OOK, dette er litt på siden i forhold til reiseåret 2020, men i det minste er det en liten oversikt over reiser med luftfartøy tyngre enn luft. Jeg la det først ut i lørdagstråden, men fikk tips om at dette kanskje var et bedre sted å legge ut.
Nå har jeg sittet og mimret litt for meg selv - og brukt litt tid med Google Maps. Frustrasjonen over manglende flyturer begynner å merkes, derfor en liten tur ned minnegaten. Det er i dag 30 (tretti) år siden jeg
virkelig var en Frequent Flyer. 300+ legs per år og med kun rudimentær service ombord. Jeg snakker da om min tid som Redningsmann på 330 skvadronens Sea King Helikopter. Stasjonert på Banak ble Nord-Troms og Finnmark dekket, likeså laaangt ut i Barentshavet. Pasienter ble levert til Hammerfest, Tromsø eller Kirkenes sykehus etter å ha blitt hentet på land eller til sjøs. Til tider noe "spennende" når man skulle ned på dekk i 12-15 meters bølger....
Tre og et halvt år med ca. 200 søk-, redning- og ambulanseoppdrag. Over 1.000 timer flytid i 105 knop gir ikke de helt store distansene sammenlignet med passasjerfly.
For de som vil se nærmere på "alt", ligger kartet ute her:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1KQFkEqsrJ3zl8g06dy23QaAz4KV9677A&usp=sharing
Nesten alle steder jeg har vært med en Sea King. De som mangler er der hvor translitereringen av samiske navn over til norsk ikke fungerte så veldig godt...
Det er nok en og annen plass jeg ikke har vært på, men jeg tror ikke det mangler noen flyplasser i Finnmark. Det er ganske lett å se at Banak og Hammerfest var de mest trafikerte stedene både for treningsflyvning og SAR. Legg merke til runden inn til Murmansk - jeg er ganske sikker på at dette var det første NATO-helikopteret som fløy inn der. Jeg satt i åpen cargodør, filmet og tok bilder.
Redning på havet var naturlig nok en del av jobben. På grunn av rekkevidden til Sea King, ble det ofte refueling på Bjørnøya pluss en og annen gang på Ross Rigg eller HIFR (Helicopter In-Fligt Refueling) fra Nordkapp-klasse kystvaktfartøy.
Svalbard var også innenfor ansvarsområdet vårt på den tid, det var ingen redningsberedskap på Svalbard før ca. 1990 etter hva jeg kan erindre. Noen eksotiske steder ble det også der, blant annet en St. Hansfeiring på Hopen - sammen med de 4 fastboende og en gjestende snekker med læregutt.
Vis alt...