Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

  1. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt inf på longhaul, begge legg var red-eye. Gikk veldig bra, med unntak av ET714/715 sin mellomlanding i ARN, som ikke er noen fordel med sovende barn. Har hatt en to-åring på dag-flight til granca, gikk helt fint. Bare å laste opp padden med aktuell barne-TV, så er det stort sett ro.

    Eneste problem kan være grinete medpassasjerer når man trenger litt trim og bevegelse i midt-gangen.

    Vil påpeke at gjenger med ungdommer på tur er betydelig mye mer plagsomt for med-passasjerer.
     
  2. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å divergere for mye, og siden det er snakk om barn og plagsomme med-passasjerer, er min absolutt verste opplevelse med TG955 i økonomi med infant i bassinet hvor godt voksne menn med rørleggersprekk i oppreist stilling bruker plassen til å gå over på den andre siden for å gå på en ledig toalett eller toalettkø. Ikke likte ungen å bli vekket av dultingen borti mens hun sov. Ikke satte vi pris på svette, hårete, rumpeballer oppi trynet vårt. Og verste var vel cabin crew ikke gjorde noen selv om vi klagde flere ganger. Digg med direkte fly til BKK, men vi ble fort enige om enten Biz eller en annen rute..
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Opplevd det samme... at noen synes midtseter bulkhead er en glimrende passasje. Blir sjelden irritert, men etter en 12 timers flight hvor folk fartet frem og tilbake og forstyrret både søvn og avslapning var jeg rimelig trekt i toppen...
     
    tobeornot999 and mrt like this.
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Annet spørsmål om reise med barn. Er det mulig å ta med barnesete til baby (0-12mnd) ombord i kabinen eller må dette sendes? Flygningen er med Sas
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,769
    Bonuspoeng:
    183
    Fra sas.no:

    Hvis du har bestilt sete for et spedbarn, kan du ta med et bilsete om bord gratis. Ellers regnes et bilsete som ett kolli bagasje og må sjekkes inn som vanlig.

    Bilsetet skal være vendes fremovervendt og sikres i setet ved siden av deg.


    Se også https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/bilstol-pa-fly for info om krav til bilstoler om bord.
     
    Jeanette and Darkcho like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Vær oppmerksom på at bilputer som brukes av litt større barn beordres opp i bagasjehyllen. Jeg kranglet på dette, men nytteløst.
     
  7. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy med bilsete både til Athen og hjem fra Firenze nå i sommer. Hadde ikke bestilt ekstra sete, men spurte høflig om det var noe ledig når jeg kom ombord. Begge gangene fikk jeg og fruen en ledig 3 seter, og junior sov nesten hele veien på begge flightene. Vi fløy SAS plus. Vi fikk nei av Aegean på flight fra Athen til Bologna, men det var pga fullt fly og bilsetet ble da tatt fra oss som er helt greit.
    Ellers fløy vi med sammenleggbar vogn som gikk fint i "hattehyllen" og junior fikk flaske under takeoff for å forhindre propper i ørene. Vi spurte alltid ved gate om vi kunne sjekke inn først siden vi hadde med infant og det gikk fint på 3/3 flights. Alle har forståelse for det. Ellers kommer man langt med å smile pent og oppføre seg ;)
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har ikke jeg personlig erfaring med dette, men sist jeg var innom en europeisk SAS-booking så det ut til å koste 299,- for et ekstra sete. Det hadde jeg lett betalt for garantert midtsete hvis jeg reiste med infant.
     
    Are and Jeanette like this.
  9. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har erfaring med å legge til infant på en booking i ettertid ? Har booket en bonustur til Mauritius med Turkish i mai neste år og tenkte å legge til infant på bookingen mot slutten av året (termin i desember). Sjekket med Turkish nå, men beskjeden der var at dette må tas med Eurobonus..
     
  10. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg gjorde dette, ringte CT telefon var ikke noe annet problem enn å vente i telefonkø i ca 40 min :)
     
    krsper liker dette
  11. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Et tips for de spesielt interesserte er: Om du har tenkt deg på langflyging året etter barnet fyller 2 år, så kan man i enkelte tilfeller "starte reisen" med en connecting flight mens vedkommende er under 2, og så ta den interkontinentale biten senere. Husker jeg fløy (BA business, bonusreise) Edinburgh - London noen uker før 2-årsdagen med yngstemann i sin tid, og så London - Hong Kong - London sommeren etter. Da fikk han "gratis" eget business sete som 2-og-et-halvt-åring.

    Begge ungene ble for øvrig grundig bortskjemt de første årene grunnet pappas bonusdilla. De fløy kun First/Business frem til de var 8-9 år ;)
     
    Insomnia4u, Spielhaug and krsper like this.
  12. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Kan anbefale Karibia med småbarn. Tok store deler av pappapermisjon på forskjellige øyer i Karibia for noen år siden. Hadde Miami som hub og mellomlanding. For de som er bekymret for helsevesenet med tanke på små barn: Aruba (amerikansk privat sykehus), Curacao (nederlandsk sykehus) og Martinique (fransk helsevesen). Sjekket litt før vi reiste...
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Hadde vært helt kanon, om ikke dollaren var på over 10 :eek: Antar de karibiske øyene er påvirket av USD?
     
  14. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Karibiske øyene er nok påvirket av USD. Brukte mye amerikanse doller unntatt på Martinique som var Euro land så vidt jeg husker. Tok også ut maks på ATM maskinene hver uke på Aruba og Curacao siden siden det ikke var gebyr på uttak som det ofte var på ATM maskinene i USA, Da jeg var der stod dollaren i ca 6,5 NOK så jeg regnet med at dette ikke ville vare inn ii evigheten og "hordet" inn USD som jeg brukte på senere ferier da dollaren var betraktelig høyere...
     
    Insomnia4u and Maggie like this.
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Det som irriterer meg er hoteller som oppgir priser ikke i egen valuta. Som fks sist gang jeg var i Tyrkia. Hele oppholdet bestilt i Euro og når man skal betale for oppholdet bruker hotellet sin egen grusomme valutakurs til landets valuta og vi som kunde taper mye. Eksakt det samme skjedde meg nylig i Mexico. Bestilt i Dollar og omgjort til Pesos. Burde vært forbudt. Det burde eller stått ca pris i dollar/euro for de som ikke klarer bruke en valutakalkulator ved selve bookingstidspunktet.
     
    ccurrahee liker dette
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Så med barn får du dårligere kurs? Ref tråden handler om å reise med barn.
     
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager så mye, leser ikke alltid overskriften men forrige post som omhandlet om valuta.
    Er jeg tilgitt?
     
    Spielhaug and ccurrahee like this.
  18. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Tidligere var det lekerom i 1. etasje av SAS loungen på CPH. Denne delen var stengt under Covid, og har ikke vært innom på en stund så vet ikke om dette er åpnet igjen(?)

    Var innom ZRH i går, og der er det skiltet til "Family Services" ved "foten" av den nordlige piren (A-gates). Vi visste ikke egentlig hva dette innebar, men det er et leke / stellerom til fri bruk for reisende med barn, type "åpen barnehage". Et veldig greit sted å slå ihjel en liten time med barna, og både 1 1/2-åring og 6-åring var fornøyd. Det var flere familier der, men langt fra fullt med tanke på at det var ganske mye folk i terminalen. Mye roligere der enn i Swiss Business Lounge i allefall :rolleyes:
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til reisemål med en på 5 mnd i september? Helst langdistanse så vi får svidd av en CT og litt poeng. :D
     
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Thailand? Vietnam? Florida?
     
    Jeanette liker dette

Del denne siden