Reise med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 20. juni 2022.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Leste nok posten din litt fort og trodde dere skulle til non-schengen :p Uansett så var det jo info der om vanlig utland og. Da er det C1 som gjelder.
     
    Brukernavnet liker dette
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, det viser seg at vi har fått en turbo-Tor som ikke klarer å sitte stille et sekund og som heller ikke liker å sove. Etter en 1,5 times flytur nå nylig som føltes som et vondt år, må jeg si at langdistanse ikke frister særlig. Var i Thailand med han når han var 7-8 mnd og det gikk greit siden han ikke var så mobil og sov en del, men nå er det jo noe helt annet.

    Noen som har noen trøstende ord om når dette blir bedre og vi kan legge ut på langtur igjen? :p Han er 14 mnd nå.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Bør vel roe seg litt når han nærmer seg 50 … kanskje …
     
    Sunnfjordingen and Jeanette like this.
  4. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    All sympati til deg Jeanette. Vi har stort sett reist med barna fra de var babyer (telte nylig opp at min datter på 14 år har vært i 40 land med oss). Det var aldri noe bestemt tidspunkt hvor det ble brått lettere å fly, vi justerte inflight-taktikken litt med alderen. Sønnen vår på 9 år er for tiden stort sett fastlimt til ipaden sin underveis i flyvninger, med unntak av måltider og soving. De turene hvor vi har businessplasser har inflight-underholdningen fungert til å slå hjel mye av tiden.
    Vi har også hatt litt variasjon i form av Uno-spill eller lignende med på turen. Vi kjøpte alltid små vannflasker på flyplassene med sugekork for å forebygge øresmerter ved landing, og prøvde å ordne det slik at det skulle være lett for barna å ligge/sove dersom de trengte det.
    Jeg antar at det er mye individuelle forskjeller, og hadde trolig ikke planlagt like mye flyturer med barna dersom de hadde vært "tantrum-kids", eller mye plaget med øresmerter og lignende.
    Jeg vil anta flyreiser med barn vil koste litt energi fra deres side i 3-4 år fremover, og det kan hende at det lønner seg å droppe interkontinentale reiser i den perioden til fordel for mer familievennlige turer (kanariøyene/middelhavet med direktefly,og tilsvarende "lavthengende frukt"). Ønsker dere uansett lykke til!
     
    EndreD, Jeanette and trygveat like this.
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Aj aj aj... hadde håpet det kanskje ville bli litt bedre ved 2-års alder! :D Nå lar han seg jo ikke distrahere med noe, verken bøker, leker eller tv i mer en 1 min av gangen. Har hørt 1-2 år er den verste tiden, så håper det stemmer. Han har allerede vært 2 ganger i Spania, 1 gang i Thailand, 1 gang i Polen og 1 gang i Latvia så er ikke helt ukjent med å reise. Har bare litt dårlige flymanerer enn så lenge. ;)

    Edit: ThePointsGuy sier 9-18/24 mnd er det verste, så da håper jeg det stemmer! :D
     
    Last edited: 10. juni 2023
    EndreD and Ombo like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Når man nærmer seg 50 er det like ille igjen. :p
     
    Kalsnes, obay and Sunnfjordingen like this.
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Da får man ta ansvar for seg sjæl! ;)
     
    holmen liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg prøver. :p
     
    Jeanette liker dette
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært på gåtur fra nese til hale et par ganger med barn som ikke orker å sitte stille. Hjelper veldig å sitte foran i flyet så man ikke har noen gardiner man ikke får lov til å passere ;) barna skjønner jo ikke at det ikke går an o_O Ellers så gikk det myye bedre å sitte i First enn Business med infant som var for stor for bassinet siden det er bedre plass i setet. :D Og overraskende nok er folk i Business også mer pripne på barn som løper litt rundt enn i first :oops:
     
    holmen and trygveat like this.
  10. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Våre to er ekstremt aktive. Men ved 3 års alder har det løsnet for begge to. Mer ro i kroppen og evnen til å konsentrere seg over lengre perioder.
    Er noklenge til dere kan slappe helt av, men så lenge dere er flinke å sysselsette og underholde vil det nok være enklere om 1,5 år
     
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    24,258
    Bonuspoeng:
    183
    Eg opplever at det er store individuelle skilnadar. Vi har på 2,5 og 5 år og før sommarens asiatur er det 5-åringen eg er mest uroa for. Yngstemann er ein draum å ha med å gjere medan 5-åringen er ein skikkelig propell. Planen er å springe rundt med han på LHR før avreise til SIN for å slite han ut slik at han sovnar fort.
     
