Skal har reist til Singapore

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 13. febr 2020.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jo blitt noen reisebrev her på IF og jeg har moret meg med å variere litt på sjanger. Turen til Singapore har vært planlagt lenge og vel og jeg har tenkt gjennom det meste av den såpass grundig at jeg tenkte jeg kunne skrive reisebrevet før jeg drar. Og hvis jeg mot formodning skulle bomme på noen av spådommene får jeg heller korrigere underveis. Det blir jo også noe tynt med bilder i spådommen, så de får også komme sammen med etterpåklokskapen.

    Reiseruten er OSL-IST-DPS-SIN SIN-FRA-OSL-(BGO) med TK, SQ, LH og SK, innom alle klasser fra X til F via pluss og biss.

    K
     
    OttoL, Eddie47, jgroneng and 11 others like this.
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag og vinterferiestart på østlandet betyr mye folk. Pointearner har hentet arvingene ut av skolen etter lunsj og vi finner veien til Oslo S og Vy. Toget er fullt, men vi finner heldigvis sitteplasser. Arvingene skal fly alene til besteforeldre. Det er mye folk på Gardermoen i dag, men både innsjekken til SAS og TK er effektive og familieslusen er tynt befolket. Har vært litt spent på om jeg får med meg ungene som flyr i minus inn på lounge. Som jeg har skjønt regelverket er det jo strengt tatt bare når man flyr SAS at EBG kan ta med seg familien i loungen, men her er de smidige og vi slipper inn alle fire. Fullt i loungen selvsagt, men et bord ved kaffebaren blir ledig og det blir en øl fra far. Tilogmed en EC Dahl fra kjøleskapet.


    Flyet til arvingene går på tid og vi suser videre til gullstova og får oss et glass bobler. Vi skal jo ut av Schengen så vi beregner oss god tid til gate. TK praktiserer prioritert ombordstigning og vi er straks ombord etter den etterlengtede venstresvingen og på plass på tredje rad der George har skaffet oss seter.


    Dette er vårt første møte med TK og de leverer etter vår mening et høydepunkt innen bis i Europa. Champagnen flyter og servering av meze er virkelig bra.


    To timer i IST går fort unna på ny flyplass med luftig lounge i gode stoler med tilbakelent mat. Det er klart for ny debut, bis i 787. Har sittet fremme i kjosbussen, men dette er stas. Enkelte har klaget på litt dårlig plass, men selv med mine 190cm finner jeg meg vel til rette på tredje rad. Etter en bedre middag blir det til og med over seks timer soving.


    Også på DPS har vi to timer på oss og døser oss gjennom en silverkris lounge på vei til vår første tur med SQ. Kun to og en halv time i luften, men full service i gode seter på denne A330 som tar oss til Changi. Det er midnatt når vi endelig er fremme og heldigvis får vi nå lagt inn et kredittkort i Grab så vi kommer oss kjapt til hotellet. Første natten tar vi på Oyo beach, et hotell det finnes tretten av på dusinet men vi får oss en seng og de timene vi trenger før søndagen virkelig starter turen vår i Singapore.


    K
     
    drsyk, Kristian, Eddie47 and 9 others like this.
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Søndag morgen bytter vi til Mandarin Oriental for både mat og seng. Vi har booket gjennom Virtuoso og hotellet byr på tidlig innsjekk, champagne i baren og afternoon tea inkludert. Vi må utsette afternoon tea til dagen etter, for vi har booket oss inn på free flow sunday brunch på the Melt. Her skal det spises og drikkes til den store gullmedaljen! Det er R de Ruinart Brut som serveres, og de er ikke gjerrige:) Vi blir smått brisne før vi ramler ut kl tre. Vi begynner med litt østers og hummer, tett fulgt av sashimi og krabbe. Alltid sjømat til forrett hvis jeg kan. Vi prøver oss på litt godsaker fra grillen og pattegris før høydepunktet; foie gras og waguy. Jeg må gå flere runder, uten at noen løfter et øyenbryn på min iver etter delikatesser. Pointearner mener jeg må oppføre meg, mens jeg mener at det er akkurat det jeg gjør. Jeg holder meg unna karbohydratene og orker såvidt en tur innom sjokoladefontenen etter at de har sluttet å servere R.


