Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan fremdeles få oppgradert status hvis du får inn nok poeng, ja.
     
  2. MartinSkog

    MartinSkog Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    13
    Du svarte på det selv
     
  3. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Har nå mottatt refusjon fra både Norwegian og Rocketmiles. Også fått en voucher fra SAS :):rolleyes:
     
  4. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor lang tid tok det med Norwegian? :)
     
  5. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er absolutt noen vits for meg. Og jeg ønsker bare å beholde mitt Diamond nivå. Perioden min gikk ut 31. mars, og jeg hadde allerede kvalifisert for Diamond til 31. mars 2021. Så tilbudet til SAS om å forlenge min status til 31. mars 2021 har ingen verdi.
    Så for meg gjelder det å kvalifisere meg for Diamond i perioden som starter 1. april 2021. Og det gjør jeg 1. april 2020 til 31. mars 2021. Hittil har 3 flyvninger i Plus til LA blitt kansellert. Det tilsvarer ca. 50 000 poeng. Hadde jeg ikke fått disse statuspoengene klarer jeg ikke å kvalifisere meg igjen. Så statuspoeng er viktig for meg.
     
    Last edited: 03. mai 2020
    Mavo liker dette
  6. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Statuspoeng er svært viktig for meg for å kvalifisere meg til å beholde min Diamond status for neste periode. Selv om jeg ikke kan fly for de poengene.
     
  7. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det manglet et "utover å" der ;)
    Men man får jo ikke poeng til bruk for dette vel? Det som var poenget mitt.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Det vet jeg ikke ... jeg trenger ikke poeng som det ikke kan flys for.
     
  9. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Litt i overkant av seks uker
     
  10. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er trolig et banalt spørsmål: Er det forskjell på om SAS melder at de kansellerer en bonus-reise i SAS Business til Tokyo, eller om jeg gjør det selv?

    Tenker da i forhold til om jeg i begge tilfellene "bare" får bonuspoeng og avgifter tilbake - eller om jeg i det tilfellet at SAS kansellerer får en voucher eller annen godtgjøring som har mer fleksibel reisetid (f.eks umiddelbart når de begynner å fly ruten igjen)?

    Takker på forhånd.
     
    Fly med oss liker dette
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner meg ikke på refusjonsystemet til SAS

    16.03 Avbestillte IC Plus billetter pga kansellerte fly(kjøpt) for penger
    20.04 Avbestille IC Business tur kjøpt med poeng
    03.05 Avbestille IC Business tur kjøpt med poeng

    Av disse har jeg kun fått refusjon(penger tilbake) for den jeg avbestillte 03.05, skulle tro de tok refunds i kronologisk rekkefølge, men tydligvis ikke..
     
  12. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Til info, siden det kan interessere flere.
    Jeg hadde en covid kansellering med Lufthansa, som selskapet nekter å betale tilbake. De foreslo voucher og sa at selvfølgelig kommer refusjon, men nekter å fortelle meg noe som helst tidsrammen for det.

    Billettene var kjøpt med SAS mastercard premium, sendte krav til de der jeg forklarte situasjonen, etter 10 dager har jeg fått beskjed at pengene overfører de i dag, og at de skal ta seg av refusjonen videre og evt. trekke meg om Lufthansa skulle ta feil og betale den tilbake til meg istedenfor dem.
    Mao. bruk kredittkortsselskapene for det de er verdt ;)
     
    chrt, Sonictravel, puckno and 3 others like this.
  13. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for info. Har selv 5 covid-kanselleringer som jeg har lagt inn varsel om på telefonen for overføring til kredittkortreklamasjon. Jeg avbestilte dem alle den 20 mars, og man må sende reklamasjon 60 dager etter at man forespurte refusjon (slik jeg har tolket det?) Gjelder 4 SK og 1 CA.
     
  14. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Snakket med SAS nå. Har en refusjon som ligger til behandling fra 23.03. SAS opplyser at de stadig håndterer saker fra 09.03.
     
  15. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Ut fra hva SAS medler tilbake om datoer og behandlingstid er det vel bare å trekke slutningen at de har stoppet all utbetaling av penger...
     
    chrt, RescueMe, Tom and 3 others like this.
  16. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Finnner ikke mulighet å booke noe til Filippinene enda
     
  17. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Det är för att SAS inte flyger till Filippinene...
    Star Alliance EB bokningar har varit stängt sen mitten på mars
     
  18. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Ja jeg mener star Alliance... Vet noen når de kommer åpne opp igjen? :)
     
  19. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er i samme situasjon som deg, dvs. vi hadde en bonusreise i SAS Business til Tokyo - om en ukes tid. Den ble selvfølgelig kansellert av SAS.

    SAS har lagt ut informasjon om bonusreiser på https://www.flysas.com/en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/ og det nærmeste jeg finner er spørsmålet "Can I rebook my SAS Bonus trip?" og svaret er "Yes, according to the regular rebooking rules for SAS Bonus tickets." Det betyr i praksis at om du ikke finner tilgjengelige bonusseter hos SAS (hvilket du i de fleste tilfeller ikke gjør) så må du nøye deg med poengene + skatter/avgifter tilbake.

    Nå bor jeg i Sverige, og i følge forbrukermyndighetene har jeg ved kansellering rett til ombooking til et tidspunkt som passer meg, uansett hva årsaken til kanselleringen er. Jeg tviler på at det hjelper så veldig å si dette til SAS, da det ikke finnes ledige bonusseter når det passer meg - til tross for at det finnes vanlige seter. For sikkerhets skyld har jeg bedt forbrukermyndighetene om en vurdering av nettopp denne saken, men jeg har ca. 0% tillit til at jeg får svar, så det ender vel opp med refundering av poeng + skatter/avgifter på meg.
     
    Eddie47, Xflipper and enokling like this.
  20. LennartJohansen

    LennartJohansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    jeg fikk en utbetaling på en billett jeg avbestilte i starten av mars i går.
     
    chrt and RoadKing like this.

Del denne siden