Reise etter å ha hatt Covid

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 26. jan 2022.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fant ingen god tråd ang. dette så lager derfor en ny. Hvis Admin har en annen tråd å koble det sammen med er det selvfølgelig helt OK =)

Som mange andre her skal jeg ut og reise om ikke så lenge. Jeg har ikke hatt Covid (ennå) men hvis jeg får det, hvor snart kan en reise igjen?

Ang. innreise til USA jeg har funnet følgende informasjon:
    https://quick.md/blog/doctors-notes...f-recovery-for-recent-covid-19-infection-cdc/

2022-01-26 14_59_08-Traveling with Recent COVID-19.png

Noen andre med mer informasjon ang. dette emnet?

2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
  3. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,107
    Bonuspoeng:
    93
  4. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    977
    Bonuspoeng:
    113
    Det vil jo si at alle som tester positiv og som skal inn eller i transit i Tyskland i vinterferien, kan ringe SAS for å få kansellert reisen?

5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,767
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan fungerer dette om man har 3 doser i koronasertifikatet?

La oss si man blir smittet 14 dager før innreise, kan man da fortsatt vise vaksinesertifikatet og komme inn?

6. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,107
    Bonuspoeng:
    93
    Tja. Dersom ingen spesifikt ber om å få se den delen av sertifikatet vet jo ingen at du nylig har vært smittet.

Akkurat dette tror jeg ikke det står noe om, det siden omtaler er kravene for å kunne påberope seg "gjennomgått" - status.

7. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
    Tolker det dit at hvis du har hatt en positiv PCR mindre enn 28 dager før transitt (altså vært smittet og gjennomgått covid sykdom) så må du likevel ha en negativ PCR før du går på flyet. Om den PCR testen vil være negativ aner jeg ikke noe om ( finnes det rester av noe den reagerer på?) Denne problemstillingen kan fort bli aktuell da jeg og en til reiser via Frankfurt i uke 7 og reisefølge fikk påvist covid på mandag. Det blir ikke 28 dager

8. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,107
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det stemmer ikke. Du må ha negativ antigen-test ("hurtigtest") 48 timer før reise. Denne er høyst sannsynlig negativ om 2-3 uker, selv om PCR er positiv nå. Hurtigtest slutter å vise neg resultat etter ca 1 uke.

Det er viktig å holde tunga rett i munnen her. Kravet om 28 dager siden PCR gjelder dersom du krever å reise inn uten å være vaksinert. Siden Norge er definert som "high risk" av Tyskland nå krever de vaksinasjon OG test (antigen) eller gjennomgått OG test.

Du må fylle ut skjema på einreiseanmeldung.de. Ved forsøk på dette nå gikk det helt fint å angi "vaksinert" og testresultat.

Det er ikke et innreiseforbud for covid positive inn i Tyskland - men du må ha negativ hurtigtest for å gå på flyet. Dette går nok helt fint.

1884derby liker dette
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
  10. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du fra at man trenger både test og vaksinasjon? Lovteksten seksjon 5 sier dette (og husk at det står or mellom de forskjellige alternativene)
    (1) Persons over the age of six years must be in possession of proof of testing, proof of recovery or proof of vaccination upon entry into the Federal Republic of Germany.
    https://www.bundesgesundheitsminist...en/CoronaEinreiseV_2022_1_EN_consolidated.pdf

11. tfo

tfo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,217
    Bonuspoeng:
    93
    Det var godt å høre at du tror det

12. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,107
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer nok det. Personlig ville jeg tatt en i alle tilfelle i den situasjonen som er angitt. Plutselig møter du en i innsjekk som mener du skal ha test, og da har du et problem..

13. Shanker

Shanker Medlem

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg testet positivt 7. januar, og var i USA i helgen. Avreise 13 dager etter positiv test. Det jeg trengte av dokumentasjon, i tillegg til koronasertifikat, var den positive testen samt et dokument fra fastlegen som bekreftet at jeg var ute av isolasjon og "cleared to travel". Dette erstattet kravet om negativ test tatt dagen før avreise. Disse to til sammen kalles "documentation of recovery".

Alt gikk veldig greit for seg. Og hele pakka med å vente spent på om man tester negativt blir jo borte. Dette løsningen fungerer inntil 90 dager etter positiv covidtest.

Det hele var en sømløs opplevelse, og jeg ble litt overrasket over hvor enkelt det var egentlig.

https://www.cdc.gov/coronavirus/201...national-air-travelers.html#anchor_1635127082

tobeornot999, Emma, mrt and 6 others like this.
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Vet jeg har lufta dette i dagstråden, men tenker emnet gjør seg bedre i en egen tråd. Griper litt etter halmstrå for å få til turen, men det er bedre det enn ikke å ha prøvd…
    Altså reise etter positiv covidtest til USA for barn under 18 år. Jeg klarer ikke å se på CDC sine sider at det er et tidskrav for når du har lov å reise inn til USA? Det står at du skal vente 10 dager etter positiv test når du skal reise ut, men det kravet står ikke så langt jeg kan se, på innreise?
    Jeg forutsetter selvfølgelig negativ antigentest 24 timer før avreise.

15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    CDC gjentar 10 dagers-regelen både for innenlands- og utenlandsreiser. Jeg tolker dette som at de ikke ønsker å ha nylig smittede personer tilstede på flyplasser:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/travel-during-covid19.html#before-you-travel
    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/noncitizens-US-air-travel.html#before-leaving-us

Mulig du har ditt på det tørre så lenge hurtigtesten er negativ dagen i forkant, bare husk på at inkubasjonstiden for dere som er nærkontakter kan være opp mot en uke. Det kan potensielt bli en kjedelig ferie om noen utvikler symptomer etter avreise.

Flight Cancelled liker dette
  16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar! Inkubasjonstiden er et meget godt poeng. Vi har fremdeles 1 av 3 unger som ikke har hatt covid, så faren er absolutt tilstede der. Er ikke så bekymret for oss voksne med 3 doser + vanlig influensavaksine. Vi vil være utenfor 10 dager ved hjemreise, men utreisen er det verre med.

Del denne siden