    Passkontroll var effektivt, og vi var ute av flyplassen under 30 min etter flyet landet. Ikke verst!

    Hadde glemt å bestille transport på forhånd, og siden taxier med taksameter ikke er vanlige i Krabi og heller visstnok får lov til å stå ved flyplassen benyttet vi transportordningen på flyplassen. Dyrere enn å forhåndsbestille, så anbefaler det, selv om 100 THB ekstra på ingen måte velter feriebudsjettet er det jo greit å bli møtt med et skilt med navnet ditt på og gå rett til bilen når dette faktisk er billigere.
    Sjåføren vår var superhyggelig med overhodet ikke våken. Han begynte å kjøre mens reisefølget var halvveis inni bilen med åpen dør. Holdt på å kjøre av døra og over foten til samboer. :eek: Etter dette føltes det som et skikkelig eventyr å kjøre i 120 i 50 sone med en distré sjåfør som slang seg inn og ut av filene, over sperrefelt og på veiskuldra. :D Kom frem og alt vel! Skal bo på Anana Ecological resort i 2 netter før vi setter kurset mot Koh Lanta og Pimalai resort for en uke i luksus. Deretter får vi se hvor vi ender opp de siste dagene før hjemreise den 27.01.
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur:)
     
    Jeanette liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Del gjerne bilder fra luksusen :)
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Det aller viktigste at de kan den sikkerhetsrelaterte delen av jobben - helt klart. Irriterer meg at folk tror crewet er der utelukkende for å yte service, og som tidvis gjør jobben deres krevende. Jeg liker alltid å gjøre jobben til crew så enkel som mulig, og får stort sett hyggelig service i retur. ;)
     
    Travellingalf and Kristian like this.
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal jeg absolutt gjøre! :D
     
    RoadKing liker dette
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Å være hyggelig er vel en del av jobben det også :D
     
    drsyk liker dette
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur, hilsner fra et overaskende vårvarmt Mexico City. Her er det tatt frem solkrem, og vårjakken er pakket i sekken. Forstår godt ønsket om litt fornuftig temperatur med tanke på Oslo klimaet som herjer om dagen.
     
    drsyk, Jeanette, flying_all and 3 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt :)
     
    flying_all liker dette
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk, og takk det samme! Mexico City høres spennende ut. Der har jeg ikke vært før.
     

Del denne siden