Redusert forsikringsutbetaling pga bonusreise

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Trippeltrumf, 07. juli 2025.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Hold oss gjerne oppdatert om du kommer noen vei med klage..

Fra å være en av de bedre forsikringene ser det ut som Gjensidige Reise Pluss nå er en av de dårligere for oss som reiser på poeng.. kommer iallefall til å se etter nye alternativer selv ved neste forfall.

DJasko liker dette
  2. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er en viktig sak, som kanskje bør skremme flere av oss med mange poeng og poengreiser. Sakser her inn hva som står hos Storebrand hvor jeg er forsikret med pluss-forsikring. Dette er vilkårene fra juni 2025, som kanksje kan være til info for flere (!):

Screenshot 2025-07-10 at 09.38.38.png
    Screenshot 2025-07-10 at 09.39.54.png
    Screenshot 2025-07-10 at 09.40.19.png

NoLimit, DJasko and Rscott like this.
  3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Oppsummert så langt hvis jeg ikke tar feil: De fleste forsikringer fjerner dekking av poengtap. Flere og flere dekker ikke tapte dager ved reiser booket på poeng.

Hva er det reelle alternativet da?

Er selv totalkunde hos Gjensidige via Tekna (betaler godt over 60k i året), og kommer ved neste forfall til å se meg etter andre reiseforsikringer.

Selv om vi booker mye longhaul til eksotiske reisemål på poeng, så er planen vår i iallefall å benytte oss mer av FP4 til intra-Europa reiser fremover. Og da er det jo ekstremt viktig at man er fult ut dekket av reiseforsikringen sin.

Synes dette er litt skremmende egentlig.

globetraakkers liker dette
  4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,673
    Bonuspoeng:
    183
    Man får fortsatt dekket hotell og andre utgifter man har hatt på reisen, så lenge disse er betalt med penger. Mange vil nok treffe beløpsgrense selv uten at flyreisen regnes inn.

DJasko liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Litt kjipt av forsikringen din, men ikke uvanlig. Vilkårene på dette området er forskjellige fra selskap til selskap.

Mitt selskap, Fremtind, sier feks tydelig at bonuspoeng erstattes med verdien av poengene.

Akkurat verdien på poeng er jo ofte vanskelig å fastsette men jeg har fått medhold i at 10000 EB er verdt 1000 kr tidligere.

Nå forstår jeg det slik at det i ditt tilfelle er en dag-sats for 1 syk person som de har redusert pga at total kostnad på turen var lav ifm bonus kjøp av ticket?

Da må du sjekke vilkårene, og hvis det feks står rett ut at bonuspoeng ikke erstattes, er det nok vanskelig å argumentere med at en "tenkt sum" som dekker cash prisen på billettene skal legges til grunn når dag-satsen skal beregnes også.

Shyneno, Trippeltrumf and EndreD like this.
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ved søk på vilkårene deres nå står bonuspoeng og lignende 3 ganger, alle under "omfattes ikke"-kolonnen.

Shyneno and Trippeltrumf like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har Googlet min forsikring (litt usikkert om du kommenterer Fremtind eller OP sin forsikring):

Jeg har en "reise best" fra dem gjennom DnB PB, pleide å hete "DnB reise best". Der er bonuspoeng dekket og det står svært tydelig, men du kan jo ha funnet vilkårene til en annen forsikring som tilbys av samme selskap.

Shyneno and The_Dude like this.
  8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    ordlyden i vilkårene til Gjensidige Reise Pluss er det som er forvirrende.

Dekkes ikke:
    feriekompensasjon og/eller erstatning for ferieavbrytelse dersom reisen er betalt med bonuspoeng, CashPoints eller lignende"

kan tolkes som at man ikke får erstattet noenting om man har betalt turen/flyreisen med bonuspoeng.

Sendte de en hendvendelse og sa ordlyden

"dere har lagt inn en ny setning under "Omfattes ikke" "feriekompensasjon og/eller erstatning for ferieavbrytelse dersom reisen er betalt med bonuspoeng, CashPoints eller lignende" Dette kan tolkes som at man ikke får dekket noen utgifter, selv om de er betalt med penger, hvis flyreisen er booket med bonuspoeng. Kan dere avklare dette?"

fikk dette til svar, så da tolker jeg det som at man faktisk ikke får dekket noe.. jeg er usikker på om dette stemmer, men usikkerheten gjør at jeg kommer til å bytte selskap.

upload_2025-7-11_12-26-4.png

f.eks har Storebrand mye mer ryddig ordlyd..

Utgifter som ikke skal inkluderes i reisens pris:
    .. Bonuspoeng, CashPoints og andre medlemsfordeler...

Last edited: 11. juli 2025
    Preference, Teknolai, DJasko and 2 others like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du overtenker dette. Intensjonen fra forsikringsselskapet er helt sikkert at de ikke dekker verdien av tapte bonuspoeng, men at de dekker alle utlegg for penger for den aktuelle reisen. Det ville vært et helt fantastisk urimelig vilkår om man feks har punget ut 100,000 per pers, men har booket SVG-OSL på starten av reisen med poeng.

Du leser det som at 'feriekompensasjon og/eller erstatning for ferieavbrytelse dersom deler reisen er betalt med bonuspoeng, CashPoints eller lignende"
    Jeg har lagt inn 'deler'. I alle tilfeller vil reisen være betalt med bonuspoeng OG penger.