    Vi blir liggende å sløve og lese på rommet for å komme oss, det passer jo også greit med litt A/C i de varmeste timene. Loungen byr på cocktails før vi promenerer i Marina Bay og får med oss show utenfor MBS. Wow, kult. Freaking lasers! Vi hadde vurdert å spise litt på et hawker center ila kvelden, men er fremdeles så mett etter brunch at vi klarer oss med litt snacks og vin i loungen før vi gir oss.

    K
     
    drsyk, NoLimit, Kristian and 9 others like this.
  4. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag nye muligheter! Champagnefrokost i loungen er helt topp. Slikt kan man bli vant til:) Vi har sen utsjekk og sløver rundt før vi nyter complimentary Afternoon Tea i Mo Bar. Det er ikke free flow, men vi spanderer på oss et par glass uansett. Målet er champagne hver dag, og det er vi på god vei til å klare. Så bærer det til Grand Hyatt hvor @milehigh har booket oss som guest of honor. Det funker som fjell, vi blir oppgradert til suite og ser frem til tre dager med denne luksusen! Pointearner insisterer på noen gåturer så vi blir sultne igjen, og heldigvis er ikke varmen på sitt verste disse dagene i Singapore. Vi ser sikkert mye interessant, men jeg sitter ikke igjen med så mye. Jeg er her for å spise og drikke godt:) Dagens leverandør på den fronten er Tekka hawker center. Vi spiser mye rart og mye godt, tror ikke jeg hadde klart å reprodusere noe av det. Vi avslutter kvelden på Bar Rouge på Swissotel for et par klassiske drinks.

    K
     
    drsyk, NoLimit, Kristian and 7 others like this.
  5. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Frokost fungerer på GH også og dagen forløper stort sett som den forrige. Lesing, sløving, gåturer og champagne. Vi tar lunch på The Shushi Bar rett rundt hjørnet. Ikke en upscale restaurant, men kvalitetssushi til en rimelig penge. Dagens kulinariske høydepunkt er første rad på Burnt Ends! For en som er såpass matgal, entusiastisk på BBQ og ellevill etter fine dining med minst et dusin retter så er Burnt Ends et Mekka som møter himmelen. Dette er restaurant etter mitt hjerte. Grunn god nok til hele turen!

    K
     
    drsyk, Kristian, Eddie47 and 5 others like this.
  6. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Den siste hele dagen i Singapore skulle også vise seg fra sitt kulinariske beste. Lunsjen tar vi på GH Mezza9, kanskje det blir free flow sunday brunsj her neste gang vi er i Singapore? (For ja, vi skal selvsagt tilbake!) Perrier-Jouet smaker uansett godt om ikke flasken er bunnløs:) Vi strever med å bli sultne igjen denne dagen også, men føler oss klar når vi setter nesen mot Zén. Vi har besøkt Frantzén og Lindeberg for mange år siden i Stockholm før det ble delt ut stjerner og har store forventninger til det Frantzén steller i stand i Singapore. Forventningene blir til de grader innfridd gjennom et antall retter med perfekt matchede viner jeg mistet tellingen på godt før halvveis. Vi må nok en tur til Stockholm snart også:)


    K
     
    drsyk, NoLimit, Kristian and 7 others like this.
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Hjemreisedagen sover vi lenge før det bærer til Changi. Ingen kø og utdeling av adgangskort ved innsjekk og plutselig sitter man i the private room. Vel vitende om at vi er for tidlig ute til Lobster thermidor har vi bestilt den på flyet. Men vi fortviler ikke, det er nok godsaker attåt DPen her likevel. Vi begynner å bli matlei og litt vel vant til gode bobler, men tar oss i det og skjerper oss for innspurten. Vi er alene i F på flighten til FRA, og Krug bringer oss trygt igjennom den beste flighten jeg noen gang har hatt. Den er heldigvis lang, og heldigvis på dagen. Vi drikker dem tom for Krug mens kaviar og hummer går ned på høykant, vi dupper litt i nabosetet før middag, og prøver oss gjennom et respektabelt utvalg bordaux og burgund til en stor fin entrecôte. Ost og portvin hører med. Synes ofte Macallan er oppskrytt, men det blir en perfekt avrunding. FRA-OSL med LH X bringer oss trygt og godt tilbake til gamlelandet og ned på bakken. Nå gjenstår bare en liten tur til BGO i morgen for å hente ungene. Men først skal det soves, for dette var en slitsom tur.


