Refusjon av Air Passenger Duty

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Sunnfjordingen, 26. juli 2025.

1. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Eg sit og skal til å tinge ein flytur for heile huslyen. På grunn av at det ikkje let seg gjere å book i forskjellige bookingklassar same veg lyt eg tinge pr telefon, men "Alice på SAS" seier at eg fyrst må booke "hovudreisa" i C før eg kan legge på feeders i X. Det lengste strekket startar på LHR og eg må difor hoste opp 1689 EUR i noko som heiter "Air Passenger Duty".

Planen er å ringe inn rett etter at bookinga er gjort å legge på feeder flights i X (AMS-LHR). Er det nokon her inne som har erfaring med om "Air Passenger Duty" blir refundert i eit slikt tilfelle? Eg vil bli overraska om svaret ikkje er "Ja", men eg vil ikkje ta risikoen når dette er noko som ligg langt framme og ikkje er avklart med generalstabssjefen.

Det er vel framleis slik at det er avreise- og ankomstflyplassen som set avgiftene. EDB-nettet seier i alle fall at "Air Passenger Duty" ikkje skal betalast med mindre vi har minst 24t layover (som vi ikkje skal ha).

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,857
    Bonuspoeng:
    183
    Ja avgifter blir kalkulator på nytt igjen når du endrer start-/endedestinasjon. I ditt tilfellet vil du få igjen kronasjer.

Har samme case med en familietur som starta i AMS og avslutta ved CDG. Har kun fått endra starten enda og fikk da penger tilbake.

3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    183
    Litt på siden anbefaler jeg å gjøre bookingen på sas.no slik at avgifter og gebyrer belastes i NOK. Billigere og mindre rot med refusjoner om man holder seg til hjemmevaluta.

4. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,403
    Bonuspoeng:
    93
    La på en feeder fra OSL på min OSL-BKK tur i mai. Skulle gitt en 1000-lapp tilbake i skatter og avgifter. Disse kom ikke automatisk, og når jeg snakket med agenter så kunne de ikke bare retrigge en kalkulering av skatter og avgifter sånn uten videre. Anbefalingen (og løsningen) ble å sende inn et Other Claim etter at reisen var fullført. Etter cirka to måneder kom tusenlappen tilbake på konto.

5. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Kan det vere verdt å prøve ein agentrullett?

6. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    I tilfellet med å legge på feeders i samme booking når man irnger inn er det en teknisk begrensning.

Prøvde å booke Biz CPH-Asia T/R (KLM) med open jaw og måtte ringe inn uansett. Fikk lagt på OSL-CPH i samme slengen og allt virket good før agenten "måtte fikse et problem". Tok ca 45 min før han kom tilbake, problemet var at systemet ikke godtok å legge på feeders når man gjorde bestillingen. Men det kunne han gjøre med en gang vi hadde kjørt gjennom bestillingen. Selvfølgelig mot 150kr gebyret pr pers...

Når OSL-CPH skulle legges til var plutselig "kun" ECO tilgjengelig selv om Biz bonus kunne bestilles på nettsiden. Mulig det er begrensning hos SAS/ST for å opprettholde O/D restriksjoner?

btm liker dette
  7. Sunnfjordingen

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Satan då!

8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gjort dette. Måtte mase en del på refusjoner, men gikk greit til slutt. Virker som alt skal gjøres manuelt hos SAS.

9. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering her... Natt telefonen fikset en booking AMS-Sør amerika Open jaw og fikk lagt på feeders til OSL i samme slengen så vet ikke hva som egt er greia

JonathanI liker dette

Del denne siden