I begynnelsen av desember 2019 kjøpte jeg et gavekort hos SAS på NOK 5 000. Dette brukte jeg rett etterpå for å del-betale en tur til LAX i august i år. Denne ble selvsagt kansellert. Og i dag kom refusjonen. Kontantbeløpet ble tilbakeført til AmEx kortet, men ingen beskjed om de 5 000 jeg betalte med gavekort. Så jeg kontaktet den danske Diamond mailen. De svarte at beløpet "sannsynligvis" er tilbakeført til gavekortet, men at jeg ikke kan se det før jeg prøver å bruke det. Så spurte jeg om gyldigheten, som er i begynnelsen av desember. Jeg sa at siden jeg ikke har hatt adgang til dette på 11 måneder må det være mulig å forlenge denne. Det er ikke lett å bruke det nå på under 1 måned i dagens situasjon (jeg er klar over at jeg bare må booke innen desember, men kan reise senere). Det var blankt NEI. Gyldigheten kan ikke forlenges! Er det andre som har vært i denne situasjonen? Jeg synes det er dårlig at de er så lite fleksible.
Er det ikke slik at man kan booke reiser og deretter avbestille mot voucher? Slik kan du vel forlenge indirekte. Jeg bare spekulerer her og vet ikke om det lar seg gjøre.
Siden SAS ikke vil forlenge gyldigheten på gavekortet, så lurer jeg på om følgende er tillatt: Jeg kjøper en reise til USA før gyldigheten av gavekortet utløper. Jeg kjøper reisen i november 2020 med avreise i juni 2021 og bruker gavekortet som delbetaling. Jeg kansellerer reisen i desember 2020 og ber om en voucher på hele beløpet. Den vil få gyldighet til desember 2021. Så vidt jeg ser kan jeg gjøre det uten gebyr? Jeg bestiller ny reise til USA i mars 2021 med avreise i februar 2022 og bruker voucheren som delbetaling. Er det noen som vet om dette er tillatt? Og kan jeg gjøre det helt uten gebyrer? I tilfelle har jeg jo løst mitt problem. Jeg har sendt mail til Diamond-mailen og spurt, men foreløpig ingen svar.
Da har jeg fått svar fra den Danske Diamond-mailen (Vibeke). Det jeg beskriver over ER TILLATT! Problemet er løst.