    K
     
  8. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Du vet du er på insideflyer.no når reisebrevet forteller om flytur i første klasse og overnatting på Oyo-hotell
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kunne kanskje rukket en drink på DPS!?
     
    drsyk and democomputer like this.
  10. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    @democomputer Var Melt verdt prisen? Tenker da på maten, ikke på Champagne (skal klare å drikke meg opp til prisen på den). Skal en tur til SG i mars.
     
    democomputer liker dette
  11. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du er på DPS de samme timene som meg ser jeg ingen grunn til å hoppe over det.

    K
     
    milehigh liker dette
  12. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener jo det nå før jeg har vært der, men skal gi et bedre svar på søndag:)

    K
     
    sovehue liker dette
  13. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,831
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem.

    Liker sjanger du har valgt. Trodde først «skal har» var en skrivefeil, men innså det var en variant av futurum.
     
    democomputer and Tore like this.
  14. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    186
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Ah, da har jeg misforstått. Trodde dette var et reisebrev og ikke en fantasi. God tur.
     
    democomputer liker dette
  15. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Her traff jeg med nesten alle mine spådommer frem til IST. Selvsagt ingen Dahls på lounge og ingen venstresving på A320. Men serveringen var super og vi drakk dem tom for champagne.
    IMG_20200214_192347.jpg

    På IST ble vi møtt av en hyggelig representant fra TK som var på jakt etter alle som skulle til DPS. Vi ble fortalt at flyet var fire timer forsinket, men de kunne gjerne booke oss om på direkteflyet. Det tok ikke mange minuttene, og jammen står det ikke c på boarding pass, så får vi se om det blir poeng.


    Vi hadde en finfin runde på loungen, her er det staselig for oss som liker god mat. Eller popcorn. Litt skuff at boblevin mangler.
    IMG_20200215_004501.jpg

    Det ble da 777 på oss i 1AogB (2-3-2), så ingen test av ny dreamliner. Litt gammelt, men veldig fint så lenge man reiser to og ikke havner uten midtgang.

    IMG_20200215_012202.jpg Knyttnevetesten bestått.

    Serveringen sto til forventningene og jeg sov ganske godt. Ingen pre flight champagne, men god frekvens og tilgjengelighet på CC med tanke på at det er 50 pax i bis. IFE var topp, fikk sett once upon a time in Hollywood til IST og Terminator fra.

    Det største problemet var da vi ankom Singapore seks timer før plan, og ikke hadde noe annet på agendaen enn soving. Det ble en tur i nabolaget med øl og japansk mat.

    K
     
    jgroneng, SAJblue, Upsaker and 11 others like this.
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Her treffer jeg som aldri før. Sunday brunch på The Melt er fantastisk. Aldri tomt glass, alt for mye mat, fantastisk Waguy og Foie Gras.
    IMG_20200216_123330.jpg
    Verken pointearner eller betjening klager når jeg bestiller mer, og ber om trøffel på toppen. (Selv om den egentlig er tiltenkt eggestasjonen.)

    Påfyll av champagne helt til 1500. Og buffeten er fremdeles fresh rett før stengetid.
    IMG_20200216_123404.jpg
    Grisen var god. Svoren var sprø.

    Pointearner tar en tur i bassenget mens jeg slapper av og vi gidder ikke gå ut.

    Loungen serverer mer champagne og jeg orker en oliven attåt. En espresso Martini blir det også.

    Vi har rom med utsikt til Marina Bay.
    Screenshot_20200216-210537.png
    Lys og laser må vente...

    Avslutter kvelden med en øl på lounge og litt bok.

    God natt.