    MissX and EndreD like this.
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    First it is! He he he

    Ja, har ingen illusjoner om å få slappet særlig mye av, men nå var det helt ekstremt med armer og bein i alle retninger, klatring på oss og på stolrygger, veiving med leker og jeg vet ikke hva :eek:

    Er nok mye personlighet ja, men virker som 12-24 mnd er den verste tiden sånn generelt. Vi får vel bare prøve og se hvordan det går :p
     
    EndreD liker dette
  13. MissX

    MissX Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Kunne ikke vært mer enig med deg. Egne erfaringer tilsier at de er nettopp en drøm i småbarnsperioden, spesielt når de er under 2/3. Heldigvis enn så lenge også en drøm etter Store individuelle forskjeller på barn.
     
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Dette gjelder ikke reise MED barn med reise FRA barn :D Regner med en del av dere som frekventerer forumet har noen erfaringer med å reise uten barnet på et eller annet tidspunkt, men når er det innafor å reise bort en uke uten at barnet er med? Tenker da at begge foreldrene reiser, og barnet er i barnehage, følger vanlige rutiner og blir passet av mormor som han er med nesten daglig.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Det går sannsynlig hvis helt fint mye tidligere en diverse nettforum vil tro og mene.

    Jeg tenker at du har sørget for at de to viktigste tingene er på plass. Rutiner, og en stabil kjent omsorgs person.

    Så står det litt mer på mormors sprekhet og hvor mammanært barnet er kontra å være mer søkende mot andre utover foreldre.
     
    Jeanette liker dette
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Vi reiste første gang når kidsa var 3,5 og 1,5 år. Neste gang 8, 6 og 4. Gikk helt fint det. Var jo ikke ukesvis akkurat, men 4-7 dager går jo fint
     
    Jeanette liker dette
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok veldig individuelt hva som er komfortabelt for foreldre, barn og besteforeldre.


    Vi har hatt en tur i året på ca 5 -10 dager fra barna var 1,5 og 3 år. De er nå 8 og 10.

    Takk gud for besteforeldre.
     
    Jeanette and indahla like this.
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Vi reiste første gangen da barna var rett over ett år (tvillinger). Var borte ca. 5 dager. Delte opp mellom besteforeldre og det gikk veldig fint.
    Jeg tenker at dere kjenner barnet best selv og vet hva som fungerer og ikke. Mitt tips er å ta en helg først og se hvordan det går :)
    Jeg tror også det er mye vanskeligere for oss voksne å reise fra barnet enn det er for barna at vi reiser.
    Husk at dere som foreldre også må leve litt
     
    Jeanette liker dette
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det går jo ikke an å lese om dette på Kvinneguiden feks. Da er man jo barnemishandler om man er borte fra barnet mer enn et par timer før det er typ 10 år :eek: Han er heldigvis veldig trygg og like mye på mamma og pappa. Barnehagestart i dag og han gikk rett og lekte med de andre barna og ville ikke hjem.

    Mormor er heldigvis akkurat bikka 60 og sprek. Takk og lov for det :oops:

    Nei, tenkte i første omgang en 4-5 dager neste sommer til Italia (bryllupreise). Da er han litt over 2. Men skulle gjerne vært borte litt lenger så vi kan fly et bra biz produkt og nyte godene litt! Blir jo ikke akkurat det når vi reiser med han. Sist kastet jeg i meg maten så jeg nesten satt i halsen over India et sted :D Kan jo hende vi kan strekke det til en uke da, så vi kan dra til Bangkok feks.

    Tror også det er verre for oss ja. De lever jo litt mer her og nå de små. Man skal selvfølgelig sette barna først og ta hensyn til dem, men helt enig i at man må leve litt som foreldre også. Man er ikke BARE mamma og pappa. Fint å kunne dyrke litt egne interesser og ha litt tid sammen som par også. :)
     
    anders82 liker dette
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Ja virkelig... vet ikke om jeg hadde overlevd uten! :eek::p
     

Del denne siden