Refusjonskrav Covid-19

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Apo, 18. april 2020.

  1. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Da fikk faktisk vedkommende jeg snakket med på kundeservice for 3-4uker siden rett...
    Han mente det kunne ta ca. 2mnd. å få refusjon og i ettermiddag, rett over 2 mnd. etter avbestilling, tikke mailen med "SAS Refund Notice" inn... Da er det nok forhåpentligvis kun dager til pengene er tilbake på kortet...
    Så er det vel kun nye 1mnd. med tålmodighet og vente på den siste billetten som skal refunderes...
     
    chrt liker dette
  2. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,556
    Bonuspoeng:
    183
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183

    SAS : Avbestilte 16. Mars, tur skulle vært 2-8. Mai, fikk refund notice i dag.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk beskjed i dag på den danske diamant mailen om at avbestillingen fra mars kan nå ta 10 uker å prosessere.

    jeg valgte å ringe Amex.

    de kunne da fortelle meg at kanselleringen som jeg gjorde for ca en uke siden, turen til Chile, var på vei igjennom???

    Jeg begriper ikke hvordan SK prioriterer, men noe er veldig rart.

    Men Amex lovte å fikse den fra mars, bare å sende dokumentasjon på saksgang.

    Det ble dessuten opplyst om at refusjonen automatisk ville bli rutet Classic’n jeg nå har, ettersom den underliggende kontoen er den samme for kortene :).
     
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder poeng reiser hvor kun skatter og avgifter skal refunderes ved avbestilling. Tar dette også flere måneder?
    Poengene kommer vel på konto i løpet av dagen man avbestiller?
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ja og ja.
     
    Maggie liker dette
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Ja og tja

    Har en bonustur kansellert i mars, der fikk jeg poengene med en gang, men ikke sett noe pengene. Bonusturen som ble kansellert i april har jeg hverken fått poeng eller penger tilbake for.
     
    Maggie liker dette
  8. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk også en bekreftet kansellering 16. mars. For en tur til LAX 2. april. Jeg har fortsatt ikke hørt noe.
     
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått igjen noe fra Lufthansa? Venter på en claim som ble sendt i midten av april.
     
  10. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Og i går ettermiddag/kveld var refusjonen godskrevet SAS MC. Så når de først får behandlet refusjonskravet, går det rimelig raskt...
    Da har man kun 1600 utestående for en annen booking som man venter på, før man er ajour.
     
  11. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo helt håpløst å skulle vente i flere måneder på dette. Hvordan gjør man det om man nå får refusjon fra kredittkortselskapet mtp. at det tar så lang tid, overtar de regresskravet automatisk eller vil man måtte foreta et senere oppgjør igjen når sas refunderer?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Nope ventet siden 13. mars...
    Like ille med SAS...

    Mistenker sterkt at jeg overlater jobben til forsikrings selskapet mitt, å inndrive utestående
     
  14. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg drar litt på smilebåndet hver gang et flyselskap argumenterer med at refusjonen tar lang tid fordi ansatte er permittert. Man permitterer ikke hvis man har for mye å gjøre.
     
    Grooo liker dette
  15. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er fordelen med å ta voucher i stedet for penger med kansellering av SAS billetter?
     
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Idag tikket det inn en epost fra SAS! :D
    Den 12. Mars kansellerte jeg min reise til Sveits og Milano som skulle blitt gjennomført uka før påske.

    Jeg kjøpte 3 billetter.
    1: Tromsø - Oslo som jeg nå for 3 gang har flyttet til 1. Juli
    2: Oslo - København - Zürich som SAS ikke har refundert enda
    3: Milano - København - Trondheim - Tromsø som idag har blitt refundert delvis om jeg har skjønt det riktig.

    Screenshot_20200519-145737_Drive.jpg
    Billetten viser 826 nok i skatter og Avgifter og SAS har kun refundert 412 nok. Hva skjer med resten?
    Jeg bestilte den gangen en Ungdom Go billett som senere ble kansellert når UD gikk ut å frarådet. Kansellert 12. Mars. Jeg sendte da inn en sak til forsikringselskapet mitt som er Fremtid (Sparebank 1) da viste jeg svært lite om hva jeg ville få igjen. I ettertid har SBB i Sveits gitt med pengene tilbake og SAS idag har gitt meg noe.

    Når SAS har refundert skatter og avgifter på den andre billetten, skal jeg da kontakte forsikringsselskapet og fortelle hva jeg har fått av dem? Eller la det gå sin gang? Og kan jeg forvente at SAS gir meg riktig beløp? 826nok?
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    SAS baker inn «Gebyrer innenlands/utenlands» / YQ (tidligere drivstoffavgift) i feltet for «Taxes, Fees, Other Charges», og denne er ikke refunderbar. Man kan finne ut ca. hva man har betalt ved å lete opp en tilsvarende reise og sjekke utregningen i bookingflyten:

    Screenshot 2020-05-19 at 16.07.25.png
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo en kjent sak at skatter og avgifter ved heving er noe helt annet enn skatter og avgifter ved kjøp i SAS verden.
    Men når de faktisk kansellerer flighter, så må de vel betale tilbake alt?
     
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Det vil jeg tro. Derfor har jeg ikke kansellert noen av mine 4 poeng bookingen for sommerferien. Fks Lofoten betalt med poeng og betalt skatter og avgifter. Denne kan jeg jo selv avbestille inntil 24timer før avgang. Da skal vel alt refunderes?
     
    RoadKing liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp, dersom SAS kansellerer pga. innstilte flyvninger har man krav på full tilbakebetaling. Tolker derimot casen til @Avixlo som at han selv avbestilte reisen før flyvningene ble innstilt, og dermed kun får delvis refusjon fra SAS.
     
    RoadKing and Avixlo like this.

Del denne siden