    K
     
    jgroneng, EndreD, SAJblue and 8 others like this.
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Fantasien viser seg å holde mål. Sunday brunch på the melt er på alle måter verdt pengene. Ca 1000nok for mat 400nok tillegg for free flow champagne. Utvalget er legendarisk. Jeg blir skuffet av kamskjell(små og tørre, men her er vi bortskjemt i Norskehavet) og drunken prawn (reke i suppe, men med kinesernes uforståelige trang til å putte ting som må skrelles eller ikke kan spises i suppe. Ja, jeg ser på deg galangal! ) Jeg ble imponert av Waguy og foie gras. Jeg fikk som forventet fra østers, kongekrabbe, sashimi, and, ribs, ytrefilet, pattegris, ost, skinke og dessert.

    Jeg er ganske så glad i mat og har høye forventninger til de som bruker gode råvarer, her er jobben til kokken å få ting til å skinne, eller jobben til den middelmådige kokken å ikke ødelegge, så vurderingene over er med dette som utgangspunkt.

    Jeg hoppet over alt av karbohydrater (det blir man mett av..) og gryter og indisk og salatbar. Jeg tror alle som liker mat finner nok til å spise i tre timer.

    K
     
    jgroneng, SAJblue, Upsaker and 13 others like this.
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Treffer igjen ganske så bra. Fin afternoon tea på MO. Litt mye søtt og litt for lite salt.
    IMG_20200217_154349.jpg
    Blomkål og kaviar.

    Blir oppgradert til suite på GH.
    MVIMG_20200217_171841.jpg
    Loungen er stengt pga sanering, men det betyr full frokost i restauranten og fri bar m/snacks i Martini bar på Mezza9 fra 6 til 8.
    IMG_20200217_182316.jpg
    IMG_20200217_182346.jpg
    Vi prøver oss der og blir ikke skuffet. Et par martinis, noen glass champagne (Perrier jouet) og litt tygg. Vi bli mett nok til at hawker utgår. Vi spaserer en tur langs Orchard road og tar en drink til i hotellbaren før det er natt. Det er lett å ha det bra i Singapore.

    K
     
  19. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke kontroll på spådommer om formiddagsaktiviteter, men treffer bra på kvelden.

    Vi tar for oss Chinatown og er veldig turister. Går langt, tar litt t-bane. Må si at det er veldig greit for en turist å tæppe bankkortet direkte i slusene inn og ut og slippe å forholde seg til lokale betalingsløsninger på kollektivtransport.

    Snapchat-1599133972~2.jpg
    Vi rekker en Martini I baren før vi tar en Grab til Burnt Ends. Vi går for chefs choice, og det er en god plan. Chef er entusiastisk og tilpasser utvalget til apetitt og lyst.

    MVIMG_20200218_202059.jpg
    Det brenner på kjøkkenet men fyrbøteren har full kontroll.

    IMG_20200218_210321.jpg
    God vin drikker vi også. En champagne fra JM Seleque og en heftig rødvin fra Barossa Valley, to hyggelige nye bekjentskap.


    Når vi egentlig er ferdig med saltmaten og skal begynne på desserten spør chef om vi er forsynt. Vi har spist god indrefilet, men jeg har sett tørrmodnet kjøtt på menyen, og lurer på om det finnes en liten bit. Chef får et lurt smil om munnen og sier hun vet akkurat hva vi trenger.

    IMG_20200218_204109.jpg
    En liten ribbeinsbit hengt i 90 dager og grillet til perfeksjon.

    Etter den var vi for mett til dessert, det ble med en marshmallow og litt sjokolade.

    Alt i alt et fantastisk måltid.

    Etter middag spaserte vi rundt Marina Bay og tok et par drinks før vi avsluttet kvelden på The Auld Alliance med et par whisky fra et av de største utvalgene jeg noensinne har sett.

    IMG_20200219_002154.jpg
    Fortsatt enkelt å ha det fint i Singapore.

    K
     
    jgroneng, TravelManBiz, Earl and 8 others like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde dere booket på Burnt Ends? eller tok dere sjansen? Er det i såfall en bar det går an å sitte og vente i hvis det åpner seg noe?
    Kan du si noe om prisnivå?
     

Del denne siden