Redusert forsikringsutbetaling pga bonusreise

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Trippeltrumf, 07. juli 2025.

1. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    388
    Bonuspoeng:
    63
    Vil anbefale å bruke forsikringsselskap som gir en forholdsmessig utbetaling basert på hele turens kostnad (reise, hotell, forhåndsbetalte arrangement) når man blir syk med sengeleie/innleggelse. 750 kr pr person pr døgn blir fort småpenger.

Egen erfaring med 2x2000 kr pr døgn (fastsatt tak) i over en uke var at det i liten grad veide opp for ulempene med sykdom.

2. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nye vilkår av gjensidige. Der det står at man ikke får erstatning for tapte feriedager, eller for sykdom på ferie ved tur betalt med bonuspoeng. Sendte så inn spørsmål via mine sider :

Hei!

Jeg har et spørsmål relatert til feriekompensasjon og ferieavbrytelse etter de nye vilkårene jeg har mottatt.

Dersom kun flyreisen er betalt med bonuspoeng (f.eks. EuroBonus), mens resten av reisen – som hotell, leiebil, transport til/fra hotell osv. – er betalt med penger, vil vi da likevel ikke ha rett på feriekompensasjon eller erstatning for ferieavbrytelse dersom noen i familien blir syke under reisen?

Med andre ord: Gjelder unntaket for bonuspoeng også dersom bare deler av reisen er betalt med poeng?

På forhånd takk for hjelpen!

Svar:
    Hei DJasko,

Hei,
    det er bare den delen av reisen som er betalt med bonuspoeng, dere ikke får kompensasjon/erstatning for.
    Det dere har betalt med deres egne penger, gis det erstatning for. Det kan jo bety at erstatningen blir lavere per dag enn verdien på reisen.

Håper dette var oppklarende. Ta gjerne kontakt med oss på telefon for mer informasjon.
    Ønsker deg en fin dag!

Vennlig hilsen

Nytt spørsmål:
    Hei igjen!

Jeg har et tilleggsspørsmål knyttet til avbestilling og bruk av bonuspoeng:

Jeg forstår at flybilletter betalt med bonuspoeng vanligvis ikke dekkes ved avbestilling på grunn av sykdom, siden disse ofte kan avbestilles kostnadsfritt.

Men hva hvis hotelloppholdet er betalt med penger, separat fra flyreisen – vil dette da heller ikke dekkes under avbestillingsforsikringen, fordi reisen samlet sett inneholder en bonusreise?

Med andre ord: Faller hele reisen utenfor dekning dersom bare én del er betalt med poeng?

Takk igjen for hjelpen!

Svar:
    Hei DJasko,
    Takk for henvendelsen.

Reiseforsikringen dekker, som du selv nevner, ikke avbestilling av reiser betalt med bonuspoeng, CashPoints eller lignende. Hvis hotelloppholdet eller annet er betalt med penger separat fra en bonusreise, kan det være dekket under avbestillingsforsikringen ved sykdom, men dette må vurderes individuelt av vår skadeavdeling.

Du er velkommen til ringe inn til oss, slik at vi kan sette deg over til vår skadeavdeling for reise dersom du ønsker å snakke direkte med dem.

Ønsker deg en fin dag s ålenge!

----

Vet ikke om dette var særlig oppløftende. Tror jeg sier opp reiseforsikringen der om jeg finner noe som er bedre på dekning ved reiser med bonuspoeng. Selv om jeg er toppkunde og har alle forsikringer hos Gjensidige via Tekna... Betaler godt opp mot 70-80k totalt i året. Dette var altså skuffende at de ikke kan gi et ja/nei svar.

Shyneno liker dette
  3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skjønner ikke helt problemet. For meg virker dette krystallklart. Dersom du har betalt en reise med, si, 185000 Eurobonuspoeng for fly og 50.000 i cash for hotell i to uker, blir det 50000/14=3 571 per dag. Det er jo fortsatt godt over maksgrensen i kompensasjon per dag, så flybilletten gjør ingenting fra eller til. Blir man syk og ikke rekker flyet hjem, får man nytt fly i samme klasse, eurobonusbetalt eller ikke.

Har man betalt mindre enn 10000 for hotell og annet for en 14 dagers tur blir muligens regnestykket et annet, men hva forventer man egentlig i komp da? Verdien av business revenue? Forsikringer legger sjelden opp til profitt ved utbetaling..

Helt innafor med disse begrensningene, spør du meg.

Last edited: 04. aug 2025
  4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er slik de regner det da? Neste bonusreise er for 5 personer. Utenom fly koster den oss 86k. Men 86k/5 = 17 000. 10 dagers tur = 1700. Så mindre enn maks beløp.

Apropo dette med samme klasse. Det stemmer ikke. Jeg har spurt gjensidige om det før. De sa at de sender med økonomi hvis det ikke foreligger spesielle grunner til å booke Biz.

Shyneno liker dette
  5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, akkurat det skiller selskapene. Jeg fikk skriftlig bekreftet i forkant at Tryg dekker reise i business ved værforhold/sykdom osv, selv om reisen var betalt med EB-poeng. Vet fra poster her inne at andre har fått det samme med Gouda. Men det kan nok variere.

Shyneno and DJasko like this.
  6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer ikke, vi fikk kun dekket økonomi hjem hjem fra Krabi i februar.
    Vi fikk lov til å booke biz men måtte dekke mellomlegget selv.

Gjensidig reise pluss

Shyneno liker dette
  7. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt over er det forskjellig praksis for selskapene. Jeg har fått bekreftet at vi ville fått business hjem rett etter pandemien med Tryg, og hvis du søker på forumet vil du se at andre også har fått det. Ett datapunkt er ikke nok til å trekke konklusjoner for hele bransjen :)

Magnus1001 liker dette
  8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    T
    Tolket det som om at du siterte innlegget til @DJasko over ditt. Han nevnte spesifikk gjensidige.
    Mye mulig det dekkes av andre, men ville bare poengtere at gjensidige ikke dekket samme reiseklasse.

Rscott liker dette

Del denne siden