Det er jo bare til å ikke ta med bonusbilletter i forsikringskravet (da disse vil bli avvist), og kun ta med de utleggene du har betalt for penger. Skatter og avgifter får du uansett refundert av SAS.

tobeornot999 liker dette
  10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Det var litt derfor jeg også synes dette er helt urimelig. Selv om det påstås her at ting blir dekket, så bør vi ha dette skriftlig et eller anent sted...

Shyneno liker dette
  11. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Er den forsikringen du har en som er tilgjengelig for alle? Isåfall bytter jeg til Fremtind..

Shyneno liker dette
  12. Travelhacker

Travelhacker Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Ba akkurat om pristilbud på den forsikringen fra DnB, den koster 4400 kr i året og har følgende vilkår for avbestilling:

Følgende utgifter omfattes ikke
    · Visum og innreisetillatelse
    · Skatter, offentlige avgifter og gebyrer
    · Timeshareandel og annen eiendom inkludert årlige
    kostnader og tapte leieinntekter
    · Bonuspoeng og cashpoints som tilbakeføres ved
    avbestilling.

Dvs. utløpte bonuspoeng ser ut til å være dekket.

Shyneno liker dette
  13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Etter å ha lest tråden her ringte jeg if når jeg kjeda meg på biltur. Rådgiver skulle sjekke opp og sende svar. Jeg har reise super, eller hva det nå heter hos dem. Svaret jeg fikk er som følger:

"Da har jeg undersøkt litt i vilkårene våre, jeg legger ved innhold som omfatter bonuspoeng på reise:

Forsikringen omfatter ikke reisekostnader, overnattings-utgifter, transport, leieforhold og turisttjenester som er betalt med bonuspoeng.

Dette er ikke nye vilkår men noe som har stått som begrensninger en god stund. Ellers er det ingen andre begrensninger i forhold til bonuspoeng.

Vennlig hilsen
    IF"

Levelig nok som bonus nisse?

Shyneno liker dette
  14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det er som de fleste andre - problemet er at om man blir syk og ikke kommer seg hjem med billetten man har på poeng, så må man selv kjøpe ny billett. I Europa er det ikke noe problem, men intercont koster jo en enveis like mye som tur/retur, så den svir litt, i alle fall om en skal ha biz! Men har en flere t/r intercont årlig så er det risky med dårlig dekning..

En må selvsagt vurdere risikoen/sannsynligheten for dette opp mot f.eks. å betale 4.400 kr til DNB/Fremtind. Jeg betaler 3200 kr (etter rabatter/for familie) og har samme begrensninger som andre, men vi er på nedtrapping på intercont etter å ha kjøpt bolig i Spania og vil fokusere mer på Europa, så jeg har konkludert med at jeg ikke bytter selskap - er ellers fornøyd med Frende som vi bruker.

15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer så absolutt ikke.
    Blir man syk, får utsatt reisen sin og må hjem senere så dekkes det selvfølgelig ny billett uavhengig om den er betalt av bonuspoeng eller ikke.

Det som det er snakk om er feks ved avbestilling av reise FØR avreise på grunn av sykdom hvor poengene er gått ut på dato.
    Da får man refundert for hotell osv som man har betalt, men ikke for flybillettene som er betalt i bonuspoeng.

I posten over her er kompensasjon for tapte feriedager mens man er på ferie og blir syk, blir dermed sengeliggende i en uke av sin 3 ukers ferie og vil ha erstatning for det.

Da beregnes ikke erstatning for reisen som er betalt i bonuspoeng.

Eksempel på erstatning med div reising.
    Trondheim - Bangkok, bestilt på bonuspoeng med CT. Betalt 3000,- i skatt og avgifter pr person (2 personer).
    Hotell/Airbnb 50 000 kr for 21 netter.
    BKK-HKT 2000 kr per person (2 personer)
    HKT-SIN 3000 kr per person (2 personer)
    SIN-BKK 2000 kr per person (2 personer)

Total reisekostnad 70 000,- for 2 personer om man ser bort fra bonuspoengene.
    Gir en snitt kostnad pr dag på 3333,- kr.
    Tapt ferie kompensasjon dekkes med feks 750 kr hos Gjensidige, 500 kr hos Tryg(Gjennom SAS Mastercard), 2000 kr hos Storebrand. Altså får man ikke dekt faktisk snittpris pr dag reisen koster.
    If dekker ubegrenset sum men forutsetter da at man blir innlagt på sykehus, og ikke sengeleie (holde sengen etter råd fra lege).

Last edited: 11. juli 2025
    Shyneno, Baldrick, freddyen and 11 others like this.
  16. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sjekket min vilkår, og det har du helt rett i. My bad!
    Da er det ikke så ille sett fra mitt ståsted.

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, den jeg bruker en kun tilgjengelig for DnB Private Banking.

18. Travelhacker

Travelhacker Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Fikk presisering fra DNB, de dekker heller ikke utløpte poeng. Det er altså bare en overpriset ordinær reiseforsikring.

Shyneno liker dette
  19. Travelhacker

Travelhacker Medlem

Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
  20. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    DNB/Fremtind-forsikringen er den eneste jeg har funnet som dekker EB, så langt ingen andre..

Shyneno liker dette

Del denne siden