Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Thailand skal vi til i desember og Florida var vi i januar/februar, ellers godt tips! Litt skeptisk til langdistanse med så små, men vil så gjerne få brukt poengene og CT på noe litt mer spennende enn Europa, så om noen har erfaringer er det bare å dele. Ikke bekymret for selve flyreisen, men mer oppholdet med varme, bakterieflora, helsehjelp osv. #førstegangsmor :rolleyes:
     
    jgroneng liker dette
  2. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Vi dro til Natal i Brasil med vår datter da hun var ca 7 mnd. Planla turen nøye mtp fly, tidspunkt, seter etc (fløy m TAP via Portugal, hadde en overnatting og påfølgende formiddag i Lisboa på vei dit, noe som gjorde at vi fikk tid til å slappe av på veien og se oss litt rundt i Lisboa. Dette gjorde reisen mye mer behagelig og barnevennlig. Deretter nattflyvning m bassinet for den interkontontinentale biten, som fungerte helt topp.

    Hadde booket en suite på Sehrs som er et femstjernershotell for å sikre god, barnevennlig standard, og mailet dem god tid i forkant om at vi trengte babyseng samt en barnevogn under hele oppholdet. Dette sto klart på rommet da vi ankom og fungerte helt topp.

    Vi hadde pakket med oss babygrøt, bleier, og babymat for hele oppholdet (alt dette var også tilgjengelig der i svært godt utvalg, men vi ønsket ikke gamble på feile smaker eller lignende som kunne gi problemer).

    Brasil er et moderne land med høy standard, og funket utmerket som feriedestinasjon.
    Totalt sett ble det en glimrende ferie, og jeg tror at litt detaljplanlegging er verdt bryet når man skal reise med såpass små barn.

    Har også reist på pakketurer til Bulgaria, Tyrkia og Thailand med baby <1 år, også uten noe problemer, men antar at disse landene ikke er så interessante for dere.
     
    Are, morradi and Sonictravel like this.
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra at dere fikk både seng og vogn på hotellet! Vogn synes jeg det virker litt pes å drasse på, men må nesten ha den med når han bare er 5 mnd. Ellers funker jo reisevogner bra så lenge de kan legges helt ned, har jeg skjønt. Har ikke feriert i sør- eller mellomamerika, men kunne gjerne tenkt å teste ut Costa Rica.

    Ser at planlegging er smart ja - jeg liker normalt å ta ting litt på sparket, men har jo nå etter 3 mnd med en liten en i hus skjønt at man faktisk å planlegge litt om det ikke skal bli styr og stress for alle :D

    Finner vi ikke noe interessant blir det charter :p Har jeg ikke testet siden 2005...
     
  4. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,062
    Likes mottatt:
    1,750
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jeg ta vognen til gate med Norwegian? Sender den som oftest med prampack, men litt engstelig for bagasje som forsvinner..
     
  5. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Reiser fu fra OSL? Har kun erfaring med SAS og ikke fått lov til å ta vogn til gate. Har fått lov på alle andre flyplasser i verden jeg har vært. Spesielt i USA er de flinke med avlevering ved flydør og utlevering ved flydør ved avstigning.
     
    The_Dude liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,599
    Bonuspoeng:
    293
    TAP flyr til mange destinasjoner i Brasil og de har ofte flere bonusseter.
     
    Jeanette liker dette
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor ille er regnsesongen på Koh Samui? Har funnet bonusbilletter til Bangkok i januar selv og kikker på steder å dra til nå.

    Ja, fant Mai Khao jeg og. Tenker også at det blir lite farting rundt med en liten en på slep. Er også praktisk der med tanke på at biltransport fra flyplassen blir kortest mulig.

    Er litt skeptisk til lang landtransport med en snart toåring, noe det for eksempel blir til Hoi An, men er jo såklart også kjekt å slippe å fly videre.. Tenker uansett at det blir en natt på flyplasshotell på BKK etter flyturen fra Europa. Det er stor sannsynlighet for at det ville blitt et mareritt å få ungen inn i bil etter en så lang flytur, og hvis vi skal fly videre så er det jo smart å ha litt margin hvis ting skulle gå galt underveis.
     
  8. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Det verste skal vel ha gitt seg til januar, i følge statistikken så er ihvertfall november som regel den våteste måneden: https://en.wikipedia.org/wiki/Ko_Samui#Geography

    Jeg hadde en svipptur innom i november 2016 og så ikke solen på de fem dagene jeg var der og det var forbudt å bade på stranden. Var på kino hver dag :D

    Ble av naturlige grunner ikke så mye farting rundt på øya, men i ganske stor del av Chaweng så det slik ut:

    upload_2022-8-2_21-9-28.png

    upload_2022-8-2_21-9-43.png
     
    Are and Sonictravel like this.
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    o_O
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Desember markerer i grunne slutten på regntiden på Samui, særlig siste del av desember. Januar har vi vært flere ganger, og hatt strålende vær i 14 dager.

    Personlig tenker jeg det er lettere å bare ta en kjapp innenrikstur videre når man allerede er i stimen, så det er vår plan. Og så blir det et par netter i Bangkok på returen.
     
    Jorge liker dette
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til reisevogn som kan legges helt flatt? Vurderer Babyjogger city mini GT.
     
  12. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    769
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har brukt en Baby Jogger City Tour 2, den er genial og veldig god komfort for barnet. Er så liten at den også kan taes med inn i flyet og legges i bagasjehyllen, vi har brukt den både på Bali og to ganger i USA:) Men det må være versjon 2, 1rn kan ikke legges helt flat.
     
    Jeanette liker dette
  13. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Leon, Jeanette and Maggie like this.
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med å reise til Maldivene med barn under 2 år?
     
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,896
    Bonuspoeng:
    183
    <RANT>Etter flere uker med søk på hoteller i USA, så irriterer det meg grønt at resultatene må gjennomgås med argusøyne hver gang. Vi er 2 voksne og 3 barn på hhv 7, 10 og 11 år. Svært mange, og da også kjente kjedehoteller, ikke bare OTAs, gir oss da 2 queen beds. Tenker med gru på å ha 3 unger som skal sove i samme queen seng… Er dette vanlig, eller er det 7-åringen som de tenker «han kan vel sove i foreldrenes seng»? </RANT>
     
  16. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    5,115
    Bonuspoeng:
    183
    Har gitt opp hotell når hele familien drar samlet. Alternativt leilighetshoteller (suites) eller enda bedre; egne kåker med airbnb/vrbo - da kan en ofte også få med andre kule ting (eks svømmebasseng). Ikke minst eget kjøkken :)
     
    Last edited: 15. aug 2022
    Jeanette, Spielhaug and jgroneng like this.
  17. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    259
    Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    Et tips kan være å sjekke ut Holiday Inn Express - der har de ofte rom med to queen beds pluss sovesofa.
     
    Jeanette, Maggie and Spielhaug like this.
  18. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Har booket en CT tur OSL-MIA med LOT og MIA-OSL med TAP.
    Hvem kontakter jeg for å høre om vi kan få bassinet til vår datter på 8mnd?
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Du må kontakte de respektive flyselskapene :)
     
  20. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Funker bassinet på litt eldre barn også, typ 1,5 år? Ingen erfaring med å reise med bassinet fra tidligere, er det kun de minste babyene som bruker slikt?
     

Del denne siden