Hei, Skal til Brussels i Oktober, og jeg må fly Oslo - Brussels med hjemreise Brussels - Kristiansand. Jeg har et par spørsmål. Sjekker SAS sine sider, og ser deres avganger flys med Air Baltic. Nesten like rart som da Norra/Finnair fløy meg hjem fra Bergen til Kristiansand nylig. Er et SK flightnummer, så lurer da på om en opptjener EB poeng for reisen? Var nylig på Island, og selv om mitt fly opp med Icelandair hadde SK nummer, codeshare(?), så opptjente en ikke EB poeng på den reisen. Fikk det på returen, da denne var med SAS. Ser også Brussels Airlines har avgang, og de er jo Star Alliance medlemmer. Kan en der få EB poeng? Ser det bare er SK og Sn som flyr til Brussels. Har noe peiling, men ikke på alt.. Hvis, hva bør en velge. Ser SAS (eller rettere sagt Air Baltic) går 08:20, mens Brussels Airlines 06:45. For meg så er det best å reise med 08:20, men kan fint reise med 06:45 også. Spørsmålet er bare om Brussels Airlines er bedre? Elsker prøve nye flyselskap. Selv om jeg liker SAS.. Og siste spørsmål. Ser SAS serverer "hot meals" på avganger som er utenfor skandinavia. Som f.eks de små pizzaene sine. Gjelder det også på avganger på rett under 2 timer? Er det Air Baltic eller SAS sin catering en får på flighten uansett tro? Dumme spørsmål sikkert, men ikke så kjent med dette.. André
Ja, Air Baltic flyg mange ruter for SAS for tida, men du får EB-poeng som om SAS sjølv skulle ha flyge. Kven som er best av SAS (operert av Air Baltic) og Brussel Airlines veit eg ikkje, men erfaringsmessig bør du vera påpasseleg med bookingklassen hos Brussel Airlines fordi mange klassar gir null, nix og nada EB-opptjening: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/brussels-airlines/ Sjølv om Air Baltic flyg for SAS, så er det SAS-meny som gjeld. Her må andre svara, eg har ikkje flyge SAS ut av Skandinavia på lenge...
Det er aldri spørsmåla som er dumme, men hen som stiller dei, derimot...! Neidå! Velkomen til oss og galskapen! Spør, så prøver alltids nokon å svara. Og så ligg det mykje informasjon i diverse trådar på forumet, så ein del kan du finna på eiga hand, men for all del, det er berre å spørja
Som nevnt, du får full opptjening på SK flightene og stor sett rimelig dårlig inntjening på Brussels Airlines. De har til og med Business Fares som ikke gir opptjening. Produktmessig er det litt hipp som happ, jeg velger det som flyr når jeg foretrekker.
Okei, så reiser med Brussels Airlines vil aldri gi full opptjening? Da flyr en selvsagt med SAS: Jeg flyr jo aldri mye, men har hatt kanskje 10 flygninger i år. Som er mer enn dobbelte av det normale. Så greit å bruke de fordelene man kan Bookingklasse blir den billigste tenker jeg, bare med innsjekket bagasje
Nja, det kommer som sagt an på bookingklassen. Som du ser av tabellen linket til over er det noen klasser som gir 100 % opptjening (antakeligvis er de slett ikke blant de billigste), men poenget var at svært mange bookingklasser hos Brussel Airlines ikke gir opptjening overhode. Når du søker hos Brussel Airlines vil du kunne sjekke bookingklassebokstaven mot tabellen som jeg linka til over og se hva du får eller ikke får av EB-poeng. Dette kan du se når du velger avgang og klikker på detaljer som gjelder for den flyvninga.
Det er mogleg eg slår inn ei vidopen låvedør her no, men bookingklasse er ikkje det same som sørvisklasse, men det har du sikkert skjønt. Økonomi- og businessklasse er sørvisklassr (altså kvar du sit i flyet og kva du får av servering og sørvis). Innan kvar av sørvisklassane finst eit sett av bookingklassar (som er tilknytta prisen på billettane). Dette kun til opplysning og for å oppklåra det eg sjølv meinte
Hei igjen. Når jeg skal fly ut fra Oslo, ser jeg at jeg kan fly SK direkte ned. Den er jo grei. Hjem ser jeg at jeg mtp tider må fly SN til Oslo og SK derifra til Kristiansand. Står ikke noe om bookingklasse på SN sine sider. Ville sjekket før jeg eventuelt kjøpte billetten. Vet det er en forskjell på service og bookingklasse. Hadde tenkt å fly BRU - CPH - KRS, da CPH er fint for mellomlanding. Men det sene kveldsflyet fra CPH til KRS går ikke den fredagen. Så da går det ikke. Kommer meg ikke avgårde fra Brussels sentrum 13, så da må jeg kanskje fly morgenen etter om jeg vil helt til Kristiansand. Ellers må jeg ta en natt i Oslo eller København ser det ut til. Rekker kanskje ikke 15:20, må jo ut til flyplassen, sjekke inn osv osv..
Dette er det eg finner på ein tilfeldig dato i august: Når du trykkjer på 'Compare fares' osv. kjem du hit: Og voila, du veit bookingklassen din (og så sjekkar du oppteningsprosenten i tabellen hos SAS som er linka til lenger opp i tråden) Så akkurat dét skal vera mogleg, så får eg berre håpa du finn ein flyavgang som passar
Kan bekrefte at det er full SAS meny Oslo-Brussel. Du kan forhåndsbestille mat, hvis du ikke flyr i Plus. Har ikke selv flydd Air Baltic her, men alle de andre variantene, og alle har hatt vanlig SAS servering. Fra en som reiser Brussel-Oslo en del, så foretrekker jeg SAS, grunnet bedre poengopptjening og bedre service (som EBD). SN føles mer som et lavprisselskap. Om du ikke har vært der før, så vil jeg si at Brussel er en forholdsvis liten flyplass, som er ganske effektiv, særlig om du har fasttrack (tilgjengelig med plus/business). Hvis du ikke skal sjekke inn bagasje kan du gå rett til gate med online innsjekking De fleste togene tar bare 16 minutter fra sentrum.